2 نگرش اشتباه در مورد تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال و نگرش های اشتباه

آیا به جرات می‌توان گفت که تحلیل تکنیکال روش صحیحی برای پیش بینی وضعیت جدید بازار است؟ و آیا می‌توان برای سرمایه گذاری در بازار به این روش اطمینان کرد؟

برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که تحلیل تکنیکال روش مناسبی برای ارزیابی و پیش بینی وضعیت بازار نیست.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با دو دیدگاه اشتباه و رایجی که نسبت به روش تحلیل تکنیکال وجود دارد آشنا کنیم.

عناوین مطلب:

کوتاه در مورد تحلیل تکنیکال و مفهوم آن

در ابتدا باید بدانیم که تحلیل تکنیکال چیست و چه مفهومی دارد. تحلیل تکنیکال روشی است که در بازارهای مختلف با توجه به حجم معاملات و تاریخچه قیمت‌ها می‌تواند قیمت‌های آینده بازار را پیش بینی کند.

بیشتر بخوانید: مزایای تحلیل به روش تکنیکال چیست؟

موارد استفاده این روش اکثرا در بازارهای بورس کالا و اوراق بهادار و هم چنین بازار فارکس و ارز است.

به نوعی می‌توان گفت تحلیل تکنیکال هنری است که در آغاز مراحل تغییر قیمت‌ها روند آن را شناسایی کرده و می‌تواند یک استراتژی ارائه کند که بر تغییرات ناگهانی مسلط شد.

این سرعت عمل در تشخیص تغییر قیمت‌ها باعث خواهد شد پیش از دیگران بتوان تصمیم‌های جدیدی برای سرمایه گذاری گرفت که با روند تغییر قیمت‌ها تطابق دارد.

در حقیقت تحلیل تکنیکال رفتارهای بازار را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. بررسی این رفتارها و ثبت آن‌ها در قالب نمودارهای گرافیکی توسط این روش به پیش بینی وضعیت بازار کمک خواهد کرد.

اولین نگرش اشتباه نسبت به تحلیل تکنیکال

اولین انتقادی که به تحلیل تکنیکال وارد می‌شود این است که چطور می‌توان با توجه به قیمت‌های قبلی قیمت‌های  جدید را پیش بینی کرد.

در حقیقت منتقدین اعتقاد دارند که قیمت‌های قبلی شاخص مناسبی برای تشخیص روند تغییر قیمت‌ها در آینده نخواهد بود.

واقعا نمی توان این طور نتیجه گیری کرد که قیمت‌های فعلی بر روند تغییر قیمت‌ها تاثیرگذار نیست. البته پیش بینی قیمت‌های آینده با توجه به قیمت‌های فعلی هم کار آسانی نیست.

با توجه به این که روند عرضه و تقاضا با در نظر گرفتن قیمت‌های گذشته قابل پیش بینی هستند می‌توان گفت که توجه به قیمت‌های قبلی اهمیت زیادی دارد.

پس به این نتیجه رسیدیم که یکی از موارد تاثیرگذار روی قیمت‌های آینده بازار قیمت‌های گذشته هستند. بهر حال توجه به این نکته مهم است که مفهوم پیش بینی با پیش گویی متفاوت است.

در مورد پیش بینی همیشه درصدی از احتمال وجود دارد و نمی توان با قطعیت از چیزی صحبت کرد. به عبارتی تحلیل تکنیکال قادر به انجام معجزه نیست؛ اما می‌تواند با توجه به نمودارهای آماری که از قیمت‌های گذشته و رفتارهای بازار ثبت کرده تا حدودی آینده بازار را پیش بینی کند.

در حقیقت با توجه به این که تحلیل تکنیکال رفتارهای بازار را زیر نظر دارد و آن‌ها را به صورت نمودار ثبت می‌کند، می‌تواند با شناسایی نقاط حساس نمودار به شما در اتخاذ تصمیمات مهم مطابق با این تغییرات کمک کند.

دومین نگرش اشتباه نسبت به تحلیل تکنیکال

مراجع آکادمیک دومین نگرش اشتباه را نسبت به تحلیل تکنیکال دارند.

در گذشته آن‌ها اعتقادی به عملکرد صحیح تحلیل تکنیکال نداشتند. چون معتقد بودند پیش بینی‌های این روش غیر محتمل است و طبق روش‌های علمی کارایی نخواهند داشت.

با توجه به فرضیه گام تصادفی و هم چنین فرضیه بازار کارا که جزو مدل‌های اقتصادی و آماری هستند که توسط مراجع آکادمیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحلیل‌های تکنیکال عملکرد خاصی نداشته و نمی توانند به پیش بینی وضعیت بازار کمکی کنند.

به همین دلیل در گذشته مراجع آکادمیک این نگرش اشتباه را نسبت به تحلیل‌های تکنیکال داشتند.

البته باید خاطر نشان کرد که با توجه به مدل‌های فرضیه بازار کارا و گام تصادفی حتی ابزارهای تحلیلی بنیادی هم عملکرد خوبی ندارند. با پژوهش‌های انجام شده این فرضیه‌ها نقض شدند؛ زیرا از نظر این فرضیه گام تصادفی تغییر ناگهانی روند بازار و سقوط آن امری غیر ممکن محسوب می‌شود.

طبق روش تحلیل تکنیکال زمانی که رفتار بازار دچار تغییر ناگهانی می‌شود این تغییرات به سرعت شناسایی شده و رفتاری متناسب با آن‌ها در پیش گرفته می‌شود تا ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کند؛ اما فرضیه گام تصادفی اعتقادی به تغییر ناگهانی روند بازار ندارد. به همین دلیل با استدلال‌ها و پژوهش‌های متعددی این فرضیه نقض شد.

اثر ژانویه هم استدلالی است که فرضیه بازار کارا را نقض می‌کند. این نظریه می‌گوید که سرمایه گذاران می‌توانند سود بالاتری را در اولین ماه هر سال دریافت کنند.

طبق این استدلال‌ها می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که برای این که قیمت سهام در بازار تعیین شود الگوهای قابل پیش بینی وجود دارد. پس به این ترتیب می‌توان گفت که تصادفی بودن تغییرات در بازار قابل قبول نیست.

البته همان طور که فعالان بازار ایران می‌دانند ایام عید نوروز، آغاز فصل‌های مختلف سال و ماه رمضان جزو مواردی محسوب می‌شوند که سود بالاتری نصیب سرمایه گذاران شده و الگوی نسبتا قابل پیش بینی ای برای تعیین قیمت‌ها در این موارد وجود دارد.

با توجه به این موضوع می‌توان تصادفی بودن تغییر قیمت بورس در ایران را زیر سوال برد.

از نظر برخی از اقتصاد دانان عامل موثر بر قیمت سهام احساسات و رفتارهایی است که سرمایه گذاران به صورت سودجویانه دارند. از نظر آن‌ها رفتار بازار تاثیری بر قیمت‌ها ندارد.

با مطالعات دانشگاهی و تحقیقات آماری مختلف که بر روی روش تحلیل تکنیکال انجام شده کارایی و موثر بودن آن به اثبات رسیده است و نمی توان ادعا کرد که تنها عامل موثر بر تغییر قیمت‌ها رفتارهای سرمایه گذاران است.

برای نتیجه دادن تحلیل تکنیکال ضرورتی ندارد که در بازار سرمایه گذار کلان یا تحلیلگر حرفه‌ای بود. استفاده از این روش در دراز مدت می‌تواند باعث کاهش ریسک و خطرات احتمالی در سرمایه گذاری‌های خرد نیز شود.

بنابراین استفاده از این روش می‌تواند برای مدیریت استراتژی در وضعیت‌های مختلف بازار به کمک سرمایه گذاران آمده و از غافلگیر شدن آن‌ها جلوگیری کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تحلیل تکنیکال و نحوه تاثیرگذاری آن در موفقیت سرمایه گذاری‌های خرد و کلان آشنا کنیم. نگرش‌های اشتباهی نسبت به این روش وجود داشت که در این مقاله به بررسی دو مورد از آن‌ها پرداختیم.

نتیجه اینکه با توجه به نوسانات موجود در بازار بورس و معاملات نمی توان بدون داشتن استراتژی و داشتن دید باز نسبت به تحولات بازار وارد دنیای سرمایه گذاری شد. پس استفاده از روش تحلیل تکنیکال می‌تواند برای موفقیت شما در سرمایه گذاری موثر باشد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx