کاهش ترس سرمایه‌گذارها با کاهش نوسانات ضمنی بعد از هاوینگ

تحلیل ارز دیجیتال

نوسانات ضمنی بیت‌کوین بعد از هاوینگ به شدت کاهش یافته است اما این برای سرمایه‌گذاران چه معنایی دارد؟

داده‌های اخیر از پایانه Skew نشانی می‌دهد که نوسانات ضمنی بیت‌کوین بعد از هاوینگ روز گذشته افت داشته است. به طور کلی، نوسانات یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که هر معامله‌گر حرفه‌ای در نظر می‌گیرد زیرا می‌تواند میانگین روزانه افت و خیز قیمت را اندازه گرفته و آگاهی بیشتری در خصوص شرایط بازار ارائه دهد.

در مجموع، هاوینگ بیت‌کوین به علت عدم قطعیت قابل‌توجهی که وارد بازار می‌کند، نوسانات این ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد. معامله‌گران پیش‌بینی کردند که قیمت بعد از رویداد هاوینگ یا طی یک جهش صعودی افزایش می‌یابد و یا افت می‌کند. در حال نگارش این گزارش، نوسانات ضمنی بیت‌کوین به سطوح قبلی خود بازگشته است.

عناوین مطلب:

عدم قطعیت می‌تواند موجب نوسان شود

طی چند ماه گذشته، برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که نرخ هش شبکه بیت‌کوین به شکل قابل‌ملاحظه‌ای پس از هاوینگ افت خواهد کرد. آن‌ها این مسئله را در نتیجه خاموش‌شدن دستگاه‌های مبتنی بر ایسیک (ASIC) ماینرها به علت کاهش پاداش بلاک بیت‌کوین از 12.5 بیت‌کوین به 6.25 بیت‌کوین می‌دانند.

تا به امروز، هنوز نگرانی «مارپیچ مرگ» وجود دارد، که می‌تواند باعث شود تعداد زیادی از ماینرها تمام ذخیره خود را بفروشند و با کاهش قیمت ایجادشده احتمالا باعث ورشکستگی افرادی که از اهرم بالا استفاده می‌کنند بشوند. این «مارپیچ مرگ» درواقع ناشی از کاهش درآمد ماینرها با کاهش پاداش بلاک بیت‌کوین خواهد بود.

در نظر داشته باشید که هزینه تراکنش به‌ندرت از 5 درصد درآمد ماینرها تجاوز می‌کند. درآمد ماینرها نیز بیشتر از طریق پاداش بلاک به دست می‌آید. نصف‌کردن درآمد 5 میلیارد دلاری در صنعت استخراج باعث ایجاد نتایج غیرمنتظره، از جمله هارد فورک (hard fork)، خواهد شد. هارد فورک‌ها به تغییرات اساسی در پروتکل بلاک‌چین گفته می‌شوند که باعث نامعتبرشدن تراکنش‌ها و بلاک‌های قبلی می‌شوند.

توجه ماینرها به نوسانات ضمنی و تاثیر هاوینگ بر آن

chart1 9 نوسانات ضمنی قیمت در بازار. منبع: Skew

دو راه برای اندازه‌گیری نوسانات وجود دارد: یا با استفاده از داده‌های تاریخی و یا با تحلیل قیمت فعلی در بازار قراردادهای اختیار معامله. بررسی داده‌های تاریخی، پیش از رویدادهای تاثیرگذار روی قیمت، گاهی ممکن است گمراه‌کننده باشد زیرا ملاک را صرفا حرکات قدیمی بازار در نظر می‌گیرد و به آن‌ها برتری می‌دهد.

پس از افت قیمت 12 مارس (22 اسفند) که قیمت را به 3,600 دلار رساند، نوسانات بیت‌کوین نیز به‌طور پیوسته کمتر شدند. با ورود به ماه می (اواسط اردیبهشت) و با نزدیک‌شدن به هاوینگ، نوسانات ضمنی بیت‌کوین در حدود 80 درصد ثابت ماند.

بازارهای قرارداد اختیار معامله راهی ایده‌آل برای اندازه‌گیری نوسانات بالقوه قیمت هستند زیرا به سرمایه معامله‌گران در بازار وابسته‌اند. درخواست قیمت‌ بیشتر توسط فروشندگان قراردادهای اختیار معامله نشان‌دهنده افزایش ترس از نوسانات پیش‌رو است.

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، قراردادهای اختیار معامله به قیمت بازار به این معنا هستند که قیمت اِعمال استفاده شده در محاسبات این قراردادها قیمت بازار است، یعنی 9,000 دلار برای بیت‌کوین فعلی که قیمت اصلی آن 8,900 دلار است.

chart2 11 قیمت‌گذاری قراردادهای خرید (صعودی). منبع: Deribit

این موارد معیاری برای سنجش نوسانات به علت عدم وجود ارزش ذاتی آن‌ها است. خریدار در یک قرارداد خرید با قیمت اِعمال 7,000 دلار با ارزش ذاتی 1,900 دلاری مواجه می‌شود، زیرا بیت‌کوین در حال حاضر با رقمی بسیار بالاتر از این میزان معامله می‌شود.

تفسیر معامله‌گران از افت نوسانات ضمنی

اوج‌گرفتن نوسانات ضمنی به معنای افزایش قیمت فعلی در قراردادهای اختیار معامله است. این مسئله را باید به عنوان افزایش نوسانات برای بیمه‌کردن دارایی تفسیر کرد که در هر دو مسیر برای قراردادهای خرید و قراردادهای فروش کار می‌کند.

درصورتیکه که بازار روندی صعودی داشته باشد، استراتژی خرید یک قرارداد خرید ارزش دارایی را حفظ می‌کند. با پیش‌پرداخت قیمت، فرد می‌تواند با قیمت از پیش تعیین‌شده بیت‌کوین به دست آورد. عکس این قضیه برای خریدار در قرارداد فروش صادق است که در صورت افت قیمت، فرد خریدار در برابر نوسانات بیمه شده است.

نکته قابل ملاحظه این است که تغییر در نوسانات نه یک اندیکاتور صعودی است و نه یک اندیکاتور نزولی. اوج‌گرفتن غیرمعمول بازار نشان‌دهنده عدم قطعیت است و معامله‌گران باید حد ضرر مناسب تنظیم کرده و در معاملاتی اهرمی از مارجین بالا استفاده کنند.

نوسانات کم برابر با خطر کمتر نیست

برخی معامله‌گران استدلال می‌کنند که به هنگام نوسانات کمتر خطر کمتری نیز برای معاملات وجود دارد. اما این فرضیه صحیح نیست. فرد باید از چنین دوره‌هایی برای ساخت موقعیت‌های بیمه‌شده از طریق بازار قراردادهای اختیار معامله استفاده کند.

از طرف دیگر، اگر معامله‌گر به هنگام نوسانات زیاد بازار غافلگیر شود، یا باید تمام موقعیت‌های خود را ببندد یا باید منتظر نوساناتی باشد که باعث لیکوئیدشدن و از دست رفتن سرمایه معامله‌گرانی می‌شود که از اهرم بالا استفاده می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حامد

سلام, ممنون بابت مقاله هاتون, همیشه مطالعه شون میکنم.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، خوشحالیم که استفاده میکنید

حامد

سلام, ممنون بابت مقاله هاتون, همیشه مطالعه شون میکنم.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، خوشحالیم که استفاده میکنید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx