7 نکته مهم در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

اسامی کراکن (Kraken)، جمینی ( Gemini) و بایننس (Binance) را شنیده‌اید؟

این‌ها نام‌های چندتا از صرافی‌های کریپتوکارنسی هستند.

صرافی‌های کریپتوکارنسی، بازارهای دیجیتالی هستند که در آن‌ها می‌توانید رمزارزها را بخرید و معامله کنید.

عناوین مطلب:

اگر تصمیم گرفته‌اید که مقداری بیت‌کوین، اتریوم یا ارز دیجیتال دیگری خریداری کنید، باید در یک پلتفرم معامله ارزهای دیجیتال حساب کاربری بسازید تا دلارها (یا هر ارز رایج دیگر) را به دارایی دیجیتال تبدیل کنید.

بعضی از این صرافی‌ها، مثل کوین‌بیس (CoinBase)، از همان روزهای اول بیت‌کوین مشغول‌به‌کار بوده‌اند. در آن زمان، مردم اطلاعات زیادی از نحوه خرید، فروش و ترید ارزهای دیجیتال نداشتند و جاهای خیلی کمتری برای انجام این کارها وجود داشت.

این روزها صرافی‌های ایرانی نیز افزایش پیدا کرده و روش‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در حال افزایش است.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا انتخاب درست بین صرافی‌های ارز دیجیتال مهم است. همچنین با جزئیاتی آشنا خواهید شد که متخصصین توصیه می‌کنند در ارزیابی این صرافی‌ها مدنظر قرار داده شوند و سپس انتخاب بین آن‌ها انجام گیرد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که می‌توانید در آن ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید.

برخی از صرافی برای ترید کردن (خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت) مناسب‌تر هستند، بهتر است به این صرافی‌ها پلتفرم معاملاتی گفته شود.

می‌توانید از صرافی‌ها استفاده کنید و رمزارزی را در ازای یک رمزارز دیگر معامله کنید. مثلاً می‌توانید بیت‌کوین را به لایت‌کوین تبدیل کنید یا اگر دارای حساب بانکی بین‌المللی هستید با استفاده از یک ارز رایج مثل دلار آمریکا، بیت‌کوین بخرید.

صرافی‌ها بازتاب‌دهنده قیمت بازاری فعلی ارزهای دیجیتالی هستند. در صرافی‌ها همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال را به دلار آمریکا یا ارزهای دیگر تبدیل کنید. سپس می‌توانید این مبلغ را به‌صورت نقد در حساب کاربری خود نگه دارید (اگر می‌خواهید بعداً دوباره با آن ارز دیجیتال بخرید) یا آن را از حساب برداشت کرده و به حساب بانکی خود واریز کنید.

البته ایرانی‌ها به دلیل تحریم از این قابلیت‌ها بی‌بهره مانده‌اند و در صرافی‌های خارجی فقط امکان انتقال ارز دیجیتال به صرافی و خارج کردن ارز دیجیتال از صرافی را دارند.

سپس می‌توانند ارزهای دیجیتال را به صرافی‌های آنلاین ایرانی انتقال داده و در ازای ریال بفروشند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال

هیچ صرافی مشخصی وجود ندارد که برای همه کاربران بهترین انتخاب باشد.

در بحث ارزهای دیجیتال بهتر است که علاقه‌مندی‌های خودتان را ارزیابی کنید و آن صرافی را که با اهداف شما جور در می‌آید، پیدا و انتخاب کنید.

برای مثال ممکن است که شما به‌دنبال خرید و فروش کوین یا توکن باشید یا بخواهید در عین حال که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، به یادگیری بیشتر در این حوزه ادامه دهید.

ممکن است که به‌ دلیل معامله شدن یک توکن خاص در یک صرافی گمنام، مجبور شوید در آن صرافی ثبت نام کنید. یا مثلاً ممکن است از Coinbase استفاده کنید؛ زیرا خارج از ایران ساکن هستید و این صرافی ابزارهای خیلی جالبی در اختیارتان قرار می‌دهد که با آن‌ها می‌توانید به یادگیری در حوزه رمزارزها بپردازید و صاحب ارزهای دیجیتال شوید.»

معیارهای انتخاب صرافی مناسب

در ادامه برخی از معیارهایی که برای انتخاب بهترین صرافی باید در نظر بگیرید معرفی می‌کنیم.

1. در دسترس‌ بودن

ممکن است در موقعیت جغرافیایی شما، قوانین و مقررات خاصی حکم‌فرما باشد که باعث منع افراد از خریدوفروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مشخصی شود. مثلا بعضی از کشورها، از جمله چین، دسترسی شهروندان به صرافی‌های کریپتوکارنسی را به‌طور کلی ممنوع کرده‌اند.

یا اینکه صرافی‌های خاصی دسترسی افراد از بعضی کشورها را به سایت و اپلیکیشن خود محدود و ممنوع کرده باشند.

در بین صرافی‌های خارجی، فقط صرافی‌های انگشت‌شماری به افراد ساکن ایران خدمات می‌دهند.

2. امنیت

هیچ نهاد مرکزی یا موسسه‌ای نیست که از ارزهای دیجیتال حمایت و پشتیبانی کند و دارایی‌های رمزارزی شما، مثل پولی که در بانک یا موسسات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سنتی دارید مورد حفاظت قرار نمی‌گیرد.

بعضی صرافی‌ها از بیمه برخوردارند و از ارزهای دیجیتالی که کاربران در حساب صرافی خود نگهداری می‌کنند، در برابر مسائلی مثل خطر هک‌شدن یا کلاهبرداری محافظت می‌کنند. برای مثال، صرافی Coinbase از سیاست بیمه‌ای با ارزش 255 میلیون دلار برخوردار است؛ این یعنی اگر ذخایر Coinbase هک شود و هر میزان ارز دیجیتال تا ارزش 255 میلیون دلار از دست برود، صاحبان حساب تحت حمایت و حفاظت قرار می‌گیرند.

بقیه صرافی‌ها، برای نمونه صرافی Kraken، به‌جای سیاست‌های بیمه روی سیاست‌های امنیتی تکیه می‌کنند و به این طریق از مشتریان‌شان حفاظت می‌نمایند.

چه قصد داشته باشید ارزهای دیجیتال خود را داخل صرافی نگه دارید و چه بخواهید فقط برای زمان کوتاهی آن‌ها را در صرافی بگذارید و بعد به کیف پول خودتان منتقل کنید، بهرحال امنیت آن صرافی باید مهم‌ترین اولویت شما باشد. برای مثال بررسی کنید که صرافی چقدر از دارایی‌هایش را به‌صورت آفلاین و در فضای سخت‌افزاری نگهداری می‌کند.

هر چه ارزش ارزهای دیجیتال بالاتر باشد، این مسئله حتی مهم‌تر هم می‌شود؛ چرا که ارزش بالاتر به‌معنای هدف پرسودتر و مناسب‌تر برای دزدهای بالقوه است.

در سال 2020، در مجموع 28 حمله به صرافی‌های کریپتوکارنسی شد. بزرگ‌ترین آن‌ها حمله‌ای بود که باعث دزدیده‌شدن بیش از 200 میلیون دلار از دارایی‌های ارز دیجیتال صرافی KuCoin واقع در سنگاپور شد.

ببینید صرافی چقدر از دارایی‌هایش را به‌صورت آفلاین نگه می‌دارد.

با این که صرافی‌ها به‌خاطر طبیعت‌شان نیاز دارند مقداری ارز دیجیتال را به‌صورت فعال و آماده نگهداری کنند تا باعث تسهیل معاملات شوند؛ کار هوشمندانه‌ای است که صرافی، بیشتر دارایی‌های خود را در فضای سرد (cold storage) یا آفلاین نگهداری کند. علت مسئله هم این است که در فضای آفلاین، امکان دسترسی برای هکرها دشوارتر است.

مثلاً Coinbase می‌گوید که 98% سرمایه مشتریان را به‌شکل آفلاین نگه می‌دارد و تنها 2% آن به‌صورت فعال مورد معامله قرار می‌گیرد.

این مسئله، به‌علاوه آن سیاست بیمه 255 میلیون دلاری که پیش‌تر گفته شد، به کاربران دلیل بیشتری برای اعتماد می‌دهد و خیال آن‌ها را از بابت محافظت از ارزهای دیجیتال‌شان در برابر هک‌شدن، آسوده‌تر می‌کند.

همچنین می‌توانید به‌دنبال روش‌های عمومی دیگری باشید که باعث افزایش امنیت می‌شوند. ممکن است همین حالا هم با برخی از این روش‌ها که روی پلتفرم‌های دیگر هم کاربرد دارند، آشنایی داشته باشید.

برای مثال، تایید هویت دومرحله‌ای (two-factor authentification) یکی از این روش‌هاست. در این روش نیاز است که برای احراز هویت خود، به‌جز نام کاربری و گذرواژه از یک روش اضافی دیگر هم استفاده کنید. این روش یا عمل اضافی می‌تواند واردکردن کدی باشد که برای هر بار ورود به حساب کاربری‌تان، از روی اپلیکیشن یا پیامکی که به شما ارسال می‌شود می‌خوانید.

عموماً بیشترین احساس امنیت را زمانی خواهید داشت که با صرافی‌های معروف‌تر و محبوب‌تری کار کنید که در حال حاضر، مشتریان زیادی دارند. اگر با صرافی‌های تازه‌کار یا کوچک‌تری کار کنید که دقیقاً مشخص نیست برای حفظ امنیت کاربران‌شان چه تدبیری اندیشیده‌اند، ریسک بیشتری را پذیرفته‌اید.

3. کارمزدها

کارمزد مسئله دیگری است که باید آن را در نظر بگیرید؛ اما به این معنا نیست که لزوماً اگر یک صرافی کارمزدهای بالایی داشت، از کار با آن منصرف شوید.

معمولا صرافی‌ها هر قدر که خرید را برایتان آسان‌تر کنند، در ازای آن کارمزد بالاتری از شما خواهند گرفت.

کارمزدهای بالا همچنین می‌توانند نتیجه بده‌بستانی با مسئله امنیت باشند. یعنی مثلاً در ازای حفاظت اضافی و بیمه‌ای که صرافی‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر در اختیارتان قرار می‌دهند، مجبور می‌شوید که کارمزد بیشتری بپردازید.

کارمزد صرافی‌ها می‌تواند یک مبلغ و هزینه ثابت باشد اما اغلب، درصدی از مبلغ مورد معامله است.

بعضی صرافی‌ها کارمزد متغیر دریافت می‌کنند که بر اساس نوسانات قیمت تغییر می‌کند. کارمزد‌ها اغلب به‌ازای هر تراکنش دریافت می‌شوند و میزان آن می‌تواند برای خریدار و فروشنده متفاوت باشد. همچنین ممکن است بسته به این که چه رمزارزی را معامله می‌کنید، کارمزدهای متفاوتی وجود داشته باشد.

قبل از این که پول و دارایی‌تان را جابه‌جا کنید، اطمینان حاصل نمایید که زمان و چگونگی پرداخت کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال در صرافی موردنظرتان را به‌طور دقیق متوجه شده‌اید.

4. نقدشوندگی

اگر بخواهید ارز دیجیتال مورد نظرتان را بخرید، بفروشید یا معامله کنید، صرافی انتخابی شما باید از حجم معاملات کافی برخوردار باشد تا باعث نقدشوندگی دارایی‌تان شود.

نقدشوندگی (liquidity) یک دارایی به این معناست که هر زمان اراده کردید، بتوانید آن را بفروشید. در معیار نقدشوندگی هم اندازه و بزرگ‌بودن صرافی مهم است. صرافی‌های معروف‌تر، اغلب از بیشترین حجم معامله نیز برخوردارند.

وقتی در بازه زمانی مشخصی، معاملات زیادی در یک صرافی انجام می‌شود، معنایش این است که شما شانس بیشتری برای خرید یا فروش ارز دیجیتال موردنظرتان در بهترین قیمت دارید.

قیمت ارزهای دیجیتال بسیار سریع تغییر می‌کند؛ بنابراین اگر از یک صرافی با حجم معاملات پایین استفاده کنید، ممکن است مجبور شوید مبلغ بالاتری در مقایسه با صرافی‌های معروف‌تر بپردازید.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید وقتی قیمت بیت‌کوین به کمتر از 34,000 دلار رسید، مقداری از این رمزارز را خریداری کنید. حال اگر با یک صرافی با حجم معاملات کم کار کنید، ممکن است در نهایت قیمت متفاوتی از آنچه در نظر داشتید بپردازید. این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که قبل انجام‌شدن خرید شما، قیمت دوباره به‌سمت بالا حرکت کند.

CoinMarketCap که سایتی برای دنبال‌کردن و بررسی قیمت ارزهای دیجیتال است، دائماً حجم معاملات صدها صرافی درحال‌کار را دنبال می‌کند. این سایت در حال حاضر، صرافی‌های Binance، Coinbase و Huobi را به‌عنوان برترین صرافی‌ها از نظر حجم معاملات رتبه‌بندی می‌کند.

5. توکن‌ها و کوین‌های ارائه‌شده در صرافی

همه صرافی‌ها، تمام ارزهای دیجیتال موجود که تعدادشان به هزاران مورد می‌رسد را ارائه نمی‌کنند.

اگر به کوین‌های محبوبی مثل بیت‌کوین و اتریوم علاقه‌مندید، احتمالاً آن را در هر صرافی که موردنظرتان باشد پیدا خواهید کرد. اما برای خرید میم‌کوین‌ها (meme coins) یا آلت‌کوین‌های جدیدتر که ارزش بازاری بسیار کوچکی دارند، نیاز است که بیش از این‌ها بگردید.

تنها به یاد داشته باشید که این‌ نوع ارزهای دیجیتال، در اغلب مواقع از ارزهای دیجیتال مطرح و مشهوری که خود مثل قمار هستند نیز ریسکی‌ترند.

به همین دلیل است که بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که فقط به‌سراغ رمزارزهای بزرگ و معروفی مثل بیت‌کوین و اتریوم یا پروژه‌های شناخته‌شده که تیم و اهداف آنها مشخص است بروید. قبل از موقع هر ارز دیجیتال در یک صرافی، به خاطر بسپارید احتمال از دست رفتن سرمایه شما وجود دارد پس تنها به‌اندازه مبلغی خریداری کنید که آماده از دست دادن آن هستید.

6. ابزارهای آموزشی

برای تازه‌کارها در دنیای کریپتوکارنسی، یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌ها در انتخاب صرافی، ایجاد فرصت و امکان یادگیری بیشتر درباره کوین‌های مختلف، دارایی‌های دیجیتال و فناوری بلاک‌چین است.

صرافی‌ها چه می‌کنند تا شما را دائماً از نظر یادگیری و آموزش به‌روز نگه دارند؟ برای مثال اگر در برنامه Coinbase Earn به یادگیری درباره کوین‌های جدید بپردازید، صرافی Coinbase به شما پاداش می‌دهد.

در ازای تماشای ویدیوها و کامل‌کردن کوییزهای مربوط به کوین‌های مختلف، این صرافی مقدار کمی ارز ارزهای دیجیتال به شما خواهد داد که می‌توانید آن را نگه دارید یا به چیز دیگری تبدیل کنید.

بقیه صرافی‌ها هم دوره‌ها یا مقالاتی در سایت خود ارائه می‌دهند تا به شما در یادگیری درباره بازار ارزهای دیجیتال، تاریخ و نوآوری‌های آن کمک کنند. از جمله این ابزارهای آموزشی، می‌توان به ابزار binance futures testnet اشاره کرد که بازار آتی تستی بایننس است.

در این بازار می‌توان معاملات غیرواقعی انجام داد تا به عنوان یک تریدر، قبل از شروع به کار با پول واقعی، مهارت و توانایی خود در کسب سود در معامله را بسنجید.

7. محل نگهداری رمزارز

محل نگهداری ارز دیجیتال می‌تواند بین علاقه‌مندان به این حوزه، موضوع تفرقه‌برانگیزی باشد.

بسیاری به گزاره «not your keys, not your coins» باور دارند؛ معنی این عبارت این است که اگر کلید کوین‌هایتان دست خودتان نیست، پس اصلاً آن کوین‌ها مال شما نیستند. باور این گروه این است که شما باید کلید عمومی و خصوصی مربوط به ارز دیجیتال‌تان را نزد خود نگه دارید و آن را در حساب خود در صرافی نگهداری نکنید تا آن صرافی مسئول حفظ دارایی شما شود.

با این حال، گاهی اوقات بهره‌بردن از امکان نگهداری رمزارزهایتان در حساب آنلاین یک صرافی می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ به‌خصوص اگر تازه‌کار باشید. بعدتر، وقتی با گزینه‌های موجود برای نگهداری رمزارز بیشتر آشنا شدید یا دارایی‌هایتان را افزایش دادید، ممکن است تصمیم بگیرید ارز دیجیتال‌تان را در کیف‌پول خودتان نگه دارید.

وقتی درک و آگاهی بیشتری درباره اهمیت  نگهداری ارز دیجیتال در جای امن پیدا کردید، ممکن است بخواهید کوین‌هایتان را به‌جای دیگری انتقال دهید.

حرف آخر

در انتخاب صرافی ارز دیجیتال، معیارهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانید بنا بر ترجیحات شخصی خودتان آن‌ها را هم در نظر بگیرید.

برای مثال ممکن است پشتیبانی از مشتریان، این که اپلیکیشن موبایل آن پلتفرم را چقدر می‌پسندید یا سهولت استفاده از آن صرافی به‌طور کلی، برای شما موارد مهمی باشند.

اما همان‌طور که بارها از متخصصین شنیده‌ایم، هر چه قبل سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی برای آموزش و یادگیری درباره آن وقت بگذارید، به نفع خودتان است و این یکی از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

به این که با چه نوع کارمزد و چه میزان امنیتی احساس راحتی می‌کنید، چه مراحلی را برای نگهداری کوین‌هایتان طی خواهید کرد و چه اهدافی دارید فکر کنید.

باید زمان بیشتری برای یادگیری درباره این فضا بگذارید.

شما دارید پول‌تان را در یک محیط بسیار پرنوسان و بی‌قانون ریسک می‌کنید.

سرمایه‌گذاری در بازارهای باثبات‌تر با سرمایه‌گذاری در بازارهای نوسانی از زمین تا آسمان فرق دارد. بنابراین یادگیری خیلی مهم است. خصوصاً وقتی قرار است در بازاری سرمایه‌گذاری کنید که شاید از دارایی‌های ریسکی دیگر هم نوسان بیشتری داشته باشد، مقوله آموزش‌دیدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری درباره ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی، با وب‌سایت بورسینس همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش و بررسی صرافی‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx