پرایس اکشن چیست؟ (روش معامله با Price Action)

پرایس اکشن

بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران برای پیش‌بینی مسیر حرکت قیمت و شناسایی موقعیت‌های معاملاتی سودآور از ابزارهای تکنیکال مانند اندیکاتورها، اسیلاتورها و… استفاده می‌کنند.

این دسته از افراد سعی می‌کنند به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال نقطه آغاز روندهای جدید یا نقاط تغییر جهت روند غالب بازار را پیدا کنند و کمتر به رفتار ساده قیمت توجه می‌کنند.

در واقع آن‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد معاملات‌شان به داده‌های دست دوم حاصل از ابزارهای تحلیلی اکتفا می‌کنند.

عناوین مطلب:

در مقابل، گروهی از معامله‌گران معتقدند فقط توجه به رفتار قیمت در لحظه و گذشته و حجم معاملات برای پیش‌بینی مسیر حرکت قیمت کافی است. این روش تحلیل بازار، «پرایس اکشن» (Price Action) یا رفتار قیمت نام دارد. اما پرایس اکشن چیست و چگونه کار می‌کند؟

پرایس اکشن چیست؟

معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن (P.A.T) روشی برای پیش‌بینی قیمت دارایی‌ها است که در آن تحلیلگر صرفاً بر اساس رفتار قیمت و از روی نمودار قیمتی «برهنه» وضعیت بازار را تفسیر می‌کند.

در واقع، در این روش -شاید به جز استفاده از چند میانگین متحرک برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت داینامیک و روند قیمت- از هیچ اندیکاتور استفاده نمی‌شود.

همه بازارهای مالی داده‌های مربوط به حرکت قیمت یک دارایی را در دوره‌های زمانی مختلف تولید می‌کنند. این داده‌ها در نمودار قیمت یا چارت نمایش داده می‌شود.

تغییرات نمودار قیمت، نشان‌دهنده باورها و رفتارهای همه شرکت‌کنندگان (انسانی یا کامپیوتری) است که در یک بازه زمانی مشخص معامله می‌کنند. این باورها در نمودار قیمت بازار به شکل «پرایس اکشن» (Price Action) یا رفتار قیمت نمایش داده می‌شود.

اگرچه داده‌های اقتصادی و سایر رویدادهای خبری جهانی عوامل اصلی کاتالیزور حرکت قیمت در بازارها هستند، اما طرفداران این روش معتقدند که برای موفقیت در معاملات هیچ نیازی به دنبال کردن و تحلیل این عوامل نیست.

از آنجایی که پرایس اکشن بازار بازتاب کننده همه متغیرهای موثر بر آن بازار در هر بازه زمانی مشخص است، استفاده از اندیکاتورهای قیمت تاخیری مانند اسیلاتورهای استوکاستیک، MACD ،RSI و … فایده زیادی ندارد چرا که حرکت قیمت خیلی زودتر شروع شده است.

به زبان ساده، حرکت قیمت به تنهایی تمام سیگنال‌های لازم برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی سودآور را به معامله‌گر می‌دهد.

در معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن، از اندیکاتورها یا سایر روش‌های تحلیل تکنیکال استفاده نمی‌شود یا این ابزارها اهمیت بسیار اندکی در جریان تصمیم‌گیری معامله‌گر دارد. معامله‌گر پرایس اکشن باور دارد که تنها منبع واقعی اطلاعات خود قیمت است.

بیشتر بخوانید: با سیستم معاملاتی پرایس اکشن به سبک فولر (Fuller) آشنا شوید!

معامله‌گر Price Action با مشاهده بالا رفتن قیمت دارایی متوجه ورود خریداران به بازار می‌شود. او سپس بر اساس قدرت و تهاجمی بودن خرید (روند صعودی) ارزیابی می‌کند که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر. او معمولاً خودش را درگیر اینکه چه چیزی موجب تغییر قیمت شد نمی‌کند.

طرفداران سبک پرایس اکشن با استفاده از نمودارهای تاریخی و اطلاعات قیمت در زمان واقعی، مانند قیمت‌های عرضه و تقاضا، حجم معاملات (volume)، شتاب (velocity)، و بزرگی (magnitude) حرکات قیمت به دنبال یک نقطه ورود مطلوب برای معاملات خود هستند.

پیدا کردن نقطه ورود مطلوب به کنترل ریسک در معاملات کمک کرده و البته سود بالقوه‌ای نیز به همراه دارد.

نمودار ساده در برابر نمودار شلوغ مملو از اندیکاتور؛ جادوی پرایس اکشن!

برای نشان دادن تفاوت بین چارت ساده پرایس اکشنی و چارتی که تعدادی از محبوب‌ترین اندیکاتورها بر روی آن قرار دارد، دو چارت زیر را در نظر بگیرید.

در نمودار اولی هیچ اندیکاتوری وجود ندارد و صرفاً Price Action یا رفتار قیمت را مشاهده می‌کنید. در نمودار پائینی اندیکاتورهای استوکاستیک، MACD ،ADX و باندهای بولینگر به نمودار اضافه شده‌‌اند.

نمودار پرایس اکشنی:

پرایس اکشن چیست؟ / در بازار مالی قیمت دوره های زمانی ترسیم می شود
نمونه‌ای از یک نمودار تمیز که فقط شامل پرایس اکشن یا رفتار قیمت است.

نموداری مملو از ابزارهای تکنیکال:

پرایس اکشن چیست؟ / در بازار مالی قیمت دوره های زمانی ترسیم می شود
نمونه‌ای از یک نمودار شلوغ که چندین اندیکاتور مختلف به آن اضافه شده است.

نکته حائز اهمیت این است که اضافه کردن چند اندیکاتور به چارت باعث اشغال فضای زیادی از چارت می‌شود، در نتیجه تریدر نمی‌تواند پرایس اکشن را به وضوح ببیند.

بنابراین با اضافه کردن اندیکاتورهای مختلف نه تنها فضای زیادی از صفحه مانیتور شما اشغال می‌شود، بلکه نمی‌توانید آنطور که باید حرکت‌های قیمت را زیر نظر بگیرید.

انواع استراتژی‌های پرایس اکشن

یک استراتژی متداول پرایس اکشن شکست یا برِیک‌آوت (breakout) نام دارد.

در استراتژی بریک‌اوت هنگامی که قیمت یک دارایی در حال حرکت با گرایش یا روند (tendency) خاصی است، اگر آن روند شکسته شود، به معامله‌گر یک فرصت جدید معاملاتی را نشان می‌دهد.

شکست روند
در الگوی شکست یا بریک‌آوت، قیمت پس از مدتی در جا زدن با شکستن سطح مقاومت یا حمایت از محدوده رنج خارج می‌شود.

به عنوان مثال، یک دارایی که در 20 روز گذشته بین قیمت‌های 1100 تا 1000 تومان معامله شده و سپس قیمت آن به بالای سطح 1100 تومان رفته را در نظر بگیرید.

این تغییر در گرایش به معامله‌گر نشان می‌دهد که حرکت نوسانی احتمالا پایان یافته و با تشکیل یک روند جدید، حرکت به سمت 1200 تومان (یا بالاتر) آغاز شده است.

شکست‌ها یا بریک‌اوت‌ها در الگوهای قیمت مختلفی از جمله محدوده‌های رنج، الگوهای مثلث‌، سر و شانه، و پرچم اتفاق می‌افتند.

وقتی قیمت پس از شکست یک سطح، دوباره به سطح قبلی باز می‌گردد شکست کاذب (fake breakout) رخ داده و اغلب فرصت معاملاتی را در خلاف جهت شکست نشان می‌دهد. این شکست‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند.

به هنگام وجود ثبات در قیمت، یا در واقع دوره‌های کوتاهی که حرکات قیمت در یک محدوده خاص نوسان می‌کند، شکست‌های یک روند می‌توانند پتانسیل سودی عالی ایجاد کنند.

در یکی دیگر از استراتژی‌های پرایس اکشن، چگونگی شکل گرفتن کندل‌های قیمت در یک نوع خاص از نمودار بررسی می‌شود.

به عنوان مثال، هنگام استفاده از استراتژی‌های کندل استیک (نمودارهای شمعی ژاپنی)، معامله‌گران از استراتژی‌هایی مانند الگوی کندل (شمع) پوشاننده استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از الگوی ابر سیاه پوشاننده (Dark Cloud Cover) در کریپتو

الگویهای کندلی در پرایس اکشن
برخی از مهمترین الگوهای کندلی در پرایس اکشن

همچنین معامله‌گران از محدوده‌های حمایت قیمت و مقاومت که به آنها فرصت‌های معاملاتی خوبی می‌دهد بهره می‌گیرند.

محدوده‌های حمایت و مقاومت در مناطقی هستند که قیمت پیش از این میل به بازگشت به از آن ناحیه قیمتی را داشته است. قیمت ممکن است در آینده به چنین محدوده‌ایی واکنش نشان دهد

چگونه روند بازار را تشخیص دهیم؟

یکی از اولین مراحل یادگیری معامله با پرایس اکشن تشخیص بازار روند دار از بازار رنج یا خنثی است.

استراتژی تعقیب روند یکی از استراتژی‌هایی است که بیشترین احتمال موفقیت را داراست و اگر بخواهید در بازار سود کنید، باید آن را به خوبی فرا بگیرید.

به‌طور خلاصه زمانی بازار را صعودی می‌دانیم که در نمودار، قیمت سقف‌های بالاتر (higher highs) و کف‌های بالاتر (higher lows) تشکیل دهد. در مقابل زمانی که قیمت سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر تشکیل دهد، می‌گوییم که روند بازار نزولی است.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

مزایا و مشکلات پرایس اکشن

اگر از یک استراتژی پرایس اکشن آگاهی داشته باشید، معمولا نیاز به تحقیق بیشتر نخواهید داشت.

تنها کافی است یک دارایی با شرایط خاص قیمتی که احتیاج دارید پیدا کنید یا منتظر شکل گرفتن آن شرایط باشید.

یک مزیت دیگر این متد این است که شما با این استراتژی اغلب ورودها و خروج‌های مطلوب‌تری در مقایسه با بسیاری از روش‌های مبتنی بر اندیکاتور خواهید داشت.

با اینکه اندیکاتورها از قیمت به عنوان مبنای خود استفاده می‌کنند، اغلب مواقع سیگنال‌ها را خیلی دیر صادر می‌کنند و از پرایس اکشن جا می‌مانند.

با تمرکز صرف روی قیمت، به جای صبر کردن برای اطلاعاتی که قرار است از یک اندیکاتور تاخیری به دست بیاورید، اطلاعات را در زمان واقعی به دست خواهید آورد.

خودکار کردن استراتژی‌های پرایس اکشن دشوار است و این یکی از مشکلات افراد مبتدی است. به عبارت دیگر، شما خودتان باید شکل‌گیری الگوها را زیر نظر داشته باشید و نمی‌توانید به صورت خودکار از تشکیل آن‌ها مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: الگوهای جعلی در پرایس اکشن چیست؟

البته بیشتر افرادی که بر اساس پرایس اکشن فعالیت می‌کنند با این موضوع مشکلی ندارند، اما اگر می‌خواهید ربات معامله‌گری بسازید که برایتان معامله کند، باید بدانید که بسیاری از استراتژی‌های پرایس اکشن با این فرآیند سازگار نیستند.

همان‌طور که در سایر انواع استراتژی‌های معاملاتی نیز معاملات زیان‌ده خواهید داشت، با استفاده از پرایس اکشن نیز برخی از معاملات شما موفق نخواهد بود.

با اینکه پرایس اکشن روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد، تنها هنگامی متوجه عملکرد قیمت خواهید شد که خودتان وارد معامله شوید.

هرگز نمی‌توانید بطور کامل از چنین شرایطی اجتناب کنید. تنها مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که بیش از آنچه در معاملات زیان‌ده از دست می‌دهید در معاملات سودده سود کسب کنید.

یکی دیگر از نکات کلیدی در پرایس اکشن این است که یادگیری این روش تحلیل به زمان و تمرین احتیاج دارد.

سخن آخر

همه معامله‌گران می‌توانند با یادگیری و معامله بر اساس پرایس اکشن دید تازه‌ای از قیمت و مسیر احتمالی آن به دست بیاورند.

یادگیری خواندن و تفسیر حرکات نمودار قیمت خود تبدیل به یک سیستم معاملاتی می‌شود و پیاده‌سازی سایر ابزارهای تحلیلی مانند اندیکاتورها نیز می‌تواند به شما کمک کند.

استراتژی‌های پرایس اکشن بسیاری وجود دارند اما شما برای شروع فقط به یادگیری یک مورد احتیاج دارید. سپس تعداد استراتژی‌هایی که در آن مهارت دارید را بالا ببرید و بهترین مورد را بر اساس بازار و شخصیت خودتان انتخاب کنید.

پیش از یادگیری استراتژی‌های بیشتر پرایس اکشن، با همان یک استراتژی به سود برسید.

معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن، تضمین‌کننده سود نیست. این کار فقط سبک بهتری از معامله را پیش پای شما قرار می‌دهد اما برای یادگیری به زمان و تمرین نیاز دارد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

پرایس اکشن

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

14 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهرداد راد

سلام جناب جهاندیده. یه سوا ل دارم و یک درخواست. سوالم اینه که پرایس اکشن فقط معامله بر اساس کندل هاست یا چیزی بیشتر لازمه بدونیم؟ در خواستم ابنه که بهترین کتابها در زمینه پرایس اکشن رو معرفی می کنید لطفا. ممنون.

کیوان

سلام من هم میخواهم از روش شما ستفاده کنم ممکن کمی توضیح دهید در باره روش خود و به من کمک کنید ،از اندیکاتوری استفاده میکنید و در فارکس چه ارزی کار میکنید و استراتژی شما به کدام جفت ارز جواب میدهد.تشکر

فاركس باينري

سلام اگه بتونيد روانشناسي كندل ها رو با پرايس اكشن ياد بگيريد قطعا شما ماشين چاپ پول به حساب ميايد😃😃
اما روانشناسي كندل هايي كه توي ايران ميگند رو اصلا نبينيذ چون اكثرا الگو كندلي هست نه روانشناسي

ترابی

سلام من میخوام روی متاتریدر نمادهای بورسی رو بیارم ولی نمیتونم الپاری متاتریدر 4 رو نصب کردم ولی نمیدونم چجوری چارت نمادها رو بیارم

کامران

سلام خسته نباشید
من بلد نیستم حساب باز کنم در فارکس از کی میتونم کمک بگیرم

كيوان

سلام . من چند سال هست با ايران بورس آنلاين كار ميكنم، رضايت از خدمات من در حد بسيار بالا.
و بروكر هم ميتونم فيبو گروپ و نوع حساب: mt4ndd . شروع خوب و صحيح خيلي مهم هست. تو گوگل بزنين ايران بورس انلاين. ثبت نام كنين بى

مریم ایزدی کاهکشی

با عرض سلام و خسته نباشید تازه وارد ها در بورس جایی برای پیشرفت دارند؟؟ با توجه به اموزش و یادگیری سه ماهه تحلیل تکنیکال

احمد رضائی

سلام و خسته نباشید پرایس اکشن فقط در فارکس استفاده میشه یا در بورس ایران هم کاربرد داره ؟

امیرحسین

سلام و عرض ادب
استراتژی معاملاتی من پرایس اکشن هست و تونستم سود خوبی هم کسب کنم .البته اینم عرض کنم که گاهی مواقع شما نیاز به استفاده از آن اندیکاتور دارید تا بتونید واگرایی ها رو تایید کنند و استفاده کنید .چند وقتی هست که استراتژی معاملاتی خودمو عوض کردم و طبق اون استراتژی که خودم با استفاده از نمودار قیمت و آر اس آی کشف کردم سودهای خوبی چه در خرید و‌ چه در فروش کسب کردم .البته اینم بگم که من فارکس کار میکنم و در مورد بورس ایران صحبت نمیکنم چونکه توی بورس ایران تا حالا ندیدم که کسی با استفاده از تحلیل های تکنیکال و استراتژی های خاص نموداری سود بزرگی کرده باشد چونکه هیجان در بازار ایران موج میزنه.

abdi

سلام
میشه لطفا راجب حساب فارکس توضیح بدین؟

کیوان

سلام من هم میخواهم از روش شما ستفاده کنم ممکن کمی توضیح دهید در باره روش خود و به من کمک کنید ،از اندیکاتوری استفاده میکنید و در فارکس چه ارزی کار میکنید و استراتژی شما به کدام جفت ارز جواب میدهد.تشکر

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
14
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx