لزوم پذیرش لایه دوم توسط صرافی‌های غیرمتمرکز برای ورود دیفای به جریان اصلی

blank

دیفای دوباره در حال رونق است؛ اما، کارشناسان هشدار می‌دهند که تا زمانی‌که صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه‌ها و امکانات لایه دوم را به پلتفرم‌های خود اضافه نکنند، دیفای وارد جریان اصلی نخواهد شد.

پس از افت 17.5 درصدی بیت‌کوین، رشد سریع حوزه امورمالی غیرمتمرکز (decentralized finance) یا همان دیفای (DeFi) نیز اندکی دچار اختلال و افت شد. با این حال، هم‌زمان با بهبود بازار بیت‌کوین، حوزه دیفای نیز احتمالاً به میدان باز خواهد گشت، خصوصاً با توجه به کاربرانی که به دنبال استراتژی‌های کسب سود بالا هستند تا آنها را به‌عنوان وسیله‌ای برای کسب سود از دارایی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود به کار بگیرند.

اگر این حوزه، مانند رشد خارق‌العاده نیمه اول سال 2020، به رشد و گسترش خود ادامه دهد، شبکه اتریوم دچار مشکلی جدی خواهد شد. اخیراً، علائم بسیاری نشان می‌دهند که شبکه اتریوم بیش از توان خود بارگیری کرده است و توانایی کافی برای مقیاس‌پذیری این حجم از تراکنش‌ها را ندارد.

عناوین مطلب:

از جمله این علائم، افزایش تصاعدی استفاده از گس (کارمزد تراکنش اتریوم) است که موجب افزایش کارمزد تراکنش و کُندی شبکه برای تأیید تراکنش‌ها می‌شود.

یکی از نتایج این امر، گران‌شدن بیش از حد استفاده از برخی قراردادهای هوشمند است که می‌تواند چالش‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران و وام‌گیرندگانی ایجاد کند که در حوزه دیفای از ضرایب اهرمی استفاده می‌کنند. در این صورت، این افراد ممکن است قادر به بازتنظیم سریع شرایط قرارداد خود نباشند و سرمایه خود را از دست بدهند (liquidation).

نیاز به ایجاد راه‌حل‌هایی پویا برای کمک به رشد حوزه دیفای محسوس است. این حوزه نوپا بی‌شک یکی امیدوارکننده‌ترین جوانب فناوری غیرمتمرکز بلاک‌چین است و در حال حاضر، قطعاً بزرگ‌ترین کاربرد شبکه اتریوم محسوب می‌شود. بر اساس داده‌های درون‌زنجیره‌ای پلتفرمِ اتریوم گس استیشن (ETH Gas Station)، یونی‌سواپ (Uniswap) اصلی‌ترین عامل در افزایش بهای گس در شبکه است و پس از آن، تتر در جایگاه دوم قرار دارد.

به‌منظور افزایش مقیاس‌پذیری شبکه و اطمینان از موفقیت طولانی‌مدت آن، تیم توسعه‌ اتریوم مدت‌ها است که روی اتریوم 2.0 کار می‌کنند که می‌تواند نسخه کاملاً جدیدی از اتریوم را در دسترس کاربران قرار دهد. نسخه دوم اتریوم پروتکل اثبات کار (proof of work) در این شبکه را به‌تدریج به اثبات سهام (proof of stake) تبدیل خواهد کرد و علاوه بر این، چندین زنجیره جانبی دارد که می‌توانند برای بهبود توان پردازش تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری بیشتر، به‌طور هم‌زمان با یکدیگر همکاری کنند.  

راه‌حل‌های لایه دوم چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

اتریوم 2.0 اخیراً آزمایش خود را روی شبکه آزمایشی مِدالا (Medalla) آغاز کرده است. با این حال، این شبکه در آغاز کار با چالش‌های متعددی روبرو شد و به‌نظر می‌رسد که تا راه‌اندازی شبکه اصلی و استفاده از آن راه درازی باقی است. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، اخیراً توضیح داد که اجرای این پروژه بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود، دشوار است.  

راه‌حل‌های لایه دوم اغلب به عنوان یکی از چندین راه‌حل ممکن مطرح می‌شوند و بسیاری از آنها هم‌اکنون برای استفاده در دسترس هستند. با این حال، این راه‌حل‌ها غالباً نادیده گرفته شده و کمتر بررسی می‌شوند.

راه‌حل‌های لایه دوم مانند یک بلاک‌چین اضافی کار می‌کنند که هم‌زمان با شبکه اصلی کار می‌کند تا فضای بیشتری در بلاک‌چین قابل استفاده باشد. در این «لایه‌های دوم»، تراکنش‌ها را می‌توان پیش از فرستادن به شبکه اتریوم بسته‌بندی کرد تا در هزینه تراکنش و فضای اِشغال‌شده صرفه‌جویی شود.

راه‌حل‌های لایه دوم همین حالا نیز در دسترس هستند؛ با این حال، جامعه اتریوم استفاده گسترده‌ای از آنها نمی‌کند. ایلیا ابوگوف (Ilya Abugov)، مدیر داده‌های باز در پلتفرم تحلیل داده دپ ریدار (DappRadar)، طی مصاحبه‌ای اظهار داشت:

به نظر نمی‌رسد این راه‌حل‌های لایه دوم پذیرش چندانی داشته باشند. به نظر من، بازار منتظر نمایی واضح‌تر از اتریوم 2.0 است. اگر راه‌اندازی این شبکه باز هم به تعویق بیفتد، ممکن است اپلیکیشن‌های دیفای دست به کار شوند؛ در غیر این صورت، آنها تلاش خود را صرف ادغام با اتریوم 2.0 خواهند کرد.

چه گزینه‌هایی فعلاً در پیش رو است؟

چندین راه‌ حل لایه دوم در دسترس هستند یا با برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها، از جمله اواِم‌جی (OMG)، لوپرینگ (Loopring) و زِدکِی‌سینک (ZKsync) همکاری می‌کنند. گرچه این پروژه‌ها با پیش‌فرضی یکسان کار می‌کنند، اما روش‌های به‌کارگیری متفاوتی دارند.

شبکه OMG روی تراکنش‌ها تمرکز دارد و با حفظ امنیت بلاک‌چین اتریوم از طریق فناوری قرارداد هوشمند، قابلیت پردازش 4,000 تراکنش در ثانیه دارد. علاوه بر این، این شبکه به توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها خدمات ارائه می‌کند و هزینه استفاده و اجرای شبکه اتریوم در کسب‌وکارها را به شکلی قابل‌ملاحظه کاهش می‌دهد. همچنین، تتر نیز اخیراً با شبکه OMG ادغام شده است که ماحصل این همکاری رشد خیره‌کننده جفت‌ارز OMG-تتر شد.

استفن مکنامارا (Stephen McNamara)، مدیر ارشد اجرایی در شبکه OMG، طی مصاحبه‌ای اظهار داشت:

شبکه OMG از تراکنش‌های سریع، ارزان و ایمن اتریوم و هر توکن ERC-20 token دیگری پشتیبانی می‌کند. با انتقال توکن‌ها به شبکه OMG، خدمات آزمایشی و پرهزینه‌ قراردادهای هوشمند می‌توانند روی لایه اول به کار خود ادامه دهند. ادغام با شبکه OMG، در عین حفظ امنیت شبکه اتریوم، باعث کاهش کارمزد تراکنش تا حد چند سِنت و کاهش زمان پردازش تراکنش‌ها تا حد چند ثانیه می‌شود.

1 9
عملکرد یک‌روزه OMG. منبع: کوین مارکت کپ

توکن OMG توکن بومی شبکه است و برای تعامل با شبکه به کار می‌رود. پس از ادغام با تتر، جفت‌ارز OMG-تتر شاهد رشدی چشمگیر در ماه اوت بود، درست زمانی‌که کارمزد تراکنش اتریوم به بیشترین حد خود رسیده بود. طبق داده‌های کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، توکن OMG در 21 اوت (31 مرداد)، با جهشی 340 درصدی به رکورد 7.37 دلار دست یافت.

از دیگر سو، پلتفرم لوپرینگ با صرافی‌های غیرمتمرکز همکاری می‌کند و بر افزایش توان پردازش تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم تمرکز دارد. در حال حاضر، این پلتفرم توانسته است توان شبکه را به 2,500 تراکنش در ثانیه برساند. این شبکه از فناوری zkRollup برای تغذیه پروتکل و توکن بومی خود، به نام LRC، استفاده می‌کند. توکن LRC توکنی مبتنی بر ERC-20 است که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای کسب هزینه پروتکل، آن را سهام‌گذاری کنند. اخیراً، توکن LRC عملکرد خوبی نشان داده و در ماه اوت، از 0.13 دلار به 0.25 دلار دست یافته است.  

سرمایه‌گذاران ممکن است نتیجه بگیرند که اهمیت عملکرد قوی هر کدام از این توکن‌ها در همراه‌شدن با رکوردشکنی فعالیت‌های دیفای قابل‌توجه است. این امر نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای تراکنش‌های ارزان روی شبکه اتریوم است که به نوبه خود می‌تواند تقاضا برای توکن‌های لایه دوم را نیز افزایش دهد.

مسئله مقیاس‌پذیری دیفای

با اینکه راه‌حل‌های لایه دوم قطعاً می‌توانند به مقیاس‌پذیری اتریوم کمک کنند، هنوز چالش‌های زیادی پیش‌رو است و تعامل کاربران با گزینه‌های جدید احتمالاً اندکی زمان‌بَر خواهد بود. با این حال، اگر حوزه دیفای به رشد سهمی‌وار خود ادامه دهد، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری باید فوراً و به‌شکلی عملی اجرا شوند. استفاده از پروتکل‌هایی همچون OMG و لوپرینگ می‌تواند یکی از روش‌های ممکن باشد.

همانطور که ویتالیک بوترین در توییت اخیر خود توضیح داد، گزینه‌های کاربردی در حال حاضر وجود دارند و فقط باید استفاده شوند. بوترین اظهار داشت:

به افرادی که فکر می‌کنند هزینه گس بسیار زیاد است می‌گویم بهتر است افراد بیشتری از دریافت‌های مستقیم پلتفرم‌های zksync، loopring و OMG استفاده کنند. در حال حاضر، توانایی پردازش بیش از 2,500 تراکنش در ثانیه برای اپلیکیشن‌های پرداخت ساده وجود دارد و ما فقط باید از آنها استفاده کنیم.

با این همه، هنوز چالش‌هایی بر سر راه این پروژه‌ها وجود دارد. از جمله مهم‌ترین چالش‌ها پذیرش و سهولت استفاده از این پروتکل‌ها هستند. مکنامارا توضیح داد:

در حال حاضر، تمرکز اصلی ما رشد بازارهای B2B است که شامل کمک به صرافی‌ها، کیف پول‌ها و بازارسازها برای ادغام با شبکه OMG می‌شود. در حال حاضر، جذب کاربر و پذیرش بیشتر به خود صرافی‌ها بستگی دارد که برای سهولت ارسال و دریافت تراکنش‌ها از لایه دوم، تجربه کاربری مناسبی فراهم کنند.

بازارهای B2B مخفف بازارهای business to business (یا همان کسب‌وکار به کسب‌وکار) هستند که در هر دو طرف تعامل کسب‌وکارها، سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار دارند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد عمادی

سپاسگزارم . استفاده کردیم .

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx