صعودی‌بودن قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین با وجود افت ۹۰۰ دلاری قیمت

blank

با افت ۹۰۰ دلاری بیت‌کوین، بسیاری از معامله‌گرهای خُرد متضرر شدند اما داده‌های قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین بیانگر صعودی‌بودن این قراردادها پیش از سررسید روز جمعه هستند.

افت قیمت 900 دلاری بیت‌کوین طی دو روز گذشته ممکن است برای معامله‌گرهای تازه‌کار ترسناک بوده باشد؛ اما، افرادی که قراردادهای آتی و اختیار معامله تنظیم کرده‌اند، چندان باکی از این افت قیمت ندارند.

1
عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

روز 19 سپتامبر (29 شهریور)، هنگامی‌که بیت‌کوین تا 11,000 دلار رشد کرد و برای مدتی کوتاه از یک سطح کلیدی مقاومت عبور کرد، سرمایه‌گذارها احتمالاً بیش از حد هیجان‌زده شده‌اند.

عناوین مطلب:

رشد مستمر قیمت، ده روز به طور انجامید و نرخ سلطه بیت‌کوین از کمترین حد 15 ماهه خود بازگشت کرد تا معامله‌گرها این سیگنال‌ها را نشانی از بازگشت به سطح 12,000 دلار بدانند.

با این حال، با عدم توانایی بیت‌کوین برای حفظ سطح 11,000 دلاری، احساسات بازار اندکی فرونشست و قیمت تا سطح 10,300 دلار اصلاح شد. این امر باعث شد برخی تحلیل‌گران احتمال پرشدن شکاف بورس کالای شیکاگو (CME) زیر 10,000 دلار را پررنگ‌تر کنند.

این اصلاح جزئی چندان باب میل سرمایه‌گذاران خُرد نبوده است. با این حال، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با استفاده از ابزاری متفاوت از آنچه معامله‌گران روزانه و سرمایه‌گذاران خُرد به کار می‌گیرند، به ارزیابی شرایط و احساسات بازار می‌پردازند.

اندیکاتورهایی همچون مبنا (basis)، توازن معاملات (delta skew) و تعداد و قیمت قراردادهای آتی، داده‌های بهتری در خصوص واکنش معامله‌گرهای حرفه‌ای ارائه می‌دهند. با استفاده از این اندیکاتورها، می‌توان دیدگاه بهتری در مورد نظر معامله‌گرهای حرفه‌ای نسبت به افت 900 دلاری بیت‌کوین تا 10,300 دلار و بازگشت اندک آن تا 10,500 دلار، به دست آورد.

قراردادها و لیکوئیدشدن‌ها

اولین گام معامله‌گرهای حرفه‌ای، بررسی داده‌های مربوط به میزان قراردادهای آتی است تا ارزش کل قراردادهای فعال ارزیابی شود. هرگاه موقعیت معامله‌گرها به‌علت عدم داشتن مارجین کافی، لیکوئید شود (از بین برود)، صرافی به‌طور خودکار موقعیت آنها را می‌بندد.

همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است، تعداد کل قراردادهای آتی بیت‌کوین کمتر از 5 درصد کاهش یافته و در سطح سالم 4 میلیارد دلاری باقی مانده است. رقم فعلی در مقایسه با یک هفته پیش ثابت باقی مانده است و نشان می‌دهد که میزان لیکوئیدشدن به‌علت عدم وجود مارجین کافی چندان زیاد نبوده است.

2 14
تعداد کل قراردادهای آتی بیت‌کوین در صرافی‌های مختلف. منبع: Bybt

موقعیت‌های اهرمی لانگ (long) احتمالاً بودجه بیشتری وارد موقعیت‌های خود کرده‌اند تا از بسته‌شدن آنها جلوگیری کنند. برای ارزیابی اینکه آیا این امر مانع از افزایش لیکوئیدشدن در پی کاهش شدید قیمت روز گذشته بوده است یا خیر، بهتر است نگاهی به اندیکاتور مبنا در قراردادهای آتی داشته باشیم.

کونتانگو یا عقب‌گرد؟

به اندیکاتور مبنا، هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) قراردادهای آتی نیز گفته می‌شود. این اندیکاتور هزینه پریمیوم قراردادهای آتی بلندمدت را تا سطح فعلی بازار ارزیابی می‌کند. در مقایسه با معامله‌گران خُرد، معامله‌گرهای حرفه‌ای به‌منظور کنترل بهتر ایام سررسید، استفاده بیشتری از این ابزار می‌کنند.

این قراردادها که سررسید مشخصی دارند، اغلب با هزینه پریمیومی اندک معامله می‌شوند، به این معنا که فروشندگان برای به‌تعویق‌انداختن تسویه‌حساب، پول بیشتری درخواست می‌کنند. در بازارهای سالم، قراردادهای آتی، هزینه پریمیومی 5 درصدی دارند؛ در غیر این صورت، این وضعیت تحت عنوان کونتانگو (contango) شناخته می‌شود.  

3 12
اندیکاتور مبنا در قراردادهای آتی بیت‌کوین. منبع: Skew

نمودار بالا نشان می دهد که هزینه پریمیوم (مبنا) در قراردادهای آتی همچنان در موقعیتی صعودی (سطحی نزدیک به 6 درصد) قرار دارد. به جز مدت زمانی کوتاه در سوم سپتامبر (13 شهریور)، هنگامی‌که بیت‌کوین طی دو روز، سقوطی 2,000 دلاری تجربه کرد، اندیکاتور مبنا در بقیه ایام بالاتر از 5 درصد قرار داشته است.

با این حال، این هزینه پریمیوم می‌تواند ناشی از عواملی باشد که مستقیماً به دیدگاه صعودی معامله‌گرها مرتبط نیستند. اگر محصولات رقابتی در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) مشوق‌های بالایی برای سپرده‌های ارزهای دیجیتال پرداخت کنند، فروشندگان هزینه پریمیوم بیشتری برای قراردادهای آتی درخواست خواهند کرد.

برای روشنترشدن، بهتر است نگاهی به بازار قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین بیندازیم. قراردادهای اختیار خرید به خریداران اجازه می‌دهد تا با قیمتی ثابت در روز سررسید قرارداد، بیت‌کوین بخرند. از سویی دیگر، قراردادهای اختیار فروش برای خریداران بیمه فراهم می‌کنند و آنها را در برابر افت قیمت بیت‌کوین محافظت می‌کنند. برای چنین امتیازی، خریداران هزینه پریمیوم را پیش از تنظیم قرارداد به فروشنده می‌پردازند.

بازارسازها و معامله‌گرهای حرفه‌ای به‌هنگام اتخاذ موضع صعودی، هزینه پریمیوم بیشتری برای قراردادهای اختیار خرید طلب می‌کنند. این روند باعث می‌شود که اندیکاتور توازن معاملات در سطح منفی 25 درصد قرار بگیرد.

خلاف این امر هنگامی صادق است که سرمایه‌گذارهای بزرگ نگران اصلاح قیمت در مدت زمانی کوتاه تا متوسط باشند. قراردادهای اختیار فروشی که قصد محافظت در برابر افت قیمت دارند، باید با هزینه پریمیوم بیشتری نسبت به قراردادهای اختیار خرید در بازارهای نزولی معامله شوند. این وضعیت باعث می‌شود اندیکاتور توازن معاملات در سطح مثبت 25 درصد قرار بگیرد.

4 10
اندیکاتور توازن معاملات سه‌ماهه بیت‌کوین. منبع: Skew

طبق قانونی نانوشته، قرارگرفتن اندیکاتور توازن معاملات در سطحی بین منفی 10 درصد تا مثبت 10 درصد، خنثی تلقی می‌شود. اگر اندیکاتور توازن معاملات زیر این سطح قرار بگیرد، موضع بازار صعودی است، اتفاقی که در حال حاضر در جریان است.

در حال حاضر، هیچ نشانی از ناامیدی، موضع نزولی یا فعالیت غیرمعمول در خصوص بازارهای آتی و اختیار معامله بیت‌کوین دیده نمی‌شود. در عوض، معیارهای اولیه نشان می‌دهند که موضع بازار اندکی صعودی و انعطاف‌پذیر است؛ این سناریو خلاف چیزی است که با توجه به عدم توانایی روند قیمت در شکست مقاومت 11,000 دلاری انتظار می‌رفت.

ادامه تأثیر بازارهای سنتی بر قیمت بیت‌کوین

حرکت دیروز قیمت بیت‌کوین هم‌راستا با افزایش 7.5 درصدی در اندیکاتور نوسانات شاخص S&P 500 بود.  

این اندیکاتور مدت‌ها است که تحت عنوان اندیکاتور ترس اولیه در بازارهای سنتی شناخته می‌شود. این حرکت می‌تواند تا حدی توضیح‌ دهد که چرا معامله‌گران معاملات مشتقه نگرانی چندانی نسبت به افت دیروز قیمت ندارند.

5 5
بیت‌کوین (خط آبی) در مقابل اندیکاتور نوسانات شاخص S&P 500 (محدوده قرمز). منبع: TradingView

نمودار فوق همبستگی معکوس قیمت بیت‌کوین را در مقابل اندیکاتور نوسانات شاخص S&P 500 نشان می‌دهد. در طول سال 2020، اغلب دوره‌های تزلزل بازارهای سنتی سهام تأثیری معکوس بر عملکرد بیت‌کوین داشته است.

در نظر داشته باشید که هیچ تضمینی برای تداوم این اصلاح در چند ماه باقیمانده از سال جاری میلادی وجود ندارد. بنابراین، نباید موقعیت‌های بیت‌کوین خود را منحصراً طبق حرکاتی که در این مقاله بررسی شد، تغییر دهید.

با این حال، معامله‌گرهای حرفه‌ای بررسی دقیقی روی اندیکاتور نوسانات شاخص S&P 500 خواهند داشت تا مشخص شود که آیا افت قیمت بیت‌کوین مستقیماً مرتبط با بازارهای سهام بوده است یا خیر.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx