ارز استلار stellar چیست؟ (همراه با جزییات سرمایه گذاری و روش خرید)

ارز استلار stellar چیست

با وجودیکه بیت‌کوین در بسیاری از اوقات، تیتر اخبار رسانه‌های جهان است اما سایر ارزهای دیجیتال نیز هستند که بازدهی بسیار خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و توسعه‌دهندگان زیادی به این ارزها علاقه‌مند شده‌اند. ارز استلار (Stellar) یکی از این ارزهاست.

این ارز دیجیتال با افزایش قیمت قیمت خیلی خوبی که در سال 2017 داشت، بیش از 41900 درصد رشد کرد و در بین ارزهای با بازدهی بالا بود. البته در سال 2018 به دلیل روند نزولی در بازار ارزهای دیجیتال، با افت همراه شد و در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار این ارز حدود 3.1 میلیارد دلار و قیمت آن حدود 16 سنت است.

استلار یک فرصت جالب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال اضافه کردن یک ارز دیجیتال به سبد سرمایه‌گذاری خود هستند. در ادامه این مطلب از بورسینس به جنبه‌های کسب و کاری این ارز می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

استلار (Stellar) چیست؟

استلار یک سیستم پرداخت متن‌باز است که شباهت‌هایی به ارز ریپل دارد. بنیانگذار استلار، جد مک‌کالب (Jed McCaleb) یکی از بنیانگذاران ریپل است.

همانند ارز ریپل، استلار یک تکنولوژی پرداخت است که قصد دارد موسسه‌های مالی و بانک‌ها را به هم متصل کند و زمان و هزینه‌های انتقال پول را کاهش دهد. در حقیقت، هر دو شبکه پرداخت ریپل و استلار از یک پروتکل استفاده می‌کنند.

البته ریپل و استلار تفاوت‌های زیادی نیز با هم دارند.

یک انشعاب (fork) در پروتکل استلار در اواخر 2014 باعث شد که پروتکل اجماع استلار (Stellar Consensus Protocol) به وجود آید.

هر دو سیستم ریپل و استلار همچنین دارای تفاوت‌های بنیادی هستند، به طور مثال ریپل یک سیستم بسته است ولی استلار کاملا متن‌باز (Open source) است. همچنین این دو سیستم دارای مشتریان متفاوتی هستند. ریپل با موسسه‌های مالی و بانک‌های مشهور همکاری می‌کند و در تلاش است تا تکنولوژی انتقال پول بیت‌المللی خود را به طرز موثر پیاده کند.
اما در سمت دیگر، استلار روی بازارهای در حال توسعه تمرکز کرده و کاربردهای زیادی دیگر مانند نقل و انتقال پول و توزیع وام‌های بانکی داراست.

نحوه کار استلار چگونه است؟

فرایند کار با استلار مانند بسیاری از سایر تکنولوژی‌های پرداخت غیرمتمرکز است. استلار یک شبکه غیرمتمرکز گسترده از سرورهاست که دفتر کل توزیع شده (distributed ledger) آن هر از 2 تا 5 ثانیه آپدیت می‌شود. مهمترین فاکتور برجسته استلار نسبت به بیت‌کوین، پروتکل اجماعی (consensus protocol) آن است.

پروتکل اجماع استلار (Stellar Consensus Protocol) برای تایید تراکنش‌ها، روی شبکه استخراج‌کنندگان خود تکیه نکرده است. بلکه از الگوریتمی با نام Federated Byzantine Agreement استفاده می‌کند که باعث می‌شود تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شوند.

وجود سرعت در تراکنش‌ها به لطف استفاده از quorum slices (به عبارت دیگر استفاده از بخش‌هایی از شبکه) برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌هاست.

هر نقطه اتصال (node) در شبکه استلار، یک ترکیب دیگر از نقاط اتصال قابل اطمینان را انتخاب می‌کند. وقتی یک تراکنش توسط همه نقاط اتصال در آن ترکیب تایید می‌شود، یک تراکنش تایید شده به حساب می‌آید. این فرایند میانبر، باعث شده شبکه استلار سرعت بسیار زیادی داشته باشد و گفته شده می‌تواند در هر ثانیه 1000 عملیات را در شبکه پردازش کند.

استلار چگونه نقل و انتقالات پول را سرعت می‌بخشد؟

فرایند فعلی انتقال پول بین‌المللی بسیار پیچیده است. اینکار نیازمند این است که بانک‌های داخلی در کشورهای خارجی، دارای حساب با ارز محلی باشند. طرف معامله نیز به همین صورت باید یک حساب مشابه در کشور اولیه داشته باشد.

این فرایند تبادلی که برای تبادل پول با ارزهای سنتی بین مرزها وجود دارد یک فرایند زمان‌بر و نیازمند تبدیل ارزها به یکدیگر و… است. اما بلاک‌چین استلار به خاطر قابلیت تایید فوری تراکنش، می‌تواند این فرایند را بسیار کوتاه‌تر و با سادگی خیلی بیشتری انجام دهد.

ارز Stellar’s Lumens همچنین می‌تواند برای ارائه نقدینگی و ساده‌سازی فرایندها استفاده شود. براساس برخی گزارش‌ها، بانک‌ها در آینده می‌توانند از ارز دیجیتال خودشان برای تسهیل چنین تراکنش‌هایی استفاده کنند.

بنابر نظر متخصصان، نیازمندی‌های رایانه‌ای و مالی پروتکل استلار نسبتا کم است و به همین خاطر موسسه‌هایی که بودجه IT کمی دارند (مانند موسسه‌های غیرانتفاعی) می‌توانند در شبکه استلار مشارکت داشته باشند.

چند موسسه از بلاک‌چین استلار استفاده می‌کنند؟

استلار پس از انتشار اخبار همکاری با IBM در اکتبر 2017 مورد توجه قرار گرفت. هدف این پروژه این است که تا 60 درصد از همه پرداخت‌های بین‌المللی منطقه اقیانوس آرام جنوبی (کشورهایی مانند استرالیا، فیجی، تونگا) را پردازش کتد. این اقدام، اتصال بین کسب‌وکارهای کوچک، غیرانتقاعی و موسسه‌های بانکی محلی را ممکن ساخته و تسریع می‌بخشد. به طور مثال یک کشاورز در ساموا می‌تواند با یک خریدار در اندروزی متصل شده و تراکنش‌هایی را ارسال یا دریافت کنند.

در سال 2016، شرکت برجسته مشاوره‌ای Deloitte اعلام کرد که مشارکت با استلار را برای توسعه یک اپلیکیشن پرداخت آغاز کرده است. در یک کنفرانس در سال 2017، مک‌کالب تایید کرد که 30 بانک تاکنون برای استفاده از بلاک‌چین استلار جهت انتقال پول بین‌المللی ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین سرویس پرداخت Stripe بیت‌کوین را حذف کرد و درها را برای ورود استلار به پلتفرم خود باز گذاشته است.

چگونه می‌توانیم ارز استلار را خریداری کنیم؟

ارز دیجیتال استلار با نماد XLM در صرافی‌های مختلفی معامله می‌شود.
برای خرید ارز استلار در ایران می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

1 – ابتدا باید بدانید که ارزهای دیجیتال ریسک بسیار زیادی دارند. (مطلب راهنمای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را بخوانید)
2 – بیت‌کوین را با ریال خریداری کنید: راهنمای خرید و فروش بیت‌کوین با ریال
3 – بیت‌کوین را وارد صرافی بایننس کنید و به ارز استلار تبدیل کنید: آموزش تبدیل ارز در صرافی بایننس

کیف پول مناسب ارز استلار چیست؟

برای نگهداری ارز استلار می‌توانید از کیف پول‌هایی که در سایت رسمی این ارز معرفی شده است استفاده کنید:

https://www.stellar.org/lumens/wallets

در صورت داشتن سوال می‌توانید در بخش نظرات بنویسید

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

15 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
جواد

سلام.به نظر شما در حال حاضر سرمایه گزاری روی کدوم ارز دیجیتال آینده ی مناسبی داره؟

امین

سلام
من 277 استلار از ایردراپ بلاکچین رو دریافت کردم آیا میتونم استلار رو مستقیما به ریال تبدیل کنم یا باید اول به بیتکویت تبدیل بشه؟

وحید

بله حساب کردم ولی خب کارمزد سایت هارو نمیدونم و نمیتونم حساب کنم کدوم مورد هم دردسرش کمتره هم میصرفه.یعنی من همه ی بیتکوین که با 1 میلیون خریدم رو که نمیتونم استلار بخرم یه درصدی رو مثلا کیف پول بلاکچین کارمزد کم میکنه دیگه. من واسه همین گیج شدم که کدوم راه واسه خرید بهتره

وحیدحمیدی

سلام. من میخواستم استلار خریداری کنم. راه های خرید رو کاملا مطالعه کردم. اولا میخوام بدون که تقریبا هر استلار بعد از همه ی مراحل و انتقالش به کیف پول بلاک چین چقدر تموم میشه به قیمت روز؟؟
و بعد اینکه یه سری افراد مستقیما میفروشم. مثلا قیمت استلار تو همه سایت ها تقریبا 1100 تومن هست امروز. ولی این فرد 1500 میفروشه.
میخوام بدونم این قیمت منصفانست برای خرید یا اینکه خودم اقدام به خرید از سایت بایننس کنم؟

mehran

Private Key

سلام .. از اونجایی که ایران زندگی میکنیم .. اگه بحث تحریم و این چیزا پیش بیاد والتهای خود ارز هم احتمال دارن تحریم کنن … مثلا من استلار را تو والت لوبستر دارم که والت رسمی خود ارز هست ؟؟؟ ایا مشکلی پیش میاد؟

و بحث Private Key چی هست که میگن نزد خود شخص هست و سایتها دخالتی ندارن ؟؟ امکان هک شدن این جور سایتها هست ؟؟

mehran

سلام . ممنون از شما
از این مطلب اطلاعی دارین ؟/

مهران, [۰۷.۱۱.۱۸ ۱۹:۳۳]
کیف پول بلاک چین دات کام استلار را اضافه کرد؛ …

داستان ایردراپش چیه؟

سایت ارائه دهنده کیف پول ارز دیجیتال بلاک چین دات کام (Blockchain.com) از پشتیبانی کامل استلار (XLM) به همراه یک ایردراپ ۱۲۵ میلیون دلاری برای کاربران خود خبر داد. این اطلاعیه روز گذشته ۱۵ آبان در وبلاگ رسمی این کیف پول منتشر شد.

در ضمن ایران تو لیست کشورهاش هست ؟
میتونم مقداری استلار تو بلاک چین بریزم ؟ امن هست بلاکچین ؟

mehran

ممنون
یعنی من میتونم استلار تو والت بلاک چین بریزم؟

محسنی پور

Hossin, [18.03.18 17:44]
من تعدادی استیلار خریدم و به والتم منتقل شده ولی وقتی دو باره وارد پنل استیلار میشوم از من رمز میخواهد و من هم رمز secret jey and qrcode رو گم کردم آیا با داشتن ادرس میشود در stellar wallet وارد پنل شد؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
15
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx