شبکه استیم چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز استیم

تصور کنید که به ازای فعالیت در اینستاگرام یا توییتر می‌توانستید کسب درآمد کنید!

استیم در واقع ترکیبی از تکنولوژی بلاک‌چین و شبکه‌های اجتماعی است که کاربران به ازای پست گذاشتن در آن می‌توانند پاداش بگیرند.

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره مردم دنیا را تشکیل می‌دهند و غول‌هایی مثل توییتر و فیسبوک در حال کسب درآمد از آن هستند.

عناوین مطلب:

با توجه به همین موضوع هم دو کارآفرین آمریکایی به نام‌های ند اسکات و دن لریمر تصمیم گرفتند با خلق شبکه اجتماعی استیم، کنترل محتوا و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را دوباره در اختیار کاربران قرار دهند. 

استیم (Steem) چیست؟

استیم (Steem) یک بلاک‌چین کاربر محور است که امکان کسب درآمد فوری را برای کاربران خودش فراهم می‌کند.

در این پروتکل کاربر می‌تواند بسته به ارزشی که برای شبکه فراهم می‌کند درآمد کسب کند.

در واقع در این پلتفرم کاربران با انتشار محتوای اختصاصی می‌توانند ارز دیجیتال به دست بیاورند. این بلاک‌چین به صورت عمومی در دسترس است و همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

در واقع استیم ترکیبی از شبکه‌های اجتماعی و بازار ارزهای دیجیتال است. در این شبکه هر کاربر به ازای مشارکت خودش می‌تواند پاداش بگیرد.

اولین نرم‌افزاری که روی بلاک‌چین استیم خلق شد Steemit نام دارد که در چهار ژولای 2016 از آن رونمایی شد.

مزایای شبکه استیم (Steem) چیست؟

پروتکل استیم دارای مزایای زیر است:

  • امکان انتخاب اخبار و پست‌های موردعلاقه خودتان
  • امکان کسب درآمد از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی
  • امکان طرح سوال و پاسخ دادن به سوالات کاربران
  • ارائه یک ارز دیجیتال با ثبات 

از زمان ایجاد بلاک‌چین استیم در سال 2016 تا به امروز هزاران اپلیکیشن مختلف در این شبکه خلق شده و جایگزین‌هایی هم برای شبکه‌های اجتماعی فعلی مثل ردیت، یوتیوب و ساندکلود روی این شبکه ایجاد شده است.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با تمامی کاربردها و مزایای شبکه و ارز استیم آشنا شویم:

با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تغییرات زیادی را در زندگی ما ایجاد کنند اما مشکلات زیادی مثل کامنت‌های منفی، ترول‌ها و… در آن‌ها وجود دارد.

در واقع استیم با هدف مقابله با این مشکلات و حذف کامل آن‌ها خلق شده است. بنیانگذارهای این شبکه متوجه شدند که شرکت‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی درآمد بسیار زیادی از محتواهایی که کاربران به اشتراک می‌گذارند به دست می‌آورند و در عین حال تولیدکننده‌های همین محتواها درآمد زیادی نخواهند داشت.

استیم از تکنولوژی بلاک‌چین برای حل این موضوع استفاده می‌کند. از طریق استیم شما می‌توانید با اشتراک گذاری ویدیو، موسیقی، پست و… به درآمد برسید. 

بیشتر بخوانید: 9 روش متداول کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

شبکه استیم
شبکه استیم را می‌توان پلی میان فناوری بلاک‌چین و شبکه‌های اجتماعی دانست!

بلاک‌چین و ارز استیم (Steem) چگونه کار می‌کند؟

البته مفهوم استیم فراتر از این موضوعات است. در واقع استیم یک پلتفرم است که کاربران از طریق آن می‌توانند نرم‌افزارهای مختلفی را به عنوان شبکه اجتماعی خلق کنند.

تراکنش‌های سریع و رایگان و امکان میزبانی از شبکه‌های اجتماعی با مقیاس بالا، مهم‌ترین مزایای بلاک‌چین استیم است. همچنین این بلاک‌چین ابزارهای مختلفی دارد که از طریق آن‌ها ساخت اپلیکیشن‌های بلاک‌چین راحت‌تر خواهد بود. 

استیم یک پلتفرم جذاب برای توسعه دهنده‌ها می‌باشد. ایجاد یک اپلیکیشن بر روی استیم باعث می‌شود که شما به میلیون‌ها کاربر این پلتفرم دسترسی داشته باشید. در حال حاضر بیش از 324 اپلیکیشن مختلف از پلتفرم اشتراک ویدیو گرفته تا شبکه‌های اجتماعی موسیقی محور بر روی پلتفرم استیم وجود دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های استیم این است که با پرداخت پاداش، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد. هر کاربر بسته به کیفیت محتوایی که به اشتراک می‌گذارد بخشی از پاداش‌ها را به دست خواهد آورد.

کاربران می‌توانند به محتواهایی که می‌بینند رای دهند و هر چقدر که تعداد رای‌های دریافتی هم بیشتر باشد، پاداش بیشتری به تولید کننده محتوا می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که تولید کننده‌های محتوا تلاش کنند تا محتوای با کیفیت تری را خلق کنند. 

قدرت رای هر کاربر نیز به نقش او در شبکه بستگی دارد. کاربر می‌تواند ارز استیم را به استیم پاور (Steem Power یا به اختصار SP) تبدیل کند.

هر SP در واقع یک حق رای برای کاربر به دنبال دارد و هرچقدر هم که SP بیشتری در اختیار شما باشد قدرت بیشتری هم در اعلام نظر خودتان خواهید داشت.

در سمت مقابل به ازای تبدیل ارز دیجیتال استیم به استیم پاور نیز پاداش می‌گیرید. در واقع حدود ۹۰ درصد از توکن‌های استیم که جدید خلق می‌شوند در بین کاربرانی تقسیم می‌شود که دارای توکن SP هستند.

بیشتر بخوانید: توکن‌ حاکمیتی

استیمیت چیست و چطور کار می‌کند؟

استیمیت (Steemit) اولین اپلیکیشنی است که بر روی بلاک‌چین استیم خلق شده و با بررسی آن می‌توان تا حدودی با نحوه کار پروتکل استیم نیز آشنا شد.

به گفته ند اسکات، هم بنیانگذار استیم، استیمیت یک شبکه اجتماعی است که کاربران با پست گذاشتن و نظر دادن در مورد پست‌های دیگر کاربران می‌توانند درآمد کسب کنند.

استیمیت شباهت بسیار زیادی با ردیت (Reddit) دارد و مهم‌ترین تفاوت آن این است که فعالیت‌های انجام شده روی استیمیت، بر روی بلاک‌چین ثبت خواهد شد. در واقع هیچ دیتابیس مرکزی یا واحدی که کنترل اطلاعات را در اختیار داشته باشد در این شبکه وجود ندارد.

کاربران می‌توانند با تولید محتوای جذاب و کسب رای از کاربران، ارز استیم به دست بیاورند. همچنین می‌توانند با شرکت در چالش‌های مختلف نیز این ارز دیجیتال را دریافت کنند.

همچنین در صورتی که برای تولید محتوا وقت کافی ندارید، می‌توانید ارز دیجیتال استیم را سهام‌گذاری کنید و در ازای آن پاداش بگیرید. 

کاربرد استیم
به کمک استیم، با تولید محتوا می‌توانید درآمد کسب کنید.

ارز استیم چه کاربردی دارد؟

فقط تولید کننده‌های محتوا نیستند که از طریق ارز دیجیتال استیم کسب درآمد می‌کنند. این شبکه بخشی از توکن‌های جدید را به کاربرانی می‌پردازد که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند!

هر کاربر می‌تواند با داشتن یک سیستم لینوکسی به عنوان شاهد یا Witness شبکه معرفی شود. در این شبکه از اثبات سهام به عنوان الگوریتم توافق جمعی استفاده می‌شود. کاربران با رای‌گیری شاهد (اعتبارسنج) موردنظر خودشان را برای تایید بلاک بعدی تعیین می‌کنند.

هر شاهد نیز می‌تواند هر سه ثانیه یکبار یک بلاک جدید ایجاد کند. 90 درصد از درآمد شبکه به تولیدکننده‌های محتوا اختصاص می‌یابد و 10 درصد باقیمانده نیز سهم شاهدها خواهد بود. 

با توجه به اینکه هر سه ثانیه یکبار یک بلاک جدید ایجاد می‌شود و اولین بلاک نیز در سال 2016 ایجاد شده است، در زمان نگارش مقاله حدودا 395 میلیون توکن استیم در حال گردش است. 

سخن نهایی

استیم توانسته با ترکیب اصول غیرمتمرکز تکنولوژی بلاک‌چین با شبکه‌های اجتماعی، یک مفهوم خلاقانه ایجاد کند.

پلتفرم و ارز دیجیتال استیم یک دارایی با ارزش برای افراد فعال در جامعه کریپتو محسوب می‌شوند که آینده احتمالی شبکه‌های اجتماعی را به نمایش خواهند گذاشت.

این پلتفرم جامعه کاربران فعالی دارد و هر هفته حجم زیادی از محتوا بر روی آن قرار می‌گیرد. به همین خاطر انتظار می‌رود ارز استیم در سال‌های آینده رشد چشمگیری را تجربه کرده و بتواند بخش زیادی از بازار کربپتو را به خودش اختصاص دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx