آشنایی با ایده‌های معاملاتی دریهاوس / فلسفه معاملاتی خودتان را ایجاد کنید

ریچارد دریهاوس بورس باز مشهور

اگر خبری درباره شرکتی تاثیر عمده‌ای دارد، بهترین راه اینست که سهام آن شرکت را درجا و بدون معطلی بخرید…

«ریچارد دریهاوس» یکی از بزرگ‌ترین معامله‌گران و مدیران سرمایه جهان است که از جوانی با بازارهای سرمایه آشنا شد. وی در همان دوران جوانی پی برد که پیروی از پیشنهادهای نویسندگان ستون‌های اقتصادی، کار مضحک و بی‌فایده‌ای است، به همین خاطر تصمیم گرفت خودش مطالعه و براساس تحلیل خود در بازار عمل کند.

او این کار را با خواندن هر خبرنامه، روزنامه و کتاب اقتصادی که می‌توانست در کتابخانه نزدیک محل زندگی‌اش بیابد، آغاز کرد. در همین دوران بود که فلسفه معاملاتی‌ای را که بعدها پایه اصلی رویکردش در تحلیل بازار و مدیریت سرمایه شد ترتیب داد. او پس از دانش‌آموختگی در دانشگاه به عنوان تحلیلگر تحقیقات مشغول به کار شد.

عناوین مطلب:

 وی در حالی که از نادیده گرفته شدن پیشنهادهایش ناامید شده بود، در سال 1970 میلادی نخستین فرصت مدیریت سرمایه‌اش را در بخش رسمی معاملات «ای.‌جی.‌بکر» یافت و آن‌جا بود که به قدرت ایده‌های معاملاتی‌اش در عمل پی برد.

او سه سال به عنوان نفر اول بین بهترین مدیران سرمایه بزرگ‌ترین شرکت خدمات ارزیابی سرمایه در آن زمان (ای.جی.بکر) شناخته شد و پس از ترک این شرکت به عنوان مدیر سرمایه در شرکت‌های «مالنی»، «ولز»، «جساپ» و «لمونت» فعالیت و در سال 1980 میلادی شرکت خودش را راه‌اندازی کرد.

در 12 سال بعدی دریهاوس به طور متوسط سالانه بیش از 30‌ درصد بازگشت سرمایه داشت. این در حالی بود که این مقدار بازگشت تقریبا دوبرابر بازگشت «اس‌اند پی 500» بود که در همان روز 16/7‌ درصد بود. دریهاوس روی سهام شرکت‌های کوچک کار می‌کند. اما با این حال دامنه فعالیتش را به دیگر انواع سرمایه نیز گسترش داده است به طوری که بسیار شیفته فلسفه سرمایه‌گذاری شراکتی « گاو و خرس» است.

 این فلسفه سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند با برقرار کردن تعادل نسبی میان معاملات خرید و فروش، به صورت مرتب اثر روند کلی بازار سهام را از بین ببرد.

به عبارت دیگر معاملات جهت‌دار همواره نزدیک به صفر و عملکرد آن در حالت کلی وابسته به گزینش یک بازار سهام خاص است. دو سال آشنایی با ایده‌های معاملاتی دریهاوس / فلسفه معاملاتی خودتان را ایجاد کنیدنخستی که شرکت دریهاوس کار خود را آغاز کرده بود، یعنی سال‌های 1990 و 1991 میلادی، بازگشت سالانه‌اش به ترتیب 67 و 62‌ درصد بود.

در این سال‌ها حس بشردوستی همواره یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های این‌ میلیاردر بزرگ بوده؛ به طوری که او در سال 1984 میلادی، سازمان«ریچارد دریهاوس» را تاسیس کرد. او سرمایه این شرکت را مدیریت کرده و سالانه پنج‌درصد از سود آن را به چند موسسه خیریه اهدا می‌کند.

فلسفه اساسی ریچارد دریهاوس این است که افزایش نرخ در پی رشد درآمد می‌آید؛ بنابراین بهترین عملکرد در بازار سهام این است که شرکت‌هایی که بهترین رشد درآمد را دارند، برگزینید. جالب این‌جاست که سهام با رشد درآمد بالایی که با معیارهای دریهاوس مطابقت دارند، معمولا در نسبت‌های قیمت به درآمد بالایی فروخته می‌شوند.

او معتقد است رویکرد محافظه‌کارانه‌ای که همواره بر خرید سهام با نسبت قیمت به درآمد متوسط یا زیر متوسط تاکید دارد، خود به خود بسیاری از سهام با عملکرد خوب را حذف می‌کند. سهامی که دریهاوس به آن‌ها باور دارد معمولا سهامی است که تحلیلگران آن را دنبال نکرده یا خیلی کم دنبال می‌کنند؛ ویژگی‌ای که منجر به کارآمدی بیشتر در بازار می‌شود و فرصت‌های سود را بالاتر می‌برد.

 ایده‌های معاملاتی دریهاوس بر پایه تحلیل بنیادی است. اما او همواره برای تایید گزینش خود و زمان‌سنجی خرید، به تحلیل تکنیکال هم می‌پردازد. وی معمولا پیش از خرید یک سهم به نمودار‌های تکنیکال آن نگاهی می‌اندازد تا افزایشی بودن نرخ آن یا بالا بودن قدرت نسبی‌اش را نسبت به کل بازار بسنجد. این ویژگی‌های تکنیکال نشان می‌دهد که وقتی دریهاوس سهمی را می‌خرد، معمولا نزیک به آخرین نقطه مقاومتی و قله‌اش است.

به باور او، صرفا معامله کردن باعث کسب سود نمی‌شود، بلکه قوی بودن عوامل بنیادی و تکنیکال سود را به دنبال دارد. سهامی که دریهاوس می‌خرد، برای بیشتر بورس‌بازان سخت است. یکی از عواملی که باعث می‌شود بیشتر سرمایه‌گذاران نتایج ضعیفی بگیرند، این است که بیشتر به رویکردهای راحت و خوشایند روی می‌آورند و معمولا سهامی می‌خرند که قیمتش نزدیک به کف است یا نسبت قیمت به درآمد پایینی دارد.

ولی دریهاوس سهام را در نقاط قوت بسیار بالا پس از یک خبر افزایشی می‌خرد. او معتقد است اگر خبری درباره شرکتی تاثیر عمده‌ای دارد، بهترین راه این است که سهام آن شرکت را درجا و بدون معطلی بخرید. هر رویکرد محافظه‌کارانه دیگری باعث می‌شود که حرکت نرخ را از دست بدهید. پس کار درست را انجام بدهید، نه کاری که آسان است.

نیازی نیست همواره درست پیش‌بینی کنید. هر وقت پیش‌بینی‌تان درست از آب درآمد، با حجم بالاتری معامله کنید و این معاملات را به اندازه‌ای باز نگه دارید که بتوانید بیشترین سود را به دست آورید. شاید پایه‌ای‌ترین پند ریچارد دریهاوس این باشد که برای موفقیت در هر بازاری باید فلسفه معاملاتی خودتان را ایجاد کنید. پژوهش و بررسی دقیق روی فلسفه معاملاتی، اعتماد به نفس لازم برای ادامه کار در شرایط سخت و بحرانی را ایجاد می‌کند.

گردآوری: بورسینس

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx