تاخیر زمانی (Latency) چیست؟ + تاثیر آن بر معاملات ارزهای دیجیتال

تاخیر زمانی (Latency) در معاملات ارز دیجیتال

واژه لتنسی (Latency) به معنای تاخیر زمانی است؛ این تاخیر هنگام ثبت سفارش (اردر) و دریافت پاسخ رخ می‌دهد.

در حوزه ترید ارزهای دیجیتال، به مدت زمانی که شما سفارش خود را ثبت می‌کنید و سپس پاسخی را از صرافی دریافت می‌کنید، تاخیر یا لتنسی می‌گویند. این تاخیرِ زمانی برای معامله‌گران کریپتو بسیار حائز اهمیت است.

در دنیای دیجیتال، تاخیر نشان می‌دهد که داده‌ها با چه سرعتی بین سیستم‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند. “لتنسی کم” به معنای انتقال سریع داده‌ها است و “لتنسی زیاد” به سرعت کمتر در انتقال داده بین سیستم‌ها اشاره دارد.

عناوین مطلب:

در این مقاله درباره لتنسی کم و اهمیت آن در معاملات ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

اهمیت لتنسی کم در ترید ارزهای دیجیتال

داشتن تاخیر زمانی کم در سیستم‌های آنلاین رقابتی (مانند بازی‌های آنلاین) و صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار مهم است.

تریدرها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که به محض زدن دکمه Confirm سفارش‌های آن‌ها ثبت می‌شود و پاسخ دریافتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستشان می‌رسد.

اگر تاخیر بین ثبت سفارش کاربر و پاسخ دریافتی از صرافی طولانی شود، امکان نوسان بیشتر قیمت دارایی مورد معامله وجود دارد و این موضوع می‌تواند بر روی استراتژی مدنظر تریدر تاثیر بگذارد.

برای حل این مشکل، صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال در تلاشند تا با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی، خدمات خود را با لتنسی پایین به کاربران ارائه دهند. هرچند که مدت‌هاست به این موضوع در سیستم‌های معامله‌گری سنتی پرداخته می‌شود؛ اما توجه به آن در حوزه کریپتو بسیار مهم‌تر و ضروری‌تر است.

آیا لتنسی برای صرافی‌های کریپتو موضوع متفاوتی است؟

موضوع تاخیر در دنیای ارزهای دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد؛ چرا که حوزه کریپتو پرنوسان است و تغییرات قیمت می‌تواند بسیار آنی و سریع رخ دهد.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

همچنین لتنسی کم، در جذب سرمایه‌های سازمانی و نهادی به این پلتفرم‌ها نقش مهمی دارد.

ماهیت دیجیتالی ارزها در حوزه کریپتو، صرف نظر از عدم قطعیتی که در آن وجود دارد می‌تواند باعث ایجاد بی‌ثباتی و نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال شود.

در بازار ارزهای دیجیتال فقط چند ثانیه کافی است تا در موفقیت استراتژی معاملاتی یک تریدر تاثیرگذار باشد؛ بنابراین تریدرها بیش از هر زمان دیگری باید بدانند که معاملات آن‌ها با چه تاخیر زمانی ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

مشکل دیگری که معامله‌گران کریپتو با آن مواجه هستند، عدم وجود هماهنگی و استانداردهای لازم است. به عنوان مثال، ممکن است که یک صرافی زیرساخت و سرعت عالی در پلتفرم خود فراهم کند ولی صرافی دیگر این‌گونه نباشد.

این موضوع برای تریدرهایی که در چندین پلتفرم ترید می‌کنند دردسر ساز است؛ مخصوصا برای تریدرهای آربیتراژ که از تفاوت قیمت میان صرافی‌ها، سود به دست می‌آورند. این فرصت‌ها دوام زیادی ندارند و داشتن لتنسی کم در این شرایط بسیار حائز اهمیت است.

این مشکلات فقط بر روی معامله‌گران تاثیر نمی‌گذارد، بلکه امروزه سرمایه‌گذاران نهادی شروع به سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو کرده‌اند و در صورت افزایش این روند، لزوم وجود پلتفرم‌هایی برای تامین امکانات مشتریان عمده ضروری است.

سازمان‌های نهادی همواره نیازمند بهترین و سریعترین خدمات هستند و پلتفرم‌هایی که توانایی فراهم‌سازی سرویس‌های مورد انتظار این نهادها را داشته باشند، می‌توانند سرمایه‌گذاران بسیاری را جذب کنند.

لزوم ایجاد چنین پلتفرم‌هایی به دلیل محبوبیت یک تکنیک معامله‌گری به نام معاملات الگوریتمی (Algorithmic Trading) است که امروزه به عنوان معاملات خودکار شناخته می‌شود.

در این نوع معاملات کاربران به وسیله یک برنامه کامپیوتری و دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده، در بازار ارزهای دیجیتال معامله انجام می‌دهند؛ بنابراین نیاز به حضور تریدر در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آموزش بک‌تست گرفتن (برای سنجش استراتژی‌های معاملاتی)

سرعت بالای پردازش کامپیوتر در مقایسه با انسان، این روش را کارآمدتر و پرسودتر از ترید دستی کرده است؛ به گونه‌ای که این سرعت پردازش ضرورت وجود لتنسی پایین را به حداکثر رسانده و سبب ایجاد تکنیک معاملات فرکانس بالا (HFT) شده است.

معاملات فرکانس بالا (HFT) چیست؟

معاملات با فرکانس بالا اصطلاحی برای سیستم‌هایی است که با کمک الگوریتم‌هایی، معاملات کاملا خودکار را انجام داده و به فرصت‌های موجود در بازار در عرض چند ثانیه پاسخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ترید لحظه‌ای چیست و چگونه انجام می‌شود؟

معاملات با فرکانس بالا
در معاملات با فرکانس بالا، تریدرها با کمک الگوریتم‌ها و نرم‌افزارها، معاملات خودکاری انجام می‌دهند که نیازمند لتنسی پایین است.

 فرآیند استفاده از الگوریتم‌ها برای معاملات خودکار در بازار ارزهای دیجیتال چیز جدیدی نیست؛ اما به راحتی می‌توان درک کرد که ماهیت این نوع از دارایی‌ها چقدر برای برای این استراتژی مناسب است.

علاوه بر وجود نوسانات در بازار کریپتو، فعالیت صرافی‌های آنلاین در روزهای هفته و به صورت شبانه‌روزی، این انگیزه را در تریدرها ایجاد می‌کند تا معاملات خود را به صورت کاملا خودکار در این بازار انجام دهند.

البته این نوع از معاملات نه تنها جادو نمی‌کند بلکه تریدرها باید قبل از انجام معامله از سازگاری این استراتژی با شرایط حاکم بر بازار اطمینان حاصل کنند تا سرمایه خود را از دست ندهند.

علاوه بر ویژگی خودکار بودن، سیستم‌های معاملات الگوریتمی امکان انجام تعداد معاملات زیاد در ثانیه را دارند که اغلب سودهای ناچیزی از حرکات قیمتی در بازار به دست می‌آورند. برای باز و بسته کردن سفارشات با چنین سرعتی می‌بایست سرعت اتصال و برقراری ارتباط با صرافی فوق‌العاده زیاد باشد.

یک سیستم HFT خوب باید سریع‌تر از سایر سیستم‌های HFT باشد، چراکه اگر چنین نباشد از بازار جا می‌ماند. همین موضوع سبب شده تا تریدرها به دنبال بهترین راه‌حل برای انجام تراکنش‌های خود در کم‌ترین زمان ممکن باشند تا در رقابتی که بین معامله‌گران است، جلوتر گام بردارند.

در حال حاضر بهترین راه برای این کار استفاده از سرویسی با عنوان Colocation است.

منظور از کالوکیشن (Colocation) چیست؟

 کالوکیشن یا اشتراک فضای دیتا سنتر، به مشتریان امکان اجاره سرورهایی را که به صورت فیزیکی در مکانی مستقر هستند می‌دهد که شامل اجاره تجهیزات و پهنای باند اینترنت نیز می‌شود.

به عبارت دیگر شما تجهیزات، روتر و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از یک مرکز داده که ارائه دهنده خدمات اینترنت است، اجاره می‌کنید. ارائه این خدمات با کمترین قیمت برای سازمان‌ها و نهادها امکان پذیر است.

کالوکیشن
ترکیب کالوکیشن با آخرین تکنولوژی موجود، پایین‌ترین لتنسی را برای تریدرها فراهم می‌آورد. از این رو انجام سفارشات معامله‌گران با کمترین تاخیر، تضمین خواهد شد.

لازم به ذکر است که همه صرافی‌ها امکان ارائه این خدمات را ندارند، اما این روش در میان صرافی‌هایی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاران سازمانی هستند، روند رو به رشدی دارد.

تجربه کمترین تاخیر زمانی برای تریدرها!

با وجود اینکه این حوزه هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما بسیاری از صرافی‌های معروف و رده اول، پایین‌ترین لتنسی را برای کاربران معمولی و سرویس کالوکیشن را برای کاربران حرفه‌ای خود فراهم می‌کنند.

برای کاربران خرد، لتنسی در صرافی‌های محبوب باید به حدی باشد تا تجربه خوبی را برای کابران به وجود آورد.

احتمالا صرافی‌های کوچکتر توانایی مالی برای ارائه خدمات متناسب با تکنولوژی روز را ندارند و متقابلا بر روی عملکرد آن‌ها و جذب کاربران تاثیرگذار خواهد بود؛ البته نحوه عملکرد هر صرافی با توجه به میزان برخورداری آن صرافی از تکنولوژی و امکانات، متفاوت است.

در حالت کلی اگر کاربران از یک صرافی صرفا برای انجام معاملات بلندمدت استفاده کنند، زمان‌بندی دقیق برای دریافت پاسخ بعد از ثبت سفارش آنقدرها هم مهم نیست.

اما افرادی که ترید روزانه و یا معاملات با فرکانس بالا انجام می‌دهند باید حتما به دنبال صرافی‌هایی با ارائه سرویس کالوکیشن باشند. خدمات کالوکیشن در صرافی‌های مشهوری مانند HitBTC، Bitfinex، Gemini و Coinbase ارائه می‌شود.

آخرین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که ارتباط اینترنتی معامله‌گران هم از جمله عوامل محدودکننده است. حتی اگر پلتفرم صرافی سرعت فوق‌العاده بالایی داشته باشد، سفارشات را با همان سرعتی که دریافت کرده پردازش می‌کند که این موضوع به سرعت اینترنت کاربر بستگی دارد.

در این مورد هم سرمایه‌گذاران خرد مشکل چندانی نخواهند داشت ولی این موضوع برای سرمایه‌گذاران و تریدرهای حرفه‌ای مهم است، چراکه اگر از سرعت خوبی برخوردار نباشند، بخشی از مزایای صرافی پرسرعت را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: 7 نکته مهم در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

تاثیر تاخیر زمانی بر بازار ارزهای دیجیتال 

ممکن است که تاخیر کمتر به حرکت رو به جلوی بازار کریپتو کمک کند، اما افراد بسیاری هستند که به این موضوع به عنوان روند مثبت نگاه نمی‌کنند.

از نظر تئوری، بهبود سرعت معاملات و افزایش رقابت در بازار ارزهای دیجیتال، منجر می‌شود تا بازارها سریع‌تر بر قیمت واقعی یک دارایی دیجیتال تمرکز کنند؛ درست است که این امر سبب به وجود آمدن نوسانات شدید می‌شود، اما انتظار می‌رود که با ادامه رشد کل بازار، ثبات برقرار شود.

در این میان یک نقطه ضعف مهم وجود دارد و آن این است که امکان ایجاد ناهمواری در بازار وجود دارد. کسی که توانایی خرید اینترنت پرسرعت را ندارد قطعا از فرصت‌های بازار عقب می‌ماند.

معمولا این امکانات برای افراد حرفه‌ای فراهم است. همین امر منجر به یک موضوع رایج در امور مالی می‌شود که به کسانی که پول بیشتری دارند، فرصت بیشتری برای پیشرفت داده شده و افراد با درآمد کمتر از این پیشرفت بی‌بهره می‌مانند.

مطمئنا ایجاد این مشکل، هدف بازار ارزهای دیجیتال نیست، اما نتیجه یک بازار آزاد احتمالا چیزی جز این نیست.

سخن پایانی

در دنیای کریپتو، توجه به سرعت برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه نوسانات در این بازار زیاد است و ممکن است فرصت‌های معاملاتی در چند ثانیه از دست بروند.

بنابراین لتنسی یا تاخیر زمانی در ثبت سفارش خرید یا فروش و دریافت پاسخ از صرافی‌ آنلاین برای تریدرها نقش به‌سزایی دارد. در بازارهای مالی مخصوصا بازار کریپتو، اکثر معاملات توسط ربات‌های معاملاتی انجام می‌شود که به سرعت بالایی نیاز دارند.

به منظور دریافت بهترین نتیجه، سرعت اینترنت بالا و لتنسی پایین در کنار انتخاب استراتژی درست معاملاتی، تحلیل و ارزیابی قیمت‌ها و مدیریت سرمایه باید مورد توجه تریدرها قرار بگیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx