در زمان ریزش قیمت ارزهای دیجیتال چه‌کار کنیم؟

بعد از ریزش بیتکوین چکار کنیم

اگر بخواهیم فقط با یک کلمه بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را توصیف کنیم، آن کلمه «نوسان» است.

قیمت ارزهای دیجیتال به‌سرعت افزایش می‌یابد و سریعاً هم دچار ریزش می‌شود.

در این بازار، تاثیر شایعات، سنتیمنت و پیشرفت‌های بنیادی یا فاندامنتال، به‌سرعت در بازار اعمال می‌شود.

عناوین مطلب:

نکته: سنتیمنت (sentiment) به معنای تمایل و احساسات فعالان بازار است.

برای مثال، قیمت بیت‌کوین در آوریل 2021 سربه‌فلک گذاشت، رکورد اوج قیمت را زد و به قیمت بیش از 64,000 دلار رسید. اما تنها سه ماه بعد، این رمزارز بیش از نصف ارزش خود را از دست داد و به قیمت زیر 30,000 دلار سقوط کرد.

سپس در نوامبر 2021 دوباره رکورد اوج قیمتش را شکست و به قیمتی نزدیک 69,000 دلار رسید اما باز هم تا اواخر ژانویه بیش از 40 درصد ریزش قیمت را تجربه کرد.

نوسان باعث جذب تریدرهایی می‌شود که به‌دنبال کسب سود هستند؛ اما این مسئله به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار، یک جور جنگ اعصاب به‌راه می‌اندازد. تریدرها می‌توانند انتظار نواسانات بسیار بیشتری هم داشته باشند؛ چرا که ارزهای دیجیتال جدیدی پدیدار می‌شوند و خیلی از ارزهای دیگر، کنار می‌روند.

مطالب مرتبط:

با این همه نوسان در بازار کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذاران باید برای مدیریت ریسک خود چه‌کار کنند؟

5 کاری که باید در زمان ریزش قیمت ارزهای دیجیتال انجام دهید

شما در زمان ریزش قیمت‌ها دچار وحشت می‌شوید یا از هیجانِ خریدن در قیمت پایین‌تر به وجد می‌آیید؟ در هر حال، موقع ریزش قیمت ارزهای دیجیتال باید این 5 کار را انجام دهید:

1. آرامش خود را حفظ کنید

چه تصمیم داشته باشید که رمزارز خود را بفروشید و چه ریزش قیمت را به‌عنوان فرصتی برای خرید بیشتر ببینید، در هر صورت نیاز است که خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید.

گرفتن تصمیمات احساسی، به‌خصوص موقع تریدکردن، اصولاً نتیجه خوبی به‌همراه نمی‌آورد. بنابراین قبل این که از روی ترس و وحشت تصمیم عجولانه‌ای در بازار بگیرید، به این فکر کنید که اصلاً چرا در حال ترید ارزهای دیجیتال هستید.

به این خاطر سرمایه‌گذاری می‌کنید که معتقدید فرصت کسب سود در بلندمدت برایتان وجود دارد؟ یا آمده‌اید که با ترید در کوتاه‌مدت، به‌سرعت کسب درآمد کنید؟

جواب شما به این سوالات می‌تواند راهنمایی‌تان کند که تصمیم درستی بگیرید.

در هر یک از حالت‌های گفته‌شده باید جوری عمل کنید که با اهدافتان سازگاری داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر به فرصت کسب سود در بلندمدت باور دارید، با همین فکر جلو بروید و اگر به‌دنبال معاملات سریع هستید، همین روش را پیش بگیرید.

2. شرایطی که در آن هستید را ارزیابی کنید

آیا قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها در حال تحت تاثیر گرفتن از اخبار است؟

ممکن است که سنتیمنت بازار، تحت تاثیر اخبار بنیادی تغییر کند و تنها عملکرد قیمت (price action) یا شایعات نیستند که به سنتیمنت جهت می‌دهند.

ممکن است اتفاقات دنیای واقعی سبب ریزش بزرگ قیمت بیت‌کوین در سال 2021 بوده باشند.

پیش‌تر کشور چین فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال را در سال 2017 ممنوع کرده بود اما اشخاص حقیقی هنوز مجاز بودند که ارز دیجیتال داشته باشند. حال اقدام این کشور در راستای ممنوع‌سازی ارائه خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال برای موسسات مالی هم باعث ریزش بیشتر شد.

سپس در اواخر 2021 فدرال‌رزرو (Federal Reserve) تصمیم گرفت نقدینگی سیستم مالی را کاهش دهد و از آن موقع، بسیاری از رمزارزها، کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

بنابراین چنین اقداماتی، این بازار در حال رشد را که سرمایه‌ها در حال انتقال به آن بودند، دچار خلل و آسیب کرد.

3. یادتان باشد که نوسان، جزء جدایی‌ناپذیر این بازار است

طبیعت کریپتوکارنسی پرنوسان است.

از آنجا که رمزارزها جریان نقدی ایجاد نمی‌کنند، تریدرها باید به تغییرات سنتیمنت متکی باشند زیرا این تغییرات است که قیمت را جابه‌جا می‌کند. این یعنی بازار می‌تواند بین حالت خوش‌بینی افسارگسیخته‌ای مثل اوایل سال 2021 و ناامیدی بدبینانه مثل چند ماه بعد آن، جابه‌جا شود و تغییر وضعیت دهد.

استقبال و غوغایی که در سال 2021 در عرضه اولیه Coinbase برپا شد، در بازار سنتیمنت مثبت ایجاد کرد؛ در حالی که کاهش سیاست‌های پولی انبساطی (monetary stimulus) در اواخر سال 2021 و اوایل 2022، در بازار بدبینی ایجاد کرد.

بنابراین وقتی دارایی موردنظر شما از نوعی است که تحت تاثیر سنتیمنت قرار می‌گیرد، باید متوجه باشید که احساسات تریدرها باعث سوق‌دادن و حرکت بازار به سمت‌وسوی خاصی می‌شود.

این نکته درباره سهام هم صدق می‌کند؛ اما ممکن است جریان نقدی حقیقی از جانب شرکت صادرکننده سهام هم رو به افزایش باشد و همین نکته باعث افزایش بیشتر قیمت گردد.

تریدرهای حرفه‌ای که از الگوریتم‌های پیشرفته و قوی برای انجام معاملات پیچیده استفاده می‌کنند، دقیقاً به‌دلیل همین نوسان از امکانی برخوردار می‌شوند که معمولاً تریدرهای غیرحرفه‌ای، مزیت بهره‌بردن از آن را ندارند.

تریدرها به نوسان علاقه دارند؛ چرا که شانس و امکان کسب درآمد را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این بازیِ بازارهای مالی است…

4. آینده را ارزیابی کنید

آیا اقدام چین در راستای ممنوع‌کردن رمزارزها، نشانه‌ای از وقوع اتفاقات مشابه دیگری در آینده است؟ شاید!

کشور هند مدتی است که ایده ممنوع‌کردن ارزهای دیجیتال را در نظر دارد، در حالی که بانک مرکزی روسیه هم مخالفت خود را با رمزارزها اعلام کرده است. اما سایر کشورها از جمله ایالات متحده، ممکن است به‌جای این که ارزهای دیجیتال را کلاً قدغن کنند، بخواهند روی آن قوانین و مقررات بیشتری وضع نمایند.

در رابطه با موضع بقیه کشورهای بزرگ، باید صبر کنیم و نتیجه را ببینیم، اما چیزی که واضح است این است که رمزارزها با تهدیداتی جدی از نظر مقررات مواجه هستند؛ از جمله قوانینی که رسماً می‌توانند آن‌ها را غیرقابل استفاده و نابود کنند. هر چه کریپتوکارنسی با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود، ریسک این که قربانی موفقیت خودش گردد افزایش می‌یابد.

از کریپتوکارنسی برای باج‌گیری در حملات گروگان‌گیری، اخاذی و سایر فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌شود و این اتفاق، اصلاً به‌نفع ارزهای دیجیتال نیست.

بنابراین غیرممکن نیست که رویاهای علاقه‌مندان و فعالان حوزه کریپتوکارنسی، توسط قوانین نقش‌برآب شود. البته تاثیرات سیاسی تنها یکی از جنبه‌های آینده حوزه رمزارزهاست. ارزهای دیجیتال با موانع خاص دیگری از جمله هزینه‌های مالی و محیطی استخراج و ماینینگ هم مواجه هستند.

یک ریسک دیگر این است که بسیاری از ارزهای دیجیتال به‌دلیل نوسان‌شان، به‌عنوان یک ارز قابل استفاده نیستند و به افرادی فروخته می‌شوند که اصلاً قصد این را ندارند که از کریپتوکارنسی‌ها به‌عنوان یک ارز استفاده کنند.

5. تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه‌کار کنید

بعد این که خونسردی‌تان را حفظ نموده و شرایط فعلی و آینده را ارزیابی کردید، وقت این است که تصمیم بگیرید چگونه رفتار کنید.

  • آیا ریسک‌ها واقعاً فرصت‌های پنهان هستند؟ اگر مسئله را این‌گونه ببینید، ممکن است بخواهید پوزیشن خود را نگه دارید و از ریزش قیمت هم برای سرمایه‌گذاری بیشتر استفاده کنید.
  • آیا ریسک‌ها به‌احتمال زیاد باقی می‌مانند یا حتی بدتر می‌شوند؟ اگر این‌طور است، می‌توانید همین حالا ضرر را به جان بخرید و از بازی خارج شوید تا در آینده متحمل زیان‌های بیشتری نشوید.
  • آیا وضعیت خیلی مبهم و نامعلوم است؟ اگر خیلی دشوار است که تشخیص دهید که چه پیش خواهد آمد، می‌توانید میانگین بگیرید؛ یعنی قسمتی از پوزیشن را امروز بفروشید و باقی را برای روند صعودی بالقوه فردا نگه دارید.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

در هر حالت، باید طبق برنامه‌ای عمل کنید که با نگاه شما درباره ریسک‌ها و فرصت‌های بالقوه کریپتوکارنسی مطابقت داشته باشد. اما این هیچ ارزش و اهمیتی ندارد که بعضی از باهوش‌ترین سرمایه‌گذاران جهان اصلاً به‌سمت ارزهای دیجیتال نمی‌آیند و به شما درباره آن‌ها به‌طور جدی هشدار هم می‌دهند.

چارلی مانگر (Charlie Munger)، سرمایه‌گذار افسانه‌ای و نایب‌رئیس Berkshire Hathaway گفت: «من چینی‌ها را تحسین می‌کنم. به‌نظر من آن‌ها تصمیم درستی گرفتند که به‌سادگی ممنوعش کردند.»

جایگزین‌های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی هستند و بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل ندارند که پول زیادی در آن سرمایه‌گذاری کنند. خبر خوب برای سرمایه‌گذاران این است که جایگزین‌هایی برای ارزهای دیجیتال وجود دارند که سودهای بلندمدت جذابی برای آن‌ها خواهند داشت.

  • خرید سهام. اگر به تحلیل و دنبال‌کردن فعالیت‌های شرکت علاقه‌مندید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بنیادی، سودهای بسیار خوبی به‌دست آورید.
  • خرید سهام شرکت‌هایی که بین سهام‌داران سود تقسیم می‌کنند. اگر به‌دنبال این هستید که به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری‌تان دریافتی نقدی داشته باشید، می‌توانید سهام شرکت‌هایی را بخرید که سود تقسیم می‌کنند (dividend stocks). سهام این شرکت‌ها معمولاً در مقایسه با بقیه، نوسان کمتری دارد.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری. اگر نمی‌خواهید درگیر پیداکردن سهام مناسب شوید ولی در عین حال به دنبال کسب سود با ریسک کمتر هستید، صندوق سرمایه‌گذاری جایگزین خوبی است. صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، طوری طراحی شده‌اند که مجموعه خاصی از سهام مختلف را در پرتفوی داشته باشند.

این موارد، بعضی از جایگزین‌های ارز دیجیتال هستند که از بالاترین پتانسیل‌ها برخوردارند.

سخن آخر

یک ریزش در بازار کریپتوکارنسی می‌تواند به نگرانی و وحشت شما منجر شود اما سعی کنید آن را به‌عنوان هشداری برای این ببینید که دلیل ورودتان به بازار را دوباره ارزیابی نمایید. چه فرصت‌ها و ریسک‌هایی برای شما وجود دارد؟

مثلاً در رابطه با بیت‌کوین که بعد چند ریزش بزرگ دوباره ارزشش را بازیافته است، هیچ تضمینی نیست که دوباره دچار ریزش‌های بزرگی نشود (البته که در این لحظه دقیقاً همین اتفاق هم افتاده است).

مخصوصاً اگر بیت‌کوین به مسائلی جدی و اساسی بربخورد که به‌دنبال قدغن‌شدن استفاده از آن و به‌طور بالقوه حتی عدم امکانِ تملک این رمزارز پیش می‌آیند.

این همان ریسک واقعی است که می‌تواند یک سرمایه‌گذاری را نابود کند. البته اگر واقعیت به بدیِ انتظارات پیش نرود، همچنین می‌تواند باعث کسب سود سرمایه‌گذار شود.

برای یادگیری و آموزش در حوزه ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی از جمله بورس و فارکس، با بورسینس همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx