برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه

طلا یا سکه

چه سکه طلا باشد، چه بورس و چه ارز، این روزها باتوجه‌به فرازوفرودهای اقتصادی و افزایش تورم، هر فرد به دنبال این است که بداند، برای پس انداز طلا بهتره یا سکه، تا پول خود را در زمینه‌های سودآور سرمایه‌گذاری کند.

برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلا

همان‌طور که می‌دانید طلا یا سکه به دلیل خاصیت نقدشوندگی سریع و نداشتن محدودیت‌هایی که سایر روش‌های سرمایه‌گذاری دارند، یکی از روش‌های معمول سرمایه‌گذاری بین اقشار مختلف جامعه است.

همچنین به نظر می‌رسد بازار سکه و طلا نسبت به بازار ارز برای سرمایه‌گذاری ایمن‌تر است، چرا که به دلیل تابعیت از قیمت جهانی، قیمت آن تأثیر زیادی از عوامل سیاسی نمی‌گیرد.

عناوین مطلب:

البته اگر شما در بین سرمایه‌گذاری بر روی طلا و ارز مردد هستید، بهتر است که یک مقایسه‌ی علمی و کارشناسی برای سرمایه‌گذاری بر روی ارز و طلا داشته باشید.

در این مقاله از بورسینس قصد داریم مزیت‌های سرمایه‌گذاری بر روی طلا نسبت به ارز را بررسی کنیم، همچنین به شرح اینکه برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه یا دلار می‌پردازیم.

نکات کلیدی

  • سرمایه‌گذاری روی طلا به دو شکل مستقیم یعنی خرید طلا و سکه به‌صورت فیزیکی و غیرمستقیم یعنی خرید گواهی سپرده طلا تقسیم می‌شود. مزایا و معایب هر کدام را در ادامه بخوانید.
  • اجرت ساخت طلا تنها هنگام معامله اول محاسبه می‌شود، بنابراین طلای دست‌دوم اجرت ساخت ندارد و ارزان‌تر از طلای نو است.
  • پایین‌بودن قیمت طلای آب شده، نسبت به طلای دست‌دوم، نگهداری آسان‌تر و همچنین عدم وجود محدودیت در حجم خریدوفروش می‌تواند از مزایای خرید طلای آب شده باشد.
  • شمش طلا دارای عیار 24 است و از طلا و سکه که عیار 18 دارند، از درصد خلوص بالاتری برخوردار است.

مطالعه رفتار سکه و طلا و بازدهی آن‌ها

اولین سؤال که برای هر سرمایه‌گذاری پیش می‌آید این است که چه بازاری برای او سودآورتر است و مزایای بیشتری دارد. به‌منظور انتخاب درست‌تر، بهتر است به مطالعه رفتار و میزان بازدهی طلا، سکه و دیگر بازارهای مالی در بازه‌های زمانی یکسان بپردازیم.

در نهایت باتوجه‌به ذهنیتی که در این زمینه‌ داریم و میزان ریسک‌پذیری و قدرت تحلیل رفتار بازار، می‌توانیم تصمیم‌ بگیریم که در کدام یک از این بازارها، سرمایه‌گذاری کنیم.

همان‌طور که می‌دانید قیمت سکه در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است، یک‌بار در سال 1391، یک‌بار نیز در سال 1397 جهش غیرقابل‌منتظره‌ای داشت که همین امر موجب رونق بازار تقاضای سکه و در کنار آن افزایش دوباره قیمت‌ها شد.

به نمودار زیر توجه کنید:

نمودار مقایسه سود بازارهای مالی

باتوجه‌به روندی که در این نمودار مشخص است متوجه می‌شویم که قیمت سکه‌ی امامی، ربع‌سکه، نیم‌سکه و سکه‌ی گرمی در ایران همواره با روندی صعودی همراه بوده است.

برای مثال سکه امامی در سال 1396 معادل 34.4 درصد بازده داشته و ربع‌سکه حدود 38 درصد بازده داشته است.

علاوه بر این در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت طلا و سکه هستیم. این امر می‌تواند نتیجه تورم داخلی و عوامل خارجی مانند توافقات سیاسی و…. باشد.

البته باید در نظر داشته باشیم که بازار سکه این روزها دارای حباب زیادی است، به‌طوری‌که در هنگام نگارش این مقاله قیمت سکه تمام بهارآزادی 25 میلیون تومان است و حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان آن حباب است.

نمودار بازدهی بازارها (سکه، دلار و…)

نمودار بازدهی بازارهای مالی مختلف

باتوجه‌به نمودار فوق، متوجه می‌شوید که سکه‌ی طلا، از جمله پربازده‌ترین دارایی‌ها در سال‌های مختلف بوده است.

همچنین باتوجه‌به آمارهای موجود که از مطالعه رفتار انواع سکه به‌دست‌آمده، درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری بر روی ربع‌سکه و نیم‌سکه گاهی اوقات سود بیشتری از سکه کامل به همراه دارد.

چون در یک بازه‌ی زمانی مشخص، نوسان در این دو نوع سکه بیشتر از سکه‌های تمام بهارآزادی طرح جدید و قدیم بوده است. حتی بین انواع سکه بهارآزادی نیز می‌توان انتخاب صحیحی برای سرمایه‌گذاری انجام داد.

توجه داشته باشید که قیمت طلا باتوجه‌به بازار جهانی تعیین می‌شود؛ اما این روند برای سکه کمی متفاوت‌تر است و عوامل دیگری نیز روی آن تأثیرگذار است.

چنانچه مشخص‌شده است، در دو سال اخیر میزان سوددهی در سرمایه‌گذاری بر سکه حدود 40 درصد بوده، اما قیمت جهانی هر اونس طلا فقط 7 درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که بازار سکه نسبت به طلا دچار نوسان بیشتری می‌شود که عوامل داخلی نیز بی‌تأثیر نیستند.

به‌هرحال باتوجه‌به نمودارها می‌توانیم بگوییم یکی از سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه است.

طلا بخریم یا سکه؛ مسئله این است!

در این قسمت به مهم‌ترین سؤال یعنی «طلا بهتره یا سکه؟» پاسخ می‌دهیم. در مورد سرمایه‌گذاری روی طلا باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا به سوددهی رسید.

اجرت ساخت، میزان استفاده از سنگ‌های اتمی، وارداتی‌بودن طلای موردنظر و غیره از جمله این عوامل هستند.

همچنین تفاوت‌هایی بین سکه و طلا وجود دارد که آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به شما در انتخاب روش سرمایه‌گذاری کند.

برای مثال از تفاوت‌هایی که بین سکه و طلا در سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که طلای ساخته‌شده دارای کارمزد است؛ ولی سکه به این صورت نیست.

در واقع شما زمانی که یک طلای ساخته‌شده می‌خرید، مبلغی را بابت اجرت ساخت آن پرداخت می‌کنید که در هنگام فروش دیگر لحاظ نمی‌شود. به همین دلیل همواره شما طلایی را که می‌خرید باید با قیمت پایین‌تری بفروشید.

از طرفی هنگام خریدوفروش سکه این شرایط وجود ندارد. قیمت خریدوفروش سکه در صورت یکسان بودن قیمت طلا در بازار، تفاوت چندانی با هم ندارد.

پس نداشتن اجرت ساخت در خرید سکه یک مزیت در مقابل طلا برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

البته اگر از یک زاویه دیگر به موضوع نگاه کنیم، خرید طلا به‌غیراز جنبه سرمایه‌گذاری می‌تواند کاربرد استفاده‌ی زینتی هم داشته باشد.

در واقع شما هیچ‌گاه نمی‌توانید از سکه‌های خود استفاده زینتی کنید، اما می‌توانید طلای ساخته‌شده را توسط خود یا همسرتان در مهمانی‌ها یا مجالس مختلف استفاده کنید و از زیبایی آن بهره‌مند شوید.

از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری بر سکه این است که شما هیچ‌گاه سکه‌های خود را در معرض دید همگان قرار نمی‌دهید و همیشه در جایی ایمن مانند گاوصندوق از آن نگهداری می‌کنید؛ اما طلا چون استفاده زینتی دارد عموماً در معرض دید است و خطر به سرقت رفتن آن نسبت به سکه بیشتر است.

بازدهی سکه و طلا در سال های مختلف

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا یا سکه

آگاهی از مزایا و معایب بازار سکه و طلا می‌تواند در تصمیم‌گیری شما نقش مؤثری داشته باشد.

در این بخش به معرفی مهم‌ترین مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار سکه می‌پردازیم:

مزایای سرمایه‌گذاری در سکه و طلا

  • نقدشوندگی بسیار خوب: یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سکه نقدشوندگی بالای آن است. شما به‌راحتی می‌توانید حجم بالایی از سکه‌ها را در بازه‌ی زمانی کوتاه بخرید یا به فروش برسانید.
  • بازدهی بسیار خوب: یکی دیگر از مزایای اصلی سرمایه‌گذاری در بازار سکه در بین ایرانیان، بازدهی بسیار عالی این بازار است که در تاریخ به ثبت رسیده است.
  • امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک: برای واردشدن و سرمایه‌گذاری در بازار سکه، حتماً نیازی نیست که سرمایه‌های میلیاردی داشته باشید، بلکه با سرمایه‌های کوچک نیز می‌توانید به این بازار وارد شوید.
  • خریدوفروش آسان: امروزه شما می‌توانید با استفاده از صرافی‌های معتبر حتی با تلفن خریدوفروش سکه را انجام دهید.

معایب سرمایه‌گذاری در سکه و طلا

  • ریسک بالا در کوتاه‌مدت: با اینکه سرمایه‌گذاری بلندمدت در سکه می‌تواند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذار کند؛ اما در کوتاه‌مدت، ریسک این نوع سرمایه‌گذاری بسیار بالا است و این احتمال وجود دارد که سرمایه شما را با خطرات بزرگی روبرو کند، زیرا در کوتاه‌مدت نوسانات زیادی در بازار طلا و سکه رخ می‌دهد.
  • شرایط نگهداری: نگهداری سکه مانند طلا، کار سختی است و امکان دستبرد به سرمایه شما همواره وجود دارد. هرچند امروزه صندوق امانات در بانک‌های بزرگ کشور یک محل خوب برای نگهداری سکه شماست اما بااین‌حال باز هم امکان سرقت از این صندوق‌ها نیز وجود دارد.
  • تأثیرپذیری بالا از اخبار سیاسی: یکی دیگر از معایبی که در بازار سرمایه‌گذاری سکه وجود دارد، تأثیرپذیری بالایی این بازار بر اساس اخبار سیاسی روز جهان است. خبرهای مربوط به جنگ، قیمت سکه را چندبرابر می‌کند و اخبار مربوط به صلح می‌تواند موجب کاهش قیمت سکه شود.
سرمایه گذاری روی سکه و طلا

هدف از سرمایه‌گذاری در طلا یا سکه چیست؟

در این قسمت به‌صورت کلی به هدف افراد از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا اشاره می‌کنیم:

  1. به‌عنوان پشتوانه‌ی مالی: یکی از علت‌هایی که موجب می‌شود که افراد همواره نیم‌نگاهی به بازار سکه و طلا داشته باشند، پتانسیل بالای این فلز ارزشمند به‌عنوان پشتوانه‌ی مالی برای آینده است. افراد تمایل دارند با خرید سکه و طلا یک پشتوانه‌ی مالی خوب برای آینده خود ایجاد کنند.
  2. سرمایه‌گذاری بلندمدت: همان‌طور که در نمودار بازدهی مشاهده کردید، سکه و طلا در بازه‌ی زمانی بلندمدت قادر است سود تضمین‌شده‌ای را نصیب سرمایه‌گذاران کند؛ به همین دلیل این بازار یک مورد جذاب برای سرمایه‌گذاری است و درعین‌حال در بلندمدت ریسک کمی نیز دارد.
  3. حفظ ارزش پول: تصور کنید که قصد دارید که در چند ماه یا سال آینده خانه‌ای خریداری کنید، میزان قابل‌توجهی پول برای خرید خانه را تهیه کرده‌اید؛ اما مقداری پول کم دارید، خرید سکه و طلا در این موارد می‌تواند ارزش پول شما را در برابر تورم و نوسانات قیمتی املاک حفظ کند. شما نباید نگران افت قیمت سکه یا طلا باشید؛ چون افت قیمت سکه و طلا با افت قیمت املاک رابطه‌ی مستقیمی دارد و سرمایه‌ی شما را از ضرر و زیان دور می‌کند. علاوه‌برآن این مورد، از مهم‌ترین دلایل افزایش تمایل افراد برای خرید طلا و سکه در سال‌های اخیر است، زیرا متأسفانه ارزش پول ملی روزبه‌روز کاهش می‌یابد و مردم امیدوارند طلا بتواند ارزش سرمایه آن‌ها را حفظ کند.
  4. تنوع‌بخشی به سبد سرمایه: یکی دیگر از اهدافی که سرمایه‌گذاران با خرید سکه و طلا، آن دنبال می‌کنند. تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری است. این اصل مهم سرمایه‌گذاری که می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار» به آن‌ها هشدار می‌دهد که سرمایه خود را در چند کلاس دارایی مختلف سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذار حرفه‌ای می‌داند که علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های دیگر مانند ارز، املاک، بورس و غیره، باید بخشی از سرمایه خود را در بازار طلا یا سکه سرمایه‌گذاری کند. در این صورت اگر سرمایه‌گذاری او در یک بخش مثلاً در بورس، موفق نبود، تمام سرمایه فرد به خطر نمی‌افتد، زیرا سرمایه خود را در بخش‌های مختلف تقسیم کرده است.

چه زمانی برای سرمایه‌گذاری بر روی سکه مناسب است؟

هنگام سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای باید وقت‌شناس خوبی باشید تا سود خوبی نیز نصیب شما شود. برای سرمایه‌گذاری روی سکه نیز باید زمان مناسب را انتخاب کنید، در غیر این صورت ممکن است با ضرر مواجه شوید.

در مورد سکه باید توجه داشته باشید که قیمت سکه هم مانند بقیه کلاس‌های سرمایه‌گذاری از بازار عرضه و تقاضا تأثیر می‌گیرد و باید زمانی اقدام به خرید سکه کنید که بازار از یک ثبات نسبی برخوردار باشد، چرا که اگر بازار دچار نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی شده باشد به هر میزان که امکان سود وجود دارد، امکان ضرر نیز وجود است.

نمونه بارز این نوع نوسانات را می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید که در ادامه هر یک را ذکر کرده‌ایم.

یکی از این نوسانات را می‌توان در نیمه سال 1397 دید که سکه به مرز 5 میلیون و پانصد نیز رسید و دوباره با یک نوسان، روند نزولی پیدا کرد.

نمونه‌ی دیگر این نوع نوسان را در مهرماه سال 1399 نیز شاهد بودیم. قیمت سکه تمام بهارآزادی به 14,959,600 تومان رسید و سپس به‌مرور با افت قیمت مواجه شد تا جایی که در اردیبهشت 1400 قیمت آن به 9,329,700  تومان رسید.

در اردیبهشت 1402 نیز شاهد آخرین جهش قیمتی بزرگ و افت تا کنون بوده‌ایم. قیمت در این تاریخ به 29,731,000 تومان رسید و سپس به‌مرور کاهش یافت و در تیرماه 1402 به 25,032,833 تومان رسید.

در تصویر زیر می‌توانید فرازوفرودهای سکه تمام بهارآزادی را مشاهده کنید:

نمودار نوسان قیمت سکه تمام بهار آزادی

در واقع کسانی که در این بازه اقدام به خرید سکه کردند ضرر کردند و به همان میزان کسانی که سکه‌های خود را در اوج قیمت فروختند سود کلانی به دست آوردند.

همچنین یکی از عوامل تأثیرگذار دیگر بر روی قیمت سکه و طلا، قیمت دلار است. زمانی که قیمت دلار با شیب تندی شروع به افزایش می‌کند، قیمت سکه نیز افزایش پیدا می‌کند.

همان‌طور که در هنگام خرید طلا باید به عیار و وزن آن توجه کرد در خرید سکه هم باید به تاریخ و بسته‌بندی سکه توجه کنید و از صرافی‌ها و یا طلافروشی‌های مطمئن خرید خود را انجام دهید تا مبادا سکه تقلبی دریافت کنید.

نکات مهم در خرید سکه

• یادتان باشد که نوسان قیمت سکه تمام نسبت به نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه یک گرمی بیشتر است.

• یکی از موارد تأثیرگذار در قیمت سکه، سال ضرب آن است. سکه‌ها با ضرب پایین‌تر، ارزان‌تر هستند.

• برای بررسی تقلبی نبودن سکه به بسته‌بندی و تاریخ حک‌شده روی سکه دقت کنید.

• حباب قیمت سکه بر اثر میزان عرضه و تقاضای آن شکل می‌گیرد. در بین سکه‌ها ربع‌سکه و سکه یک گرمی دارای بیشترین میزان حباب هستند.

تفاوت سکه طرح قدیم با سکه طرح جدید چیست؟

حال که صحبت از اصالت و نوع سکه شد بهتر است تفاوت سکه طرح قدیم با سکه طرح جدید را نیز بدانیم تا هنگام خرید ضرر نکنیم.

سکه‌های طرح قدیم از سال 1358 تا 1370 ضرب و توزیع شدند، از سال 1370 به بعد ضرب سکه‌های طرح جدید یا سکه امامی شروع شد. با آغاز ضرب سکه امامی، ضرب سکه طرح قدیم متوقف شد و به همین دلیل این دو را سکه طرح قدیم و طرح جدید می‌نامند.

سکه‌های طرح جدید و قدیم تنها از نظر طرح روی سکه و سال ضرب و توزیع با یکدیگر تفاوت دارند و عیار و وزن هر دو یکی است. عیار هر دو نوع سکه 900 در هزار و وزن هر دو 8,13598 گرم است.

از نظر ظاهری نیز طراحی یک روی سکه‌های طرح قدیم نام علی است که عبارت بانک ملی ایران در زیر آن حک شده، روی دیگر سکه طرح قدیم نیز بارگاه امام رضا (ع) است.

طرح یک روی سکه طرح جدید یا امامی، تصویر امام خمینی است و روی دیگر آن همچنان تصویر بارگاه امام رضا (ع) است.

تصویر سکه طرح قدیم و طرح جدید

حال ممکن است این سؤال برایتان به وجود بیاید که اگر هر دو سکه از نظر عیار و وزن باهم برابرند، چرا قیمت سکه‌های طرح جدید از طرح قدیم گران‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم اختلاف قیمتی که بین این دو نوع سکه وجود دارد ناشی از یک تفکر به وجود آمده در جامعه است که میزان تقاضا برای سکه طرح جدید را افزایش داده است. همان‌طور که می‌دانید یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه میزان تقاضای آن است، به همین علت قیمت سکه طرح جدید همواره کمی بیشتر از طرح قدیم است.

شکاف قیمتی ایجاد شده بین سکه طرح قدیم و طرح جرید و کاهش تقاضا برای سکه طرح قدیم، سبب شده این نوع سکه از روند خریدوفروش در بازار خارج شود.

اگرچه سکه طرح قدیم همچنان ارزشمند است، اما اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید بهتر است سکه طرح جدید را انتخاب کنید؛ زیرا در صورت افزایش قیمت، سکه امامی یا طرح جدید بیشتر از طرح قدیم افزایش پیدا می‌کند.

روش‌های خرید طلا و مزایا و معایب خرید هر یک از انواع طلا و سکه

همان‌طور که می‌دانید هنگام سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه، انتخاب‌های متعددی پیش روی شماست. در لیست زیر روش‌های خرید طلا را مشاهده می‌کنید:

  • خرید طلای نو
  • خرید طلای مستعمل یا دست‌دوم
  • خرید طلای آب شده
  • خرید شمش طلا
  • گواهی سپرده طلا
  • صندوق طلا

هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. تنها با اطلاع کامل از مزایا و معایب هر یک می‌توانید بهترین مورد را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی کامل انواع طلا و مزیت‌ها و معایب هر یک می‌پردازیم.

خرید سکه

در ایران سکه طلا در نوع طرح قدیم و سکه امامی موجود است که تفاوت آن را به طور کامل شرح دادیم. علاوه بر تفاوت در زمان ضرب و طرح، سکه‌ها به‌صورت سکه تمام بهارآزادی، نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی در بازار معامله می‌شوند.

مزیت‌ها و معایب سرمایه‌گذاری روی سکه به‌صورت زیر است:

مزایای خرید سکه

  • اجرت ساخت ندارد
  • نگهداری آسان‌تر
  • نقدشوندگی بالا
  • سودآوری بالا در بلندمدت
  • کارمزد خریدوفروش ندارد

معایب خرید سکه

  • امکان استفاده زینتی وجود ندارد
  • سکه می‌تواند دچار حباب شود
  • امکان تقلبی بودن آن وجود دارد
  • حق ضرب سکه

نحوه خرید سکه

برای خرید سکه می‌توانید به

به توصیه رئیس اتحادیه طلا و جواهر، بهتر است سکه را از طلافروشی تهیه نکنید و برای خرید سکه به رسته سکه فروشان و واحدهایی که دارای مجوز سکه فروشی هستند، مراجعه کنید.

علاوه‌برآن می‌توانید به‌جای سکه فیزیکی، گواهی سپرده سکه را در بورس خریداری کنید. خرید گواهی سپرده سکه مزایایی مانند کارمزد پایین‌تر و ریسک نگهداری پایین‌تر دارد.

خرید طلای نو

یکی دیگر از گزینه‌هایی که پیش روی شماست، خرید طلای نو است. برخی افراد با پس‌انداز خود اقدام به خرید طلای نو می‌کنند تا ارزش پولشان در برابر تورم حفظ شود. در ادامه معایب و مزایای سرمایه‌گذاری روی طلای نو را بررسی می‌کنیم.

مزایای خرید طلای نو

  • زیبایی
  • امکان استفاده زینتی
  • سالم‌بودن کالا
  • تنوع بالا
  • نقدشوندگی بالا
  • سودآوری بالا در بلندمدت

معایب خرید طلای نو

  • اجرت ساخت بالا
  • مالیات
  • احتمال دزدیده‌شدن

نحوه خرید طلای نو

برای خرید طلای نو می‌توانید به طلافروشی‌های مطمئن مراجعه کنید و از میان انواع مختلف، طلای موردنظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

سرمایه گذاری روی طلا و سکه

خرید طلای دست دوم

طلای دست‌دوم یا بدون اجرت به طلاهایی گفته می‌شود که قبلاً توسط افراد دیگر استفاده شده‌اند و سپس به فروش رسیده‌اند. طلای دست‌دوم نیز یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری است. معایب و مزایای سرمایه‌گذاری روی طلای بدون اجرت را در ادامه مطالعه کنید.

مزایای خرید طلای دست دوم

  • اجرت ساخت ندارد
  • معافیت از مالیات
  • امکان استفاده زینتی
  • نقدشوندگی مناسب
  • سودآوری بالا
  • قیمت پایین‌تر نسبت به طلای نو

معایب خرید طلای دست دوم

  • امکان خرید طلای تقلبی یا عیار پایین
  • تنوع کم
  • کهنه بودن و وجود خوردگی در طلا
  • احتمال به سرقت رفتن

اجرت ساخت طلا فقط در اولین معامله توسط طلافروش دریافت می‌شود، به همین دلیل است که طلای دست‌دوم، اجرت ساخت ندارد.

اگر قصد خریدن طلای دست‌دوم را دارید همواره به خاطر داشته باشید که باید از طلافروشی‌های معتبر خرید کرده و از کد استاندارد طلا اطمینان حاصل کنید. علاوه‌برآن اگر قصد استفاده زینتی از طلای دست‌دوم را دارید از سلامت فیزیکی آن اطمینان حاصل کنید، زیرا ممکن است در اثر استفاده قبلی دچار خوردگی یا شکستگی شده باشند.

نحوه خرید طلای دست دوم

همه طلافروشان طلای بدون اجرت یا دست‌دوم نمی‌فروشند، بنابراین باید با کمی پرس‌وجو یک طلافروشی معتبر پیدا کنید که طلای دست‌دوم هم برای فروش داشته باشد.

خرید طلای آب شده

یکی از سؤالات مهم سرمایه‌گذاران این است که کدام یک گزینه‌ی بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟ «سکه بخریم یا طلای آب‌شده؟».

به طلایی که بر اثر ذوب کردن طلاهایی مانند طلای دست‌دوم، طلاهای شکسته شده و حتی شمش به دست می‌آید، طلای آب‌شده می‌گویند. عیار این نوع طلا به عیار طلاهای ذوب‌شده در زمان ذوب بستگی دارد.

اکثر طلاهای موجود در ایران دارای عیار بالای 750 هستند، به همین دلیل، عیار طلای آب‌شده عموماً بالای 700 است. امروزه خریدوفروش طلای آب‌شده بین عموم مردم محبوب است. شما می‌توانید طلای آب‌شده را از طلافروشان خریداری کنید.

زمانی که شما در حال خرید سکه هستید یک سری مبالغ اضافی تحت عنوان حق ضرب از شما گرفته می‌شود، از طرفی در زمان فروش، هزینه حق ضرب را از سکه کسر نمی‌کنند و در این صورت فقط خریدار مبلغ بیشتری پرداخته است. درحالی‌که شما در زمان خرید طلای آب‌شده، هیچ مالیات و اجرتی را نمی‌پردازید و این یکی از مزایای مهم طلای آب‌شده نسبت به طلا و سکه است.

نکات مهم در خرید طلای آب شده

عیار طلای آب‌شده نباید از 640 پایین‌تر باشد.

نام آزمایشگاه عیارسنجی باید بر روی قطعه‌ی آب‌شده حک‌شده باشد.

بر روی طلای آب‌شده باید انگ یا کد رهگیری حک ‌شده باشد.

عیار و وزن قطعه‌ی طلای آب‌شده باید با وزن و عیار قیدشده در فاکتور مطابقت داشته باشد.

برای بررسی تقلبی نبودن طلای آب‌شده بایستی به انگ و شماره شناسه طلای آب‌شده دقت کنید.

در ادامه به برخی از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلای آب‌شده اشاره می‌کنیم

مزایای خرید طلای آب شده

  • عدم پرداخت اجرت ساخت و مالیات بر ارزش‌افزوده
  • پایین‌بودن قیمت خرید نسبت به طلای دست‌دوم
  • دارابودن بازار غیرمتمرکز
  • قدرت نقد شنودگی بالا در سراسر جهان
  • امکان خرید با سرمایه کم
  • نگهداری آسان‌تر نسبت به طلای نو و دسته دوم
  • عدم محدودیت در میزان خرید
  • تأیید عیار و وزن و اعتبار هر قطعه با استفاده از کد رهگیری حک‌شده بر آن (انگ) با استفاده از سامانه عیار گویا (reygiri.com)
  • امکان فروش طلای آب‌شده به مقدار موردنیاز

معایب خرید طلای آب شده

  • عدم امکان استفاده زینتی
  • احتمال تقلبی بودن آن
  • احتمال فروش طلای آب شده با عیار پایین‌تر
  • شکل نامنظم

نحوه خرید طلای آب شده

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی طلای آب شده را دارید، بهترین مکان برای خرید طلای آب شده، راسته زرگرها در بازار بزرگ تهران است. اگر در تهران هستید می‌توانید به‌راحتی برای خرید طلای آب شده از بازار زرگرها اقدام کنید.

برخی مراکز خرید؛ مانند پاساژ قایم تجریش، بازار طلای صادقیه تهران، میلاد نور و… نیز طلای آب‌شده برای فروش دارند.

خرید شمش طلا

به طلاهایی که ذوب شده‌اند و در قالب‌های مشخص ریخته شده و به‌صورت وکیوم شده به فروش می‌رسند، شمش طلا گفته می‌شود.

سرمایه گذاری روی شمش طلا

سرمایه‌گذاری روی شمش طلا نیز دارای مزیت‌ها و معایبی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مزایای خرید شمش طلا

  • عیار بالاتر
  • وجود اندازه و وزن‌های متنوع
  • معاف از اجرت ساخت
  • قیمت پایدارتر و حباب کمتر
  • نقدشوندگی بالا
  • سودآوری بالا

معایب خرید شمش طلا

  • نگهداری دشوار و امکان به سرقت رفتن
  • عدم امکان استفاده زینتی
  • حمل سخت‌تر نسبت به دیگر انواع طلا

این نکته حائز اهمیت است که شمش طلا از طلاهایی که خلوص بسیار بالایی دارند ساخته می‌شود و اغلب شمش‌ها دارای عیار 24 هستند، این در حالی است که عیار طلا و سکه عموماً 18 است.

نحوه خرید شمش طلا

برای خرید شمش طلا می‌توانید به بورس کالا یا واحدهای صنفی ‌که مجوز اتحادیه طلا و جواهر و گواهی استاندارد تولید شمش را دارند مراجعه کنید و اقدام به خرید شمش با وزن موردنظر خود نمایید.

گواهی سپرده طلا

ممکن است هنگامی که به سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه فکر می‌کنید تنها روش خرید مستقیم و فیزیکی طلا و سکه به ذهنتان خطور کند، اما برای سرمایه‌گذاری می‌توان از روش غیرمستقیم یعنی خرید گواهی سپرده طلا در بورس نیز استفاده کرد.

در بورس کالا، گواهی سپرده طلا، سکه و شمش به خریداران ارائه می‌شود و هر فرد می‌تواند با داشتن کد بورسی و کد معاملاتی اقدام به خرید گواهی سپرده کالای موردنظر خود کند.

خرید طلا در بورس نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای گواهی سپرده طلا

  • کارمزد پایین‌تر
  • معافیت مالیاتی
  • امکان وثیقه‌گذاری گواهی برای دریافت تسهیلات
  • ریسک نگهداری کمتر
  • امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه کم
  • سودآوری بالا

معایب گواهی سپرده طلا

  • محدودیت در خرید گواهی سکه در بورس
  • کارمزد معاملات بورسی
  • هزینه انبارداری سکه
  • هزینه ارزیابی و کارشناسی سکه در زمان تحویل

صندوق طلا

صندوق طلا یا gold funds یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالا در بورس محسوب می‌شود که سرمایه هر سرمایه‌گذار توسط صندوق صرف خرید گواهی سپرده سکه و شمش طلا یا اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا می‌شود. این روش برای افرادی که نمی‌خواهند درگیر مشکلات خرید و فروش فیزیکی طلا یا سکه شوند، روش بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

با این حال ممکن است از خود بپرسید که «سود سکه بیشتره یا طلا»، ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که شما می‌توانید به‌جای خرید سکه و طلا به سراغ صندوق سرمایه‌گذاری طلا بروید. این صندوق به شما کمک می‌کند بدون خرید طلا یا سکه بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده و از سود و زیان حاصل از افزایش یا کاهش قیمت، بهره‌مند شوید. صندوق سرمایه‌گذاری ویژه طلا یکی از بهترین راهکارها برای سرمایه‌گذاری در این بازار پرسود است که نباید آن از دست بدهید.

مزایای صندوق طلا

  • ریسک کم
  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم
  • بهره‌مندی از مدیریت حرفه‌ای صندوق
  • قابل‌معامله در بورس
  • مصون‌ماندن از سرقت

معایب صندوق طلا

  • عدم امکان استفاده زینتی
  • در دسترس نبودن کالا به طور فیزیکی
  • عدم واریز سود به‌صورت ماهانه یا دوره‌ای

جدول زیر به شما کمک می‌کند بین روش‌های خرید طلا و سکه بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید و به این سؤال که «خرید طلا بهتر است یا سکه؟» باتوجه‌به شرایط خودتان پاسخ دهید.

نوع سرمایه‌گذاری
میزان نقدشوندگی
امکان خرید تا 1 میلیون
امکان خرید تا 5 میلیون
امکان خرید تا 10 میلیون
امکان به سرقت رفتن
اجرت و کارمزد
طلا نو
بالا
دارد
دارد
دارد
وجود دارد
دارد
طلا مستعمل
بالا
دارد
دارد
دارد
وجود دارد
ندارد
طلا آب شده
بالا
دارد
دارد
دارد
وجود دارد
ندارد
شمش طلا
بالا
ندارد
دارد
دارد
وجود دارد
ندارد
گواهی سپرده طلا
نسبتا بالا
دارد
دارد
دارد
وجود ندارد
ندارد
صندوق طلا
نسبتا بالا
دارد
دارد
دارد
وجود ندارد
ندارد
سکه
بالا
دارد
وجود دارد
ندارد
مقایسه انواع روش های خرید طلا

سایت Gerrards Bullion، اطلاعات تکمیلی درباره خرید طلا برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت ارائه کرده است که پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مقاله، آن را هم بررسی کنید.

سؤالات متداول

سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه چه مزایایی دارد؟

خریدوفروش آسان، نقدشوندگی بالا، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم و در نهایت بازدهی مطلوب باتوجه‌به آمار از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه در کشور ما به شمار می‌روند.

سرمایه‌گذاری روی سکه چه مزایایی نسبت به طلا دارد؟

خرید سکه مشمول اجرت ساخت نمی‌شود که یک مزیت در مقابل طلا برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. همچنین احتمال کمتر سرقت سکه نسبت به طلا از مزایای دیگر آن است.

سرمایه‌گذاری روی طلای آب شده چه مزایایی دارد؟

پایین‌بودن قیمت آن نسبت به طلای دست‌دوم، نگهداری آسان‌تر و همچنین عدم وجود محدودیت در حجم خریدوفروش می‌تواند از مزایای خرید طلای آب شده باشد.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری بر طلا یا سکه اگر به‌صورت آگاهانه و در شرایط مناسبی انجام گیرد، می‌تواند سودآور باشد؛ اما باتوجه‌به خطراتی که در مورد سرقت طلا وجود دارد و همچنین میزان رشد بیشتر قیمت سکه، سرمایه‌گذاری روی سکه می‌تواند انتخاب بهتری باشد. علاوه‌برآن خرید شمش طلا نیز باتوجه‌به مزیت‌های فراوان آن، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

باتوجه‌به این مقاله نتیجه می‌گیریم که هرچه میزان نوسانات در بازار کمتر باشد و ثبات بیشتری بر قیمت‌ها حاکم باشد، ریسک موجود در این نوع سرمایه‌گذاری نیز پایین می‌آید.

البته بازه سرمایه‌گذاری نیز تأثیر قابل‌توجهی بر میزان ریسک دارد. به‌طوری‌که هر چه این بازه بلندتر باشد میزان ریسک در معاملات پایین‌تر می‌آید. بااین‌وجود سکه‌ی گرمی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مناسب است؛ ولی سایر سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت مناسب هستند.

در کل سعی کنید زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرید، تمامی عوامل موجود از جمله میزان ریسک‌پذیری خود و طول مدت سرمایه‌گذاری را بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای این کار انتخاب کنید.

در این مقاله از بورسینس به بررسی و پاسخ به سؤال «خرید سکه بهتر است یا طلا» پرداختیم و تلاش کردیم تا این دو نوع سرمایه‌گذاری را با یکدیگر مقایسه کنیم، همچنین در بخش‌های دیگر از مقاله به مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی سکه، طلای آب‌شده، شمش و گواهی سپرده طلا پرداختیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری بگیرید. از اینکه تا پایان مقاله با بورسینس همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم، لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کسب سود از طلا (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

31 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دورونزدیک

سلام. الان زمان مناسبی برای خرید سکه هست؟
اگر زمان مناسبیه، بنطرتون چه سکه ای بهتره؟

علی

من بیشتر از طلا فروشی برمیدارم

اردستانی

سلام، الان زمان مناسبی برای خرید سکه هست؟

محمد

سلام وقت بخیر
الان زمان مناسبی برای خرید سکه هست؟
چه سکه ای پیشنهاد میدید؟
ممنون

مهتاب

سلام برای خرید سکه به تاریخ ضربش باید توجه کرد؟ چرا فرقش چیه؟…

مینا

سلام وقتتون بخیر کار کردم حدود ۶و۷تومن پس انداز کردم الان تصمیم گرفتم نیم سکه بخرم بنظرتون الان به ثبات رسیده قیمت طلا ،بخرم بنطرتون ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
بله به نظرم به ثبات رسیده و برای حفظ ارزش پول در بلندمدت گزینه بدی نیست.

هلیا

سلام..خرید سکه بهار ازادی بهتر است یا پارسیان برای پس انداز؟؟

Ayat

سلام الان زمان مناسبی برای خرید سکه هست،تشکر میکنم از پاسخگویی شما

الی

سلام
من هر ماه مقداری پول پس انداز میکنم. متاسفانه اونقدی نیست که بشه باهاش ربع سکه یا سکه گرمی خرید. چند بار منتظر بودم که پولم به اندازه ربع سکه یا سکه گرمی بشه بعد خرید کنم اما متاسفانه قیمت بالا رفتو نمیتونستم. بالاخره الان سکه های پارسیان یک گرمی میخرم. بنظرتون فروش چن تا سکه پارسیان برای خرید ربع سکه درسته؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، به نظرم ربع سکه مناسب‌تره.

سلیمانب

سلام
وقتتون بخیر بنده مقداری پول دارم،ک قصد خرید طلا دارم بنظر شماخرید سکه بهتر یا طلاشما کدوم پیشنهاد میدید؟

میثم

سلام به نظر شما الان بهترین موقع خرید ربع سکه هست یا امکان ریزش قیمت وجود داره

Ziba

سلام الان زمان مناسبی برای سکه خریدن هست؟

روح

از نرم افزار baazarهم می تونید طلا گرمی حتی در حد صدهزار تومان بخرید

محیا

سلام وقت بخیر
من یه خانم خانه دار هستم سرمایه ای حدود صد میلیون تومان دارم قصد دارم سکه بخرم و زمانی ک گرونتر شد بفروشم و ب سرمایم هم احتیاج دارم بنظر شما این کار و انجام بدم یا خیر سکه تمام بخرم یا نیم یا ربع ؟؟؟

وحید

سلام وقت بخیر من یک مقدار طلا ساخته شده و یک تعداد سکه دارم الان نیاز به مقداری پول دارم کدوم بفروشم ( طلا یا سکه) که ضرر کم تری بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر

نرگس

شما الان برای سرمایه گذاری چه پیشنهادی دارید
خریدطلای آب شده از یک مغازه مطمئن بهتره یا سکه

شجاع‌الدین جهاندیده

بین طلای آب شده و سکه، اطمینان از سکه بیشتره

فاطمه

سلام بنظرتون الان وقت خرید سکه هست؟

کاترین

سلام،من ی سرمایه جزیی در حد خرید یه نیم سکه دارم،معمولا پول نقد نگه داری میکنم(حساب پس انداز) ولی جدیدا به فکر خرید سکه یا طلا افتادم،به نظرتون زمان مناسبی هست برای خرید سکه یا فعلا دست نگه دارم؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، خرید طلا با دیدگاه حفظ سرمایه مناسب‌تره.

آرزو

باسلام.من 16 تیر99 یه دونه ربع سکه خریدم ب مبلغ 3500 امروز اتفاقی عضو یه کانال سکه.طلا.بورس شدم دیدم اون تاریخ قیمت ربع سکه 3تومن زده.شاید تا الان 5-6 تا کانال دیگه رو هم چک کردم.همشون 3میلیون زده ولی من گرونتر خریدم.دوستان چ پیشنهادی داره؟میتونم مابقی مبلغمو ازش بگیرم بنظرتون؟

ستاره

سلام. اره. اول به خودش بگید. اگر قانع کننده نبود بگید میخوام شکایت کنم. اگر باز بر نگردوند پولتون رو واقعا برید تعزیرات شکایت کنید عیه گرانفروشی. پول شما رو بهتون میده و دو برابر مبلغ گرانفروشی رو به دولت باید بده. ممکنه این پروسه دو ماه طول بکشه ولی اگر ادامه بدید حقتون رو میگیرید. اگرچه مطمنا اگر حق با شما باشه اون اقا بهتون اجازه نمیده شکایت کنیدو پولتون رو بر میگردونه.

خوش رفتار

سلام،من ی دانشجو هستم و میخوام سرمایه گذاری میان مدت روی سکه داشته باشم برای آینده م.
اولین بارمم هست.تجربه ای ندارم.
دوستانم میگن توی بورس سرمایه گذاری کن.
به نظر شما کل سرمایه م رو که حدود 30 تومنه روی خرید سکه بذارم؟
آیا الان وقت مناسبی هست برای خرید نیم سکه و ربع سکه؟
آیا قراره قیمت دلار پایین بیاد؟
لطفا راهنمایی کنید.
خیلی متشکرم.

زینب

بنظر من سکه خوبه

رضا

سلام
میشه گفت درحال حاضر سهام قیمت کف رو داره
میتونید از کسانی ک در
این بازار فعال هستند مشورت بگیرید و سهامی رو خریداری بکنید
چون بازار طلا از نظر من فعلا برای سرمایه گذاری مناسب نیست

هاله

درود بر شما وقت بخیر به نظرتان وقت مناسبی برای خرید سکه میتونه
باشه؟؟با توجه به اینکه قیمتها بالا پایین میشه ؟؟ضرر نمیکنم؟؟البته مبلغ جزیی فقط برای خرید ربع سکه دارم نهایتا
سکه بخرم بهتره یا شمش

احسانی

سلام وتشکر من خریدار سکه هستم ولی آیا الان که خردادماه هست چطور مشه فهمید که بازار از یه ثبات نسبی برخوردار هست درصورتیکه حباب سکه 180 ت هست
منظورم اینه که من کی ربع سکه بخرم آیا آقای همتی قیمت دلار را میخوان پایین بیارند من صبر کنم تا دلار پایین بیاد یا الان خرید ربع سکه رو انجام بدم؟باتشکر

محبی نیا

سلام وتشکر من خریدار سکه هستم ولی آیا الان که خردادماه هست چطور مشه فهمید که بازار از یه ثبات نسبی برخوردار هست
منظورم اینه که من کی ربع سکه بخرم آیا آقای همتی قیمت دلار را میخوان پایین بیارند من صبر کنم تا دلار پایین بیاد یا الان خرید ربع سکه رو انجام بدم؟باتشکر

amin

آقای همتی قیمت دلار رو آورد پایین؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
31
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx