آموزش تصویری بازیابی کیف پول متامسک (MetaMask)

بازیابی کیف پول متامسک

مهم‌ترین دغدغه افراد بعد از ورود به دنیای کریپتو و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، پیدا کردن مکانی امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال است. با این حال بسیاری از کاربران به دلیل تدابیر امنیتی بالا برای حفظ دارایی‌های خود، گاهی رمز عبور کیف پول خود را فراموش می‌کنند. بازیابی کیف پول متامسک یکی از رایج‌ترین مشکلات کاربران بوده است.

اخیرا تریدرها و سرمایه‌گذاران، از صرافی‌های ارز دیجیتال برای ذخیره کریپتو کمتر استقبال می‌کنند و علت آن هم امنیت کم و احتمال هک در صرافی‌های متمرکز (CEX) است. این موضوع نه فقط در متمرکز بودن صرافی‌ها بلکه احتمال سرقت از آن‌ها نیز مطرح است.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

عناوین مطلب:

اما راه حل چیست؟ استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و ولت‌های نرم افزار مطمئن مانند MetaMask می‌تواند ما را از بسیاری از خطرات حفظ کند. با این حال بازیابی متامسک نیز برای بسیاری به یک چالش تبدیل شده است که در این مقاله به طور کامل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

در حال حاضر، کیف پول‌های مختلفی توسط کاربران استفاده می‌شود که متامسک یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین‌ آنها است.

لیست معتبرترین ولت‌های ارز دیجیتال را در اینجا ببینید!

یکی از سوالات رایج در مورد کیف پول MetaMask، نحوه بازیابی رمز متامسک است که از ابعاد مختلفی این موضوع قابل بررسی است.

کیف پول متامسک از ارزهای دیجیتال بسیاری پشتیبانی می‌کند و بر روی موبایل، کامپیوتر و به عنوان افزونه بر روی مروگرها قابل نصب است.

در ادامه با نحوه بازیابی کیف پول متامسک در موبایل و مرورگر، بازیابی رمز متامسک و دسترسی مجدد به دارایی‌ها آشنا خواهیم شد. 

کیف پول متامسک (MetaMask) چیست؟

متامسک یک والت نرم‌افزای ارز دیجیتال بر روی بلاک‌چین اتریوم است. با این حال در این کیف پول Web3، شما می‌توانید سایر شبکه‌های سازگار با اتریوم را نیز در آن وارد کنید. نکته جالب این است که در هنگام بازیابی متامسک، همه دارایی‌های شما در ولت‌های مورد نظر در شبکه‌های سازگار با اتریوم نیز بازیابی می‌شوند.

در این کیف پول، برای تامین امنیت و امکان بازیابی دارایی، از عبارت بازیابی (Seed Pharse) و رمزعبور استفاده ‌می‌شود.

عبارت بازیابی از 12 کلمه معنادار و نامرتبط تشکیل شده که مهم‌ترین عامل در بازیابی اکانت متامسک شماست. این عبارت در ابتدای راه‌اندازی متامسک به شما نمایش داده می‌شود که ترتیب این 12 کلمه مهم است.

لازم به ذکر است در صورت فراموش کردن این رمز، هیچ راهی برای بازیابی متامسک وجود ندارد و دارایی‌های شما برای همیشه از دست رفته‌اند.

برای امنیت کیف پول متامسک در دستگاه شما، یک رمز عبور بر روی نرم افزار آن قابل تعیین است که در مراحل مختلفی همچون ورود به کیف پول، مشاهده عبارت بازیابی و انتقال دارایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازیابی رمز متامسک نیز غیرممکن است با این حال شما می‌توانید آن را دوباره تنظیم کنید.

 ممکن است به دلایلی از قبیل سرقت یا گم شدن سخت‌افزار، فراموشی رمز عبور و استفاده همزمان از متامسک بر روی دستگاه‌های دیگر، دسترسی شما به کیف پول متامسک از بین برود؛ در این صورت باید عملیات بازیابی کیف پول متامسک را انجام دهید.

همان‌طور که قبلا گفته شد، بازیابی رمز متامسک که در هنگام ایجاد ولت بر روی آن تنظیم کرده‌اید نیازمند ریست آن است که همه ولت‌های اضافه شده نیز حذف خواهند شد و شما باید با دنبال کردن آموزشی که در ادامه شرح داده می‌شود، مراحل بازیابی متامسک را انجام دهید.

آموزش بازیابی کیف پول متامسک

برای بازیابی کیف پول متامسک، به عبارت بازیابی که در هنگام ساخت ولت به شما نشان داده شده، نیاز دارید.

با داشتن عبارت بازیابی، می‌توانید کیف پول خود را در هر دستگاهی راه‌اندازی کرده و یا دارایی‌های خود را انتقال دهید؛ بنابراین محافظت از آن، مهم‌ترین اقدام امنیتی برای شماست.

البته کلید خصوصی نیز روش دیگری است که به کمک آن می‌توانید به بازیابی متامسک بپردازید.

در ادامه حالت‌های مختلفی از بازیابی کیف پول متامسک را بررسی خواهیم کرد:

 بازیابی متامسک در صورت فراموشی رمز عبور

برای بازیابی رمز کیف پول متامسک، ابتدا بر روی آیکون متامسک در سمت راست مرورگرتان کلیک کنید و از پنجره باز شده، Restore account را انتخاب کنید.

فراموشی رمز عبور متامسک

سپس در صفحه ورود، برای بازیابی متامسک مجددا بر روی Restore account کلیک کنید. این بار صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید عبارت Seed را در آن وارد کنید.

بازیابی رمز عبور متامسک

 کلمات بازیابی را به ترتیب در فیلد شماره 1 وارد کنید. بعد از آن در فیلد شماره 2، رمز عبور جدید خود را وارد کرده و در فیلد شماره 3 آن را تایید کنید.

بعد از انجام تمام این مراحل، با کلیک بر روی دکمه Restore، عملیات بازیابی رمز متامسک به پایان می‌رسد و شما می‌توانید مجدد وارد حساب کاربری شده و دارایی‌ خود را مدیریت کنید.

عبارت بازیابی متامسک

 اگر قبلا علاوه بر حساب اصلی، حساب‌های دیگری در کیف پول متامسک خود ایجاد کرده‌اید، آن حساب‌ها هم بازیابی می‌شوند اما موجودی توکن‌هایی که به صورت دستی وارد کیف پول شده، نمایش داده نمی‌شوند.

برای نمایش این توکن‌ها، باید با کلیک بر روی ADD TOKEN، آدرس عمومی تمام توکن‌ها را یکی یکی اضافه کنید.

افزودن توکن در متامسک

 بازیابی متامسک در صورت از بین رفتن سخت‌افزار

ممکن است به هر دلیلی لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما خراب شده یا به سرقت برود. در این حالت با داشتن Seed می‌توانید مجددا کیف پول متامسک خود را بازیابی کنید.

نگران نباشید، در صورت به سرقت رفتن دستگاه شما، بازیابی رمز متامسک برای سارقین غیر ممکن است مگر این که رمز عبور متامسک شما امنیت پایینی داشته باشد.

 برای شروع، یکی از مرورگر‌های کروم (Chrome)، فایرفاکس (FireFox) یا اِج (Edge) را بر روی دستگاه خود نصب کنید و سپس از طریق سایت metamask.io افزونه متامسک را متناسب با مرورگر انتخابی دانلود کنید.

بعد از نصب افزونه، بر روی گزینه IMPORT WALLET کلیک کنید.

ایمپورت والت در متامسک

سپس در صفحه‌ای که باز شده، عبارت بازیابی و رمزعبور جدید خود را وارد کنید. با وارد کردن این دو، گزینه IMPORT فعال خواهد شد و با کلیک بر روی آن، می‌توانید عملیات بازیابی را با موفقیت به پایان برسانید.

بازیابی اکانت متامسک

این روش با روش قبلی متفاوت است؛ در این روش اگر از قبل چند حساب کاربری ایجاد کرده باشید، تنها حساب اصلی شما به صورت خودکار بازیابی می‌شود و برای بازیابی رمز متامسک در حساب‌های دیگر، می‌بایست به طور جداگانه هر کدام از حساب‌ها را مجدد ایجاد کنید.

همانند روش قبل، توکن‌هایی که به صورت دستی وارد شده بودند، نمایش داده نمی‌شوند و باید مراحل ADD TOKEN را از اول انجام دهید.

افزودن توکن به متامسک

برای اضافه کردن توکن‌ها، می‌بایست فرمی که در تصویر بالا می‌بینید را تکمیل کنید:

  • Token Address: آدرس توکن
  • Token Symbol: نماد توکن
  • Token of Precision: تعداد رقم اعشار توکن
آدرس توکن در متامسک

توجه داشته باشید که برای اضافه کردن برخی از توکن‌ها، ابتدا باید شبکه موردنظر در متامسک را وارد کنید.

برای انتخاب شبکه، از منوی متامسک در مرورگرتان، گزینه Networks و سپس Add Network را انتخاب نمایید.

انتخاب شبکه توکن در متامسک

در صفحه باز شده، اطلاعات شبکه توکن موردنظر را وارد کنید. بعد از تکمیل فیلدها، شبکه جدید به کف پول متامسک اضافه خواهدشد و از این به بعد امکان افزودن تمام توکن‌های موجود بر بستر این شبکه، برای شما فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه متصل کردن متامسک به بلاک‌چین‌های دیگر

تکمیل پروسه بازیابی در متامسک

بازیابی کیف پول متامسک در موبایل

برای بازیابی کیف پول متامسک در اندروید یا آیفون، باید تمام مراحل روش قبل را انجام دهید؛ با این تفاوت که حذف و نصب مجدد اپلیکیشن متامسک هم باید انجام شود.

یعنی اگر دسترسی شما به نسخه موبایلی متامسک قطع شد، باید اپلیکیشن را از گوشی خود حذف کرده و مجدد آن را نصب کنید. دلیل این موضوع این است که بازیابی رمز متامسک توسط سایر روش‌هایی که در وبسایت‌ها(مانند بازیابی با ایمیل) مشاهده می‌کنید غیرممکن است. 

بعد از نصب و راه‌اندازی، با کلیک بر روی Import using Secret Recovery Phrase، صفحه‌ای جدیدی باز می‌شود که باید عبارت Seed و رمز عبور جدید خود را وارد نمایید.

بعد از اتمام عملیات بازیابی رمز متامسک، تمام مراحل افزودن شبکه و توکن جدید مانند روش قبلی انجام می‌شود.

 چنانچه از کیف پول متامسک بر روی چند دستگاه استفاده می‌کنید، بعد از ایجاد رمز عبور جدید، باید در سایر دستگاه‌ها هم رمز جدید را وارد کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کیف پول XDEFI به عنوان جایگزین متامسک

نحوه پشتیبان‌گیری از عبارت بازیابی

همانطور که گفتیم، عبارت بازیابی مهم‌ترین قسمت کیف پول متامسک است که برای دسترسی مجدد به دارایی، نوشتن آن الزامی است. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما همان اول کار، عبارت بازیابی را در جایی مطمئن و به صورت کتبی یادداشت کنید.

با این حال، در حین استفاده از نسخه موبایل و افزونه مرورگر نیز می‌توان عبارت بازیابی را مجددا ذخیره کرد.

برای این کار، از منوی کیف پول متامسک گزینه Security & Privacy را انتخاب کنید.

تنظیمات متامسک

در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه Reveal Secret Recovery Phrase  را انتخاب کنید.

عبارت بازیابی در متامسک

در آخر می‌توانید با وارد کردن رمز عبور خود، عبارت Seed را مشاهده کنید. 

اگر در حال حاضر به کیف پول متامسک خود دسترسی ندارید و یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، متاسفانه باید بگوییم که امکان بازیابی متامسک وجود ندارد. چراکه به دلایل امنیتی، کلیدهای خصوصی والت‌های نرم‌افزای در دسترس هیچ‌کس جز سازنده کیف‌ پول نخواهد بود! 

بیشتر بخوانید: بهترین والت برای ایرانیان در سال 2022

سخن پایانی

گاهی با وجود استفاده مکرر از کیف پول‌های نرم‌افزاری، عواملی باعث می‌شوند که رمز عبور یا عبارت بازیابی خود را فراموش یا گم کنید.

فرآیند بازیابی کیف پول متامسک و تهیه پشتیبانی بازیابی کیف پول متامسک کار آسانی است، اما اگر به هر دلیلی عبارت Seed و امکان دسترسی به کیف پول را به طور همزمان از دست بدهید، باید با سرمایه‌های خود خداحافظی کنید.

ما اکیدا توصیه می‌کنیم از عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای (گاهی 24 کلمه) یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این نسخه پشتیبان می‌تواند در کاغذ یادداشت شود یا آن را به صورت رمزی ذخیره کنید. در هر صورت بازیابی رمز متامسک بدون داشتن این عبارت بازیابی غیرممکن است و افرادی که ادعای بازیابی کیف پول متامسک را دارند فقط به فکر کلاهبرداری از شما هستند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کیف پول متامسک (Metamask)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx