استفاده بی‌سابقه از شبکه اتریوم و رکوردشکنی هزینه گس خطری جدی برای رشد دیفای

blank

با رکوردشکنی استفاده از شبکه اتریوم و کارمزد تراکنش‌های اتریوم، آیا روند فعلی رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با مشکل روبرو خواهد بود؟

در سال 2020، تعداد تراکنش‌های شبکه اتریوم بیش از دوبرابر رشد داشت و اکنون تقریباً برابر با همین میزان در زمان اوج ارزش بازار رمزارز، یعنی ژانویه 2018، است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می‌شود، تعداد تراکنش‌ها طی شش ماه گذشته دوبرابر شده و به 1.23 میلیون تراکنش در هر روز رسیده است.

عناوین مطلب:

chart1 3
متوسط تراکنش‌های روزانه اتریوم طی ۷ روز. منبع: CoinMetrics

این وضعیت ممکن است در نگاه اول بسیار امیدوارکننده به نظر برسد؛ با این حال، باید در نظر داشت که ایاس (EOS) و تیرون (TRX) نیز پیش از راه‌اندازی شبکه بلاک‌چین مستقل و اصلی خود، توکن‌های ERC-20 بودند.

انتقال بلاک‌چین مشابهی نیز برای توکن تتر (USDT) در حال شکل‌گیری است. توکن تتر کوینی با ارزش پایدار (stablecoin) است که ارزش بازار آن اخیراً به رقم 12 میلیارد دلار دست یافته است.

تتر تحت پروتکل OMNI ایجاد شد که روی شبکه بیت‌کوین کار می‌کند. سپس، به‌منظور جلوگیری از افزایش کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین، اکثر توکن‌های تتر به شبکه اتریوم انتقال داده شدند.

chart2 2
متوسط تراکنش‌های روزانه اتریوم طی ۷ روز. منبع: BitInfoCharts

با افزایش کارمزد تراکنش اتریوم طی سال 2019، اقدامی مشابه در طول یک سال گذشته نیز اتفاق افتاد و برخی از سرمایه‌گذاران تتر، شبکه تیرون را انتخاب کردند.

این اتفاق هنگامی رخ داد که میانگین کارمزد تراکنش اتریوم سه برابر شده و در ژوییه 2019 (تیر 98) به 0.14 دلار رسیده بود؛ گرچه این رقم در برابر کارمزد 3 دلاری فعلی بسیار ناچیز است.

chart3 2
ترازنامه فعلی تتر. منبع: Tether

شبکه تیرون در حال حاضر نیمی از توکن‌های تتر را در قالب توکن‌های ERC-20 در اختیار دارد. با توجه به افزایش اخیر کارمزد شبکه اتریوم، احتمالاً این میزان افزایش بیشتری خواهد یافت.

برای مقایسه بهتر، در اوت 2019 (مرداد 98)، اکثر توکن‌های تتر تحت اختیار Omni بود و تیرون کمتر از 3 درصد از ارزش بازار آن را در اختیار داشت.   

chart4 3
ترازنامه تتر در اوت ۲۰۱۹. منبع: Tether

گفتنی است که توکن‌های تتر در حال حاضر در شبکه‌های ایاس، لیکوئید (Liquid)، آلگوراند (Algorand) و بیت‌کوین کش اس‌ال‌پی (Bitcoin Cash SLP) در گردش هستند، البته در مقیاسی بسیار کمتر.

آیا شبکه‌های مبتنی بر اتریوم می‌توانند از افزایش کارمزد تراکنش جان سالم به در ببرند؟

برای ارزیابی بهتر احتمال افزایش جریان خروجی از اکوسیستم اتریوم، باید نوع تراکنش‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. به‌عنوان مثال، کوین‌هایی با ارزش پایدار برای وفادارماندن به شبکه‌ای که دچار مشکلات و محدودیت شده است، انگیزه چندانی ندارند.

از سویی دیگر، تعویض و انتقال شبکه در اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) مانند میکر (MKR) و کامپاند (COMP) کاملاً بدیهی به نظر می‌رسد.

پلتفرم‌های رقیب در زمینه قراردادهای هوشمند معایب خود را دارند و البته اکوسیستمی بسیار کوچک‌تر.

chart5 2
توکن‌های برتر و فعال اتریوم طی یک هفته گذشته. منبع: اتراسکن

داده‌های اتراسکن (Etherscan)، وب‌سایت تحلیل‌ داده‌های اتریوم، نشان می‌دهد که استفاده از اپلیکیشن‌های دیفای روی شبکه اتریوم افزایش یافته‌اند؛ اما، با توجه به کارمزد فعلی تراکنش، این اعداد و ارقام تا کجا به همین شکل ادامه خواهند یافت؟

داده‌های دیفای پالس (DefiPulse)، پلتفرم تحلیل داده‌های اپلیکیشن‌های دیفای، نشان می‌دهد که ارزش کل قفل‌شده در اپلیکیشن‌های دیفای طی 90 روز گذشته با رشدی حیرت‌انگیز پنج برابر شده است. گرچه این میزان قابل‌توجه است؛ اما، دقیقاً چه تعداد از این تراکنش‌های اتریوم به این آمار و ارقام مربوط می‌شوند؟

chart6 1
میزان و تعداد تراکنش‌های پلتفرم یرن فایننس (yearn.finance). منبع: اتراسکن

طبق داده‌های اتراسکن، میانگین تراکنش‌های روزانه توکن یرن فایننس (YFI) طی هفته گذشته ۳,۴۰۰ تراکنش با انتقال ۱۵,۷۰۰ توکن بود.  

با توجه به قیمت ۵,۱۷۵ دلاری آن زمان، هر تراکنش به‌طور متوسط، ارزشی معادل با ۲۳,۹۰۰ دلار داشت؛ به این معنا که کارمزد 3 دلاری نباید مانع خاصی برای انجام این تراکنش‌ها باشد.

برای مشخص‌شدن اینکه آیا توکن‌های YFI استثنا هستند یا خیر، باید وضعیت توکن‌های شبکه سینتتیکس (Synthetix)، با نام اختصاری SNX، را نیز مورد ارزیابی قرار داد، با توجه به این نکته که شبکه سینتتیکس در بین 20 پلتفرم قراردادهای فعال و برتر اتریوم جای دارد.

chart7 1
میزان و تعداد تراکنش‌های توکن‌های شبکه سینتتیکس. منبع: اتراسکن

مطابق نمودار فوق، میانگین تراکنش‌های روزانه توکن سینتتیکس طی هفته گذشته ۲,۸۰۰ تراکنش با انتقال ۸.۳ میلیون توکن بود. با توجه به قیمت ۴.۷۰ دلاری در آن زمان، هر تراکنش به‌طور متوسط ارزشی معادل با ۱۳,۹۰۰ دلار داشت. این نیز نشان دیگری است مبنی بر اینکه افزایش کارمزد شبکه اتریوم تأثیر چندانی نداشته است.

اوراکل‌ها چطور؟

توکن لینک (LINK) از شبکه چین لینک (Chainlink) بزرگ‌ترین توکنی است که راه‌حل‌های اوراکل (oracle) ارائه می‌دهد. این توکن با وجود ویژگی تعامل‌پذیری روی بلاک‌چین‌های مختلف، باز هم توکن ERC-20 محسوب می‌شود.

افزایش استفاده از این توکن طی دو هفته رشدی خیره‌کننده و 88 درصدی داشته است.

chart8
میزان و تعداد تراکنش‌های توکن‌های لینک. منبع: اتراسکن

طی هفته گذشته، تراکنش‌های لینک به میانگین ۳۵,۰۰۰ تراکنش در روز با انتقال 34 میلیون توکن رسید. با توجه به قیمت ۱۳.۴۰ دلاری توکن در آن زمان، هر تراکنش به‌طور میانگین ارزشی معادل با ۱۳,۰۰۰ دلار داشته است.

این تحلیل نیز اندیکاتور مثبت دیگری است که نشان می‌دهد با وجود افزایش کارمزد شبکه اتریوم، برخی از اپلیکیشن‌های اصلی دیفای و اوراکل‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت، قابلیت ادامه فعالیت روی شبکه اتریوم را دارند.

تمام قراردادهای هوشمند با این میزان کارمزد کنار نمی‌آیند

افزایش کارمزد شبکه اتریوم باعث افزایش سرعت رشد و توسعه راه‌حل‌های لایه دوم در برخی اپلیکیشن‌های دیفای شده است.

گرچه تأثیر کلی این امر می‌تواند برای شبکه اتریوم مثبت باشد زیرا از کوچ و انتقال اپلیکیشن‌ها به شبکه‌های رقیب جلوگیری می‌کند، اما، این اتفاق تصویر خوشایندی برای سرمایه‌گذاران و عموم افراد نیست.

اتریوم 2.0 تحت فشار زیادی برای ارائه هرچه‌سریعتر شبکه‌ای قرار گرفته که بتواند پاسخگوی تقاضای روزافزون کوین‌های ارزش پایدار، اوراکل‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های دیفای باشد.

مهم‌ترین پرسش حال حاضر این است که آیا سرمایه‌گذاران کنونی اتر و توسعه‌دهندگان شبکه پذیرای محدودیت‌های فعلی خواهند بود؟

پاسخ به این پرسش وابسته به کیفیت خدماتی است که شبکه‌های ارز دیجیتال رقیب ارائه می‌دهند. بنابراین، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، علاوه بر دنبال‌کردن قیمت اتر، باید وضعیت فعالیت‌های شبکه را نیز به‌دقت زیر نظر داشته باشند.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
پیمان

سلام، میبخشید یه سوال داشتم این روزا چرا کارمزد شبکه اتریوم انقد بالاست؟ مثلا تو یونی سواپ میخوای ارز اتریومی مبادله کنی مثلا در حد ۰.۰۵ اتریوم همین قدر یا حتی بیشتر کارمزد شبکه میگیره، gas price رو هم بیاری پایین یا Gewi رو اصلا confiem نمیشه میشه بگین دلیلش چیه؟ یا من بلد نیستم، چون واسه یه معامله ۰.۰۵ اتریومی از من ۰.۰۷ کارمزد شبکه کم کرد

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی. به خاطر رشد بازار و رشد کاربران هست که این اتفاق افتاده.
متاسفانه در حال حاضر راه کاربردی و آسانی برای کم کردن کارمزد تراکنش های اتریوم نیست.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx