اگر معامله‌گران ارزهای دیجیتال لایت کوین را رها کرده‌اند، چرا سرمایه‌گذارها لایت کوین می‌خرند؟

تحلیل بازار رمزارزها

داده‌های معاملاتی و درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که معامله‌گرها لایت کوین را رها کرده‌اند. اما بنا به دلایلی، سرمایه‌گذاران بلندمدت در حال جمع‌آوری و نگهداری این ارز دیجیتال هستند.

از نظر قیمت، لایت کوین سال تقریبا سختی را پشت سر گذاشته و طی 12 ماه گذشته، 51 درصد سقوط کرده است. عدم فعالیت در گیت‌هاب (GitHub) و ارتقا برنامه‌ریزی‌شده پروتکل‌ها باعث شده تا هم‌بنیان‌گذار لایت کوین، چارلی لی (Charlie Lee)، تائید کند که سال 2019 کمترین تعداد توسعه‌دهندگانی را داشت که روی لایت کوین کور (Litecoin Core)، نرم‌افزار پشتیبان نودهای شبکه، کار می‌کنند.

با آغاز سال 2020 نیز تغییر خاصی حاصل نشد و چارلی لی از استخراج‌کنندگان لایت کوین خواست تا کمک‌های مالی داوطلبانه برای افزایش بودجه توسعه در اختیار این شبکه بگذارند. عدم اطمینان و قطعیت در مورد آینده لایت کوین باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه خود را به این پروژه از دست بدهند و این مسئله هم در معیارهای درون‌زنجیره‌ای و هم در معیارهای معاملاتی این ارز دیجیتال تاثیرگذار بوده است.

عناوین مطلب:

نکته جالب اینجاست که با وجود عدم علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی لایت کوین، برخی بدون سروصدا در حال جمع‌آوری این آلت کوین هستند.

کمترین میزان حجم معاملاتی لایت کوین طی ۲ سال گذشته

حجم معاملاتی تنها شاخص مرتبط با علاقه معامله‌گرها است و لایت کوین در این زمینه به‌شدت ناکام بوده است. طی 12 ماه گذشته، حجم معاملات این رمزارز در صرافی‌های مهم روندی نزولی داشته و اخیرا به کمترین میزان خود طی دو سال گذشته رسیده است.

chart1 4 میانگین حجم معاملاتی لایت کوین طی ۳۰ روز. منبع: TradingView

از لحاظ حجم معاملات شفاف در پلتفرم داده نامیک (Nomic)، لایت کوین با 80 میلیون دلار معامله در روز در مقام سوم ایستاده است. این میزان 50 درصد بیشتر از بیت‌کوین کش و ایاس (EOS) است؛ اما در مقایسه با 11 ماه گذشته، هنگامی که میانگین حجم معاملات روزانه 146 میلیون دلار بود، این رقم 45 درصد کاهش یافته است.

این تغییر چشمگیر می‌تواند چندین دلیل داشته باشد و باید توجه داشت که حتی کمترین فعالیت در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز لزوما به معنای کاهش استفاده از بلاک‌چین نیست.

معیارهای درون‌زنجیره‌ای دیدگاه واقع‌بینانه‌ای در خصوص انتقالات، هزینه تراکنش‌ها، آدرس‌های فعال و بسیاری اندیکاتورهای مفید به دست می‌دهند که می‌تواند برای معامله‌گرها جالب باشد.

میزان انتقال تنظیم‌شده

میزان انتقالات اندیکاتور درون‌زنجیره‌ای مهمی است که تعداد کوین‌هایی که در هر روز انتقال داده شده‌اند را جمع می‌کند تا فعالیت کاربران را ارزیابی ‌کند. تحلیل پلتفرم کوین‌متریکس (CoinMetrics)، با تنظیم این ارقام به وسیله حذف استخراج‌کنندگان و تراکنش‌هایی که بین نهادهای یکسان انجام شده‌اند، داده‌های دقیق‌تری ارائه می‌کند.

chart2 7 میانگین میزان انتقال تنظیم‌شده لایت کوین در ۱۴ روز. منبع: کوین‌متریکس

میزان انتقال تنظیم‌شده در حدود 20 میلیون دلار است که 83 درصد از بیشترین میزان خود در سال 2019 کمتر است و تقریبا مشابه با همین میزان برای کوین تزوس است، رمزارزی به‌مراتب کوچک‌تر و جدیدتر که برخلاف لایت کوین، کاربرد اولیه آن هیچ ارتباطی با تراکنش‌های سریع یا ارزان ندارد.

افت قابل‌توجه در هزینه تراکنش

طرح اولیه چارلی لی برای ایجاد بهبود و فورک در شبکه بیت‌کوین، شامل فواصل کوتاه‌تر بین بلاک‌ها بود و همچنین، الگوریتم ساده‌تری که امضا را از داده‌های اولیه حذف می‌کند تا خروجی تراکنش بیشتری به دست آید.

این طرح در ابتدا علاقه بسیاری را به خود جلب کرد اما در حال حاضر، دیگر معتبر محسوب نمی‌شود زیرا بعد از تحقیق لوک چایلدز (Luke Childs)، به نام «چه تعداد تائید» (How Many Confirmations)، کاربران متوجه شده‌اند که 270 تائید برای مطابقت با توان محاسباتی پشت سه بلاک استخراج‌شده بیت‌کوین لازم است.

chart3 6 میانگین هزینه تراکنش لایت کوین برای هر معامله طی ۱۴ روز. منبع: کوین‌متریکس

علاوه بر این، میانگین هزینه تراکنش لایت کوین تا 0.011 دلار سقوط کرد که کمترین میزان از اکتبر 2015 محسوب می‌شود. گرچه این امر می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، از جمله استفاده 75 درصدی از سگویت (SegWit)، بررسی میزان انتقالات روزانه پیشین نشان می‌دهد که تقاضا از سوی کاربران نیز کمتر شده است.

در حالی که میانگین اندازه بلاک بیت‌کوین اغلب از 1.2 مگابایت بیشتر است، میانگین اندازه بلاک لایت کوین کمتر از 0.2 مگابایت است با اینکه هر دو کوین ظرفیت مشابهی دارند.

مصرف کم به معنای هزینه‌ تراکنش کمتر، علاقه کمتر استخراج‌کنندگان و درنتیجه، علاقه کمتر سرمایه‌گذاران می‌شود زیرا سرمایه‌گذاران به توان محاسباتی پشت هر بلاک‌چین توجه می‌کنند. این زنجیره می‌تواند چرخه باطلی برای کاهش بها و میزان علاقه به لایت کوین به وجود ‌آورد.

کاهش نرخ هش

chart4 نرخ هش لایت کوین. منبع: CoinWarz

از هاوینگ اکتبر 2019، نرخ هش لایت کوین 45 درصد کاهش یافته است. کاهش نرخ هش احتمال حمله 51 درصدی را افزایش می‌دهد. روی کاغذ، این ظرفیت توان محاسباتی استفاده‌نشده می‌تواند در جهت رقابت با استخراج‌کنندگان صادق شبکه مورد سواستفاده قرار گیرد.

در هر صورت، کاهش تعداد استخراج‌کنندگان باعث کاهش سرمایه‌گذاری در لایت کوین می‌شود. برخلاف معامله‌گری، فعالیت استخراج منحصرا یک تعهد بلندمدت است زیرا استخراج‌کننده برای رسیدن به سود مناسب باید بیش از سه ماه تا گاهی یک سال تلاش کند.

جمع‌آوری لایت کوین به جای فروش آن

با وجود این تعداد اندیکاتور منفی، انتظار می‌رود فعالیت دارندگان لایت کوین ضعیف شده باشد زیرا طی یک سال گذشته، هم قیمت و هم استفاده از این شبکه روندی نزولی داشته است. همچنین، می‌توان به کاهش فعالیت در زمینه توسعه کد این آلت کوین اشاره کرد.

chart5 2 خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش لایت کوین. منبع: Investificar.com.br

با این حال، عکس این مسئله در حال وقوع است. طی 12 ماه گذشته، 63.8 درصد از عرضه لایت کوین دست‌نخورده باقی مانده است. درواقع، این میزان بیشترین میزان دست‌نخورده‌ماندن این ارز دیجیتال است.

بر اساس نمودار موج هودل (Hodl Wave) بالا، که تحت عنوان نمودار توزیع خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش نیز شناخته می‌شود، درصد کوین‌هایی که انتقال داده نشده‌اند با سرعتی فوق‌العاده رو به افزایش است.

در ابتدای سال 2020، تعداد کوین‌هایی که برای 12 ماه یا بیشتر تکان نخورده بودند، 56.7 درصد بود. این 7 درصد اضافه کنونی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، در حال حاضر، ارزشی معادل با 209 میلیون دلار دارد. این مبلغ برای خرید 30 درصد از کل عرضه کوین دش کافی است.

منطق پشت چنین فعالیتی مشخص نیست اما تاثیر آن روی سرمایه در گردش کاملا مثبت است.

هرروز تا هاوینگ 2023 لایت کوین، میزان یکسانی از این آلت کوین استخراج می‌شود. با این حال، این سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت حمایت بسیار مهمی از قیمت این ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

اخیرا، سرمایه‌گذاران در مورد ادغام احتمالی لایت کوین با کاردانو گمانه‌زنی‌هایی کرده‌اند. اگر این مسئله درست باشد، گام مهمی در جهت رشد لایت کوین برداشته خواهد شد.

همچنین احتمال وقوع یک بازار صعودی رمزارز وجود دارد و اگر فصل آلت کوین‌ها (alt season) فرا برسد، یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاران لایت کوین خواهد بود زیرا سرمایه‌گذاران بلندمدت با اولین تغییرات قیمت، تمایلی به فروش نخواهند داشت.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx