رشد صعودی بازار دیفای می‌تواند قراردادهای اختیار معامله ۴۰۰ دلاری اتریوم را غافلگیر کند

blank

داده‌های قراردادهای اختیار خرید اتریوم به نفع معامله‌گرانی نیست که بر اساس پیش‌بینی 400 دلاری شدن اتریوم، دست به معامله زده‌اند؛ اما، جهشی در بازار دیفای می‌تواند ورق را برگرداند.

در حال حاضر، پس از 6 سپتامبر (16 شهریور) که قیمت به کف 320 دلاری خود رسیده بود، بهای اتر رشدی 14 درصدی داشته است. اما، باید در نظر داشته باشیم که سررسید قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله نیز کمتر از دو هفته دیگر خواهد بود. از آنجا که قیمت اتر هنوز زیر 400 دلار است، این پرسش ایجاد می‌شود که معامله‌گران قراردادهای مشتقه تا چه اندازه به رشد 9 درصدی و رسیدن قیمت به 400 دلار مطمئن هستند؟

با تحلیل قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی نتیجه بگیرند که 34 درصد از معامله‌گرهای قراردادهای اختیار معامله احتمال می‌دهند قیمت به 400 دلار برسد یا از آن فراتر رود. از سویی دیگر، مدل قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار بلک-شولز (Black & Scholes) نیز مشکلاتی دارد، از جمله اینکه به‌شدت وابسته به تعداد روزهای مانده تا سررسید قراردادها است.

عناوین مطلب:

بدون در نظر گرفتن میزان خوش‌بینی سرمایه‌گذارها در مورد تاریخ راه‌اندازی اتریوم 2.0 یا افزایش استفاده از آلت کوین‌ها در پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، داده‌ها نشان می‌دهند که 52 درصد از معامله‌گرها پیش‌بینی می‌کنند قیمت در 27 نوامبر (7 آذر) به 400 دلار می‌رسد.

نوسانات اتریوم می‌تواند معامله‌گران را غافلگیر کند

نوسانات اندیکاتوری اصلی برای ارزیابی میزان بی‌ثباتی است، با اینکه ممکن است جهت صعودی یا نزولی بودن روند را مشخص نکند.

نوسانات تاریخی منحصراً حرکات گذشته را ارزیابی می‌کند و به‌ندرت تحت تأثیر شرایط و فضای کنونی بازار قرار می‌گیرد. از سویی دیگر، نوسانات ضمنی فقط به شرایط فعلی بازار متکی است.

1 8
نوسانات ضمنی قراردادهای اختیار سه‌ماهه اتر. منبع: Skew

داده‌های بالا نشان می‌دهند که نوسانات ضمنی اتر چگونه موجب ایجاد روندی صعودی از اواخر ژوییه (اواسط تیر) شد و اکنون، روزانه اندکی بالاتر از 5 درصد است. اگرچه نوسانات، مسیر را مشخص نمی‌کنند، میانگین 5 درصد در روز می‌تواند احتمال 10 درصد افزایش قیمت در هفته را افزایش دهد.

برای ارزیابی بهتر از اینکه آیا قراردادهای اختیار معامله 400 دلاری برای چند ماه آینده هنوز ارزشمند تلقی می‌شوند یا خیر، معامله‌گرها باید نگاهی به عقب داشته باشند.

تحلیل حرکات هفتگی، طی پنج ماه گذشته، شروع خوبی است زیرا می‌تواند مثال‌های واقعی و اخیر بازار را به‌خوبی به تصویر بکشد.

2 7
نمودار هفتگی اتریوم. منبع: Investing

نه‌تنها افزایش 10 درصدی در هفته امکان‌پذیر است، بلکه، طی پنج ماه گذشته چهار بار اتفاق افتاده است. این امر مدل قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار بلک-شولز را فاقد اعتبار نمی‌کند. اولاً، دو هفته تا رسیدن به سررسید ماه سپتامبر زمان باقی است. ثانیاً، طی پنج ماه گذشته، بازار برای چندین هفته عملکردی منفی از خود نشان داده است.

نکته اساسی اینجاست که نوسانات اخیر ارزهای دیجیتال بین متوسط تا شدید بوده است؛ بنابراین، نمی‌توان منکر احتمال افزایش 10 درصدی قیمت طی دو هفته باقی‌مانده تا سررسید قراردادهای اختیار معامله شد.

در اواسط ژوییه (اواخر تیر)، هنگامی‌که نوسانات ضمنی سه‌ماهه 3.5 درصد بود، افزایش 10 درصدی قراردادهای اختیار خرید در 75 روز مانده تا سررسید با 19 دلار معامله می‌شد. این امر مساوی با 8 درصد افزایش قیمت اتر بود که در آن زمان بهایی برابر با 244 دلار داشت.

امروز، قراردادهای اختیار خریدی مشابه برای 27 نوامبر با قیمت اِعمال 400 دلاری وجود دارد که 53 دلار معامله می‌شود و برابر با 14 درصد افزایش قیمت برای قراردادهای آتی 372 دلاری اتر است. دلیل اصلی چنین افزایش قیمتی، افزایش نوسانات به 5.2 درصد فعلی است.

این تغییر باعث می‌شود معامله‌گرها در قرادادهای اختیار از موقعیت‌های صعودی استفاده نکنند و ممکن است تصور اشتباهی از نزولی‌شدن بازار ایجاد کند.

مثبت بودن اندیکاتور توازن نوسانات

سرمایه‌گذارها باید نگاهی به اندیکاتور توازن نوسانات نیز داشته باشند تا مشخص شود که معامله‌گران امروز چگونه طی 33 درصد افت قیمت از سقف 485 دلاری پس از 1 سپتامبر (اواسط شهریور) قیمت‌گذاری می‌کنند.

هر زمان که بازار تمایلی به ریسک نزولی نداشته باشد، این اندیکاتور به جهت منفی میل می‌کند. از سویی دیگر، اندیکاتور مثبت توازن نوسانات به معنای کاهش تقاضا برای هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) و پوشش ریسک برای اصلاح صعودی است.

3 7
اندیکاتور توازن نوسانات طی سه ماه. منبع: Skew

کاهش خوش‌بینی از سوی معامله‌گرهای حرفه‌ای

با شکست مقاومت 340 دلاری در ماه اوت، خوش‌بینی معامله‌گرهای اتر به‌سرعت در موقعیت لانگ و شورت بازتاب داده شد. به نظر می‌رسد این خوش‌بینی پس از اصلاح اخیر قیمت اندکی کمتر شده است؛ با این حال، نسبت قراردادهای لانگ به شورت در صرافی‌های مشتقه اصلاً نزولی به نظر نمی‌رسد.

4 5
نسبت قراردادهای لانگ به شورت اتر. منبع: OKEx

در حال حاضر، نسبت قراردادهای لانگ (long) به شورت (short) در قراردادهای آتی اتر در صرافی اکی‌اِکس (OKEx) و بایننس، به ترتیب 0.96 و 1.02 است. این ارقام با داده‌های اندیکاتور توازن نوسانات هم‌خوانی دارند و نشان‌دهنده افزایش خوش‌بینی در بازار هستند.

احتمال دارد بخت با معامله‌گرهای قرارداد اختیار معامله با قیمت اِعمال 400 دلار چندان یار نباشد. با این حال، پس از افزایش سالم 19 درصدی توکن‌های دیفای طی 48 ساعت گذشته، فضای بازار در مجموع صعودی و خوش‌بین به نظر می‌رسد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx