اتریوم: شکست مقاومت ۴۰۰ دلاری و صعودی‌بودن قراردادهای اختیار معامله

blank

نسبت تعداد قراردادهای اختیار فروش به تعداد قراردادهای اختیار خرید اتریوم به کمترین حد خود طی 3 ماه گذشته رسیده است. این امر بیان‌گر خوش‌بینی معامله‌گرها به آینده بازار و افزایش احتمال رشد قیمت دومین ارز برتر دیجیتال است.

طی سه ماه گذشته، تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر با رشدی 230 درصدی به 393 میلیون دلار رسیده است. شاید این رقمی چشمگیر باشد، اما به‌طور کامل چگونگی استفاده از ابزارهای مشتقه و استراتژی کلی معامله‌گرها را نشان نمی‌دهد.

1 7
تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر، به دلار. منبع: Skew

صعودی‌بودن قیمت‌های اِعمال

اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید پرکاربردترین قیمت‌های اِعمال (strike) در قراردادهای اختیار معامله است. باری دیگر باید اشاره کنیم که این اطلاعات تصویر واضحی از اینکه این قراردادها بیشتر برای استراتژی‌های نزولی کاربرد دارند یا صعودی، ارائه نمی‌کنند.

عناوین مطلب:

به‌طور کلی، نموداری که قیمت‌های اِعمالی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار داشته باشند، نشان می‌دهد که یا معامله‌گرها با جهش اخیر قیمت غافلگیر شده‌اند یا سرمایه‌گذاران کمتری در حال حاضر موضعی صعودی اتخاذ کرده‌اند.

2 7
قراردادهای اختیار معامله اتر از نظر قیمت اِعمال (به هزار). منبع: Skew

با توجه به داده‌های فوق، درحال حاضر، 535 هزار قرارداد اختیار معامله با قیمت اِعمال 380 دلار و پایین‌تر وجود دارند. از دیگر سو، 243 هزار قرارداد اختیار معامله با قیمت 425 دلار و بالاتر تنظیم شده‌اند.

علت این امر را می‌توان جهش 68 درصدی قیمت به 400 دلار در اواخر ژوییه (اواسط مرداد) دانست؛ گرچه این شرایط را لزوماً نمی‌توان اندیکاتوری مثبت در نظر گرفت.

برخلاف قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله به دو بخش تقسیم می‌شوند. قراردادهای اختیار خرید (call) به خریدار اجازه می‌دهند تا با قیمتی مشخص و در تاریخی معین، اتر به دست آورد. از طرف دیگر، فروشنده این ابزار مشتقه موظف به فروش اتر خواهد بود.

با سنجش میزان فعالیت در قراردادهای اختیار خرید یا قراردادهای اختیار فروش (sell)، می‌توان احساسات کلی بازار را ارزیابی کرد.

3 4
نسبت قراردادهای اختیار فروش به قراردادهای اختیار خرید. منبع: Skew

در حال حاضر، تعداد قراردادهای اختیار فروش 21 درصد کمتر از تعداد قراردادهای اختیار خرید هستند. این میزان کمترین نسبت تعداد قراردادهای اختیار فروش به تعداد قراردادهای اختیار خرید طی 3 ماه گذشته است و می‌تواند در مجموع، حاکی از جوّ صعودی حاکم بر بازار باشد.

اگرچه نسبت قراردادهای اختیار فروش به قراردادهای اختیار خرید، اندیکاتور خوبی محسوب می‌شود، اما ممکن است شامل معاملاتی که بیش از یک ماه گذشته انجام شده‌اند نیز بشود. بنابراین، برای ارزیابی بهتر احساسات فعلی بازار، باید میزان نوسانات قیمت اِعمال را نیز در نظر گرفت.

صعودی‌بودن اندیکاتور نوسانات قیمت

اندیکاتور نوسانات قیمت (skew) قراردادهای خرید و فروش هم‌ارز را در کنار هم قرار داده و مقایسه می‌کند. اگر بیمه قرارداد در برابر افزایش قیمت با استفاده از قراردادهای خرید پرهزینه‌تر باشد، این اندیکاتور به سمت منفی میل می‌کند. در شرایط متضاد، یعنی هنگامی که اندیکاتور ارزیابی نوسانات به سمت مثبت میل کند، سرمایه‌گذارها موضعی نزولی نسبت به بازار دارند و قراردادهای فروش با هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) انجام می‌شوند.

4 5
اندیکاتور نوسانات قیمت اِعمال قراردادهای اختیار اتر طی سه ماه گذشته. منبع: Skew

نمودار فوق نشان‌دهنده تغییر شرایط بازار و افزایش تدریجی خوش‌بینی معامله‌گرها نسبت به اواسط مه (اوایل خرداد) است. همچنین، اندیکاتور نوسانات قیمت نیز مثبت‌بودن نسبت تعداد قراردادهای فروش به تعداد قراردادهای خرید را تأیید می‌کند. در مجموع، با اینکه قیمت‌های اِعمال زیر 400 دلار بیشتر است، احساسات کلی معامله‌گرها صعودی به نظر می‌رسد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx