تاریخچه و معرفی ارز بات (ارز ملی تایلند)

ارز بات

ارز بات (به انگلیسی Baht) واحد پولی رسمی کشور تایلند است.

بات به عنوان یکی از مهمترین ارزهای شرق آسیا شناخته می شود و ارزش نسبتا خوبی در مقایسه با ارزهای این منطقه دارد.

بات معمولاً با B نمایش داده می‌شود و بر روی آن یک خط عمودی وجود دارد (฿) و کد اختصاصی آن (THB) است.

عناوین مطلب:

واحدهای کوچک‌تر از بات را ساتانگ می‌گویند و در واقع هر بات برابر است با 100 ساتانگ که معمولاً به‌صورت سکه رایج هستند.

بات تایلند نیز مانند پوند یک ارز قدیمی و سنتی است که به‌صورت سکه‌های نقره کروی شکل موجود بوده است و ارزش آن در ابتدا با توجه به وزن نقره آن تعیین می‌شد.

تاریخچه بات

رام سوم (1824-1851) نخستین پادشاه بود که استفاده از سکه‌های مسطح به‌جای سکه‌های کروی را پیشنهاد داد.

جالب است که بدانید او این کار را برای راحتی معامله گران انجام نداد، بلکه به خاطر یک باور خرافی که او را آشفته ساخته بود این کار را انجام داد.

او معتقد بود موجوداتی در این پوسته‌های کورری زندگی می‌کنند و به همین علت است که بسیاری از مشکلات اقتصادی گریبان گیر مردم کشورش است.

سیستم ارزش‌گذاری با استفاده از فلز نقره تا سال 1897 مورداستفاده بود و پس‌ازآن بات به‌عنوان واحد رسمی توسط پادشاه چولالونگ کورن معرفی شد.

با این‌حال، سکه‌هایی که در واحدهای قدیمی به ثبت رسیده بودند تا سال 1910 همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در سال 1902، دولت با افزایش ارزش نقره در برابر طلا شروع به افزایش ارزش بات کرد. در ابتدا شروع قیمت به‌صورت 21.75 بات برابر یک پوند بود و به‌مرور ارزش این ارز افزایش یافت تا زمانی که در سال 1908، یک نرخ ثابت بین پوند بریتانیا به‌صورت 13 بات معادل 1 پوند به وجود آمد.

این میزان به 12 بات در سال 1919 تغییر یافت و سپس پس از یک دوره بی‌ثباتی به 11 بات در سال 1923 رسید. همچنین در طول جنگ جهانی دوم، ارزش بات با ارزش یک ین ژاپن تثبیت شد.

از سال 1956 تا 1973، بات به دلار آمریکا با نرخ مبادله 20.8 بات معادل یک دلار مبادله می‌شد. تقویت اقتصاد ایالات‌متحده باعث شد تا تایلند در سال 1984 تا 2 ژوئیه 1997، زمانی که کشور تحت تأثیر بحران مالی آسیا قرار گرفت، نرخ ارز خود را در 25 بات به ازای هر دلار افزایش دهد. بات در ماه ژانویه سال 1998 به پایین‌ترین نرخ خود یعنی 56 بات به ازای هر دلار رسید.

در حال حاضر حدودا هر 30 بات تایلند برابر با 1 دلار است. البته با توجه به عدم حمایت قطعی دولت از نرخ ارز، این میزان نوسانات زیادی را به خود می بیند و ممکن است در طول یک ماه، قیمت ارز بات در مقابل دلار، به شدت تغییر پیدا کند.

اسکناس‌ها و سکه‌های واحد پولی بات

اسکناس‌های این ارز را شش اسکناس ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ باتی تشکیل می‌دهند و همچنین سکه‌هایی نیز وجود دارند که به‌صورت ۱، ۲، ۵ و ۱۰ بات و ۲۵ و ۵۰ ساتانگ رایج هستند.

به‌تازگی و پس از فوت پادشاه پیشین تایلند و جانشینی پسرش اسکناس‌های جدیدی با تصویر پادشاه جدید چاپ شده است. با این ‌وجود، اسکناس‌های قدیمی نیز هنوز در چرخه اقتصادی تایلند وجود دارند و هنوز هم به‌صورت قابل‌توجهی در معاملات روزانه از آن‌ها استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که این روزها تنها سکه‌های 25 و 50 ساتانگی وجود دارد و همچنین اسکناس‌های 10 باتی نیز دیگر چاپ نمی‌شوند.

همچنین پرکاربردترین سکه در تایلند سکه 10 باتی و پرکاربردترین اسکناس نیز اسکناس 100 باتی است که در معاملات روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سال 2004 بانک مرکزی تایلند طی یک برنامه پیشرفته اقدام به چاپ اسکناس‌هایی با امنیت بالا کرد. در زیر تعدادی از اسکناس‌های بات تایلند را معرفی می‌کنیم و با توجه به تصاویر یکسانی که در این اسکناس‌ها موجود است می‌توان گفت تفاوت اصلی آن‌ها در رنگ است.

به طور کلی و در حال حاضر اسکناس 20 بات، سبزرنگ؛ اسکناس 50 بات، آبی‌رنگ؛ اسکناس 100 بات قرمزرنگ؛ اسکناس 500 بات بنفش‌رنگ و اسکناس 1000 بات نیز قهوه‌ای‌رنگ هستند.

تصاویر روی تمامی آن‌ها متعلق به بومیپول آدولیاده است.

البته تصاویر پشت اسکناس‌های بات باهم تفاوت‌هایی دارند.  مثلاً پشت 20 باتی تصویر شاه Rama VIII و پشت 50 باتی تصویر Rama IV ، پشت 100 باتی تصویر Rama VI و Rama V ، پشت 500 باتی تصویر Rama III و پشت 1000 باتی تصویر بومیپول آدولیاده وجود دارد.

برخی از این اسکناس‌ها پس از فوت بومیپول آدولیاده چاپ مجدد شدند و برخی از تصاویر تغییر کردند.

اسکناس 1000 باتی تایلند

اسکناس 1000 باتی تایلند نخستین بار در سال 2015 چاپ شد و همچنان در چرخه مالی کشور تایلند وجود دارد.

تصویر روی این اسکناس بومیپول آدولیاده و تصویر پشت این اسکناس نیز در حال حاضر برای یادبود همین شخص است. اما درگذشته و از سال 2017 به قبل تصویر پشت این اسکناس متعلق به شاه Rama V بود.

1000 بات تایلند

اسکناس 500 باتی تایلند

اسکناس 500 باتی بنفش‌رنگ اولین بار در سال 2014 چاپ شد و همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرد. تصویر روی این اسکناس نیز متعلق به بومیپول آدولیاده و تصویر پشت آن مربوط ملکه شاه Rama XI است.

این اسکناس در سال 2017 مجدداً چاپ شد و تصویر پشت آن به تصویر میان‌سالی بومیپول آدولیاده تغییر یافت.

500 بات تایلند

اسکناس 100 باتی تایلند

اسکناس 100 باتی نخستین بار در سال 2015 چاپ شد و همانند اسکناس‌های قبلی تصویر روی آن متعلق به بومیپول آدولیاده نهمین پادشاه تایلند است.

تصویر پشت این اسکناس نیز متعلق به مجسمه  Taksin، پادشاه بخش Thonburi است. این اسکناس نیز در سال 2017 تجدید چاپ شد و تصویر پشت آن به تصویر میان‌سالی بومیپول آدولیاده تغییر یافت.

100 بات ارز تایلند

اسکناس 50 باتی تایلند

اسکناس 50 باتی نخستین بار در سال 2011 چاپ شد و در حال حاضر نیز در معاملات مورداستفاده قرار می‌گیرد. تصویر روی این اسکناس متعلق به بومیپول آدولیاده نهمین پادشاه تایلند از دودمان چاکری است و پشت اسکناس نیز مجسمه پادشاه قرن 16 تایلند King Naresuan the Great را نشان می‌دهد.

در اسکناس‌های جدید 50 باتی که در سال 2017 شروع به چاپ شد تصویر پشت اسکناس به تصویر جوانی بومیپول آدولیاده تغییر یافت.

50 بات ارز تایلند

اسکناس 20 باتی تایلند

اسکناس فعلی 20 باتی از سال 2013 شروع به چاپ شد و همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تصویر روی این اسکناس متعلق به بومیپول آدولیاده نهمین پادشاه تایلند و تصویر پشت اسکناس نیز متعلق به مجسمه رام کهامهنگ سومین پادشاه از دودمان پهرا روانگ است.

در سال 2017 که این پادشاه  فوت شد اسکناس جدیدی چاپ شد که به مناسبت یادبودی از این پادشاه تصویر وی بر روی پشت اسکناس نقش‌بست.

20 بات ارز تایلند

سکه‌های بات

همان‌طور که در بالا ذکر شد سکه‌های رایج در کشور تایلند شامل ۲۵ و ۵۰ ستنگ، یک ، پنج و ده باتی هستند.

تصاویر موجود روی سکه‌های بات اغلب مربوط به معبدهای موجود در شهر بانکوک است.

سکه های بات تایلند

نرخ تبدیل بات تایلند به دلار آمریکا و ریال

در حال حاضر (اواخر اسفند 97) هر بات برابر با 0.0319 دلار آمریکا و 3610 ریال است. همانطور که گفته شد در دهه گذشته نیز این ارز با نوسان همراه بوده است به‌طوری‌که هر دلار برابر با 30 بات تا 42 بات تغییر کرده است.

درصورتی‌که به تایلند سفر می‌کنید باید توجه داشته باشید که خرید با ارز دلار خیلی در این کشور رایج نیست و باید درنهایت پول خود را به بات تبدیل کنید.

از طرفی به‌صرفه نیست که در اینجا بات خریداری کنید و همراه خود ببرید. یکی از بهترین راه‌ها این است که در اینجا اسکناس‌های 100 دلاری خریداری کنید و در تایلند آن‌ها را در صرافی‌های معتبر چنج کنید.

همچنین در فرودگاه و سطح شهر نیز کیوسک‌های صرافی وجود دارند که بدون کسر کارمزد اسکناس‌های شما را چنج می‌کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که حتماً اسکناس‌های خود را سالم نگه‌داشته باشید چون از پذیرش اسکناس‌هایی که مخدوش هستند و یا تاخوردگی و خط‌خوردگی دارند اجتناب می‌کنند. همچنین همراه داشتن پاسپورت جهت تبدیل ارز الزامی است.

دو بانک معروف Kasikorn Bank و Siam Commercial Bank نیز به‌صورت مشترک در فرودگاه سواورنابومی (Suvarnabhumi Airport) شعبه‌هایی دارند که تبدیل ارز را با نرخ‌های مناسب‌تری برای مسافران انجام می‌دهند.

اکثر این شعبه‌ها و صرافی‌ها که در سطح فرودگاه هستند به‌صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند

باز هم تاکید می کنیم که توجه داشته باشید برای استفاده از صرافی‌ها در تایلند بهتر است از اسکناس‌های 100 دلاری یا 50 دلاری استفاده کنید چراکه این اسکناس‌ها بیشتر موردپذیرش هستند و با نرخ بهتری معامله می‌شوند.

از دیگر موارد قابل‌توجه این است که طبق مقررات ارزی همراه داشتن پول رایج تایلند تا THB 50,000 مجاز بوده و هر فرد می‌تواند مبلغی بالغ‌بر THB 100,000 همراه خود داشته باشد.

اقتصاد تایلند

صنایع موجود در کشور تایلند خودروسازی، توریسم، نساجی و پوشاک، کشاورزی، نوشابه‌سازی، تنباکو، سیمان، صنایع سبک نظیر سنگ‌های قیمتی، تجهیزات الکترونیک، قطعات کامپیوتر هستند و صادرات محصولاتی از قبیل اتومبیل، کولر، برنج و محصولات کشاورزی، پوشاک و محصولات نساجی، شیلات و غذاهای دریایی، ترانزیستور و قطعات کامپیوتر اقتصاد تایلند را تشکیل می‌دهد.

این کشور از دومین تولیدکنندگان تنگستن و سومین تولیدکنندگان قلع در جهان نیز محسوب می‌شود. همچنین تایلند به دلیل نداشتن ذخایر نفت و گاز یکی از کشورهای واردکننده این نوع سوخت‌هاست.

در طول سال های مختلف تایلند تلاش کرده تا با روش‌های مختلفی به بهبود اقتصاد خود کمک کند. مهمترین نتیجه گیری پادشاه و دولتمردان تایلند، توجه بیشتر به بحث گردشگری بوده است.

گردشگری در تایلند به عنوان یکی از صنایع پول ساز شناخته می شود که باعث رونق استفاده از بات نیز شده است. گردشگران با ورود به تیلند و سر زدن به جاذبه های تاریخی و فرهنگی و همچنین طبیعت بکر و زیبای تایلند، باعث چرخش اقتصاد این کشور می شوند.

با توجه به اینکه استفاده از ارزهایی غیر از بات در تایلند پذیرفته نیست، ورود گردشگر و استفاده از بات باعث رونق و چرخیدن این نوع ارز می شود. امروزه گردشگری به عنوان یکی از پرسودترین صنایع در تایلند شناخته می شود که کاربردهای فراوانی برای دولت این کشور دارد.

احترام به پول تایلند!

شاید جالب باشد که بدانید در تایلند باید به اسکناس‌ها و سکه‌ها احترام گذاشت.

در این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر بی‌احترامی به خاندان سلطنتی غیرقانونی است. در واقع در تایلند مجازات برای کسانی وجود دارد که به هر نحو چه به‌صورت کلامی یا نوشتاری یا … به خاندان سلطنتی بی‌احترامی می‌کنند و به همین دلیل به وجه نقد این کشور نیز باید احترام گذاشت.

دلیل این موضوع نیز این است که بر روی سکه‌ها و اسکناس‌های بات تصویر پادشاه و خاندان سلطنتی وجود دارد.

زمانی که به تایلند سفر می‌کنید باید به چند نکته ساده توجه کنید تا به پول رسمی این کشور بی‌احترامی نکنید؛ مثلاً اگر سکه‌ای روی زمین افتاد بر روی آن پا نگذارید تا مانع از چرخش آن شوید، هیچ‌گاه پولی را پرت نکنید، اسکناس‌ها را به‌خوبی حفظ کنید و آن‌ها را پاره یا کثیف نکنید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

واحد پول و ارز کشورها

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx