کاربران دیفای برای سود بیشتر به یو‌اس‌دی کوین رو آورده‌اند!

blank

داده‌ها نشان می‌دهند که پس از راه‌اندازی پلتفرم کِرو فایننس (Curve Finance)، استفاده از یو‌اس‌دی کوین (USD Coin) در میان پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (decentralized finance)، یا به اختصار دیفای (DeFi)، و کاربران‌شان به‌سرعت رو به افزایش است.

داده‌های فلیپسایدکریپتو (Flipside Crypto)، شرکت تحلیل داده‌های درون‌زنجیره‌ای، نشان می‌دهد که افراد فعال در اکوسیستم دیفای، برای تعامل با پروتکل‌های دیفای به‌منظور کسب سود بیشتر در پروتکل‌های وام‌دهی مانند کامپوند (Compound) و آوی (Aave)، به استفاده از توکن یو‌اس‌دی کوین، با نام اختصاری USDC، روی آورده‌اند.

کاربران همچنین با سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی، همچون یونی‌سواپ (Uniswap) و کِرو، نقدینگی آن‌ها را فراهم می‌کنند. کِرو برای معاملات استیبل‌کوین‌ها (stablecoin)، واحدهای دیگری از استیبل کوین ارائه می‌دهد.

عناوین مطلب:

14 اوت (24 مرداد)، در پی راه‌اندازی سی‌آروی (CRV)، توکن نظارتی کِرو، فعالیت درون‌زنجیره‌ای یو‌اس‌دی کوین افزایش یافت. طبق داده‌های دیفای پالس (DeFi Pulse)، پلتفرم ارزیابی پروژه‌های دیفای، راه‌اندازی این توکن به کِرو کمک کرد تا از نظر ارزش قفل‌شده در پلتفرم، با 1.27 میلیارد دلار، پس از آوی و کامپاند، در جایگاه سوم قرار بگیرد. در تصویر زیر، فعالیت کاربران اکوسیستم دیفای را مشاهده می‌کنید که به‌جهت کِشت سود (yield farming) از یو‌اس‌دی کوین استفاده می‌کنند تا از پاداش توکن CRV برخوردار شوند.

1
فعالیت کاربران دیفای از نظر حجم. منبع: فلیپسایدکریپتو

در پلتفرم کِرو، ارائه‌دهندگان نقدینگی هر بار که معامله‌ای در صرافی curve.fi انجام شود، پاداش دریافت می‌کنند. این امر نتیجه تقسیم عادلانه و مساوی کارمزد پلتفرم بین شرکت‌کنندگان و اعضای پلتفرم است.

علاوه بر این، این استخرهای نقدینگی نیز موجودی لازم برای پروتکل‌های وام‌دهی، همچون کامپاند، را فراهم می‌کنند و این پروتکل‌ها برای هر معامله‌ای که توسط کاربر انجام شود، بهره اضافی به او پرداخت می‌کنند.

افزایش محبوبیت یو‌اس‌دی کوین در میان کاربران دیفای

یو‌اس‌دی کوین استیبل کوینی با پشتوانه دلار ایالات متحده (USD) است و مشابه استیبل کوینِ تتر (Tether) با نام اختصاری USDT، توسط پلتفرم سرکل (Circle) راه‌اندازی شده است. تاکنون، تتر با فاصله‌ای قابل‌توجه، محبوب‌ترین استیبل کوین حوزه ارزهای دیجیتال و دیفای، از جمله روی پلتفرم کِرو، بوده است. با این حال، یو‌اس‌دی کوین نیز جایگاه ویژه‌ای به‌عنوان یک دارایی پرکاربرد در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به دست آورده است، مسیری مهم که از میان اکوسیستم دیفای عبور می‌کند.

پس از دای (DAI)، یو‌اس‌دی کوین پرکاربردترین استیبل‌ کوین در امور وام‌دادن و وام‌گرفتن در پروتکل کامپاند و همچنین پرکاربردترین استیبل‌ کوین برای وام‌گرفتن در پروتکل آوی بوده است. فلیپسایدکریپتو نیز به الگوی واضحی برای جریان یو‌اس‌دی کوین‌های تازه ایجادشده دست یافته است. اغلب این کوین‌ها از طریق کوین بیس به بزرگ‌ترین پلتفرم‌های دیفای فرستاده می‌شوند.

3
جریان دارایی خالص یو‌اس‌دی کوین‌ از ۱۲ تا ۱۹ اوت (۲۲ تا ۲۹ مرداد). منبع: فلیپسایدکریپتو

با اینکه محبوبیت یو‌اس‌دی کوین‌ رو به افزایش است، این استیبل کوین هنوز فاصله بسیاری تا رسیدن به جایگاه تتر دارد. اصلی‌ترین کاربرد تتر در انتقال وجوه بین صرافی‌های ارز دیجیتال است.

ارزش کل بازار تتر 13.3 میلیارد دلار است؛ درحالی‌که ارزش کل بازار یو‌اس‌دی کوین‌ ده برابر کمتر و 1.3 میلیارد دلار است. با این حال، در زمان نگارش این گزارش و از 17 مه (28 اردیبهشت) تاکنون، یو‌اس‌دی کوین‌ هنوز دومین استیبل کوین برتر بازار از نظر کاربرد و حجم معاملاتی محسوب می‌شود. در حال حاضر، حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای یو‌اس‌دی کوین‌ به بیش از 90 میلیارد دلار رسیده است.

2 1
مقایسه ارزش بازار اصلی‌ترین رقبای یو‌اس‌دی کوین‌؛ استیبل کوین‌هایی با پشتوانه دلار ایالات متحده. منبع: Skew

احتمال افزایش فعالیت دیفای با یو‌اس‌دی کوین‌ ۲.۰

هفته گذشته شرکت سنترکانسورتیوم (Centre Consortium) اعلام کرد که یکی از ویژگی‌های ارتقاء نسخه دوم یواس‌دی کوین (USDC 2.0) امکان پرداخت کارمزد تراکنش با یواس‌دی کوین است. با عرضه این ارتقاء پیش‌رو، احتمال افزایش هرچه‌بیشتر محبوبیت این استیبل کوین، هم داخل و هم خارج از حوزه دیفای، وجود دارد.

با اینکه کارمزد تراکنش هنوز هم باید پرداخت شود، این به‌روزرسانی تجربه کاربر معمولی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند ماهیت پیچیده سیستم گس (gas) اتریوم را نیز دور بزند. علاوه بر این، با این روش، احتمال تراکم تراکنش‌ها در شبکه اتریوم نیز کاهش یافته و از نجومی‌شدن هزینه کارمزد تراکنش‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx