Gemstra: اکوسیستم فروش اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین

اکوسیستم فروش اجتماعی gemstra

بسیاری از ما می‌توانیم درباره محصولات و کالاهایی که استفاده می‌کنیم به خوبی صحبت کنیم. افرادی که نفوذ خوبی در بین دوستان یا آشنایان دارند و یا افراد زیادی را می‌شناسند می‌توانند متخصص معرفی یک محصول یا کالای خاص نیز باشند. آنها می‌توانند با اعتماد به نفس و اشتیاقی که در مورد یک محصول یا کالا دارند، دیگران را نیز ترغیب به خرید از آن نوع کالا و استفاده از آن نمایند.

با این حال این استعداد به خودی خود هیچ بازدهی قابل توجه یا ملموسی برای شخص به همراه ندارد.

البته شروع یک کسب و کار برای فروش کالا یکی از گزینه‌هاست ولی باید موانع متعددی پشت سر گذاشته شود و بسیاری از این موانع می‌تواند کار را مشکل کند و استعداد یک شخص برای فروش، بدون استفاده باقی مانده و راه شود.

عناوین مطلب:

کارهایی که برای شروع یک کسب و کار لازم است، همانند دریافت مجوز، پرداخت‌ هزینه‌های اولیه، شروع همکاری با تامین‌کنندگان کالا و کارهای بسیار دیگر نیازمند مقادیر زیاد پول، وقت و ریسک است.

اما در فروش اجتماعی (social selling) که با عنوان فروش مستقیم (Direct selling) نیز شناخته می‌شود، بسیاری از این مشکلات و ریسک‌ها یا کاهش یافته یا بطور کامل از بین رفته است. زیرا کسب و کاری از قبل وجود دارد و کارهایی مانند توزیع کالا از سمت شرکت مادر انجام می‌شود.

در فروش مستقیم، به فروشنده کالا دسترسی لازم به موجودی لازم داده می‌شود و او می‌تواند با ابتکار عمل و نوآوری، لیست مشتریان خود را ایجاد نموده و رشد دهد.

نکته: در ایران اشتباها به این افراد که در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای مشغول به فعالیت هستند، بازاریاب گفته می‌شود، در حالیکه بهتر است این افراد را فروشنده دانست.

فروشنده‌ای که در حوزه فروش مستقیم فعال است فقط باید چند هشدار را در نظر بگیرد، غیر از این هشدارها، اینکه کجا فروشنده محصولات را به فروش برساند بستگی به خود او دارد و به این ترتیب قادر خواهد بود خود او نحوه اداره کسب و کارش را تعیین کند.

در فروش اجتماعی (فروش مستقیم)، ابزارها، موجودی کالا، همکاری‌ها و موارد لازم دیگر برای فروشنده در دسترس قرار گرفته است تا بتواند مشتاقانه برای فروش محصولاتی که به آنها علاقه‌مند است اقدام کند.

در این نحوه فروش، فروشنده به ازای هر کالایی که می‌فروشد کمیسیون دریافت می‌کند و معمولا این کمیسیون درصدی از سود یا قیمت محصولی است که به فروش می‌رسد.

بنابراین در فروش مستقیم، میزان پاداشی که افراد می‌گیرند بطور مستقیم با تلاش آنها رابطه دارد و افراد می‌توانند بنا به زمان و انرژی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند سود و درآمد کسب کنند. این ویژگی باعث شده فروش مستقیم برای انواع سبک‌های زندگی سازگار باشد و افرادی که حتی زمان بسیار کمی در اختیار دارند از این کار درآمد کسب کنند.

فروش اجتماعی، مزایای بسیاری برای برندها نیز در پی دارد. اغلب فروشندگان قبلا طرفدار محصول بوده‌اند که حالا به تبلیغ‌کننده و مروج محصول تبدیل گشته‌اند، بنابراین فروشندگان در فروش محصولات، دارای اشتیاق کامل هستند.

تفاوت فروش اجتماعی (Social selling) با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social media marketing)

اگر بخواهیم خیلی ساده بگویم، فروش اجتماعی همان فروش محصولات است.

اما فروش اجتماعی (Social selling) را با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social media marketing) نباید اشتباه گرفت.

ارتباط اولیه با خریداران در فرایند بازاریابی و فروش، در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. به این معنا که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به خریداران کمک می‌شود تا مشکل‌شان را درک کنند و راهکارها را بسنجند.

اما فروش اجتماعی برای ارتباط با خریداران در فرایند تصمیم‌گیری برای خرید است و افرادی را هدف دارد که آماده و حاضرند برای خرید کالا مذاکره کنند.

فروش اجتماعی جهت ارتباط با افرادیست که برای خرید، تصمیم خود را گرفته‌اند و فقط در بین گزینه‌های موجود به دنبال بهترین پیشنهاد یا قیمت هستند. بنابراین با اشتراک‌گذاری محتوای صحیح و اطلاعاتی همانند پیشنهادات ویژه فروش، تخفیف‌ها و سایر محتوای تبلیغاتی می‌توان این افراد آماده به خرید را مشتری خود کرد.

فروش اجتماعی یک بازار بزرگ و در حال رشد است ولی پتانسیل کامل آن آزاد نشده و در اغلب بازارهای خرده‌فروشی گسترده در دسترس نیست.

در ادامه این مطلب، راهکار آزادسازی پتانسیل عظیم این بازار برای حضور برندها، خرده‌فروشان و فروشندگان متعدد را معرفی می‌کنیم. اما ابتدا بیایید به فرصت‌های این بازار نگاهی بیندازیم.

فرصت‌ها

احتمالا اولین نوع فروش اجتماعی، ظهور فروش مستقیم (Direct selling) در اوایل دهه 1900 میلادی بود، زمانیکه برندها، نمایندگان خودشان را روانه خانه‌ها می‌کردند تا اقدام به فروش خانه‌به‌خانه محصولات کنند.

این مدل در طول زمان تکامل یافته و طی سال‌های اخیر با رشد اینترنت تغییر و رشد زیادی کرده است و فروشندگان امروزی به راحتی می‌توانند از طریق فروش‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی به معرفی و ارائه محصولات بپردازند.

با وجود این تکامل، بازار 180 میلیارد دلاری فروش مستقیم، نیازمند تحولی بزرگ است. در حال حاضر بیش از 120 میلیون نفر در دنیا در فروش مستقیم فعال هستند و این رقم با مقبولیت بیشتر رسانه‌های اجتماعی، هر ساله بین 7 تا 10 درصد رشد می‌کند.

اما مشکل اینجاست که پتانسیل صنعت فروش اجتماعی در حال حاضر توسط چند شرکت که قدرت چندانی ندارند راکد مانده است.

مشکلات

 2 مشکل عمده در صنعت فروش مستقیم وجود دارد:

1 – وابستگی فروشندگان

غول‌هایی همانند شرکت Amway (با فروش 8.8 میلیارد دلار)، Avon (با فروش 5.7 میلیارد دلاری) و Mary Kay (با فروش 3.5 میلیارد دلاری) بر حوزه فروش اجتماعی سیطره پیدا کرده‌اند.

این تاجران با مشکل‌کردن (گاهی غیرممکن کردن) انتقال داده‌هایی که فروشندگان‌شان از خریداران‌شان در اختیار دارند، فروشندگان را وابسته به خود نگه داشته‌اند. این داده‌ها شامل اطلاعات مشتریان، تراکنش‌ها و ژنولوژی (شبکه یا اصطلاحا سازمان فروش) است که توسط شرکت‌های فروش مستقیم نگه‌داشته می‌شود و فروشنده هیچ امکانی برای بدست آوردن آنها از سمت شرکت ندارد.

بسیاری از فروشندگان با تصمیم برای کار کردن با شرکتی دیگر، ریسک از دست دادن درآمدی که به سختی برای آن کار کرده‌اند را متحمل می‌شوند.

یک فروشنده معمولی فروش مستقیم در دنیا، به طور متوسط 10 تا 20 ساعت در ماه کار می‌کند و بین 250 تا 500 دلار درآمد ماهانه دارد. این درآمد کسب شده معمولا به عنوان کمک‌هزینه زندگی اختصاص داده می‌شود.

بنابراین به طور کلی تاجران فعلی در رابطه با فروشندگان، دارای اهرم و قدرت بیش از حدی هستند که این بازار را ناعادلانه کرده است.

2 – ناکارآمدی بازار

از طرف دیگر، ورود به بازار فروش مستقیم بسیار مشکل است و تاجران جدید برای ورود به این بازار دارای محدودیت‌هایی هستند. سیستم‌های هزینه‌بر و گسسته‌ای که برای مدیریت کمیسیون‌های فروشندگان، پاداش‌ها، حسابداری، خدمات به مشتری، دفتر کار، عملیات و تجارت مورد نیاز است، تعداد تاجران جدید این حوزه را بسیار کم کرده است.

فقدان فعالان جدید در این بازار، گزینه‌ها و فرصت‌های پیش‌روی فروشندگان را کاهش داده و بازیگران بزرگ بازار را قادر ساخته تا با در دست گرفتن انحصار، مانع رشد بیشتر این بازار شوند.

تاجران در فروش اجتماعی اغلب با محصولاتی که قیمت بیش از حد دارند حضور می‌یابند و به این ترتیب یک بازار ناکارآمد برای فروشندگان ایجاد می‌کنند. در این شرایط، فروشندگان نمی‌توانند با سایر برندهایی که در بازار گسترده خرده‌فروشی است رقابت کنند.

بنابراین یک راهکار که ورود تاجران (صاحبان کالا) را به این بازار تسهیل کند و آزادی بیشتری برای فروشندگان به ارمغان آورد لازم است.

راهکار چیست؟

Gemstra در حال ساخت یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک‌چین با نام ASTRA و ارز داخلی آن با نام توکن GMS است و قصد دارد پتانسیل فروش اجتماعی را در همه بازارهای خرده‌فروشی آزاد کند.

ماموریت Gemstra در دسترس قرار دادن فروش اجتماعی و بهتر کردن آن برای همه افراد فعال در این صنعت است.

در اکوسیستم Gemstra، چهار دسته از افراد حضور خواهند داشت:

  • برندها که تولیدکننده، سازنده و صاحب امتیاز کالا می‌باشند.
  • تاجران یا خرده‌فروشان (Merchants) که عرضه‌کننده کالاها هستند و کالا را به فروشندگان می‌دهند.
  • فروشندگان افرادی هستند که به معرفی کالا می‌پردازند (گاهی به این افراد بازاریاب گفته می‌شود).
  • خریداران نیز خریدار محصولاتی هستند که توسط فروشندگان به آنها معرفی شده است.

ASTRA یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که با اهرم‌ساختن تکنولوژی بلاک‌چین، کنترل داده‌ها را به فروشندگان باز می‌گرداند و خرده‌فروشان ( که در اکوسیستم Gemstra با نام تاجر یا Merchant خوانده می‌شوند) و برندهای بیشتری را قادر می‌سازد تا با سهولت به صنعت فروش اجتماعی بپیوندند.

Gemstra یک نرم‌افزار متن‌باز و یک کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) به تاجران ارائه می‌دهد تا با پلتفرم ASTRA یکپارچه شوند. توکن GMS به عنوان ارز داخلی پلتفرم ASTRA، تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند، مدل‌های گیمیفیکیشن (gamification) و اعطای پاداش‌ را ممکن می‌سازد و امکان کنترل و مدیریت اکوسیستم را فراهم می‌نماید.

پلتفرم ASTRA و توکن GMS دقیقا همان چیزیست که ذینفعان فروش اجتماعی به آن نیاز دارند. این پلتفرم یک زیرساخت بالفعل و اقتصاد مبتنی بر پاداش‌دهی برای یک بازار بزرگ غیرقابل پیش‌بینی است.

بازار BOUTIQUES (بازار غیرمتمرکز برای فروش اجتماعی)

Start your Boutique

تیم Gemstra در جولای 2017 یک بازار (با نام BOUTIQUES) برای فروش اجتماعی راه‌اندازی کرده که فروشندگان را قادر می‌سازد برندها و محصولات موردنظرشان را برای فروش انتخاب کنند و حتی از بین بازار جهانی 24 تریلیون دلاری خرده‌فروشی، برندها و تاجران موردنظرشان را دعوت به فعالیت و همکاری در این پلتفرم نمایند.

BOUTIQUES در طول 9 ماه پس از راه‌اندازی با سرعتی بالا، بیش از 3000 فروشنده و 8 برند را جذب کرده و فروشی چند میلیون دلاری را ایجاد نموده است.

رشد سریع BOUTIQUES اثبات می‌کند که برندهای خرده‌فروشی علاقه‌مند به مشارکت در فروش اجتماعی هستند و فروشندگان نیز به دنبال آزادی بیشتر می‌گردند.

ASTRA یک پلتفرم قرارداد هوشمند

موفقیت تیم Gemstra  در ایجاد بازار BOUTIQUES باعث شد انگیزه پیدا کند راهکارهای متنوع دیگری برای آزادسازی پتانسیل فروش اجتماعی در سایر بازارهای خرده‌فروشی (که ارزشی بالغ بر 24 تریلیون دلار‌ در سطح دنیا دارد) را ایجاد نماید. در همین راستا، ASTRA که یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است ایجاد شده تا به عنوان یک زیرساخت فنی برای فروش اجتماعی خدمت‌رسانی کند.

 

مزایای تکنولوژی بلاک‌چین ASTRA

  • فروشندگان را قادر می‌سازد تا داده‌های مشتریان و شبکه فروش‌شان که به زحمت کسب کرده‌اند را نگه دارند.
  • تاجران (صاحبان کالا) می‌توانند تراکنش‌های بین چند برند و هزاران فروشنده را انجام دهند.
  • برندها می‌توانند کمیسیون‌های سفارشی، پاداش‌های اختصاصی و کاتالوگ‌های پرتابل ارائه دهند که می‌تواند با بسیاری از تاجران ادغام شود.

ASTRA رفتار منصفانه را ترویج می‌دهد و اکوسیستمی ارائه می‌کند که نیازی به اعتماد طرفین به همدیگر نیست.

توکن GMS

این توکن برای انجام تراکنش‌های مالی، پاداش‌ها، گیمیفیکیشن و اداره اکوسیستم به کار می‌رود. با توکن GMS فرایند فروش اجتماعی به راحتی و سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.

این توکن که از نوع ERC20 است به عنوان یک روش کم‌هزینه برای تبادل و نگهداری دارایی‌ها استفاده خواهد شد.

پرداخت کمیسیون فروشندگان بطور پیش‌فرض از طریق توکن GMS صورت خواهد گرفت، همچنین این توکن برای خرید انواع محصولات از تاجران استفاده می‌شود.

مهمتر از همه، توکن GMS پیاده‌سازی یک سیستم گیمیفیکیشن را ممکن می‌سازد که در آن، برندها و تاجران می‌توانند گیمیفیکیشن سفارشی‌ خودشان را برای فروشندگان ایجاد کنند.

فرصت سرمایه‌گذاری در این پروژه که کمک می‌کند در فروش اجتماعی تغییراتی اساسی شکل بگیرد اکنون مهیا شده است. بنابراین هدف ما از معرفی  بازار BOUTIQUES و پلتفرم ASTRA این است که پتانسیل‌های تیم Gemstra برای توسعه بازار فروش اجتماعی را برجسته کنیم.

جزییات ICO

نماد توکن: GMS
قیمت توکن: 0.01 دلار
کل توکن: تعداد 16 میلیارد
توکن قابل عرضه در ICO: تعداد 6.4 میلیارد

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx