شبکه سپرده‌گذاری (Depository Network): اولین پلتفرم غیرمتمرکز سپرده‌گذاری وثیقه

پلتفرم سپرده گذاری بلاک چین Depository Network

رشد اینترنت در طول 30 سال گذشته، دارایی‌های جدید را شکل داده است: دارایی‌های دیجیتال.

هرچیزی که در فرمت باینری (صفر و یک) وجود داشته باشد می‌تواند یک دارایی دیجیتال محسوب شود و شامل حقوق مالکیت و بهره‌برداری است.

بنابراین دارایی‌های دیجیتال اینها هستند:

عناوین مطلب:

  • ارزهای رمزنگاری شده
  • توکن‌ها
  • سهام توکنیزه شده (توکن‌هایی که نماینده سهام هستند)
  • اوراق بهادار دیجیتال

دارایی‌هایی همانند ارزهای دیجیتال، توکن‌ها و اوراق بهادار دولتی و شرکتی، بهترین دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند.

بعد از ظهور و رشد چشم‌گیر بیت‌کوین، تکنولوژی بلاک‌چین از سمت صنایع و کسب و کارها، حامیان زیادی بدست آورد. تکنولوژی بلاک‌چین با ایجاد دارایی‌های دیجیتال قابل سرمایه‌گذاری (که کاربردهای وسیعی دارند)، شروع به تحول اساسی در بسیاری از صنایع نمود. بسیاری از این دارایی‌ها همچنان در حال توسعه هستند و در آینده نیز دارایی‌های زیادی ایجاد خواهند شد.

در طول سال‌های اخیر، ارزش این دارایی‌ها که در سطح دنیا معامله می‌شوند، به خاطر مزایای بسیارشان، رشد بیشتری داشته است. این بازار روان، ترویج‌دهنده موارد همچون نوآوری‌های بدون نیاز به دستور (permissionless)، دسترسی جهانی به دارایی، کنترل غیرمتمرکز، برابری مردم جهان و اقدامات بی‌سابقه امنیتی در اینترنت است.

این محیط، دقیقا همان محیط اولیه‌ای است که منجر به رشد عظیم و پذیرش گسترده آن در دنیا می‌شود.

علاوه بر دارایی‌های تازه‌ ایجادشده مبتنی بر بلاک‌چین، شاهد آغاز دیجیتالیزه شدن تعداد زیادی از دارایی‌های اقتصاد سنتی هستیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است در آینده نزدیک، همه دارایی‌های تجاری و سهام و بسیاری از اوراق شرکتی و اوراق بهادار دولتی و مشتقات معامله‌شده در سرتاسر دنیا بصورت دیجیتال یا توکن در می‌آیند و همه افراد دنیا می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

اما یک سوال پیش می‌آید: چگونه می‌توان به این دارایی‌های دیجیتال ارزش داد و زیرساخت بلاک‌چین لازم برای استفاده‌شان را ایجاد کرد؟

شبکه سپرده‌گذاری (Depository Network) یک عنصر حیاتی از این زیرساخت را فراهم می‌کند: یک شبکه سپرده‌گذاری امن و غیرمتمرکز برای دارایی‌های وثیقه‌ای.  در یک دنیای دیجیتال، این موضوع به اندازه محیط سنتی بااهمیت است.

تاریخچه سیستم سپرده‌گذاری

توسعه روابط اقتصادی در طول تاریخ شاهد تغییرات بسیاری بوده است. نیاز به محافظت از دارایی‌های خاص و بطور همزمان رشد دادن این دارایی‌ها، خواسته طبیعی هر فرد است.

اساس سیستم حقوقی فعلی در زمان امپراطوری روم شکل گرفت. در آن زمان بود که نوع جدیدی از قراردادها (با نام لاتین pignis obligatum) معرفی شد که اظهار می‌داشت یک شخص، مالکیت یک آیتم را داراست و در عین حال، آنرا به عنوان وثیقه نزد شخص دیگری گرو گذاشته است.

پیاده‌سازی امروزی این نوع از وثیقه، در سال 1952 انجام گرفت که نشان‌دهنده نحوه تسویه معاملات وثیقه‌ای بود. پس از گذشت سال‌ها، اکنون هر کشوری در حال حاضر دارای یک ساختار حقوقی است که اشخاص حقیقی و حقوقی را قادر می‌سازد در عین وثیقه و گرو گذاشتن یک دارایی به منظور استفاده از ارزش پولی آن بابت بدست آوردن کالاها و سرویس‌ها، مالکیت آن دارایی را نیز حفظ کنند.

با این حال، نبود این گزینه برای دارایی‌هایی دیجیتال، نشان‌دهنده ضرورت ایجاد یک ابزار جدید جهت کمک به صنعت بلاک‌چین است تا بتواند در دهه آینده به اصلی‌ترین تکنولوژی برای قراردادهای وثیقه‌ای تبدیل شود.

مشکلات فعلی

ارزش بازار دارایی‌های دیجیتال در حال افزایش است و بطور روزانه شاهد افزایش کاربردها و منافع جدید بلاک‌چین هستیم. با وجودیکه دارایی‌های دیجیتال در دنیای بلاک‌چین پذیرفته شده‌اند، در دنیای سنتی محبوبیتی ندارند. ولی دارندگان این دارایی‌های دیجیتال نیز باید توانایی بهره‌گیری از این دارایی‌ها و بدست آوردن نقدینگی را داشته باشند.

مشکل 1 : قفل‌شدن دارایی‌های دیجیتال

دارایی‌های دیجیتال، در حال حاضر نقدینگی موردنیاز را دارا نیستند و مالکان آنها فقط با فروش آنها می‌توانند از ارزش این دارایی‌ها استفاده کنند. با فروش دارایی‌ها نیز اغلب اوقات باید مالیات و کارمزدهایی پرداخت شود و فرصت کسب سود از این دارایی‌ها در آینده نیز از بین می‌رود.

مشکل 2 : وام‌دهندگان توان پذیرش دارایی دیجیتال را به عنوان وثیقه ندارند

موسسات مالی از سرویس‌های سپرده‌گذاری برای گرو گرفتن دارایی‌های واقعی استفاده می‌کنند اما چنین سرویس‌هایی برای دارایی‌های دیجیتال وجود ندارد. این موضوع باعث شده ارزش مالی عظیم این بازار قفل شود و به جریان نیفتد.

مشکل 3 : وام‌دهندگان نمی‌توانند سرویس سپرده‌گذاری خودشان را ایجاد کنند

از لحاظ تئوری ایجاد سرویس سپرده‌گذاری برای هرشخصی ممکن است. ولی وام‌دهندگان به دلیل هزینه‌بر، ناکارآمد و زمان‌بر بودن، سرویس سپرده‌گذاری خودشان را ایجاد نمی‌کنند.

راهکار چیست؟

با اولین شبکه سپرده‌گذاری غیرمتمرکز در دنیا آشنا شوید.

Depository Network یک سیستم سپرده‌گذاری امن و غیرمتمرکز برای دارایی‌های دیجیتال ارائه خواهد نمود که در آن امکان ایجاد صدها پلتفرم سپرده‌گذاری وثیقه، امکان‌پذیر خواهد بود. به این ترتیب، هریک از مالکان دارایی که توکن یا ارز دیجیتال پشتیبانی شده توسط Depository Network را دارا هستند، می‌توانند دارایی خودشان را به عنوان وثیقه برای دریافت وام تعیین کنند و از چندین موسسه وام‌دهی، وام دریافت نمایند.

در سمت دیگر، هر وام‌دهنده در هر جای دنیا که باشد، می‌تواند سپرده‌گذاری خود را روی Depository Network ایجاد نماید و شروع به پذیرش دارایی‌های دیجیتال به عنوان وثیقه کند. بنابراین هر وام‌دهنده، دارایی‌های وثیقه‌شده را در سپرده‌گذاری‌های جداگانه و مستقل نگهداری خواهد کرد.

همه وام‌دهندگان شرایط و قوانین خاص خودشان را برای پذیرش، کنترل و آزادسازی وثیقه‌ها خواهند داشت. وام‌ها در قالب ارز پشتیبانی‌شده توسط وام‌دهنده مربوطه و بطور مستقل از آن پلتفرم سپرده‌‌گذاری پرداخت می‌شود.

غیرمتمرکزسازی

این پلتفرم، نیاز به وجود سرویس‌های سپرده‌گذاری‌ تحت مالکیت دولت یا هرگونه سپرده‌گذاری که دارای مرکزیت است را از بین می‌برد و به همه موسسات وام‌دهی امکان ایجاد سرویس‌های سپرده‌گذاری مستقل را در سیستم می‌دهد. با Depository Network هر بانک و موسسه مالی اعتباری تصدیق‌شده در دنیا، می‌تواند پلتفرم‌ اختصاصی سپرده‌گذاری خود را برای دارایی‌های دیحیتال داشته باشد.

امنیت

برای اطمینان از امنیت کامل Depository Network، از کیف پول‌های رمزنگاری شده که دارای چندین امضا هستند برای نگهداری از دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود و قراردادهای هوشمند نیز برای حفظ امنیت طرفین بکار می‌رود.

وام‌گیرنده (مالک دارایی) همیشه یکی از افراد کلیدی است که امضای آنها برای انجام یک تراکنش لازم است. کلیدها همچنین توسط وام‌دهنده و DEPO نگهداری می‌شود تا هیچ‌کدام از طرفین نتواند به اختیار خود عمل کند. سه، چهار یا پنج کیف پول چندامضایی (متناسب با مقدار وثیقه) در این پلتفرم استفاده خواهد شد.

مقایسه Depository Network با رقبا

ویژگی Depository Network
 ویژگی رقبای مشابه
هر وام‌دهنده، پلتفرم سپرده‌گذاری مستقل خود را دارد.
همه وام‌دهندگان روی یک پلتفرم هستند.
وام‌ها بطور مستقل از سپرده‌گذاری تامین می‌شوند و در قالب هر ارزی که توسط وام‌دهنده مربوطه پشتیبانی شود پرداخت می‌گردند.
وام‌ها از پلتفرم تامین می‌شود و ارزهای محدودی پشتیبانی می‌شوند.
وام‌دهنده می‌تواند شرایط وام‌دهی خاص خود را داشته باشد.
وام‌دهندگان باید از تمام قوانین و رویه‌های پلتفرم پیروی کنند.
هر وام‌دهنده می‌تواند پلتفرم سپرده‌گذاری خود را با نام خود اداره کند.
وام‌دهندگان از پلتفرم، تحت برند خود پلتفرم استفاده می‌کنند.
Depository Network لازم نیست با قوانین حاکم بر کشوری که وام‌دهنده در آن ساکن است مطابقت داشته باشد، بلکه مسئولیت آن برعهده وام‌دهنده است.
فرایند همه وام‌ها از طریق خود پلتفرم مدیریت و انجام می‌شود، بنابراین پلتفرم باید از قوانین همه کشورهایی که وام‌ها در آن ارائه می‌شود پیروی کند.
همه وام‌دهندگان می‌توانند شرایط قبول پذیرش، کنترل و آزادسازی وثیقه را خودشان تعیین کنند.
شرایط، وابسته به خود پلتفرم است، بنابراین برای همه وام‌دهندگان نیز شرایط یکسان است.
وام‌گیرندگان لازم نیست برای استفاده از این سرویس، حتما عضوی از پلتفرم باشند.
وام‌گیرندگان باید عضو پلتفرم بوده و حق عضویت را برای استفاده از پلتفرم پرداخت کنند.
هر وام‌دهنده، دارایی وثیقه‌شده را در پلتفرم‌های سپرده‌گذاری مستقل و جداگانه نگه‌داری می‌کند.
دارایی‌های وثیقه‌شده در اکثر پلتفرم‌ها در همان حساب نگهداری می‌شود.
Depository Network اجازه ندارد با اختیار خود روی دارایی‌های موجود عملیاتی انجام دهد.
اکثر پلتفرم‌ها می‌توانند همه دارایی‌ها را اداره و کنترل کنند، زیرا همه آنها بطور متمرکز روی یک پلتفرم قرار دارند.
وام‌گیرنده می‌تواند وجود دارایی وثیقه‌شده را روی حساب خود کنترل کند.
وام‌گیرنده نمی‌تواند وجود وثیقه خود را بررسی کند.

 

جزییات ICO

نماد توکن: DEPO
کل توکن: 3 میلیارد
قیمت توکن در پیش‌فروش: 0.005 دلار
قیمت توکن در فاز اول عرضه عمومی: 0.01 دلار
قیمت توکن در فاز دوم عرضه عمومی: 0.015 دلار
قیمت توکن در فاز سوم عرضه عمومی: 0.02 دلار

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx