سود کلان نهنگ‌ها از روش کِشت سود (yield farming) در دیفای

blank

درصد بالای بازده سالیانه، سرمایه‌گذاران بزرگ را ترغیب به سرمایه‌گذاری روی دیفای می‌کند؛ اما آیا این سرمایه‌گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) تنها افرادی هستند که از این راه، کسب درآمد می‌کنند؟

امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) با گزینه‌های پرسود خود در نگهداری ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها (stablecoin)، گرد و خاک عظیمی در صنعت ارزهای دیجیتال به راه انداخته است. دیفای نه‌تنها منجر به جهش خیره‌کننده قیمت‌ توکن‌های نظارتی و پاداشی، مانند یرن فایننس (Yearn.finance) با توکن YFI و آوی (Avee) با توکن لِند (LEND) شده است، بلکه حوزه جدیدی را نیز در فضای ارزهای دیجیتال خلق کرده است.

عرضه پروتکل‌های نقدینگی مانند یونی‌سواپ (Uniswap) و کِرو (Curve) دری جدید به‌سوی سودآوری و جذابیت دیفای گشود و حتی مشتری‌های سازمانی نیز به کسب سود از دارایی‌های دیجیتال خود علاقمند شدند. اکنون، دروازه‌های جدیدی، همچون یرن فایننس و پیکل فایننس (Pickle.Finance)، برای کسب سود بیشتر گشوده است. این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا از چندین پروتکل‌ سودآور بهره‌مند شوند.

عناوین مطلب:

بااینکه توکن‌های اصلی دیفای اخیراً دچار اصلاح قیمت قابل‌توجهی شده‌اند، پس از 18 سپتامبر (28 شهریور) و افت 40 درصدی قیمت‌ها، فعالیت در این حوزه دوباره در حال رونق‌گرفتن است. طبق داده‌های پلتفرم دیفای پالس (DeFi Pulse)، با وجود افت ارزش کل قفل‌شده از 13.25 به 6.3 میلیارد دلار در عرض فقط 4 روز، این میزان اکنون تا حدود 9.5 میلیارد دلار بهبود یافته است.

کِشت سود از آنچه به نظر می‌رسد دشوارتر است

بین نهنگ‌های اتریوم، یرن فایننس به شهرت فوق‌العاده‌ای دست یافته است، خصوصاً پس از راه‌اندازی yVaults که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی خود را به‌راحتی واریز و از این طریق کسب سود کنند. واژه والت (vault) در زبان انگلیسی به‌معنای خزانه است که در این متن، با توجه به اهمیت خاصی که در نام پروژه yVaults وجود دارد، به همان صورت والت نوشته می‌شود؛ اما، توجه داشته باشید که با والِت (wallet) به معنای کیف پول اشتباه گرفته نشود.

این ویژگی جدید متشکل از مجموعه‌ای اقدامات خودکار است که از طریق چندین پروتکل اجرا می‌شود تا موقعیت‌هایی در پرسودترین دارایی‌های استیبل کوین برای کاربر باز کند. شرکت‌کنندگان نیز از کِشت (farming) توکن‌های اضافی در این فرآیند برخوردار می‌شوند و حساب آنها همچون حساب پس‌اندازی هوشمند کار می‌کند، اما به‌شکلی بسیار بسیار کوچک‌تر.

پروژه yVaults نشان داده است که می‌تواند بازدهی با درصد سود بسیار بالا (برخی تا درصد سودی 4 رقمی) در سال به کاربران ارائه دهد. با این حال، با توجه به اینکه درصدهای سود سالیانه فقط بازده موردانتظار برای نرخ یک متغیر در زمانی مشخص را نشان می‌دهند، تکیه به ارقام این درصدها می‌تواند گمراه‌کننده نیز باشد.

اکثر سرمایه‌گذاری‌های کشت سود تنها چند هفته یا حتی چند روز به طول می‌انجامند؛ با این حال، درصد سود سالیانه، بهره به‌دست‌آمده در کل سال را نشان می‌دهند.

به عبارت بهتر، سرمایه‌گذارهایی که از جزئیات پروژه‌ها آگاه نیستند، ممکن است در مقابل استخرهای پرخطر کِشت سود، فریب ارقام کلان را بخورند؛ اما، در نهایت، پول خود را به‌هنگام بهره‌برداری از دست بدهند.

درآمد نهنگ‌ها چقدر است؟

برای بررسی عمیق‌تر مسئله سود‌های گمراه‌کننده، شرکت فلیپ‌سایدکریپتو (Flipside Crypto) ماشین‌حسابی ایجاد کرده است که می‌تواند بهره به‌دست‌آمده در پروژه yVaults از پلتفرم یرن فایننس را محاسبه کند. از این طریق، شرکت ارائه‌دهنده اطلاعات بلاک‌چین توانست میزان دقیق سود برخی از بزرگ‌ترین نهنگ‌ها از سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در yVaults را به دست آورد. براساس داده‌ها، فلیپ‌سایدکریپتو نتیجه گرفت که یک نهنگ در والت yCRV بیش از 97 میلیون دلار توکن yCRV قفل کرده و پس از سه هفته، به سودی 800,000 دلاری دست یافته است. yCRV توکنی است که توسط مجموعه‌ای از استیبل کوین‌ها حمایت می‌شود.

1 1
بازده دلاری از والت yCRV. منبع: فلیپ‌سایدکریپتو

نهنگ دیگری که در همان والت 40.6 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده بود، توانست در همان زمان سودی 500,000 دلاری به دست آورد.

2 15
بازده دلاری والت yCRV. منبع: فلیپ‌سایدکریپتو

نهنگ سومی نیز که 10.9 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده بود، در طول همان مدت 177,000 دلار به دست آورد.

3 13
بازده دلاری والت yCRV. منبع: فلیپ‌سایدکریپتو

براساس داده‌های فلیپ‌سایدکریپتو، با اینکه درصد سود سالیانه yCRV چهار رقمی نشد، کاربران این پلتفرم بازدهی 2.17 درصدی به دست آوردند که برابر است با سود سالیانه 40.46 درصدی.

اگرچه این رقمی چشمگیر است؛ اما، استخرهای دیگری نیز وجود دارند که درصد سود سالیانه بالاتری ارائه می‌کنند. با این حال، باید در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این والت‌ها بدون خطر نیست.

آیا استخرهای نقدینگی ارزش ریسک‌‌کردن دارند؟

سرمایه‌گذاری در والت yCRV نسبتاً بی‌خطر است؛ زیرا، این والت به قیمت توکن yCRV وابسته نیست و نقطه اتکای آن قیمت توکن‌های زیرمجموعه yCRV، یعنی استیبل‌ کوین‌های دای (DAI)، یواس‌دی کوین (USDC)، تتر (USDT) و ترویو‌اس‌دی (TUSD) است.

با این حال، والت‌های دیگر، با خطر سرمایه‌گذاری بیشتری همراه هستند؛ زیرا، کاربران ممکن است سرمایه خود را به‌طور کامل از دست بدهند، مثلاً، والت yETH از اتر به‌عنوان وثیقه‌ای برای ایجاد توکن دای استفاده می‌کند. به عبارت بهتر، اگر قیمت اتر از سطح خاصی پایین‌تر برود، کاربر تمام وثیقه و سرمایه‌‌ای را که در والت قفل کرده است، از دست می‌دهد.

در آینده، با ادامه رشد و گسترش حوزه دیفای، عوامل خارجی، همچون موانع نظارتی و کمبود ظرفیت مقیا‌س‌پذیری شبکه، ممکن است برای سرمایه‌گذارها و پروتکل‌ها تبدیل به یک مشکل شوند.

به همین دلیل، سرمایه‌گذارها بهتر است که صرف نظر از عمق استخر نقدینگی و اندازه ارزش قفل‌شده در پلتفرم‌های محبوب دیفای، هرگز بیش‌ازحد سرمایه‌گذاری نکنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx