کاهش هزینه پریمیوم قراردادهای آتی بیت‌کوین بیانگر بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بیتمکس

blank

صرافی بیتمکس (BitMEX) کماکان میزان نقدینگی و همچنین میزان قراردادهای مشتقه خود را در سطحی مطلوب حفظ کرده است. با این حال، این صرافی هنوز هم ممکن است تمام مشتری‌های خود را از دست بدهد.    

برای بیتمکس، سال 2020 سال چندان خوشایندی نبوده است و ظاهراً، این پلتفرم در آینده نیز مشکلات بیشتری پیش رو خواهد داشت.

این صرافی محبوب قراردادهای مشتقه دیگر به‌اندازه 2 سال پیش، در بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار و کارآمد نیست؛ با این حال، اصلاح قیمت کوتاه‌مدت و قابل‌توجه در میان صرافی‌های برتر، بارها تکرار شده است.

عناوین مطلب:

یکی از این موارد در مه 2019 (اردیبهشت 98) اتفاق افتاد، هنگامی‌که سفارش فروش بزرگ بیت‌استمپ (Bitstamp) باعث از بین رفتن سرمایه‌ای 250 میلیون دلاری در صرافی بیتمکس شد.

یک ماه بعد، خارج‌شدن ناگهانی سیستم کوین‌بیس (Coinbase) از دسترس کاربران، قیمت بیت‌کوین را دچار افتی 1,400 دلاری کرد. علاوه بر این، گزارشی که همان ماه توسط شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتالی به نام مدیریت دارایی بیت‌وایز (Bitwise Asset Management) منتشر شد، با شواهد و مدارک مستدل، نشان داد که معاملات در صرافی‌های برتر چگونه همبستگی تنگاتنگی با حرکات قیمت مرتبط دارند.

این گزارش نحوه تأثیرگذاری صرافی‌های برتر بر قیمت دارایی‌های دیجیتال را با جزئیات بررسی کرد و نشان داد که حرکات قیمت حتی در کسری از ثانیه با اتفاقات مرتبط با صرافی‌ها هم‌خوان می‌شوند.

در حال حاضر، بیتمکس اتهام کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) مبنی بر انجام معاملات مشتقه غیرقانونی را نپذیرفته است؛ با این حال، شواهد حاکی از این است که بازارها حداقل از نظر هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) قراردادهای آتی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

هر زمان معامله‌گری تصمیم بگیرد به خرید و فروش قراردادهای آتی بپردازد، با خطر ازدست‌رفتن سرمایه در صرافی روبرو خواهد شد.

امکان واریز مبلغ کمتر و استفاده از ضریب اهرمی برای موقعیت کاربر وجود دارد؛ با این حال، اگر صرافی دچار خسارتی غیرمترقبه شود یا تحت حمله سایبری و هک قرار بگیرد، بازیابی مبلغ مارجین (margin) یا همان حساب واریزی برای تضمین معاملات غیرممکن خواهد بود.

بنابراین، اگر هزینه پریمیوم قراردادهای آتی یک صرافی با هزینه پریمیوم سایر صرافی‌ها تفاوت داشته باشد، این سیگنال را می‌توان بسیار نگران‌کننده در نظر گرفت زیرا حاکی از بی‌اعتمادی کاربران است.

1 2
هزینه پریمیوم سه‌ماهه قراردادهای آتی. منبع: Skew

نمودار بالا نشان می‌دهد که هزینه پریمیوم قراردادهای آتی بیت‌کوین در صرافی بیتمکس، دچار کاهش قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به سایر صرافی‌ها شده است. این اتفاق در گذشته نیز رخ داده است؛ اما، هرگز اختلافی 5 درصدی مشاهده نشده بود.

در شرایط عادی، این فرصت را می‌توان مناسب آربیتراژ (arbitrage) یا همان بهره‌مندی از اختلاف قیمت در بازارهای مختلف دانست. معامله‌گرهای حرفه‌ای قراردادهای ارزان‌تر بیتمکس را خریداری می‌کنند و هم‌زمان آنها را در پلتفرم معاملاتی دیگری می‌فروشند.

این مسئله که باید یک حرکت معاملاتی معمول باشد، اکنون به شرایطی تبدیل شده است که خریدارانِ قراردادهای آتی تمایلی به شرکت در آن ندارند، صرف نظر از اینکه قراردادهای بیتمکس تا چه اندازه ارزان‌تر باشند. علت اصلی چنین شرایطی، نگرانی معامله‌گرها در مورد ریسک ازدست‌دادن سرمایه و عدم توانایی در بازیابی مارجین معاملات است.

این حرکت قیمت خود گویای بسیاری موارد است، جایی که کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در بازار به کاهش نقدینگی و افزایش برداشت‌ها (خروج سرمایه از صرافی) منجر می‌شود. در نهایت، سطح قیمت در صرافی بیتمکس از قیمت‌ در سایر صرافی‌های مهم جدا می‌شود.

آیا بیتمکس نجات خواهد یافت؟

2 2
حجم معاملات آتی بیت‌کوین در صرافی‌ها. منبع: Digital Assets Data

با توجه به شرایط حاضر و بدون توجه به میزان قراردادهای آتی و حجم معاملات صرافی بیتمکس، این پلتفرم با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. هرچه میزان هزینه پریمیوم‌ در این صرافی، مدت زمان بیشتری پایین باقی بماند، از اعتبار صرافی در نظر سرمایه‌گذاران نیز کاسته خواهد شد.

در مقابل، هرچه سرمایه‌گذاران نسبت به صرافی بی‌اعتمادتر شوند، سرمایه بیشتری از آن خارج می‌کنند و درنهایت، حساب‌های کاربری خود را در این صرافی خواهند بست. ادامه‌یافتن این دور باطل می‌تواند منجر به نوسانات منفی و کوتاه‌مدت قیمت شود.

در مجموع، سرمایه‌گذاران نباید از کنار این مسائل جدی به‌سادگی عبور کنند و آنها را نادیده بگیرند؛ زیرا در حال حاضر، بیتمکس تمام برداشت‌ها از حساب‌های کاربری یا کاهش سهام خود در بازار را پذیرفته است. همچنین، معامله‌گرها اغلب تمایل دارند معیارهای حجم معاملاتی و میزان قراردادهای مشتقه را بیش از اندازه مهم تلقی کنند؛ درحالی‌که، هر دو معیار به‌راحتی قابل افزایش هستند.

از سویی دیگر، پریمیوم قراردادهای آتی بسیار پرهزینه است و نمی‌توان آن را به‌سادگی دستکاری کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx