افزایش علاقه سازمان‌ها با افزایش قراردادهای اختیار در بورس کالای شیکاگو

تحلیل کریپتوکارنسی

طی ماه جاری، با بازشدن موقعیت‌های کوتاه‌مدت توسط سرمایه‌گذاران سازمانی، حجم قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو 1000 درصد افزایش داشت. اما آیا این مسئله باعث افزایش قیمت بیت‌کوین نیز خواهد شد؟

بازارهای قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو رونق گرفته‌اند. با افزایش علاقه سازمان‌ها به قراردادهای اختیار خرید، حجم ترکیبی معامله‌شده طی ده روز گذشته از 140 میلیون دلار گذشت.

خریدار یک قرارداد اختیار خرید می‌تواند برای قیمتی ثابت در یک تاریخ از پیش‌ تعیین‌شده بیت‌کوین بخرد. برای برخوداری از مزایای خرید یک قرارداد اختیار، این سرمایه‌گذار باید پریمیوم (یا همان قیمت اختیار) را به طرف فروشنده قرارداد پیش‌پرداخت کند.

عناوین مطلب:

chart1 11 حجم قراردادهای اختیار بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو – به دلار. منبع: Skew

با کاهش نوسانات ناشی از هاوینگ بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران نهادی شروع به بازکردن قراردادهای اختیار معامله با دید صعودی کردند. با وجود اینکه بازار قراردادهای اختیار معامله پیچیده‌تر از بازار معاملات آتی است، قراردادهای اختیار به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا بدون خطر لیکوئیدشدن و ازدست‌رفتن سرمایه از اهرم (لوریج) در موقعیت‌های خود استفاده کنند.

تعداد قراردادهای اختیار معامله معیار مرتبط‌تری است

به زبان ساده، تعداد قراردادهای اختیار معامله تعداد کل قراردادهایی است که توسط شرکت‌کنندگان در بازار باز شده است. وضعیتی را تصور کنید که 70 میلیون دلار قرارداد اختیار خرید طی یک هفته معامله شود و در روز بعد بازگشت داده شود. در این صورت، هم خریدار و هم فروشنده موقعیت‌های خود را می‌بندند و خطری متوجه آن‌ها نیست. با وجود اینکه 140 میلیون دلار معامله شده است، اما خطر بازار برای قراردادهای اختیار معامله در این شرایط صفر خواهد بود.

chart2 13 تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو – به دلار. منبع: Skew

مطابق با نمودار فوق، حجم ثبت‌شده طی چند هفته گذشته با تعداد قراردادهای تسویه‌نشده اختیار معامله مطابقت دارد. به عبارت دیگر، هیچ موقعیتی تاکنون بسته نشده است. اکثر معاملات قراردادهای اختیار خرید کوتاه‌مدت بودند.

chart3 13 تسویه قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو. منبع: CME

در نظر داشته باشید که بورس کالای شیکاگو تعداد این قراردادها را نشان می‌دهد. در هر قرارداد در بورس کالای شیکاگو 5 بیت‌کوین وجود دارد، حداقل میزان معامله برای قیمت اعمالِ 10,000 دلار برابر است با 50,000 دلار، این یعنی بازارهای بورس کالای شیکاگو با سایر بازارها که به فرد اجازه می‌دهند فقط 0.1 بیت‌کوین معامله کند کاملا متفاوت است.

حدود 1,800 قرارداد اختیار خرید با سررسید 29 می (9 خرداد) معامله شده‌اند که در مجموع شامل 90 میلیون دلار هستند. در حال حاضر، 800 قرارداد با سررسید 26 ژوئن (6 تیر) نیز وجود دارند که تقریبا ارزشی معادل با 40 میلیون دلار دارند. قیمت اِعمال، یا همان قیمت سررسید قراردادها، بین 9,700 تا 13,000 دلار تعیین شده‌اند.

انتظار خریداران چیست؟

افزایش تعداد و حجم این معاملات بی‌شک یک اندیکاتور صعودی از سوی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تلقی می‌شود. هزینه کل ایجاد چنین قراردادهایی از 5 میلیون دلار تجاوز می‌کند. متاسفانه، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه تعداد مشتری درگیر هستند وجود ندارد.

از سویی دیگر، بهتر است فرض کنیم این سرمایه‌گذاران موقعیت‌های کوتاه‌مدت را با دید صعودی به وجود آورده‌اند. قراردادهای اختیار در بورس کالای شیکاگو قابل تحویل هستند، به این معنا که قراردادهای آتی بیت‌کوین به خریدار قرارداد خرید داده می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند بلافاصله این قراردادهای آتی را بفروشند و در انتظار نقدینگی بازار باشند، گرچه این حرکت خرید به معنای خوش‌بینی بالقوه و بلندمدت بازار است.

انتظار فروشندگان چیست؟

فروش یک قرارداد خرید با میزان تنزل نامحدود و در ازای یک مبلغ مشخص ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد. اگر فروشنده از قبل بیت‌کوین داشته باشد یا با استفاده از قراردادهای آتی بورس کالای شیکاگو بیت‌کوین به دست آورده باشد، این استراتژی از اساس تغییر می‌کند.

چنین استراتژی تحت عنوان «خرید پوششی» شناخته می‌شود که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا برای سود خود سقفی تعیین کنند و در عین حال میانگین قیمت ورود آن را نیز کاهش دهند. این استراتژی را می‌توان در قالب معامله کوتاه‌مدت با دید نزولی تعبیر کرد، گرچه این استراتژی از اهرم استفاده نمی‌کند.

تاثیر بالقوه بر قیمت بیت‌کوین

با نگاهی به قراردادهای بازشده در بورس کالای شیکاگو می‌توان روند قیمت بیت‌کوین را نیز تا حدی پیش‌بینی کرد. اولین چیزی که معامله‌گران خُرد باید در نظر داشته باشند تقویم سررسید قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای شیکاگو است. همچنین باید به نرخ قراردادهای اختیار خرید/فروش نیز توجه داشته باشید زیرا افزایش قراردادهای خرید نشانگر رویکردهای صعودی به بازار است.

chart4 8

حرکت اخیر قراردادهای خرید در بورس کالای شیکاگو باعث شد این اندیکاتور به پایین‌ترین سطحی که تا به حال ثبت شده برسد. در حال حاضر، قراردادهای اختیار خرید 88 درصد از تعداد قراردادهای اختیار را شامل می‌شوند. شرکت تحقیقاتی Skew در داده‌های خود پلتفرم‌های معاملاتی لجراکس (LedgerX)، دریبیت (Deribit)، باکت (BAKKT)، اکی‌اکس (OKEx)، و بورس کالای شیکاگو (CME) را در نظر گرفته است.

بسیاری از خریداران قراردادهای خرید برای افزایش قیمت بیت‌کوین نزدیک به موعد سررسید قرارداد خود انگیزه قابل‌توجهی دارند. همچنین، برای فروشندگان قراردادهای خریدِ پوششی هل‌دادن بازار و افزایش قیمت‌ها و یا سرکوب بازار نسبت به قیمت اِعمال سودی در بر ندارد. بنابراین، با افزایش تعداد قراردادهای خرید احتمال افزایش قیمت به هنگام هر سررسید وجود دارد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx