تفاوت‌های بازار صعودی ارزهای دیجیتال در 2021 با سال 2017

تفوت بازار کریپتو با سال 2017

قیمت بیت‌کوین از اوج قیمتی سال 2017 فراتر رفت ولی آیا سرمایه‌گذاران باید انتظار رشد آلتکوین‌های برتر بازار را نیز داشته باشند؟

بعد از انتظاری نسبتا طولانی‌مدت، قیمت بیت‌کوین در نهایت به محدوده قیمتی که 3 سال پیش در آن بود برگشت.

در سال 2017 وقتی قیمت بیت‌کوین به نزدیک 19900 دلار صعود کرد، بسیاری از آلتکوین‌ها رشد هفتگی 200 درصدی یا بیشتر را تجربه کردند.

عناوین مطلب:

اکنون بیت‌کوین در محدوده 19100 تومان معامله می‌شود و فاصله زیادی با اوج قبلی خود ندارد.

شاید برخی فکر کنند از سال 2017 تا الان چیز زیادی تغییر نکرده و فقط برخی آلتکوین‌ها افت سنگینی داشته‌اند ولی این واقعیت نیست.

بازار کنونی کریپتو
در مقایسه با سال 2017، دنیای ارزهای دیجیتال تغییر زیادی کرده و زیرساخت‌های لازم زیادی ایجاد شده است.

امروزه قراردادهای مشتق قانون‌مند بسیاری از طریق CME (بورس کالای شیکاگو) و CBOE (بورس آپشن شیکاگو) وجود دارد که قابل معامله هستند و رشد سریع سرمایه‌گذاران نهادی (موسسات سرمایه‌گذاری)، باعث ایجاد یک منبع غیرقابل انکار تقاضا برای بیت‌کوین شده است.

میزبانان و پلتفرم‌های جدیدی برای بازار چندین میلیارد دلاری DeFi ایجاد شده و سیستم‌های جدید وام‌دهی، تبادلات ارزهای دیجیتال و کسب سود از طریق وام‌دادن برای سرمایه‌گذاران جدید به وجود آمده است.

در مقایسه با سال 2017، اطلاعات غنی و ارزشمندی ایجاد شده که به سادگی قابل دسترس هستند. این اطلاعات به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند به شیوه‌ی بهتری تفاوت بازار 2017 با بازار 2021 ارزهای دیجیتال را درک کنند.

با تحلیل تفاوت‌ها، می‌توانیم تغییرات بازار کریپتوکارنسی‌ها در چندسال را بهتر بفهمیم.

از سال 2017 چه چیزهایی تغییر کرده‌اند؟

در خصوص رتبه‌بندی کریپتوکارنسی‌ها براساس ارزش بازار، 4 مورد از 5 ارز برتر بازار در جایگاه خود باقی مانند.

تغییرات ارزهای دیجیتال نسبت به 2017

نکته عجیب، باقی ماندن ارزش بازار اتریوم و ریپل در محدوده 69 و 28 میلیارد دلار است. در حالیکه این ارزها در مقایسه با دسامبر 2017، حدود 15 درصد افت قیمت داشته‌اند.

البته که باقی ماندن ارزش بازار در محدوده 2017 به دلیل انتشار کوین‌های جدید بوده. برای مثال، میزان اتر در گردش از 96.4 میلیون در 2017 به 113.7 میلیون رسیده است (تورم 17.9 درصدی در این 3 سال‌).

تعداد بیت‌کوین‌ها در همین دوره 3 ساله 10.8 درصد افزایش داشته است.

غیر از بیت‌‌کوین، اتریوم و ریپل، 20 کریپتوکارنسی برتر دیگر بازار افت‌های سنگینی را تجربه کرده‌اند.

ارز IOTA افت 91 درصدی، بیت‌کوین‌کش افت 84 درصدی، لایت‌کوین افت 73 درصدی و کاردانو افت 70 درصدی داشته‌اند.

رتبه ارزهای برتر

قابل ذکر است از بین 15 کریپتوکارنسی برتر کنونی، ارزهای Chainlink و Polkadot و Binance coin جز ارزهای برتر جدید هستند. باید توجه داشت Polkadot در سال 2017 و 2018 هنوز ایجاد نشده بود.

در سمت دیگر، به نظر می‌رسد رقبای اتر مانند کاردانو (ADA)، شبکه EOS، شبکه NEO، اتریوم کلاسیک و QTUM در حال از دست دادن جایگاه خود هستند.

در سال گذشته، این ارزها جایگاه خود را به توکن‌هایی مانند Chainlink و Polkadot که قابلیت تبادل اطلاعات را دارند باخته‌اند.

ارزش بازار سه کوین برتر کنونی که بیت‌کوین، اتریوم و ریپل هستند، جمعا 448 میلیارد دلار است که 7 درصد در 3 سال گذشته افزایش داشته است.

اما از سمت دیگر، 21 ارز برتر دیگر ارزش بازار حدودا 77 میلیارد دلاری دارند که کاهش 41 درصدی را نشان می‌دهد.

شاید فکر کنید تسلط بیت‌کوین بر بازار (Bitcoin dominance) در طول زمان افزایش چشم‌گیری داشته است ولی چنین نیست و این میزان نسبت به سال 2017 فقط 2 درصد رشد داشته است.

بنابراین تاثیری که مشاهده می‌کنیم فقط به خاطر افزایش صدها توکن جدید است. سه بخشی که بیشترین تاثیرگذاری را داشته توکن صرافی‌ها، استیبل کوین‌ها و بخش دیفای (DeFi) است.

موسسات سرمایه‌گذاری بیشترین تاثیر را در قیمت خواهند گذاشت

همانطور که سابقا اشاره شد، نه بورس آپشن شیکاگو و نه بورس کالای شیکاگو در دسامبر 2017 در بازار کریپتوکارنسی‌ها وجود نداشتند.

همین موضوع در خصوص سرمایه‌گذاران نهادی (موسسات سرمایه‌گذاری) نیز صدق می‌کند که در حال تمجدید بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری در آن هستند.

تازگی‌ها حتی مدیر اجرایی BlackRock لری فینک به نظر می‌رسد درباره تبدیل شدن بیت‌کوین به یک کلاس دارایی خوش‌بینی نشان داده است.

ابزارهای مشتق بیت‌کوین و اتریوم، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای فراهم کرده‌اند. به همین دلیل با گذشت زمان، احتمال جایگزین شدن بیت‌کوین و اتریوم رفته رفته کمتر می‎شود.

گذشته از تسلط این دو ارز بر بازار مشتقات، بیت‌کوین و اتریوم 97 درصد از دارایی صندوق سرمایه‌گذاری Grayscale را تشکیل می‌دهند.

فاکتورهای کلیدی که روی بازار صعودی بعدی تاثیر گذار هستند

تلاش برای پیش‌بینی تغییرات بزرگ بازار در آینده، یک استراتژی دلهره‌آور، مشکل و اغلب ناکارآمد است.

برخی نتیجه‌گیری‌ها را می‌توان از مقایسه‌‌ای که در این مطلب انجام دادیم بدست آورد.

براساس “اثر لیندی“، امید به زندگی برخی از تکنولوژی‌ها متناسب با سن فعلی آنها است. بنابراین هرچقدر این تکنولوژی‌ها بتوانند زمان بیشتری نجات پیدا کنند، میزان حیات مورد انتظار آنها طولانی‌تر خواهد بود.

به زبان ساده، اگر یک تکنولوژی توانسته سال‌ها نجات پیدا کند، هرچقدر تعداد این سال‌ها زیاد شود احتمال اینکه در آینده نیز پایدار بماند نیز به متناسب بیشتر می‌شود.

اگر این الگو را در کریپتوکارنسی‌ها بکار بگیریم، می‌توان نتیجه گرفت هرچقدر یک کریپتو در بین 10 یا 12 ارز برتر بازار بماند، احتمال اینکه در سال‌های آینده نیز این جایگاه را حفظ کند بیشتر می‌شود.

به طور مثال، در سال 2017 و 2018 ارزهایی با عنوان “نابودگر” اتریوم یا بیت‌کوین در بازار زیاد بودند. برخی تصور می‌کردند این ارزها به خاطر قابلیت مقیاس‌پذیری بالاتر، هزینه تراکنش کمتر و سایر مزایا می‌توانند بخش عظیمی از بازار را در دست بگیرند ولی چنین اتفاقی نیفتاد.

شاید توجه به این داستان‌ها در سال 2017 و 2018 هوشمندانه به نظر می‌رسید ولی زمان نشان داده که اثر شبکه (Network effect) بسیار پایدار است. همیشه قرار نیست بهترین تکنولوژی برنده شود.

رویداد قابل ملاحظه دیگری که سرمایه‌گذاران کریپتو باید در نظر بگیرند، هارد فورک‌ها هستند.

در سال 2017، با هارد فورک بیت‌کوین و اتریوم، ارزهای بیت‌‌کوین‌کش (BCH)، بیت‌کوین گلد (BTG)، اتریوم کلاسیک (ETC) و DASH به وجود آمدند و رقبای بلاک‌چین اصلی محسوب می‌شدند.

در اویل به نظر می‌رسید این فورک‌ها موفق شوند ولی دیدیم که موفقیت آنها بسیار کوتاه بود.

کل عرضه یک کوین و سرعت انتشار یک کریپتو می‌تواند روی عملکرد قیمت آن تاثیرگذار باشد. در کریپتوکارنسی‌هایی که میزان انتشار کوین‌های جدید زیاد باشد، قیمت به سختی می‌تواند عملکرد خوبی را نشان دهد. به طور مثال می‌توان به ریپل (XRP)، چین‌لینک (LINK)، پولکادات (DOT)، استلار (XLM)، ترون (TRX) و تزوس (XTZ) اشاره کرد.

با وجودیکه هرکدام از اینها کاربردهای قانع‌کننده بسیار، تیم و همکاران قدرتمندی دارند، به خاطر نرخ انتشار سریع کوین‌هایشان، افزایش سریع قیمت در آنها به ندرت اتفاق می‌افتد.

تقاضای سرمایه‌گذاران خرد، به احتمال خیلی قوی برخی از این آلتکوین‌ها را به قیمت‌های بالاتر خواهد برد، با این تفاوت که این‌بار برخلاف سال 2017، این آلتکوین‌ها کاربرد واقعی خواهند داشت.

براساس کاربردهایی که ارزها در سال 2020 داشتند، بخش‌هایی که به احتمال قوی علاقه به آنها وجود داشته باشند، ارزهایی در بخش اورکل‌ها (oracles)، ارزهایی با قابلیت ارتباط متقابل (interconnectivity)، اکسچنج‌های غیرمتمرکز (DEX) و ارزهای مربوط به بخش مالی غیرمتمرکز (DeFi) خواهند بود.

توجه: نظرات منعکس‌شده در این مطالب به معنای توصیه به سرمایه‌گذاری نیست. سرمایه‌گذاری و معامله‌ ارزهای دیجیتال ریسک زیادی دارد و احتمال از دست دادن سرمایه وجود دارد. تیم بورسینس در قابل سود/زیان احتمالی شما هیچ مسئولیتی ندارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx