چگونه بهترین زمان خرید طلا را تشخیص دهیم؟

روش تحلیل تکنیکال طلا

طلا بخشی از پرتفوی بسیاری از سرمایه‌گذاران است. دلیل علاقه توده مردم به این فلز گرانبها این است که آن‌ها طلا را به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در زمان‌های بحرانی می‌بینند؛ از این رو سرمایه‌گذارن همواره به دنبال تشخیص بهترین زمان خرید طلا هستند.

در این مقاله با معرفی چند ابزار کاربردی و همچنین کمک گرفتن از روش‌های تحلیل تکنیکال و فاندمنتال تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم که: «چه زمانی بهترین زمان برای خرید طلا محسوب می‌شود؟»

توجه داشته باشید که منظور از قیمت طلا در این مطلب، قیمت طلای جهانی است که البته تاثیر خود را روی سکه طلا در داخل ایران می‌گذارد.

عناوین مطلب:

ابزارهای تحلیل برای دستیبابی به بهترین زمان خرید طلا

هنگام تحلیل و خرید و فروش طلا یا سهام شرکت‌های استخراج‌کننده طلا، یکی از موارد مهمی‌که باید به دنبال آن باشید گرفتن تأییدیه از رفتار قیمت دارایی‌های مرتبط با طلا است. هنگامی که قیمت طلا افزایش و کاهش پیدا می‌کند، ابزارهایی وجود دارد که به تعیین میزان قوی بودن روند کمک می‌کند.

در ادامه، نحوه استفاده از دو ETF شرکت‌های استخراج طلا را برای شناسایی و تایید روند قیمت طلا و بهترین زمان خرید طلا بررسی خواهیم کرد. با تحلیل این ETF‌ها در کنار هم می‌توان تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تری در مورد معاملات سهام شرکت‌های استخراج‌کننده و ETF‌های طلا یا خود طلا انجام داد.

علاوه بر این، در بخش پایانی مقاله نقش عوامل تحلیل تکنیکال و فاندمنتال در شناسایی بهترین زمان خرید طلا را بررسی می‌کنیم.

ابتدا کارمان را با پیدا کردن روندهای صعودی شروع می‌کنیم. در یک روند صعودی قوی طلا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به دنبال آن‌ها باشید:

  • قیمت طلا در حال افزایش است یا در بازار صعودی قرار دارد.
  • قیمت سهام شرکت‌های استخراج طلا، که با شاخص شرکت از جمله شرکت Vaneck Vectors Gold Miners ETF (GDX) نشان داده می‌شود، با سرعت بیشتری نسبت به قیمت طلا در حال افزایش است.
  • قیمت سهام شرکت‌های استخراج کوچک، که با شاخصی مانند Vaneck Vectors Junior Gold Miners ETF (GDXJ) اندازه‌گیری می‌شود، سریع‌تر از قیمت شاخص GDX در حال افزایش است. به عبارت دیگر، قیمت سهام شرکت‌های کوچک سریع‌تر از قیمت سهام شرکت‌های استخراج بزرگ‌تر و با سابقه‌تر رشد می‌کنند.

به همین ترتیب، این سیگنال‌ها را می‌توان در روند نزولی طلا نیز به کار برد، با این تفاوت که همه چیز را باید معکوس حالت صعودی تفسیر کنیم.

ما در این مقاله به روند صعودی می‌پردازیم، زیرا بیشتر سرمایه‌گذاران به دنبال پیدا کردن زمان مناسب خرید طلا و اجتناب از روند نزولی هستند.

با توجه به نکته اول، قیمت طلا و قیمت سهام شرکت‌های استخراج معمولاً با هم حرکت می‌کنند، اگرچه این قیمت سهام است که معمولاً زودتر حرکتش را شروع می‌کند.

بیشتر بخوانید: رابطه میان قیمت طلا و بازار بورس؛ آمار چه چیزی را نشان می‌دهد؟

به عنوان مثال، اگر قیمت طلا برای مدتی خنثی باشد، معمولاً این سهام شرکت‌ها است که ابتدا شروع به افزایش می‌کند و پس از آن طلا. هنگامی که قیمت‌های طلا و سهام هر دو در حال افزایش است، این امر هم برای طلا و هم برای سهام شرکت‌های استخراج ایده‌آل بوده و نشان دهنده زمان مناسب خرید طلا است. طلا باید شروع به ایجاد سقف‌ها و کف‌های بالاتر کند. این تعریف ساده یک روند صعودی است.

در سمت چپ نمودار، قیمت طلا شروع به افزایش می‌کند و روند صعودی تشکیل می‌دهد. این اولین چیزی است که باید به دنبال شناسایی آن باشید.

تایید روندها

همان‌طور که در نکته دوم گفتیم، برای تأیید اعتبار این روند صعودی، قیمت سهام شرکت‌های استخراج طلا نیز باید در حال افزایش باشد. دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد. اولاً، نمودار یکی از شاخص‌های شرکت‌های استخراج‌کننده طلا را باز کنید و ببینید آیا قیمت در روند صعودی قرار دارد یا خیر.

یا می‌توانید در نمودار، نسبتی بین قیمت طلا و شاخص شرکت‌های استخراج‌کننده تهیه کرده و وضعیت روند این دو را با هم مقایسه کنید. این نسبت روش دقیق‌تری برای پی بردن به این نکته است که آیا سرعت رشد شاخص شرکت‌های استخراج از قیمت طلا بیشتر است یا خیر است. این اتفاق برای تایید روند صعودی و اطمینان از زمان مناسب خرید طلا ضروری است.

نمودار بالا نسبتی است که از تقسیم قیمت GDX بر SPDR Gold Trust (GLD) ایجاد شده است. زمانی که این نسبت در حال افزایش است، شاخص شرکت‌های استخراج سریع‌تر از قیمت طلا افزایش می‌یابد. این یکی از نشانه‌های تایید روند صعودی قیمت سهام شرکت‌ها و قیمت طلا است.

وقتی این نسبت شروع به کاهش می‌کند، به این معنی است که قیمت طلا نسبت به قیمت سهام شرکت‌های استخراج عملکرد بهتری دارد که این اتفاق در رالی صعودی قوی طبیعی نیست. بنابراین، سرمایه‌گذاران با مشاهده این تغییر باید احتیاط کنند. مدت کوتاهی پس از آنکه وضعیت این نسبت نزولی می‌شود، قیمت طلا هم پایین می‌آید.

زمانی که این نسبت (یا قیمت سهام شرکت‌های استخراج) به سمت پایین و قیمت طلا بالا می‌رود، این دو بازار یکدیگر را تایید نمی‌کنند. در این حال معامله کردن سخت‌تر می‌شود، چرا که روند صعودی طلا معامله‌گران سهام شرکت‌ها را به خرید طلا ترغیب نکرده است و بنابراین احتمال شکست حرکت صعودی طلا بیشتر است.

با این حال، اگر قیمت سهام شرکت‌های استخراج شروع به افزایش کند، این دو بازار دوباره با هم هماهنگ می‌شوند که می‌تواند منجر به صعود بیشتر قیمت سهام شرکت‌های استخراج و قیمت طلا شود.

به عنوان آخرین بررسی، روند سهام شرکت‌های استخراج کوچک را با سهام شرکت‌های بزرگ‌تر مقایسه کنید. در طول روند صعودی قوی طلا، مردم بیشتر تمایل به خرید سهام شرکت‌های استخراج کوچک‌تر دارند. سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌ها معمولاً پر ریسک‌تر اما پتانسیل بازدهی بیشتری بیشتری دارد.

نسبت قیمت سهام شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ باید در طول روند صعودی در حال افزایش باشد. در غیر این‌صورت، روند صعودی ممکن است تغییر جهت دهد و قیمت طلا و سهام شرکت‌های استخراج (اعم از شرکت‌های کوچک و بزرگ‌تر) شروع به سقوط کند.

در نمودار بالا، قیمت سهام شرکت‌های استخراج کوچک بسیار سریع‌تر از قیمت سهام شرکت‌های بزرگ‌تر در حال افزایش است. این نسبت صعودی روند افزایش قیمت طلا را تایید می‌کند.

مدت کوتاهی پس از آن‌که این نسبت شروع به تغییر جهت و کاهش می‌کند، قیمت طلا هم نزولی می‌شود. کاهشی شدن نسبت GDX/GLD در نمودار هم کاهش قیمت طلا را تایید می‌کند.

بیشتر بخوانید: پکس گلد (Pax Gold) چیست؟ با طلای دنیای کریپتو آشنا شوید!

استراتژی‌های موثر در معاملات طلا

در ادامه به استراتژی‌های محبوب جهت تحلیل معاملات طلا و تشخیص بهترین زمان خرید طلا می‌پردازیم:

تحلیل بنیادی و معامله‌گری طلا

در تحلیل بنیادی یا فاندمنتال که تحلیلگران برای شناسایی بهترین زمان برای خرید طلا به کار می‌برند، عوامل و پارامترهای کلان اقتصادی بررسی شده و ارتباط آن‌ها با حرکت قیمت طلا مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

کارشناسان با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کلان اقتصادی، چهار شرایط کلی را که تحت آن‌ها قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند شناسایی کرده‌اند:

  • تورم بالا
  • بی‌ثباتی یا بحران اقتصادی
  • کاهش شدید ارزش دلار آمریکا
  • نرخ بهره واقعی منفی

بیشتر بخوانید: تغییر نرخ بهره بین بانکی چه تاثیری بر بازارهای مختلف دارد؟

نرخ تورم بالا و طلا

بین قیمت طلا و نرخ‌های بالای تورم همبستگی مثبت وجود دارد. منظور از نرخ بالای تورم اعداد بیش از 6 درصد در سال است؛ از این رو جای تعجب نیست که در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 قیمت طلا هم با افزایش تورم در حال افزایش بود.

بیشتر بخوانید: چطور در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

بحران اقتصادی و طلا

سه بحران بزرگ اقتصادی آخر در ایالات متحده یعنی رکود اقتصادی اواخر دهه 1970، بحران مالی سال‌های 2008 و 2009، و بحران سال 2020 ناشی از همه‌گیری کووید-19، همگی ارتباط مثبتی با قیمت طلا نشان دادند. قیمت طلا در این دوره‌های بی‌ثبات و رکود اقتصادی افزایش یافت.

شاخص دلار آمریکا و طلا

معاملات طلا به طور مستقیم به دلار آمریکا وابسته است زیرا صرافی‌ها قیمت طلا را به دلار آمریکا بیان می‌کنند.

شاخص دلار آمریکا ابزاری برای اندازه‌گیری نوسان‌های ارزش نسبی دلار آمریکا با سایر ارزها است. کاهش شاخص طلا با افزایش قیمت طلا همراه است، بنابراین میان این دو یک همبستگی منفی وجود دارد. بدیهی است که رشد شاخص دلار زمان مناسبی برای خرید طلا محسوب می‌شود.

نرخ بهره واقعی منفی و طلا

نرخ بهره واقعی منفی ارز زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ تورم ارز از نرخ‌های بهره آن بیشتر شود، به این معنی که ارزش ارز به دلیل تورم سریع‌تر از نرخ‌های بهره آن ارز از دست می‌رود.

این اتفاق تنها دو بار در تاریخ مدرن رخ داده است که یکی در اواخر دهه 1970 و دیگری در سال‌های 2018 و 2019 بود. در هر دو مورد، قیمت طلا افزایش یافت. با این حال، این شرایط نمی‌تواند داده یا شواهد کافی برای تایید این نظریه تلقی شود.

فصلی بودن نوسان‌های قیمت طلا

یکی دیگر از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری روی طلا مربوط به زمان خرید طلا در طول سال است. تصور رایج در میان سرمایه‌گذاران این است که قیمت طلا در دوره‌های خاصی از سال بیشتر افزایش پیدا می‌کند. بر اساس داده‌های بلندمدت، روندی وجود دارد که طی ماه‌های آگوست، سپتامبر و نوامبر، قیمت طلا در بیشتر سال‌ها افزایش یافته است.

استفاده از تحلیل تکنیکال برای تشخیص بهترین زمان خرید طلا

هدف از استفاده از تحلیل فنی یا تکنیکال در معاملات طلا، بررسی همبستگی بین حرکات فعلی قیمت طلا و حرکات تاریخی قیمت این دارایی در گذشته است. هدف تحلیلگران تکنیکال شناسایی روندها و الگوهای قیمت برای پیش بینی حرکت قیمت در آینده است.

رایج ترین استراتژی‌های یافتن بهترین زمان برای خرید طلا در تحلیل تکنیکال، «معامله‌گری در جهت روند» و «نوسان گیری» است:

معامله‌گری در جهت روند و طلا

ساده‌ترین و محبوب‌ترین روش معامله‌گری در جهت روند در طلا، ورود به معامله در هنگام شکست قیمت (برِیک آوت) در طول روند بلند مدت است. در این استراتژی شکست قیمت، معامله‌گران قیمت بسته شدن طلا در یک ماه اخیر را با روند قیمت در شش ماه قبل مقایسه می‌کنند.

اگر قیمت پایانی طلا از روند قیمت در شش ماه گذشته بالاتر بسته شود، این نشان دهنده تشکیل روند صعودی و فرصتی ایده‌آل برای ورود به معامله خرید است. در مقابل، اگر قیمت بسته شدن طلا از روند شش ماه گذشته پایین‌تر باشد، روند قیمت نزولی و فرصت مناسبی برای ورود به معامله فروش است.

معامله‌گری بر اساس نوسان و طلا

معامله ‌گری بر اساس نوسان شامل مقایسه قیمت بسته شدن ماهانه طلا با اندیکاتور ATR است که نوسان یا تغییر قیمت طلا را در یک روز خاص نشان می‌دهد.

تحلیل ATR و روند نوسان‌ها نشان می‌دهد که اگر تغییر قیمت طلا در یک روز معین بیشتر از میانگین تغییر روزانه قیمت طلا در 15 روز گذشته باشد، احتمال افزایش قابل توجه قیمت طلا در طول روز بعد بیشتر بوده و زمان مناسب برای خرید طلا است.

بهترین توصیهها برای انجام معاملات روزانه طلا

با توجه به فاکتورهای زیر می‌توانید بیشترین سود را از معاملات طلای خود به دست آورید:

  • اگر قیمت طلا از بالاترین قیمت شش ماه گذشته فراتر رفت، رویکرد صعودی تهاجمی در معاملات داشته باشید.
  • اگر قیمت طلا بیشتر از قیمت شش ماه قبل است، اما همچنان کمتر از چند محدوده قیمتی ثبت شده در طول این شش ماه است، رویکرد صعودی محافظه‌کارانه برای معامله این دارایی در پیش بگیرید.
  • اگر قیمت طلا کمتر از بالاترین قیمت شش ماه گذشته است، رویکرد نزولی تهاجمی برای معاملات داشته باشید.
  • اگر قیمت طلا کمتر از قیمت شش ماه قبل است، اما همچنان بالاتر از چند محدوده قیمتی ثبت شده در طول این شش ماه است، رویکرد نزولی محافظه‌کارانه‌ای برای معامله در نظر بگیرید.
  • اگر قیمت طلا طی شش ماه گذشته تغییر کمی داشته است، از استراتژی‌های ورود به معامله در تغییر جهت روند در نواحی حمایت یا مقاومت آشکار استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟

این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد با این حال در کشورهای مختلف ممکن است بازه‌های زمانی مناسبی برای خرید طلا وجود داشته باشد. مثلاً، انتظار می‌رود در ایران در ماه‌های محرم و صفر که تقاضا برای طلا کاهش می‌یابد زمان مناسبی برای خرید طلا باشد.

قیمت سهام شرکت‌های استخراج طلا چه تأثیری روی قیمت طلا دارد؟

افزایش شاخص شرکت‌های استخراج‌کننده طلا تأییدکننده روند صعودی قیمت طلا بوده و سیگنال خریدی برای این فلز گرانبها محسوب می‌شود.

بهترین ابزار برای نوسان گیری طلا چیست؟

ابزارهای مختلفی برای نوسان گیری از طلا وجود دارد اما استفاده از اندیکاتور ATR یکی از بهترین روش‌هاست. مقایسه قیمت بسته شدن ماهانه طلا با اندیکاتور ATR، نوسان یا تغییر قیمت طلا را در یک روز خاص نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید روی طلای جهانی یا سهام شرکت‌های استخراج‌کننده طلا معامله کنید یا بهترین زمان خرید طلا را شناسایی کنید، وضعیت روند طلا، سهام شرکت‌های استخراج‌کننده بزرگ طلا و سهام شرکت‌های کوچک را با هم مقایسه کنید و ببینید آیا یکدیگر را تایید می‌کنند یا خیر.

با افزایش قیمت طلا، قیمت سهام شرکت‌های استخراج‌کننده طلا باید از نظر سوددهی عملکرد بهتری از طلا داشته باشد.

به طور کلی عواملی همچون تقاضای جهانی برای طلا، میزان طلا در ذخایر بانک‌های مرکزی، ارزش دلار آمریکا و تمایل مردم به نگهداری طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش پول، همگی موجب افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌شوند. با تحلیل هر کدام از این عوامل می‌توان بهترین زمان خرید طلا را شناسایی کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کسب سود از طلا (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

11 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمود طاهر

سلام رفتم سایت بالا که اشاره شد برای مقایسه رشد سهام شرکتهای تولید طلا وطلا در بورس در نموداری که اشاره شد ایا وقتی قیمت سهام کارخانه فراوری طلا پایینتر از قیمت بورس طلا بود عدد کنار قرمز میشود یا نه چون الان سبز بود ولی منفی پنج ممنونم درباره این راهنمایی کنید رنگ نماد منفی یا مثبت در کنارنمودار ومنفی ان با توجه به سبز بودن رنگ ان

داود

سلام و خسته نباشید.
برای معاملات روزانه طلا چه تایم فریمی میتونه مناسب باشه؟؟

سایه

سلام با این روند صعودی روزهای اخیر در بازار طلا! ایا بهتره صبر کنیم یا خرید انجام بدیم؟

شهناز

سلام وقتتون بخیر من یه مقدار پس انداز دارم آیا الان زمان مناسبی برای خرید طلا هست یا فعلا دست نگه داریم؟ ممکنه بباد پابین؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

مرتضی

سلام وقت بخیر.ب فرض مثال نمودار سیر نزولی یا صعودی داشت.تاثیر نمودار در بازار داخلی کی خودشو نشون میده.(چند روز یا ماه)

امید

بررسی نمودار بهتره در طول 6 ماه باشه یا یک ماه ؟

محمود طاهری

سلام رفتم سایت بالا که اشاره شد برای مقایسه رشد سهام شرکتهای تولید طلا وطلا در بورس در نموداری که اشاره شد ایا وقتی قیمت سهام کارخانه فراوری طلا پایینتر از قیمت بورس طلا بود عدد کنار قرمز میشود یا نه چون الان سبز بود ولی منفی پنج ممنونم

n.asadi

سلام روزتون بخیر، ممنون بابت مطالب فوق العادتون. می خواستم ببینم چه نرم افزاری رو می تونم نصب کنم برای دیدن نمودارهایی که مثلا نشون بده نسبت GLD به GDX برای مقایسه روتا چیز با هم. سپاس فراوان

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
11
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx