8 اشتباه رایج در سرمایه‌گذاری که باید از آن‌ها اجتناب کنید!

اشتباه در سرمایه‌گذاری

این داستان ممکن است برای اکثر ما اتفاق بیافتد: شما در یک مهمانی هستید، و «بلوف‌زن یا چاخان» مجلس سر صحبت را با شما باز می‌کند و درباره آخرین حرکتش در بازار سهام بلوف می‌زند!

این‌طور که پیداست این بار او در یک شرکت نوپای لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده است. از قرار معلوم، او چیزی درباره این شرکت نمی‌داند، اما کاملاً شیفته آن است و 25 درصد از سبد سهامش را به این شرکت اختصاص داده است؛ تنها به این امید که بتواند به سرعت پول خود را دو برابر کند.

از طرف دیگر، شما با دانستن اینکه او حداقل چهار اشتباه رایج سرمایه‌گذاری مرتکب شده است، کمی احساس اعتماد به نفس می‌کنید. در زیر با چهار اشتباه مهمان بلوف‌زن داستان، به علاوه چهار اشتباه دیگر آشنا خواهید شد.

عناوین مطلب:

درس‌های کلیدی

  • اشتباه کردن هنگام سرمایه‌گذاری برای هر کسی اتفاق می‌افتد، اما اگر بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید، می‌توانید به راحتی از برخی از آن‌ها اجتناب کنید.
  • بدترین اشتباه‌های هر کس نداشتن یک برنامه بلندمدت، تصمیم‌گیری بر اساس احساسات و ترس و نداشتن تنوع در پورتفوی سرمایه‌گذاری است.
  • اشتباه‌های دیگر عبارت‌اند از چسبیدن به یک سهم به دلایل اشتباه و تلاش برای زمان‌بندی بازار است.

8 اشتباه رایج در سرمایه‌گذاری

در ادامه با رایج‌ترین اشتباه‌هاتی که هر سرمایه‌گذار ممکن است مرتکب شود آشنا می‌شوید. در پایان مقاله نیز راهکارهایی برای اجتناب کردن از این اشتباه‌ها ارائه شده است:

1. آشنا نبودن با سرمایه‌گذاری

وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان، نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هشدار می‌دهد که با مدل‌های کسب و کار آن‌ها آشنایی ندارید.

بهترین راه برای جلوگیری از این امر، ایجاد یک سبد متنوع از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است.

در صورت سرمایه‌گذاری در سهام، قبل از سرمایه‌گذاری حتماً با شرکت‌های صاحب آن سهام به خوبی آشنا شوید.

هشت اشتباه سرمایه گذاری
نداشتن اطلاعات و دانش کافی هنگام سرمایه‌گذاری می‌تواند سرمایه شما را به باد دهد.

2. چسبیدن به یک شرکت

خیلی اوقات، وقتی می‌بینیم شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم عملکرد خوبی دارد، به راحتی عاشق آن می‌شویم و فراموش می‌کنیم که سهام را به عنوان سرمایه‌گذاری خریده‌ایم.

همیشه به یاد داشته باشید که این سهام را برای کسب سود خریده‌اید. در صورت ایجاد هر گونه تغییر در عوامل بنیادی که شما را تشویق به خرید سهام شرکت کرد، به فروش سهام آن شرکت فکر کنید.

3. نداشتن صبر

داشتن یک رویکرد آهسته و پیوسته، در بلندمدت بازده بیشتری را به همراه خواهد داشت.

اینکه از یک پورتفوی انتظار داشته باشید خلاف آنچه برای آن طراحی شده عمل کند دیر یا زود سرتان به سنگ می‌خورد. این بدان معنی است که شما باید در رابطه با بازه زمانی رشد و بازدهی پرتفوی، دیدگاه‌های واقع بینانه داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

4. گردش بیش از حد سرمایه

گردش، یا ورود به موقعیت‌‌های سرمایه‌گذاری و خروج از آن‌ها، یکی دیگر از عوامل نابودی بازده سرمایه‌گذاری است.

مگر اینکه شما یک سرمایه‌گذار نهادی باشید که از نرخ کمیسیون پایین بهره‌مند باشد، وگرنه هزینه انجام تراکنش‌های زیاد می‌تواند موجودی حساب‌تان را به زودی تخلیه کند (البته، بماند که نرخ مالیات کوتاه‌مدت و هزینه فرصت از دست دادن سودهای بلندمدت سایر سرمایه‌گذاری‌های معقول چه ضررهای بزرگی به شما می‌زند).

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ضرر در بورس و نحوه جلوگیری از آن‌ها

5. تلاش برای زمان‌بندی بازار

تلاش برای زمان‌بندی کردن بازار هم موجب از دست رفتن بازدهی می‌شود.

زمان‌بندی یعنی یافتن بهترین زمان‌ها برای ورود و خروج از بازار؛ زمان‌بندی بازار به صورت موفق بسیار دشوار است؛ حتی سرمایه‌گذاران نهادی نیز اغلب در این کار شکست می‌خورند.

در یک مطالعه معروف با عنوان «تعیین‌کننده‌های عملکرد پرتفوی» (ژورنال تحلیلگران مالی، 1986)، که توسط گری پی. برینسون، ال. راندولف هود، و گیلبرت ال. بیبوور انجام شد، بازده صندوق‌های بازنشستگی آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت.

پژوهشگران این مطالعه به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط، تقریباً 94 درصد از تغییرات ایجاد شده در بازدهی در طول زمان توسط تصمیم‌های سیاست سرمایه‌گذاری توجیه می‌شود.

6. انتظار برای سر به سر شدن

انتظار برای رسیدن قیمت به نقطه سر به سر یکی دیگر از اشتباه‌هایی است که می‌تواند سودهای قبلی‌تان را از شما بگیرد.

 

اجتناب از اشتباهات
در این حالت، شما منتظر می‌مانید تا قیمت سهامی که حالا افت کرده است دوباره به قیمت روز اول برسد تا بدون ضرر از آن سهام خارج شوید.

در امور مالی رفتاری این اتفاق را «خطای شناختی» می‌نامند. سرمایه‌گذارانی که حاضر به پذیرش و درک ضرر نیستند، در واقع از دو طریق ضرر می‌کنند.

اولاً، آن‌ها حاضر به فروش یک سهم ضررده نیستند، حتی تا زمانی که قیمت آن همچنان به ریزش خود ادامه دهد. دوماً، در اینجا مسئله هزینه فرصت مطرح می‌شود، که به معنای از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری کردن در سهام سودده دیگر است.

7. عدم متنوع‌سازی سبد سهام

اگرچه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ممکن است بتوانند با سرمایه‌گذاری در چند موقعیت محدود به بازدهی بسیار خوب برسند، اما سرمایه‌گذاران معمولی نباید به این روش عمل کنند.

کار عاقلانه‌تر این است که چنین افرادی به اصل تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌ها پایبند باشند. سرمایه‌گذاران معمولی باید در ایجاد پورتفوی متشکل از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، بر روی چندین صنعت و ابزار مالی مهم سرمایه‌گذاری کنند.

8. تصمیم‌گیری تحت احساسات

شاید قاتل شماره یک بازدهی هر سرمایه‌گذاری، احساسات باشد.

این اصل که «ترس و طمع بر بازار حکومت می‌کنند» درست به نظر می‌رسد. سرمایه‌گذاران نباید اجازه دهند ترس یا طمع تصمیم‌های آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. در عوض، آن‌ها باید روی تصویر بزرگتر بازار تمرکز کنند.

شاید بازده بازار سهام در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به شدت نوسان داشته باشد، اما در بلندمدت، بازده‌های تاریخی از آن سرمایه‌گذارانی است که صبور بوده‌اند.

برای درک بهتر این موضوع به بازده سهام 500 شرکت برتر ایالات متحده (S&P 500) توجه کنید؛ بازده این سهام در یک بازه زمانی 10 ساله تا 13 می ‌2022 تنها 11.51 درصد بوده است. در همین حال، بازدهی این سهام از ابتدای سال میلادی جاری تا امروز (اوایل تیر 1400) -یعنی در کمتر از 6 ماه- حدود 15.57 درصد بوده است.

سرمایه‌گذاری که تحت تأثیر احساسات به بازار نگاه می‌کند ممکن است این بازده منفی را ببیند و از ترس اقدام به فروش سهامش کند، در حالی که شاید بهتر بود دارایی خود را برای مدت طولانی‌تر نگه می‌داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

چگونه از این اشتباهات اجتناب کنیم؟

در ادامه چند نکته کاربردی برای جلوگیری از این اشتباهات رایج و داشتن یک پورتفوی سالم را معرفی کرده‌ایم:

1. یک برنامه اجرایی تهیه کنید

به این فکر کنید که در چرخه عمر سرمایه‌گذاری در کجا قرار دارید، اهداف‌تان چیست و برای رسیدن به آن‌ها چقدر باید سرمایه‌گذاری کنید.

اگر توانایی انجام این کار را ندارید، از یک برنامه‌ریز مالی معتبر کمک بگیرید.

همچنین، هیچ وقت فراموش نکنید که چرا پول‌تان را سرمایه‌گذاری می‌کنید، در این صورت انگیزه پیدا می‌کنید که بیشتر پس‌انداز کنید و حتی ممکن است راحت‌تر بتوانید ترکیب سبد سهام‌تان را به درستی تعیین کنید.

انتظارات‌تان از سرمایه‌گذاری را با بازدهی بازار در گذشته وفق دهید. انتظار نداشته باشید با سرمایه‌گذاری در بازار بورس یک شبه ثروتمند شوید. آنچه باعث ایجاد ثروت می‌شود، داشتن یک استراتژی سرمایه‌گذاری پایدار و بلندمدت در طول زمان است.

2. برنامه اجراییتان را در حالت خودکار قرار دهید!

با افزایش درآمدتان می‌توانید سرمایه بیشتر را وارد بازار کنید.

همیشه سرمایه‌گذاری‌های خود را زیر نظر داشته باشید و در پایان هر سال یا هر دوره زمانی دلخواه، عملکرد آن‌ها را بررسی کنید.

در مورد اینکه آیا نسبت حقوق صاحبان سهام به درآمد ثابت باید مثل قبل باشد یا با توجه به موقعیت‌تان در زندگی باید تغییر کند، فکر کنید.

3. مقداری پول برای «سرمایه گذاری تفریحی» کنار بگذارید!

همه ما در مواقعی وسوسه شده‌ایم که پول خرج کنیم. این طبیعت انسان است. پس به جای تلاش برای مبارزه با این وسوسه، آن را بپذیرید.

مقداری «پول سرمایه‌گذاری تفریحی» کنار بگذارید. این مقدار نباید بیش از 5 درصد از سبد سرمایه‌گذاریتان باشد و باید صرفاً پولی باشد که نگران از دادن آن نیستید.

برای این کار از پول بازنشستگی استفاده نکنید. همیشه به دنبال سرمایه‌گذاری در یک شرکت مالی معتبر باشید. از آنجا که این نوع سرمایه‌گذاری شبیه به قمار است، از قوانین دنیای سرمایه‌گذاری پیروی کنید.

  1. ضررهای خود را به اصل سرمایه محدود کنید؛
  2. آماده از دست دادن 100 درصد سرمایه خود باشید؛
  3. یک مبلغ یا درصد سود یا ضرر از پیش تعیین شده را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید و در صورت رسیدن به آن، از سرمایه‌گذاری خارج شوید.

بیشتر بخوانید: چه تفاوتی میان سرمایه گذاری و قمار وجود دارد؟

سخن پایانی

اشتباه کردن بخشی از فرآیند سرمایه‌گذاری است. دانستن اینکه این اشتباه‌ها چه هستند، چه زمانی آن‌ها را انجام می‌دهید و چگونه باید از آن‌ها اجتناب کنید به شما کمک می‌کند یک سرمایه‌گذار موفق باشید.

برای جلوگیری از ارتکاب اشتباه‌های بالا، یک برنامه کامل و منظم تهیه کنید و به آن پایبند باشید. اگر وسوسه شدید سرمایه‌گذاری پر ریسکی انجام دهید، مقداری پول تفریحی برای این کار کنار بگذارید؛ پولی که کاملاً آماده از دست دادن آن هستید.

با رعایت نکات و راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله و با کسب تجربه کافی در بازار، می‌توانید سبد بی‌نظیری از سهام تشکیل دهید و از سود سرشار آن بهره‌مند شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx