سررسید ۴۷ درصد از قراردادهای اختیار معامله و احتمال افزایش نوسانات بیت‌کوین

blank

جمعه هفته جاری، 47 درصد از قراردادهای اختیار معامله به موعد سررسید خود می‌رسند، به این معنی که بیت‌کوین احتمالاً در آستانه حرکت مهمی ایستاده است.

تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین تنها 5 درصد کمتر از بیشترین میزان آن است؛ اما، تقریباً نیمی از این میزان در آخرین جمعه ماه سپتامبر انجام می‌شوند.

گرچه قراردادهای اختیار معامله 1.9 میلیارد دلاری فعلی به معنای سالم‌بودن بازار است؛ اما، چنین تمرکز سنگینی روی قراردادهای اختیار کوتاه‌مدت اندکی عجیب به نظر می‌رسد.

عناوین مطلب:

آمار و ارقام فعلی را نباید به منزله صعودی‌ یا نزولی بودن بازار در نظر گرفت اما میزان معقول و مناسبی از تعداد قراردادهای اختیار معامله و نقدینگی بازار، بازیگران بزرگ را برای شرکت در بازار مشتاق‌تر می‌کند.

1 14
تعداد کل قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین. منبع: Skew

توجه کنید که تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین، چگونه از مرز 2 میلیارد دلار عبور کرده است. جالب است که این میزان در دو سررسید پیشین نیز به دست آمد. طبیعی و قابل‌انتظار است که این تعداد، پس از تسویه قراردادهای هر ماه، کاهش یابد.

هیچ سطح خارق‌العاده‌ای نیست که الزامی به حفظ آن وجود داشته باشد؛ با این حال، تنوع قراردادهای اختیار معامله در طول چند ماه، به معامله‌گران حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های معاملاتی پیچیده‌تری داشته باشند.

مهم‌ترین نکته، وجود بازارهای قراردادهای آتی و اختیار معامله است که از حجم معاملات معمول و روزانه بازار نیز حمایت می‌کند.

ریسک‌گریزی در پایین‌ترین سطح

تحلیل نوسانات ضمنی بازار برای ارزیابی اینکه آیا معامله‌گرها هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) بیشتری برای قراردادهای اختیار معامله پرداخت می‌کنند یا خیر، ضروری است. در حال حاضر، ریسک‌گریزی رو به کاهش است. هر حرکت قیمت قابل‌ملاحظه‌ای که پیش‌بینی نشده باشد، صرف‌نظر از اینکه حرکتی مثبت یا منفی باشد، می‌تواند منجر به افزایش شدید این اندیکاتور شود.

نوسانات معمولاً تحت عنوان شاخص ترس شناخته می‌شوند؛ زیرا، متوسط هزینه پریمیوم پرداخت‌شده در بازار قراردادهای اختیار را ارزیابی می‌کنند. هرگونه تغییر قیمت ناگهانی اغلب باعث ریسک‌گریزی بازارسازها می‌شود؛ از این رو، هزینه پریمیوم مطالبه‌شده برای قراردادهای اختیار معامله بیشتر می‌شود.

2 12
نوسانات ضمنی قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین (سه‌ماهه). منبع: Skew

نمودار بالا به‌وضوح افزایش گسترده‌ی نوسانات در اواسط مارس (اواخر اسفند) را نشان می‌دهد؛ زیرا، بیت‌کوین در این زمان به کمترین حد خود در سال جاری، یعنی 3,637 دلار، رسید و خیلی سریع دوباره تا سطح 5 هزار دلار بازگشت کرد. این حرکت غیرمعمول باعث شد افزایش نوسانات بیت‌کوین رکورد دو سال اخیر خود را بشکند.

این شرایط دقیقاً برخلاف ده روز گذشته است؛ در این ده روز، نوسانات ضمنی سه‌ماهه بیت‌کوین از 76 درصد به 63 درصد رسید. گرچه این میزان چندان غیرمعمول نیست؛ اما، منطق چنین هزینه پریمیوم اندکی برای قراردادهای اختیار معامله احتیاج به تحلیل و بررسی بیشتر دارد.

طی شش ماه گذشته، همبستگی بیت‌کوین و بازار سهام فناوری ایالات متحده، به‌شکلی غیرمعمول بالا بوده است. با اینکه علت و معلول چنین همبستگی‌ای را نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد، آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر، احتمال جدایی این دو بازار بعید به‌نظر می‌رسد.

3 10
همبستگی بیت‌کوین (قرمز) با بازار سهام حوزه فناوری ایالات متحده (آبی). منبع: Tradingview

نمودار فوق نشان‌دهنده متوسط همبستگی 80 درصدی طی شش ماه گذشته است. صرف‌نظر از علت آن، این همبستگی می‌تواند کاهش اخیر نوسانات بیت‌کوین را تا حدی توضیح دهد.

هرچه جدایی نسبی این دو بازار بیشتر طول بکشد، معامله‌گران برای معامله‌گری بر اساس حرکات ناگهانی و تهاجمی بیت‌کوین، انگیزه کمتری خواهند داشت.

تمرکز غیرمعمول قراردادهای اختیار کوتاه‌مدت بیت‌کوین

سررسید بسیاری از قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین، جمعه آخر هر ماه فرا می‌رسد و به‌علت معاملات خرید پوشش‌داده‌شده، تمرکز روی قراردادهای کوتاه‌مدت بیشتر است.

این استراتژی شامل خرید بیت‌کوین از طریق صرافی‌های فروش روزانه بیت‌کوین یا بازارهای معاملات آتی و هم‌زمان فروشِ قراردادهای اختیار خرید می‌باشد.

معاملات خرید پوشش‌داده‌شده، درآمد ثابتی نصیب معامله‌گر می‌کنند و هدف از انجام آنها کسب سود از هزینه پریمیوم قراردادهای اختیار معامله در بازارهای بیت‌کوین است. در روز سررسید، این معامله‌گر، تمام موقعیت‌های خود را در بازارهای خرید و فروش روزانه، قراردادهای آتی و اختیار معامله لیکوئید و نقد می‌کند.

4 9
تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین. منبع: Tradingview

وضعیت غیرمعمول در نمودار بالا نشان می‌دهد که چگونه 53 درصد از قراردادهای اختیار معامله سال 2020، سررسید جمعه، 25 سپتامبر (4 مهر)، دارند.

برای مقایسه بهتر می‌توان گفت این میزان تقریباً مساوی با تعداد قراردادهای اختیار اتر در سررسیدهای سپتامبر و دسامبر (مهر و دی) است.

ممکن است هیچ توضیحی برای تمرکز سنگین قراردادهای اختیار معامله وجود نداشته باشد. با این حال، پدیده مشابهی نیز ماه ژوئن (تیرماه) اتفاق افتاد که 900 میلیون دلار از تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین کاست.

در حال حاضر، هیچ نشانی از ضعف در بازارهای قرارداد اختیار معامله دیده نمی‌شود. با این همه، تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر 450 میلیون دلار است و هر رقمی زیر 1.5 میلیارد دلار قطعاً برای بیت‌کوین مطلوب به نظر نمی‌رسد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سید موسی همایون میر

باسلام وعرض ادب ، وقت بخیر
من مشتاقانه شما را دنبال میکنم و نظریه ها و راهنمایی های خیلی مفید شما باعث شده من در عرصه ارزدیجیتال پیشرفت وموفق باشم ، به همین خاطر از سرکار خانم ریحانه کاظمیان مقدم و سایر دوستان دست اندرکار کمال تشکر را دارم و آرزوی موفقیت روزافزون برای همه عزیزان را مسئلت می نمایم .ارادتمند . همایون میر

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx