تفاوت نمودار خطی و لگاریتمی چیست؟ + کدام برای تحلیل بهتر است؟

نمودار خطی و لگاریتمی

نمودار‌ها یکی از ابزارهای بسیار مهم برای نمایش و بررسی قیمت یک دارایی هستند.

بسته به نوع مقیاس قیمتی که هنگام مشاهده داده‌ها استفاده می‌شود، تفسیر نمودار سهام می‌تواند در بین معامله گران مختلف متفاوت باشد.

اکثر نرم‌افزارهای آنلاین و کارگزاری‌ها ابزار و نمودارهای مختلفی را برای تجزیه‌وتحلیل دارایی‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. 

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: بررسی پلتفرم تحلیلی تریدینگ ویو (TradingView)

شما این ابزارها را می‌شناسید؟ برای آشنایی بیشتر با نمودار‌های اندازه گیری قیمت یک دارایی و درک تفاوت آنها، تا پایان این مطلب همراه ما در بورسینس باشید. 

نمودار‌های نمایش قیمت دارایی

دو نمودار، نسبت به دیگر ابزارهای اندازه‌گیری و بررسی، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دو نوع متداول مقیاس مورداستفاده برای تحلیل حرکت قیمت عبارت‌اند از: 

  • مقیاس قیمت یا نمودار لگاریتمی 
  • مقایس قیمت یا نمودار خطی (حسابی)

نمودار لگاریتمی که به آن log نیز گفته می‌شود – نشان‌دهنده فاصله قیمت در محور عمودی یا y است که وابسته به درصد تغییر در قیمت دارایی اساسی است. 

بیشتر بخوانید: 3 نمودار پر کاربرد برای انجام تحلیل تکنیکال

نمودار خطی را به نام نمودار حسابی هم می‌شناسند. این نمودار قیمت را در محور y با استفاده از فاصله مساوی بین قیمت‌های تعیین شده نشان می‌دهد. نمودارهای خطی مقادیر مطلق را نمایش می‌دهند.

نمودار لگاریتمی

نمودار مقیاسی قیمت لگاریتمی جز رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نمودارهایی است که جهت نمایش قیمت یک دارایی استفاده می‌شود.

نمودار لگاریتمی به‌گونه‌ای ترسیم می‌شود که فاصله قیمت روی محور عمودی، به صورت درصدی قابل دیدن است. همچنین اندازه‌گیری در این نمودار به‌گونه‌ای است که درصد تغییرات دارایی روی نمودار لگاریتمی، مساوی با فاصله عمودی ترسیم می‌شود. 

اکثر تحلیلگران فنی و معامله گران از مقیاس‌های قیمت لگاریتمی استفاده می‌کنند. معمولاً در این نمودار تغییرات به صورت درصد تکرارشونده با فاصله مساوی بین اعداد در مقیاس نشان داده می‌شود.

برای درک بهتر عملکرد و روش استفاده از نمودار لگاریتمی به یک مثال توجه کنید. به‌عنوان‌مثال، روی یک نمودار لگاریتمی فاصله بین 10 تا 20 دلار برابر با فاصله بین 20 تا 40 دلار است. زیرا در هر دو سناریو، دارایی افزایش 100 درصدی قیمت را تجربه کرده است.

مثال دیگر، اگر قیمت یک دارایی صعود 10 درصدی داشته باشد و قیمت آن از 60 به 66 درصد برسد، تغییرات قیمتی این دارایی برابر با زمانی است که قیمتش از 100 به 110 رسیده است.

 مقیاس‌های قیمت لگاریتمی بهتر از مقیاس‌های قیمت خطی هستند. زیرا اطلاعات دقیق‌تری از افزایش یا کاهش شدید قیمت را نشان می‌دهند.

این نمودارها می‌توانند به سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران کمک کنند تا روند حرکت یک سهم را پیش‌بینی کرده و متوجه شوند که قیمت یک سهم چقدر باید حرکت کند تا به هدف خرید یا فروش برسد.

بااین‌حال، اگر قیمت‌ها نزدیک به هم باشند، مقیاس‌های لگاریتمی قیمت ممکن است متراکم و خوانا شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر قیمت دارایی از 100.00 دلار به 10.00 دلار سقوط کرده باشد، فاصله بین هر دلار در مقیاس خطی قیمت بسیار کم خواهد بود، و مشاهده حرکت از 15.00 دلار به 10.00 دلار تقریبا غیرممکن خواهد بود.

نمودار لگاریتمی
نمودار لگاریتمی جز رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نمودارهایی است که جهت نمایش قیمت یک دارایی استفاده می‌شود.

نمودار خطی

نمودار خطی به‌عنوان نمودار حسابی نیز شناخته می‌شود.

این نمودار به‌گونه‌ای است که حرکات دارایی‌ها را متناسب با درصد تغییرشان مشخص نمی‌کند. در عوض، یک مقیاس قیمت خطی، تغییرات سطح قیمت را با هر تغییر واحد مطابق با ارزش واحد ثابت ترسیم می‌کند. 

هر تغییر در مقدار در شبکه ثابت است و ترسیم مقیاس‌های قیمت خطی را به‌صورت دستی آسان‌تر می‌کند. یک مقیاس قیمت خطی در سمت محور y  (محور عمودی) نمودار ترسیم شده است. بین قیمت‌های ذکر شده فاصله یکسانی وجود دارد.

تصویر زیر نمونه‌ای از بررسی نمودار خطی یک سهم و حرکت آن است. در این نمودار تغییر 10 دلاری از 60 تا 70 مشابه با تغییر قیمت از 100 به 110 است. 

نمودار حسابی
نمودار حسابی به‌گونه‌ای است که حرکات دارایی‌ها را متناسب با درصد تغییرشان مشخص نمی‌کند.

اگر چه هر دو این نمودار‌ها برای ترسیم و بررسی حرکت یک دارایی بسیار کارآمد هستند، اما تفاوت‌های مهمی دارند. تفاوت‌هایی درک آنها کمک می‌کند تا نمودار‌ها را راحت‌تر بخوانید و در نتایج به دست آمده خود لحاظ کنید. 

تفاوت‌های کلیدی نمودار خطی و لگاریتمی

فرض کنید برای تحلیل یک دارایی از هر دو نمودار خطی و لگاریتمی استفاده و نتایج به دست آمده از این نمودار‌ها با یک‌دیگر بررسی می‌کنیم.

افزایش قیمت از 10 دلار به 15 دلار با همان حرکت صعودی نشان داده می‌شود که افزایش بین 20 تا 25 دلار در نمودار خطی است. 

هر دو افزایش 5 دلار است و نمودار خطی قیمت را در بخش‌های مساوی نشان می‌دهد. بااین‌حال، یک مقیاس قیمت لگاریتمی، حرکات عمودی متفاوتی را برای تغییرات قیمت بین 10 تا 15 دلار و تغییر قیمت بین 20 تا 25 دلار نشان می‌دهد. 

درحالی‌که هر دو حرکت مبلغ یکسانی هستند، اولین تغییر 5 دلاری نشان‌دهنده افزایش 50 درصدی قیمت دارایی است. دومین تغییر 5 دلاری نشان‌دهنده افزایش 25 درصدی قیمت دارایی است. 

ازآنجایی‌که افزایش 50 درصدی بیشتر از 25 درصد است، طراحان نمودار از فاصله بیشتری بین قیمت‌ها استفاده می‌کنند تا به‌وضوح، بزرگی تغییرات را نشان دهند.

هنگام استفاده از مقیاس لگاریتمی، فاصله عمودی بین قیمت‌ها در مقیاس زمانی برابر خواهد بود که درصد تغییر بین مقادیر یکسان باشد. با استفاده از مثال بالا، فاصله بین 10 تا 15 دلار برابر با فاصله بین 20 تا 30 دلار خواهد بود زیرا هر دو نشان‌دهنده افزایش 50 درصدی قیمت هستند. 

کاربرد نمودار خطی و لگاریتمی
بیشتر معامله‌گران و برنامه‌های نمودارگیری از مقیاس لگاریتمی استفاده می‌کنند، اما بهتر است از روش‌های دیگری هم برای بررسی دارایی‌ها و اطلاعات موردنظر خود استفاده کنید.

جمع‌بندی 

درباره نمودار خطی و لگاریتمی با شما صحبت کردیم. هر کدام از این نمودار‌ها مزایا و معایب متفاوتی دارند. اینکه کدام یک از این نمودار‌ها بهتر است و اطلاعات آن می‌تواند کارآمد باشد تا حد زیادی بستگی به نوع تحلیل و بازه زمانی تحلیل‌گر دارد.

به‌طورکلی، اکثر معامله‌گران و برنامه‌های نمودارگیری از مقیاس لگاریتمی استفاده می‌کنند، اما همیشه توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر و در نظر گرفتن تمام جوانب جانبی و اطلاعات مهم، از روش‌های دیگری هم برای بررسی دارایی‌ها و اطلاعات موردنظر خود استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا تعیین کنید که کدام یک برای سبک معاملاتی شما مناسب‌تر است.

نوسان‌گیرها و افرادی که تحرکات کوتاه‌مدت یک سهم را بررسی می‌کنند سراغ نمودار‌های خطی یا حسابی می‌روند. از طرفی چارتیست‌هایی که تاریخچه قیمت را در بلند‌مدت مدنظر دارند و استراتژی برنامه‌ریزی آنها دوره طولانی‌تری را شامل می‌شود، سراغ نمودار‌های لگاریتمی می‌روند. 

شما چه اطلاعاتی درباره نمودار خطی و لگاریتمی دارید؟ کدام یک از این نمودار‌ها متناسب با استراتری معاملاتی شماست و می‌تواند کارآمدی بیشتری داشته باشد؟ تجربیات و اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx