چرا قیمت بیت‌کوین رشد و یا افت می‌کند؟

چرا قیمت بیت کوین افت یا رشد کرد

بیت‌کوین اولین و پرطرفدارترین ارز رمزنگاری شده است که فاکتورهای بسیاری روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. وقتی صحبت از قیمت بیت‌کوین می‌شود، منظور قیمت خرید و فروش بیت‌کوین در برابر سایر ارزهاست.

بنابراین وقتی به طور مثال می‌گوییم قیمت بیت‌کوین 10 هزار دلار است، به این معناست که برای خرید یک بیت‌کوین باید 10 هزار دلار پرداخت شود. (مانند هر کالا یا ارزی دیگر)

در سال 2017 قیمت بیت‌کوین به دلیل افزایش پذیرش و اقبال عمومی، افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد. باید توجه داشته باشید که قیمت بیت‌کوین به دلیل ذات غیرمتمرکزبودن آن، توسط هیچ شرکت یا موسسه‌ یا فردی تعیین نمی‌شود و دلیل افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین صرفا عرضه و تقاضاست.

عناوین مطلب:

باید توجه داشت که کل فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت این ارز دیجیتال را دقیقا نمی‌توان مشخص کرد و عوامل مستقیم و غیرمستقیم زیادی وجود دارد. اما در این مطلب از بورسینس قصد داریم به مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین را با هم بررسی کنیم.

1 – قوانین دولت‌ها

هر زمان یک دولت، بیانیه‌های رسمی در خصوص قوانین بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال منتشر می‌کند، معمولا روی قیمت بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد. حتی اگر اقدام آن دولت بطور مستقیم روی ارزهای دیجیتال تاثیر نگذارد، تاثیر آن اقدام به دلیل ذات بازارهای مالی، همچنان بر قیمت بیت‌کوین وجود خواهد داشت.

هر زمان یک محدودیت برای استفاده از بیت‌کوین اعمال شود، قیمت‌ آن تغییر می‌کند. با توجه به ذات تراکنش‌های پنهانی بیت‌کوین، بسیاری از دولت‌ها قوانین خاصی را برای از بین بردن ناشناس بودن تراکنش‌ها وضع می‌کنند.

یک مثال خوب از این مورد، وضع قوانین کره‌جنوبی برای صرافی‌های ارزهای دیجیتال است که فعالیت آنها را به نوعی محدود می‌کند.

2 – تاثیرگذاری رسانه‌ها

رسانه‌ها نیز می‌توانند تاثیر زیادی روی قیمت بیت‌کوین بگذارند، اخبار منفی می‌تواند باعث کاهش قیمت و اخبار مثبت (گاهی اوقات صرف‌نظر از واقعی بودن آن!) می‌تواند رشد قیمت را در پی داشته باشد.

اخبار هک شدن صرافی‌ها یا سرویس‌ها و سایت‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده یکی از اخبار منفی است که باعث افزایش اضطراب و ترس ناگهانی شده و اغلب اوقات واکنش‌های منفی در سرمایه‌گذاران می‌شود.

به طور مثال خبر هک یک صرافی با نام بایننس با وجودیکه بعدا اشتباه بودن آن خبر مشخص شد، باعث ترس سرمایه‌گذاران و افزایش فشار فروش بیت‌کوین و در نتیجه کاهش قیمت آن شد.

اخبار حاکی از بکار رفتن بیت‌کوین در معاملات موادمخدر یا سایر موارد غیرقانونی نیز یکی از عوامل منفی موثر بر قیمت بیت‌کوین است.

3 – پایداری شبکه بیت‌کوین

پایداری شبکه بیت‌کوین یکی از عوامل بزرگ است و بسیاری از علاقه‌مندان این ارز در این رابطه نگرانی دارند. زیرا بسیاری از افراد، خواستار یک شبکه امن هستند که پول و سرمایه‌شان از بین نرود.

برخلاف ارزهای سنتی مانند دلار، ریال یا یورو، برخی از اقتصاددانان بیت‌کوین را صرفا یک حباب می‌دانند، دلیل این اظهارات این است که گفته می‌شود بیت‌کوین فقط زمانی ارزش دارد که با سایر ارزها مبادله شود و به خودی‌خود دارای هیچ ارزش ذاتی نیست!

اگر بسیاری از مردم و کسب‌وکارها، پذیرش بیت‌کوین را متوقف کنند، “حباب” خواهد ترکید و باعث ریزش قیمت بیت‌کوین می‌شود.

4 – عرضه و تقاضای بیت‌کوین

همانطور که ذکر کردیم دلیل افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین به عرضه و تقاضا منتهی می‌شود، گاهی اوقات زمانی که سفارشاتی برای خرید یا فروش مقادیر زیادی بیت‌کوین در مدت زمانی کوتاه ارسال می‌شود، قیمت‌ها نوسانات شدیدی پیدا می‌کنند.

نمونه این مورد را می‌توان به فروش مقادیر زیاد بیت‌کوین توسط صرافی Mt Gox در ماه می 2018 اشاره کرد.

5 – پذیرش بیت‌کوین بطور گسترده

این هم یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت بیت‌کوین است، زیرا در صورتی که یک شرکت بزرگ یا چندین هزار یا چندمیلیون مشتری شروع به پذیرش بیت‌کوین کند، تعداد کاربران بیت‌کوین و در نتیجه تقاضا برای آن افزایش می‌یابد.
امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کسب‌وکارهای شناخته شده شروع به پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت کرده‌اند.

6 – تغییرات در تکنولوژی

پیشرفت‌ها در تکنولوژی ارزهای دیجیتال می‌تواند یکی از دلایل تغییرات قیمت بیت‌کوین باشد. افزایش سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین یا حتی برتری جستن تکنولوژی یک ارز نسبت به بیت‌کوین یا معرفی تکنولوژی برای افزایش کاربرد بیت‌کوین، همگی می‌تواند باعث رشد یا افت قیمت بیت‌کوین شود.

7 – دستکاری بازار

این هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین است. گاهی اوقات افرادی که مقادیر زیاد بیت‌کوین را در اختیار دارند یا گروهی از افراد با هدف افزایش ناگهانی قیمت، اقدام به ثبت سفارشات خرید می‌کنند (اصطلاحا pump) و پس از اینکه توجه سایر سرمایه‌گذاران جلب شد و وارد بازی شدند، مقادیر خریداری شده را در قیمت بالاتر به سایر افراد حریص می‌فروشند (dump).

نکته: به افرادی که مقادیر زیادی از بیت‌کوین را دارا هستند نهنگ‌ (whale) گفته می‌شود، سایر اصطلاحات ارزهای دیجیتال را می‌توانید اینجا بخوانید.

8 – هارد فورک (Hard Fork)

اولین انشعاب سخت (Hard Fork) بیت‌کوین در 1 اگوست سال 2017 رخ داد که نتیجه آن متولد شدن یک ارز جدید با نام بیت‌‌کوین‌کش بود ( تفاوت بیت‌کوین و بیت‌کوین‌کش را اینجا بخوانید)
برخی از افراد فکر کردند که اینکار کاملا بیت‌کوین را نابود می‌کند و قیمت آن در هم شکسته می‌شود ولی به طرزی غیرقابل پیش‌بینی، قیمت بیت‌کوین دستخوش تغییرات منفی نشد (با وجودیکه چند روز قبل از انشعاب، قیمت بیت‌کوین کاهش شدیدی پیدا کرده بود).

در حقیقت تقسیم زنجیره بلاک به دو بخش، باید روی قیمت یک تاثیر بگذارد به دلیل اینکه اگر شما مقداری بیت‌کوین در زمان انشعاب داشتید، بطور رایگان مقادیری از ارز جدید منشعب شده (در این مورد، بیت‌کوین‌کش) بدست می‌آوردید.

سخن آخر

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین بسیار متنوع و گسترده هستند. برخی از آنها به آهستگی عمل می‌کنند و تاثیرشان بعدها مشاهده می‌شود ولی برخی دیگر تاثیر ناگهانی دارند.
اما در هر حال، همه این موارد منتهی به عرضه و تقاضا می‌شود که اساس تغییر قیمت در بازارهای مالی است. در صورتی که عرضه بیشتر از تقاضا شود، قیمت کاهش می‌یابد و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت رشد می‌کند.

در صورتی که فاکتورهای تاثیرگذار دیگری بر قیمت بیت‌کوین می‌شناسید در بخش دیدگاه برای ما و سایر خوانندگان بورسینس بنویسید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ابراهیم صفایی

جالب بود. ممنون. اگه اخبار ارزهای دیجیتال رو هم بگذارید، عالیه.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx