چین‌لینک Chainlink (ارز دیجیتال LINK) چیست؟

پروژه chainlink و ارز دیجیتال link چیست

چین‌لینک به یکی از پروژه‌هایی که بطور متداول در فضای ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود تبدیل شده است.

چین‌لینک یه سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که داده‌های بیرونی را به قراردادهای هوشمند اتریوم ارائه می‌دهد.

به عبارت دیگر، کار اصلی چین‌لینک (Chainlink) اتصال دنیای واقعی به بلاک‌چین است.

عناوین مطلب:

Chainlink را می‌توان کمیته‌ای از مردان و زنان خردمند دانست که همیشه به دنبال نزدیکترین چیز به حقیقت هستند. اما چرا باید چنین باشد و چه نیازی به این پروژه وجود دارد؟ در ادامه این بخش از بورسینس به جزییات بیشتر چین‌لینک می‌پردازیم.

معرفی

یک قرارداد هوشمند، کار اتوماتیک‌سازی توافق‌ها روی بلاک‌چین را برعهده دارد.

قراردادهای هوشمند اطلاعات را سنجش و ارزیابی می‌کنند و اگر شرایط خاصی اتفاق افتاده باشد، قرارداد اجرا می‌شود. با این حال، مشکلی در این میان وجود دارد.

بلاک‌چین‌ها هیچ راه مناسبی برای دسترسی به داده‌های دنیای واقعی ندارند. مشکل مرتبط ساختن داده‌هایی که روی بلاک‌چین نیستند با داده‌های روی بلاک‌چین یکی از بزرگترین چالش‌های قراردادهای هوشمند است.

چین‌لینک با ارائه یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز، تلاش می‌کند این مشکل را رفع کند.

اما اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل یک نرم‌افزار است که داده‌های دنیای واقعی (مثلا قیمت یک کالا در بازار) را به زبانی که برای قراردادهای هوشمند بلاک‌چین قابل فهم باشد ترجمه می‌کند (وبالعکس).

اما چه چیزی باعث شده چین‌لینک از سایر اورکل‌های بلاک‌چین متمایز شود؟ در ادامه می‌خوانیم.

چین‌لینک دقیقا چیست؟

چین‌لینک یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازد به داده‌های دنیای بیرون دسترسی پیدا کنند.

این داده‌های دنیای بیرون می‌تواند یک API، سیستم‌های داخلی یک سازمان یا سایر داده‌های خارج از بلاک‌چین باشد.

LINK یک توکن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم (از نوع ERC-20) است که از آن برای پرداخت بابت این سرویس اوراکل روی شبکه چین‌لینک استفاده می‌شود.

اما چه باعث شده چین‌لینک را “غیرمتمرکز” بدانیم؟

ابتدا باید بدانید یک اوراکل متمرکز چیست. به یک ارائه‌دهنده‌ی داده‌های بیرونی به قرارداد هوشمند اوراکل متمرکز می‌گویند. به این خاطر این اوراکل متمرکز است، چون فقط یک منبع داده محسوب می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.

یکی از مشکلات اوراکل متمرکز (یک اوراکل مفرد) می‌تواند این باشد که داده‌های اشتباه یا غلط ارائه دهد، مثلا قیمت یک کالا یا درستی انجام شدن یک عمل را به درستی به قرارداد هوشمند ارائه نکند. اگر این اتفاق بیفتد، کل سیستمی که روی آن داده متکی بوده شکست می‌خورد.

این مشکل اغلب با عنوان “مشکل اوراکل” خوانده می‌شود و مشکلی است که چین‌لینک در تلاش است آنرا مرتفع سازد.

شیوه کارکرد چین‌لینک

چین‌لینک (Chainlink) از شبکه‌ای از Node ها استفاده می‌کند تا داده‌هایی که به قراردادهای هوشمند ارائه می‌شود تا حدممکن قابل اطمینان و قابل اتکا باشد.

نکته جانبی: Node یا گره، یکی از اجزای هر شبکه است. اگر یک شبکه از 4 کامپیوتر تشکیل شده باشد، به هرکدام از این کامپیوترها یک Node می‌گویند.

فرض کنیم یک قرارداد هوشمند نیاز به داده‌های دنیای واقعی دارد و یک درخواست برای اینکار ایجاد می‌کند. پروتکل چین‌لینک این رویداد را ثبت می‌کند و به Node های چین‌لینک می‌فرستد تا پیشنهادات آنها را بپذیرد.

چیزی که این فرایند را قدرتمند می‌کند، شیوه معتبرسازی چین‌لینک از چندین منبع مختلف است. به خاطر سیستم اعتبارسنجی داخلی که وجود دارد، چین‌لینک می‌تواند با درصد اطمینان بالایی تشخیص دهد کدام منابع قابل اطمینان هستند.

اینکار به میزان زیادی، دقت نتایج را افزایش می‌دهد و قراردادهای هوشمند را از انواع حملات مصون می‌دارد.

اما همه اینها چگونه به توکن LINK مرتبط است؟ همان قرارداد هوشمندی که داده را درخواست کرده، به گردانندگان Node های چین‌لینک در ازای سرویسی که ارائه‌ داده‌اند توکن LINK را پرداخت می‌کند. مبلغی که Node ها دریافت می‌کنند براساس شرایط بازاری که برای آن داده وجود دارد توسط خود آنها تعیین می‌شود.

توکن LINK در صرافی‌های بسیار زیادی قابل معامله و تبدیل به بیت‌کوین، سایر ارزهای دیجیتال و پول نقد است.

گردانندگان Node های چین‌لینک همچنین با سهام‌گذاری (Staking) توکن‌هایشان در شبکه، تعهد بلندمدت خود به پروژه را نشان می‌دهند. در واقع Node های چین‌لینک با قابل اعتماد و درستکار بودن، پاداش دریافت می‌کنند.

چین‌لینک و DeFi

از زمانی که مالی غیرمتمرکز (DeFi) محبوب و پرطرفدار شد، تمایل به دریافت سرویس‌های اوراکل باکیفیت افزایش یافت. زیرا بسیاری از پروژه‌های DeFi از قراردادهای هوشمند به طریقی استفاده می‌کنند و برای اجرای صحیح سیستم، نیاز به داده‌های بیرون از بلاک‌چین دارند.

بیشتر بخوانید: دیفای (DeFi) چیست؟

اگر پروژه‌های DeFi از اوراکل‌های متمرکز استفاده کنند، پلتفرم‌هایشان از طریق دستکاری اوراکل‌ها در مقابل طیف گسترده‌ای از حملات مانند Flash loan ها آسیب‌پذیر می‌شوند.

چنین رخدادهایی به دفعات اتفاق افتاده و اگر اوراکل‌های متمرکز همچنان متداول باشند بازهم اتفاق خواهند افتاد.

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند چین‌لینک می‌تواند تمامی این مشکلات را حل کند، اما چنین برداشتی صحیح نیست.

با وجود پروژه‌هایی مانند Synthetix، پروژه Aave و سایر مواردی که روی تکنولوژی چین‌لینک متکی هستند، انواع دیگری از ریسک‌ها نیز وجود دارند. اگر پلتفرم‌های زیادی روی یک سرویس اوراکل (مثلا چین‌لینک) تکیه کنند، اگر چین‌لینک ناگهان کار خود را متوقف کند همه آن پلتفرم‌ها نیز با قطعی و توقف فعالیت مواجه خواهند شد.

این اتفاق ممکن است بسیار نامحتمل به نظر برسد. زیرا چین‌لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که نباید تک نقطه خرابی (به انگلیسی single point of failure) داشته باشد.

با این حال، در سپتامبر 2020، Node های چین‌لینک متوجه یک حمله Spam شدند که حمله‌کننده در آن توانست تا 700 اتر را از گردانندگان Node سرقت کند. این حمله به سرعت مرتفع شد ولی یادآور این نکته بود که هیچ سیستمی در مقابل اقدامات مخرب به طول صددرصدی پایدار نیست.

عرضه و انتشار توکن LINK

توکن LINK حداکثر عرضه (Max supply) معادل 1 میلیارد توکن دارد. 35 درصد از این مقدار در ICO که در سال 2017 داشت فروخته شد. 300 میلیون توکن در اختیار شرکتی است که سرمایه اولیه پروژه را تامین کرد.

برخلاف بسیاری از کریپتوکارنسی‌ها، LINK هیچ فرایند استخراج یا سهام‌گذاری که منجر به انتشار توکن جدید (بالاتر از 1 میلیارد) شود ندارد.

کیف پول LINK

توکن LINK بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارد و بر روی اتریوم ایجاد شده است. بنابراین برای دریافت، نگهداری و ارسال توکن LINK می‌توانید از کلیه کیف پول‌هایی که اتریوم و توکن‌های ERC-20 را پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.

از جمله کیف پول‌های تراست والت، Metamask، کیف پول coinomi و…

کاربرد توکن LINK

همانطور که در مطلب فوق اشاره کردیم، Node های چین‌لینک می‌توانند از سهام‌گذاری (Staking) توکن LINK برای ارائه پیشنهاد به خریداران داده‌ها استفاده کنند.

گرداننده Node که برنده پیشنهاد شود، باید اطلاعات خواسته شده را به قرارداد هوشمندی که اطلاعات را خواسته ارائه کند. همه پرداخت‌ها به گردانندگان Node در قالب توکن LINK انجام می‌شود.

این رویکرد، گردانندگان Node ها را ترغیب و تشویق می‌کند تا به نگهداری توکن LINK بپردازند و آنرا نفروشند. زیرا نگهداری تعداد بیشتری توکن LINK به معنای دسترسی به قراردادهای بزرگتر خواهد بود (درآمد بیشتر).

اگر یک گرداننده Node تصمیم بگیرد قوانین را بشکند و فعالیت خرابکارانه داشته باشد، توکن LINK آنها در نتیجه اقدام او از وی گرفته می‌شود.

روش خرید توکن LINK

خرید توکن LINK بستگی به این دارد که موجودی شما به ارز دیجیتال است یا ریال.

اگر موجودی شما ریالی است، برای خرید توکن اصلی Chainlink با نماد LINK، توصیه می‌کنیم ارز تتر (USDT) را در سایت نوبیتکس خریداری کنید و سپس از طریق صرافی‌هایی مانند Binance یا Changelly به LINK تبدیل کنید.

اگر موجودی شما ارز دیجیتال (مثلا بیت‌کوین) است، بیت‌کوین را وارد صرافی‌‌ Binance کرده و از آنجا تبدیل به LINK کنید.

دقت داشته باشید که صرافی‌‌ Binance ایرانیان را تحریم کرده و فقط باید با آی‌پی کشورهای خارجی در این سایت عضو شده و ورود کنید.

نکات دیگر معامله در Binance را در این صفحه و بخش نظراتش بخوانید.

سخن آخر

تکنولوژی چین‌لینک یکی از پایه‌های مهم حوزه DeFi و اکوسیستم گسترده کریپتوکارنسی‌ها است. با اینکه تکیه بیش از حد بر روی چین‌لینک ریسک را برای پروژه‌های DeFi فعال روی اتریوم بالا برده، ولی این پروژه توانسته یکی از منابع داده بیرونی قابل اطمینان را برای بلاک‌چین‌ها فراهم کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهزیار

عرض سلام و ادب
نگه داشتن پول در خود سایت نوبیتکس و خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون اینکه اونها رو خارج کنیم از سایت نوبیتکس متوجه ریسک هک شدن هست؟
در واقع سوالم اینه که اگه پول رو حالا به صورت ریال یا هر ارز دیگه ای تو خود سایت نوبیتکس نگه داریم بهتره یا اینکه به یک کیف پول منتقل کنیم؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx