سه دلیل برای عملکرد بهتر توکن‌های دیفای نسبت به بیت‌کوین

تحلیل بازار رمزارزها

توکن‌های مبتنی بر امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) شاهد افزایش قیمت دورقمی (درصد) هستند و عملکردی بهتر از بیت‌کوین دارند. اما آیا این وضعیت همچنان ادامه خواهد یافت؟

حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با سرعت رو به پیشرفت است. با اینکه حجم معاملات در اکوسیستم دیفای هنوز بسیار عقب‌تر از بازار اصلی ارزهای دیجیتال است، اما، شیوه جدید قرض‌دادن و پس‌اندازکردن باعث شده تا اخبار مربوط به این حوزه امیدوارکننده و حتی «تحسین‌برانگیز» باشد.

آینده درخشانی می‌توان برای دیفای متصور شد و بازار نیز این مسئله را بازتاب داده است، زیرا طی سال 2020، بسیاری از توکن‌های مبتنی بر دیفای رشد چشمگیری داشته‌اند. طی پنج روز گذشته، افزایش قیمت برخی از توکن‌ها از 60 درصد نیز عبور کرده است.

عناوین مطلب:

بر اساس گزارشی که شرکت دلفی دیجیتال (Delphi Digital) برای مشتریان خود ارائه کرد، توکن‌های اپلیکیشن‌های محبوب در فضای دیفای در کوتاه و بلند مدت، عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته‌اند. به عنوان مثال، آو (Aave)، که یک پلتفرم لندنی قرض‌دهی دیفای است، طی هفته جاری، با سرعت از بیت‌کوین پیشی گرفته و به رشدی 66.46 درصدی رسیده است. همچنین، طی هفته گذشته، یک توکن مشهور مبتنی بر دیفای، به نام میکردائو (MakerDAO)، نیز به رشدی 25.60 درصدی دست یافته است.

chart1 9 عملکرد توکن‌های دیفای. منبع: دلفی دیجیتال

توکن‌های صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، همچون کایبر (Kyber)، لوپرینگ (Loopring) و بانکور (Bancor) نیز، افزایشی دورقمی (درصد) داشته‌اند. با توجه به اینکه رشد کلی فضای دیفای درحالی اتفاق می‌افتد که حجم معاملات این حوزه نسبت به حجم معاملات روزانه بیت‌کوین بسیار کمتر است، این پرسش مطرح می‌شود که چه عاملی باعث رشد فوق‌العاده قیمت این دارایی‌ها شده است؟

نسخه دوم اتریوم در راه است

شبکه اتریوم، مشابه شبکه بیت‌کوین، با مشکلات مقیاس‌پذیری روبرو بوده است که می‌توانند بر رشد دیفای تا حد زیادی تاثیرگذار باشند، زیرا بسیاری از فعالیت‌های دیفای روی بلاک‌چین اتریوم انجام می‌شوند.

با این حال، برنامه اتریوم برای مقابله با این مشکلات همیشه با روش‌های چندمرحله‌ای همراه بوده است. نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) به‌روزرسانی بعدی برای این ارز دیجیتال و احتمالا مهم‌ترین اتفاق این شبکه تاکنون تلقی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این به‌روزرسانی طی تابستان سال جاری اتفاق بیفتد و همانطور که جان جردن (Jon Jordan)، مدیر ارتباطات شرکت فعال در حوزه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، دپ‌رادار (DappRadar)، توضیح داده است، این مسئله بر تمام اکوسیستم اتریوم، از جمله فضای دیفای، تاثیر شگرفی خواهد داشت. جردن طی مصاحبه‌ای اظهار داشت:

دو مورد از موانعی که در صورت حذف آن‌ها درک و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapp) روی اتریوم راحت‌تر می‌شود، هزینه گس و زمان بلاک کُند هستند. نسخه دوم اتریوم از اساس، به این دو مشکل خواهد پرداخت و باعث سهولت استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، روی وب‌سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های معمول موبایل، خواهد شد.

با اینکه Ethereum 2.0 دو راه‌حل شاردینگ (sharding) و سهام‌گذاری (staking) را برای حل بسیاری از مشکلات کنونی و آینده شبکه معرفی می‌کند، این راهکارها تا سال 2021 یا بعد از آن، که فاز دوم ارتقا شبکه عرضه می‌شود، به طور کامل پیاده‌سازی و اجرا نخواهد شد.

انتظار نمی‌رود که پیاده‌سازی فاز صفر پیش‌رو تاثیر چندان گسترده‌ای روی شبکه داشته باشد. با این حال، اولین عرضه سهام‌گذاری نسخه دوم اتریوم می‌تواند به اندازه کافی برای قوت بخشیدن به بازار این ارز دیجیتال موثر باشد.

فعالیت شبکه در بالاترین حد خود است

اخیرا، تعامل با شبکه اتریوم، از طریق قراردادهای هوشمند یا تراکنش‌های ساده، به بیشترین حد خود رسیده است. طبق گزارش دلفی دیجیتال، استفاده کلی از گس روی شبکه از ابتدای سال 2020 روندی صعودی داشته است.

طبق گزارش اتریوم گس استیشن (ETH Gas Station)، تتر و صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف، در استفاده از گس پیشگام بوده‌اند. در نتیجه، بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی مساری (Messari)، توکن‌های صرافی‌های غیرمتمرکز از توکن‌های صرافی‌های متمرکزی، همچون بایننس (BNB) و بیتفینکس (LEO)، عملکرد بهتری داشته‌اند.

chart2 توکن‌های صرافی‌های غیرمتمرکز از همتایان متمرکز خود پنج‌برابر بهتر عمل کرده‌اند. منبع: مساری

اگرچه میزان استفاده از گس به بیشترین حد خود رسیده است، تعداد تراکنش‌ها هنوز با اوج فاصله دارد. این مسئله نشان می‌دهد که دیفای و سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز جایگاه خود را، از لحاظ کاربرد، در شبکه اتریوم پیدا کرده‌اند. افزایش موارد استفاده شبکه‌های دیفای می‌تواند توضیح‌دهنده علت افزایش قیمت این توکن‌ها باشد.

طی هفته گذشته، پلتفرم آو بهترین عملکرد را داشته و از لحاظ سرمایه قفل‌شده نیز، با میزان واریزی و سرمایه‌گذاری 81 میلیون دلاری، در مقام دوم ایستاده است.

پروژه‌ها و کاربران بیشتر: نشانه‌ای برای بازار صعودی

داده‌ها نشان می‌دهد که طی سه ماه گذشته، حتی با وجود افزایش بی‌سابقه علاقه سازمانی به بیت‌کوین، حوزه دیفای عملکردی بسیار بهتر از بیت‌کوین داشته است.

با این حال، توکن‌های دیفای در حال تبدیل شدن به یک وسیله جذاب سرمایه‌گذاری هستند، که از طریق قرض‌دهی و افزایش ارزش قفل‌شده در اپلیکیشن‌های قرض‌دهی، سود بالایی به کاربران می‌دهند.

chart3 9 ارزش کل قفل‌شده در دیفای (به دلار). منبع: DeFi Pulse

به گفته ایوگنی یورتایف (Evgeny Yurtaev)، بنیان‌گذار پروژه دیفای زریون (Zerion)، رشد این حوزه تصاعدی بوده است. یورتایف اخیرا نموداری در حساب‌ توییتری خود به اشتراک گذاشت. این نمودار تعداد دارایی‌های جدید دیفای را نشان می‌داد، که طی ماه گذشته، دوبرابر شده‌اند و برای اولین بار به بیش از 1,000 دارایی رسیده‌اند.

chart4 11 دارایی‌های جدید دیفای در هر ماه

نه‌تنها فعالیت کلی و تعداد پروژه‌ها رشد داشته است، بلکه، طبق داده‌های شرکت تحلیل داده دیون آنالیتیکس (Dune Analytics)، تعداد کاربران دیفای نیز به بیشترین حد خود رسیده‌‌اند: نزدیک به 600,000 نفر.

chart5 7 کاربران دیفای اتریوم در طول زمان. منبع: دیون آنالیتیکس

آینده امیدوارکننده دیفای

با اینکه پذیرش روبه‌رشد برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و، به طور کلی، اتریوم، نشانه‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود، اما ممکن است مشکلاتی نیز برای شبکه اتریوم ایجاد کند، از جمله افزایش ترافیک شبکه و مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری. افزایش قیمت در نسخه دوم اتریوم می‌تواند شانس رفع این مشکلات طی سال‌های آینده را افزایش دهد.

با این حال، تاثیر پیاده‌سازی نسخه دوم اتریوم روی دیفای، خصوصا برتری سهام‌گذاری نسبت به قرض‌دهی، ممکن است تهدیدی، هر چند بعید، برای دیفای طی سال‌های آینده باشد. اِستانی کولچف (Stani Kulechov)، مدیرعامل اپلیکیشن دیفای مبتنی بر اتریوم آو، طی مصاحبه‌ای در این خصوص اظهار داشت:

در این مرحله دشوار بتوان چیزی را پیش‌بینی کرد، واقعا بستگی به انگیزه‌ها و مشوق‌ها دارد. اگر انگیزه افراد برای تامین امنیت شبکه بیشتر از انگیزه برای واریز و سرمایه‌گذاری در آو و کسب سود باشد، آن‌وقت بله. ممکن است با ایمن‌شدن شبکه، انگیزه‌ها کمتر شود و قرض‌دهی رقیب سهام‌گذاری در نسخه دوم اتریوم شود. این جریان را فقط زمان مشخص‌ می‌کند.

پیاده‌سازی اولین فاز اتریوم می‌تواند باعث ایجاد احساسات صعودی در بازار دیفای شود. اگر سهام‌گذاری در آینده سودآفرینی بسیار فوق‌العاده‌ای پیدا کند، این مسئله نیز ممکن است تغییر کند.

حتی اگر سهام‌گذاری روش مطلوب‌تری شود، باز هم این دو در کنار یکدیگر وجود خواهند داشت و به رشد خود ادامه خواهند داد. فعلا امیدها به نسخه دوم اتریوم و فضای دیفای زیاد است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهرداد

۲۰ ریحانه خانم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx