35 نکته ارزشمند برای حرفه‌ای شدن در بورس و معامله‌گری سهام

معامله گر حرفه ای

معامله‌گری تفاوت زیادی با سرمایه‌گذاری دارد. معامله‌گری یا تریدینگ به معنای کسب سود از نوسانات در کوتاه‌مدت است، در حالی که سرمایه‌گذاری یک استراتژی بلندمدت است. سخت‌ترین کار برای یک معامله گر حرفه ای بورس، تشخیص روند آتی بازار به شکل صحیح است.

اصولاً همه‌ی ما دوست داریم سهامی را خریداری کنیم که در کف قیمت قرار داشته باشد و پس از خرید ما، بلافاصله شروع به رشد کند.

با این حال، چنین چیزی امکان ندارد چون بازار سرمایه گذاری بی ثبات و پر نوسان است و روندها هم در همین شرایط شکل می‌گیرند. در عین حال تشخیص دقیق روند آینده بازار نیز غیرممکن است و تنها می‌توان تا حدودی روند بازار را پیش بینی کرد.

عناوین مطلب:

نمی‌توان روند آتی بازار را به طور 100% تشخیص داد، اما می‌توان با تحلیل تکنیکال، احتمالات را سنجید و بر اساس آن‌ها اقدام کرد. تحلیل تکنیکال یکی از مهم‌ترین ابزار پیش بینی روند بازار است.

یادگیری تحلیل تکنیکال یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که برای قرار گیری در مسیر حرفه‌ای شدن به آن نیاز دارید. برای پاسخ به اینکه چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم باید گفت که تحلیل تکنیکال یکی از مهم‌ترین موارد برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای بورس است.

کاملترین راهنمای سرمایه گذاری در بورس را در اینجا بخوانید.

چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم؟

در ادامه این مطلب به طور مفصل در مورد اینکه چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم صحبت خواهیم کرد.

1. شناخت کلی از بازار

یک معامله گر برای موفقیت، باید ابتدا باید بورس تهران و جو کلی بازار سرمایه گذاری را بشناسد. متأسفانه بسیاری از سرمایه گذاران هنوز درک درستی از نحوه کار بورس ندارند و حتی پایه‌ترین مفاهیم را نمی‌دانند و با این حال شروع به معامله‌گری می‌کنند!

معامله گران حرفه ای بورسه همگی با پایه‌ترین و ساده‌ترین مفاهیم بورس گرفته تا مفاهیم پیچیده آشنا هستند.

2. شناخت سهم‌ها یا گروه‌های مستعد رشد

به عنوان یک معامله‌گر باید تشخیص دهیم بازار کدام سهم‌ها یا گروه سهم‌ها مستعد رشد هستند. برخی از سهام در بازار بورس به هر دلیلی ممکن است آینده بهتری نسبت به سایر سهام داشته باشند. سرمایه گذاران در ابتدا می‌توانند در مورد بهترین سهام بازار تحقیق کرده و در آن‌ها سرمایه گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: خرید سهام صادرات محور؛ همگام شدن با رشد دلار!

3. مشورت مدام با فعالین حرفه‌ای بازار

سرمایه گذاران باید به طور مرتب با فعالین حرفه‌ای بازار مشورت کنند تا با نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها آگاه شوند. آن‌ها می‌توانند با دنبال کردن نظرات و تحلیل‌ها در کانال یا سایت‌ از اطلاعات آن‌ها در بازار بورس بهره ببرند.

4. مطالعه تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال

در پاسخ به اینکه چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم، باید به‌طور مرتب و مداوم از دیدگاه‌های کارشناسی روز تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکال بازار آگاهی پیدا کنیم. دیدگاه‌های کارشناسان و تحلیلگران می‌تواند کمک زیادی به معامله گران حرفه ای بورس کند.

بیشتر بخوانید: 7 فاکتوری که برای خرید سهام با تحلیل بنیادی باید لحاظ کنید!

5. مطالعه دیدگاه‌های معامله گران حرفه ای بورس

معامله گران حرفه ای بورس باید در حد معمول از نظرات سایر معامله گران فعال در خصوص بازار و آینده آن آگاهی پیدا کنند. بازار سرمایه گذاری و بورس اغلب بازاری تجربی است؛ از این رو افرادی هستند که به خاطر تجربه‌های زیادی که از افت و خیزهای بازار دارند، درس‌های خوبی می‌توانند برای ما داشته باشند.

چه بسا ممکن است این افراد چیزهایی را ببینند که کارشناسان حرفه‌ای بازار به آن توجه نکرده‌اند. این افراد را می‌توان در تالارهای کارگزاری‌ها دید و یا نظراتشان را در گروه‌های تلگرام، تالارها و انجمن‌های بورسی و اتاق‌های گفتگو و وبلاگ‌های بورسی مطالعه کرد.

بیشتر بخوانید: گروه‌های تلگرامی بورسی را چگونه پیدا کنیم؟ + معرفی 5 کانال برتر

6. آشنایی با فعالیت‌های سرمایه گذاران دیگر

در انجام فرایند چگونه به معامله گر حرفه ای شویم باید حتماً با فعالیت‌های دیگر سرمایه گذاران و تریدر‌های بازار هم آشنا شویم. باید ببینیم غالب بازار بیشتر روی کدام سهام یا گروه‌ها توافق دارند. در برهه‌های زمانی خاص، برخی گروه‌های بورسی محبوبیت و رشد بیشتری تجربه می‌کنند و ما باید سعی کنید این گونه سهام را پیدا و در آن‌ها سرمایه گذاری کنیم.

در وب سایت tsetmc.com می‌توانید ببینید که کدام سهام بیشترین بازدید را داشته‌اند، در گروه‌های مختلف از چه گروه و سهمی بیشتر صحبت می‌شود و بسیاری اطلاعات دیگر که به نوبه خود کمک زیادی به شما خواهند کرد.

7. سرمایه‌ای که به این زودی استفاده‌ای برای آن نداریم

پس از شناخت بهترین نماد‌ها و آن‌هایی که بیشترین پتانسیل برای رشد را دارند باید نقدینگی لازم برای خرید سهام را در اختیار داشته باشیم.

سرمایه گذاران می‌توانند با خرید برخی از سهام‌هایی که از قدرت نقد شوندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان در هر لحظه آن‌ها را فروخت، نقدینگی لازم را همیشه در اختیار داشته باشند؛ به خصوص برای زمان‌هایی که لازم است سریعاً نسبت به خرید سهام بهتر اقدام کرد.

بنابراین خرید سهامی که نقد شوندگی بالایی دارد، خود نوعی حفظ نقدینگی است. یعنی همیشه نیاز نیست پول نقد کنار بگذاریم و این مهم‌ترین دلیلی است که کارشناسان همیشه به خرید سهام بنیادی و پر پتانسیل توصیه می‌کنند چون این سهام همچون پول نقد عمل می‌کنند.

البته این راهکار یعنی کل پول نقد را تبدیل به سهام پر پتانسیل کردن، بهتر است فقط و فقط توسط معامله گران حرفه ای بورس انجام شود و افراد مبتدی بهتر است همیشه در حساب خود به غیر از سهام پرتفوی، 30 ــ 20 درصد از سرمایه را به صورت نقد نگه دارند.

8. حرکت مطابق روند بازار

بازار بورس گاهی صعودی است و گاهی نزولی، گاهی یک سهم افزایش پیدا می‌کند و دیگری کاهش! معامله گران باید سعی کنند بسته به شرایط بازار حرکت کرده و از فرصت‌هایی که بازار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده کنند نه اینکه در مسیری خلاف جهت بازار حرکت کنند.

به عنوان نمونه، فرض کنید سهامدار عمده‌ای به‌طور مداوم سهمی را به کف می‌آورد و خریداری می‌کند، در این مواقع یک معامله گر حرفه ای بورس باید سعی کند درصدی از این نوع سهام را در کف قیمت، خریداری کرده و در زمان مناسب بفروشد.

یا مثلاً زمانی که بازار مستعد رشد سهام مرتبط با بازارهای جهانی است باید معامله‌گر نیز با این روندها همگام و منطبق شود و همیشه هم‌راستا با روندهای بازار حرکت کند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

9. پدیده صف

غالباً آن‌هایی که در صف می‌ایستند در واقع کسانی هستند که در محدوده‌های کف، موفق به خرید و در محدوده‌های اوج، موفق به فروش نمی‌شوند.

با این حال، پدیده صف دقیقاً چیست؟ فرض کنیم شخصی در محدوده کف 180 تومان، سهام صدرا خریده است و بعد از چند روز، صدرا در 230 تومان، دارای صف خرید 20 میلیونی است. آیا آن کسی که در 180 تومان صدرا خریده است، باز هم در قیمت 230 تومان، در صف خرید صدرا حضور دارد؟

غالبا بعید است؛ چون این شخص یا تا کنون سهم صدرا را کامل یا بخشی از آن را فروخته و منتظر فروش بقیه‌ی آن است و آن‌هایی که دائم در صف خرید یا فروش هستند اصولاً کسانی هستند که قادر نیستند در محدوده‌های کف و سقف، سهمی را خریداری نموده یا بفروش برسانند. معمولاً افراد حرفه‌ای کمتر در صف‌ها حضور دارند.

10. قدرت پیش‌بینی روند احتمالی حداقل در 7 روز آینده

بسیار مهم است که یک معامله گر حرفه ای بورس بتواند روند احتمالی کل گروه‌ها و سهام را برای حداقل یک هفته‌ی آینده یا 5 روز معاملاتی آتی پیش‌بینی کند. تریدر‌ها وقتی قصد تحلیل بازار را دارند نباید علایق شخصی خود را دخیل کنند؛ در عوض باید سعی کنند در بازار کاملاً بی‌طرف باشند تا بتوانند روند بازار را بهتر تشخیص دهند.

به عنوان مثال ممکن است نمادی صف خرید سنگینی داشته باشد و ما آن سهم را در پرتفوی خود نداشته باشیم، در اینجا نباید دچار ترس شویم یا حس کنیم که از سایر سرمایه گذاران بازار عقب هستیم. این حالات و رفتار، ممکن است ما را از واقعیات بازار منحرف کند.

در این شرایط، باید به تحلیل و تجزیه بازار بپردازیم و حتی اگر پیش‌بینی ما به واقعیت بپیوندد یا غلط از آب در آید چندان مهم نیست. مهم این است که ما یاد می‌گیریم با نگاه به آینده معامله کنیم و هر چه بیشتر در این خصوص تلاش نماییم حرفه‌ای‌تر می‌شویم و ضریب خطایمان بسیار کاهش خواهد یافت.

11. خرید پلکانی

یکی از مهم‌ترین موارد در اینکه چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم، آشنایی با استراتژی خرید پلکانی یا خرید پله‌ای است. خرید پلکانی سهام یعنی سرمایه گذار به طور مداوم مقدار مشخصی از یک دارایی را طی بلند مدت خریداری کند.

به عنوان نمونه، معامله گر می‌تواند به مدت 10 سال، هر ماه به قیمت 100 هزار تومان از یک سهام را فارغ از روند بازار خریداری کند.

Screenshot 4 13
با خریدهای پلکانی علاوه بر اطمینان خاطر بیشتر، کنترل بهتری روی دارایی های خود خواهید داشت.

خرید پلکانی به طور کلی کمک زیادی به سرمایه گذاران می‌کند. یکی از بارزترین معایب آن این است که معامله گر دیگر تحت تأثیر روند بازار قرار نمی‌گیرد و همچنین در بلند مدت می‌بینید که سود بسیار بیشتری نسبت به کسی داشته است که کل دارایی خود را یک جا صرف خرید یک دارایی کرده‌ است.

ولی این اشکال را هم دارد که ممکن است پس از خرید اندکی سهم در پله‌های اول، آن سهم شروع به رشد نماید و ما مقدار کمی از سهم را خریده باشیم و سود کمتری نصیب ما می‌گردد.

اما خب می‌توان گفت که این معایب به مزایا و ریسک پایینی که این استراتژی ارائه می‌دهد، می‌ارزد. به همین دلیل به معامله‌ گران حرفه ای بورس توصیه شود از خرید پلکانی استفاده نمایند. تعداد پله‌های خرید محدودیتی ندارد و می‌توانید در 3 تا 4 تا 7 تا 10 پله و حتی بالاتر در طی یک روز یا چند روز خرید نمایید.

بسته به نقدینگی هر سهامدار، کسانی که نقدینگی بیشتری دارند می‌توانند در هر پله تعداد بیشتری سهم بخرند و آن‌ها که نقدینگی کمتری دارند می‌توانند در هر پله تعداد کمتری سهم خریداری نمایند. فقط نکته اینجاست که در روند منفی اگر کسی بتواند در پله‌های آخر تعداد بیشتری نسبت به پله‌های اول خریداری نماید، با ارزش‌تر خواهد بود.

اما خرید پلکانی به این معنی نیست که کورکورانه شروع به خرید یک سهم کنید و تصمیم بگیرید در صورت افت قیمت، بازهم خریداری کنید. خرید پلکانی فقط برای سهم‌های بنیادی توصیه می‌شود. ممکن است قیمت یک سهم به طور هیجانی رشد کرده باشد و یک روند نزولی بسیار طولانی در پیشرو داشته باشد.

بیشتر بخوانید: استراتژی DCA چیست و چرا در سرمایه‌گذاری اهمیت دارد؟

12. محاسبه کارمزد کارگزاری

برای معامله گرانی که به صورت کوتاه مدت خرید و فروش می‌کنند، آگاهی از درصد کارمزد کارگزاری‌ها بسیار مهم است. با توجه به اینکه این معامله گران در کوتاه مدت سهام زیادی را خرید و فروش می‌کنند ممکن است مجبور به پرداخت هزینه بالایی در ازای کارمزد کارگزاری‌های شوند.

به همین دلیل به تریدرها و معامله گران کوتاه مدت بورس توصیه می‌شود که قبل از شروع کار با یک کارگزاری، درصد کارمزد آن را به دقت محاسبه کرده و بدانند که به ازای هر معامله چه مقدار هزینه کارمزد باید پرداخت کنند.

خوشبختانه امروزه در اکثر سیستم‌های معاملات آنلاین یک محاسبه‌گر خودکار وجود دارد که کارمزد کارگزار را محاسبه می‌کند و معامله گران با استفاده از آن‌ها آمار دقیقی از هزینه کارمزد تراکنش‌های خود به دست خواهند آورد.

بیشتر بخوانید: کارمزد معاملات بورس چقدر است؟

به طور کلی، همه معامله‌گران بایستی این مبالغ را در محاسباتشان لحاظ کنند چون جزئی از هزینه‌های کار محسوب می‌شود و اگر مجبور به پرداخت هزینه گزافی به صرافی‌ها شوند، تمام کار‌های آن‌ها بی فایده خواهد شد.

13. فروش پلکانی

در برخی مواقع، معامله گر حرفه ای بورس ممکن است سهمی را در کف‌ قیمت خریده باشد اما قبل از اینکه به اوج قیمت برسد آن را بفروشد. دیدن اینکه یک سهم دقیقه پس از فروش ما رشد کرده است مسلماً برای هر معامله گری سخت است.

برای جلوگیری از این شرایط معامله گران می‌توانند از استراتژی فروش پلکانی یا فروش پله‌ای استفاده کنند. فروش پلکانی مانند استراتژی خرید پلکانی عمل می‌کند با این تفاوت که در فروش پلکانی، معامله گر سهام خود را به طور مرتب و در چندین مرحله مختلف می‌فروشد.

تعداد مراحل فروش، بستگی به سلیقه معامله‌گر دارد و محدودیتی ندارد و می‌تواند 3 تا 4 مرحله، حتی 10 مرحله یا بیشتر باشد.چه زمانی به فروش پلکانی متوسل شویم؟ بهترین زمان برای استفاده از فروش پلکانی، وقتی است وقتی از اوج قیمت سهام اطمینان نداریم. در این صورت می‌توانیم به فروش پلکانی متوسل شویم.

بسته به میزان تشخیصی که از اوج قیمتی سهم نزد معامله‌گر ایجاد می‌شود، معامله‌گر می‌تواند بخشی از سهام خود را در روزهای مثبت و محدوده اوج بفروش برساند و مابقی سهام خود را برای فروش در ساعات آینده یا روزهای آینده به‌صورت پلکانی، نگه دارد و این را می‌تواند در فرصت‌های بعد تکرار کند تا همه سهام خود را به فروش برساند.

یکی از مزایای فروش پلکانی این است که اگر سهمی پس از چند پله فروش، افت قیمت شدیدی داشت در صورت تمایل می‌توان نسبت به خرید مجدد آن اقدام نمود.

14. نوسان گیری کنید

سهام در هر زمان یک محدوده قیمتی تعادلی برای خود دارند، به سهامداران توصیه می‌شود سهامی که پتانسیل بالایی دارند و را در قیمت‌های تعادلی یا کمتر از قیمت تعادلی و به‌صورت پلکانی خریداری نمایند. چنین سهامی هر اندازه بیشتر افت قیمت داشتند ارزش بیشتری برای خریداری پیدا می‌کنند.

سهامداران برای نوسان گیری دارایی خود، هنگامی که دارایی پایین‌تر از حد خرید آن‌ها آمده است می‌توانند دوباره نسبت به خرید سهام اقدام کنند. با این کار، میانگین قیمت سهام تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و در واقع خریدار پس از محاسبه کل می‌بینید که قیمت هر سهم کمتر از آنچه که در ابتدا بود، است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوسان گیری در بورس؛ هر آنچه باید درباره نوسانگیری بدانید

15. بررسی روند بازار در کل ساعت روز

بررسی روند بازار در کل ساعات روز به تریدر‌ها کمک می‌کند تا به خوبی از تغییرات قیمت اطلاع داشته باشند. با داشتن زیاد از بازار و تغییرات بازار، تریدر امکان این را دارند که در صورت افزایش قیمت بازار سهام خود را بفروشد یا در صورت کاهش قیمت سهام بیشتری را خریداری کند.

این کار تا حدود زیادی ریسک و خطر سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد و تریدر می‌تواند فرصت‌های متنوعی برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر و یا فروش در قیمت‌های بالاتر داشته باشد. این کار در موفقیت معامله گران حرفه ای بورس تأثیر بسزایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آموزش صفر تا صد تریدر شدن

16. مدیریت استرس و احساسات معامله‌گر

در اینکه چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم لازم است حتماً کنترل خوبی روی احساسات خود در بازار داشته باشیم. معامله گران حرفه ای بورس هر چقدر مدیریت بیشتری روی احساسات خود داشته باشند، معاملات موفق‌تری هم خواهند داشت.

Apa itu trader
کنترل استرس و اضطراب یکی از مهارت های اولیه معامله گران حرفه ای است.

موفقیت در معامله‌گری با احساسات رابطه‌ مستقیمی دارد. هیجانات باعث کاهش ضریب موفقیت یک معامله‌گر در بازار می‌شود. پریشانی ذهن، حواس‌پرتی، پریدن از یک گروه به گروه دیگر، خرید و فروش بی‌نظم و خارج از استراتژی، همگی باعث برهم خوردن بیشتر آرامش می‌شود.

آرامشتان را حفظ کنید، استرس خود را کنترل کنید. کارهایی که باعث افزایش آرامش شما می‌شوند را بنویسید و هر زمان آرامشتان به هم خورد آن کارها را انجام دهید. شاید گوش دادن به یک موسیقی آرام‌بخش در زمان بازار بتواند به این موضوع کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

17. هماهنگی با شرایط و روند بازار

معامله‌گری تا حدود زیادی به روند و شرایط بازار بستگی دارد. وقتی کلیت بازار به میزان زیادی رشد کرده و احتمال اصلاح قیمت‌ها زیاد است، باید بخش زیادی از پرتفوی را نقد کرد و با بخش کوچک‌تری معاملات را انجام داد.

مدیریت ریسک و در نظر داشتن نسبت ریسک و بازده بسیار مهم است. اگر برای به دست آوردن یک سود 10 درصدی، ریسک 20 درصد زیان را قبول می‌کنید تصمیم عاقلانه‌ای نگرفته‌اید.

چه در بازار صعودی و چه در بازار نزولی، عده‌ای به شرایط بازار عادت می‌کنند و فکر می‌کنند بازار همیشه به همین شکل باقی می‌ماند در حالی که همواره احتمال نزول یا صعود در بازار وجود دارد. به همین خاطر باید نقدینگی خود را تقسیم کرد و بخشی از نقدینگی خود را برای چنین روزهایی کنار گذاشت تا بتوان برترین سهم‌ها را در روزهای منفی در کف‌های قیمتی خریداری کرد.

18. تعیین استراتژی معاملاتی مناسب در بورس

به جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین کار برای یک تریدر، انتخاب استراتژی معاملاتی است. موفقیت بلندمدت در بازار، بدون استراتژی قوی، غیر ممکن است. هر سرمایه گذار باید بسته به میزان دارایی و اهداف خود، استراتژی کارآمد برای خود انتخاب کند.

معامله گران لازم است به خاطر داشته باشند که استراتژی که برای دیگران مناسب و کارساز است ممکن برای آن‌ها چندان مناسب نباشد و حتی منجر به زیان شود.

شاید شما قوی‌ترین استراتژی‌ها را در بورس داشته باشید و شاید هم از استراتژی ضعیفی برخوردار باشید و شاید هم اصلاً تا‌کنون به این موضوع فکر نکرده‌اید. در هر صورت ما استراتژی معاملاتی مناسبی را به شما معرفی می‌کنیم که اگر مورد پسند شما قرار گرفت می‌توانید آن را در بورس اجرایی نمایید. البته امیدواریم استراتژی شخصی شما در بورس تاکنون از برترین‌ها بوده باشد.

البته نمی‌توان اسم آن را استراتژی گذاشت، بهتر است به آن بگوییم توصیه‌هایی برای سرمایه گذاری موفق‌تر.

معامله گران با هر مبلغ سرمایه (1 یا 5 یا 20 یا 50 یا 100 یا … میلیون تومان) که به بورس آمده و سرمایه‌گذاری می‌کنند بهتر است استراتژی 5 تا 10 ساله داشته باشند و در این مدت بر روی حداقل 5 شرکت برتر از 5 صنعت برتر (از هر صنعت برتر 1 شرکت برتر) در سهام بنیادی و پرپتانسیل سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این، بهتر است هر سودی که در این راه کسب می‌کنند را مجدداً صرف خرید سهام تا پایان دوره 5 تا 10 ساله کنند.

این کار، باعث رشد چشمگیر سود سرمایه گذار و معامله گر در بازار می‌شود. از نظر بسیاری از تحلیلگران، استراتژی 5 تا 10 ساله برترین استراتژی ممکن برای سهامداران خرد است. در این استراتژی بایستی در یک برنامه 5 تا 10 ساله به سهام خود از شرکت‌های مختلف بیفزایید.

توصیه می‌شود سود حاصل از خرید و فروش‌ها در مدت مذکور را صرفاً صرف خرید سهام بیشتر کرد تا پس از مثلاً 5 یا 7 یا 10 سال دیگر، تعداد سهام بسیار قابل توجهی از شرکت‌های مختلف اما که سود مناسبی هم در مجمع تقسیم می‌کنند، داشت.

با این حال، لازم است که استراتژی خرید زیادی در بازار بورس وجود دارد و ما سعی کرده‌ایم نمونه‌ای را به خوانندگان ارائه دهیم. تعیین استراتژی معاملاتی مناسب شامل موارد مختلفی می‌شود. معامله گران برای طراحی استراتژی معاملاتی باید ابتدا به خوبی در این مورد تحقیق کنند و استراتژی خود را بر اساس عوامل مختلف طراحی کنند.

بیشتر بخوانید: استراتژی معاملاتی باعث می‌شود از معامله‌گری حرفه‌ای لذت ببرید

19. ایده‌های نو و تازه

بورس تهران نسبت به گذشته‌ها بسیار تغییر کرده و برای موفقیت در معاملات، یک معامله گر حرفه ای بایستی مدام به دنبال ایده‌های نو و تازه باشد. معامله گران برای موفقیت بیشتر در بورس باید همیشه به روز باشند و ابزارهای جدید را بشناسید تا بتوانند برای بهبود معاملات خود از آن‌ها کمک بگیرند.

20. خرید و فروش‌های منظم

وقتی طبق استراتژی، یک سیگنال معاملاتی صادر می‌شود باید طبق آن عمل کنید. حتی اگر نوسانات بیشتر یا کمتر از انتظارات شما بود مهم نیست لازم است که طبق برنامه و بر اساس استراتژی معاملاتی خود خرید خود را انجام دهید.

ماهیگیری که تور خود را به دریا می‌اندازد هر ماهی، کوچک یا بزرگ ممکن است در تور ماهیگیر بیافتند. یعنی اینکه یک معامله گر حرفه ای نباید صرفاً منتظر صیدهای خیلی بزرگ باشد؛ هر معامله‌ای که سودآور باشد ارزشمند است و مقدار سود چه میزان باشد اهمیت زیادی ندارد.

با این وجود، معامله گران حرفه ای بورس باید همیشه به خاطر داشته باشند که هر دو مفهوم سود و زیان در سرمایه گذاری به یک اندازه اهمیت دارند و لازم است به میزان ریسک یا زیان سرمایه هم توجه داشت.

21. فراموش کردن فرصت‌های از دست رفته

حسرت خوردن درباره فرصت‌های از دست رفته هیچ فایده‌ای برای سرمایه گذار به دنبال ندارد و تنها باعث افزایش استرس و اضطراب در سرمایه گذاری می‌شود.

هرگز نباید به فرصت‌های از دست رفته فکر کرد چون همیشه فرصت‌های خرید دیگری وجود دارند. اگر از فرصت خریدی جا ماندیم باید بدانیم همیشه فرصت خرید دیگری هست و باید به دیگر فرصت‌ها بیندیشیم.

ولی اگر بخواهیم به فرصت‌های از دست رفته فکر کنیم و حسرت بخوریم مطمئناً فرصت‌های خرید بعدی را نیز یکی پس از دیگری از دست خواهیم داد. در بازار سرمایه گذاری باید همیشه به جلو نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: آیا فکر می‌کنید فرصت سرمایه گذاری در بیت‌کوین را از دست داده‌اید؟

22. افزایش قدرت مانیتورینگ

افزایش قدرت مانیتوریگ بازار، برای یک معامله گر حرفه‌ ای بورس بسیار حائز اهمیت است و حال با معاملات آنلاین می‌توان قدرت مانیتوریگ خود را طی ساعات معاملاتی افزایش داد و کل بازار را به خوبی هر چه تمام‌تر زیر نظر داشت.

برای این کار شما می‌توانید واچ لیست ایجاد کرده و سهامی که تحت نظر دارید (مثلاً منتظرید اصلاح قیمت داشته باشد و سپس خرید کنید) را در آن وارد کنید. واچ لیست (یا لیست تحت نظر) شما می‌تواند به دسته‌های مختلف تقسیم شود:

  • کاندید خرید روز: سهامی که برای خرید در اولین فرصت و یا فردای معاملاتی مورد نظر است تا اگر اوضاع مساعد بود برای خرید آن‌ها اقدام نمایید در این لیست جای دهید.
  • کاندید خرید کلی: سهامی را که برای خرید در روز‌های آینده و در صورت مساعد شدن شرایط بازار در نظر دارید در این لیست قرار دهید.
  • کاندید حوزه یا صنعت: از هر حوزه یک یا چند سهم برتر را در این لیست جای دهید. سپس هر وقت که وقتش را داشتید به این سهام هم نگاه کرده تا از وضعیت آن‌ها مطلع شوید یا در صورت نیاز به سرعت آن را خریداری کنید.

توجه کنید واچ لیست‌ها باید هر روز مورد بازبینی قرار گیرند تا اگر نیاز به اصلاح و جابجایی داشته باشند تغییرات لازم در آن‌ها انجام شود. هر معامله‌گری بسته به سلیقه خود می‌تواند لیست‌های دیگری نیز ایجاد نماید.

23. آگاهی از آخرین اخبار

فارغ از این که اخبار آنلاین کاملاً موثق باشند یا خبری کذب توسط دسته بسیاری از معامله گران خوانده شود، تأثیر بسیار مهمی در روند قیمتی سهام بورس تهران دارند. در موارد بسیاری اخبار در مدت زمان کوتاهی قیمت سهام را از آن رو به آن رو می‌کنند.

نکته حائز اهمیت آن است که معامله گران باید اخبار را مانند وسیله کار خود ببینند و همیشه اخبار مرتبط با سهامی که خریده‌اند یا سهامی که قصد خرید آن را دارند به صورت روزانه بررسی و دنبال کنند.

برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای باید یاد بگیرید که آخرین اخبار مرتبط با سهام مد نظر خود را از کجا به دست آورید. کدام وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های خبری توسط معامله گران بازدید می‌شود و بیشترین تأثیر را روی روند قیمتی سهام و دارایی‌های مختلف دارد.

علاوه بر دنبال کردن روند قیمتی در بازارهای مختلف، بعضی از بازارها مانند بازار بورس ایران که ساعت معاملاتی خاصی دارند، بعضی از اخبار و اطلاعیه‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود که مطالعه آن‌ها می‌تواند به موفقیت شما در معاملاتی که انجام می‌دهید کمک کند.

24. داشتن دیدگاه ساده

بهتر است با یک دیدگاه ساده به مسائلی که در بورس رخ می‌دهد نگاه کنیم. واقعیت آن است که ذهن انسان برای تحلیل همیشگی شرایط مختلف ساخته شده است که این تحلیل‌های بیش از حد در مواردی ممکن است باعث سر در گم شدن یک معامله گر خوب شود.

معامله گران حرفه ای بورس می‌دانند که اتفاق‌هایی که در دنیای بورس می‌افتد، فارغ از تصورات ذهنی ما مسیر خود را طی می‌کند. همه ما اتفاق‌ها و تغییرات را از دیدگاه خود و با توجه به اطلاعاتی که داریم واکاوی و بررسی می‌کنیم اما این اطلاعات لزوماً مسیر و روند همه چیز را به درستی تعیین نمی‌کنند.

به عنوان مثال اگر معامله گری به سادگی، نزول قیمت‌های جهانی فلز روی را می‌پذیرفت نسبت به فروش یک سهم که قیمت فلز «روی» بر آن تأثیرگذار است اقدام می‌کرد اما پیچیده کردن موضوع با محاسباتی از این دست ممکن است استراتژی معاملاتی شما را به خطر بیندازد:

  • مگر می‌شود قیمت‌های جهانی ریزش کند؟
  • اگر قیمت جهانی فلز روی قرار است بریزد پس چرا این سهم این همه صف خرید و متقاضی دارد؟
  • نکند سهم رشد کند و من جا بمانم؟
  • این سهم اگر خوب نبود پس چرا فلان حقوقی آن را می‌خرد؟
  • حالا منتظر بمانم تا ببینم بعداً چه می‌شود!

اینجاست که توصیه می‌شود یک معامله گر حرفه ای به‌سادگی و به‌راحتی هر چه تمام‌تر واقعیت‌ها را بپذیرد و یک تصمیم درست بگیرد.

25. پرهیز از ریسک مضاعف

معامله گران حرفه ای بورس به خوبی می‌دانند که فعالیت در بازارهای مالی با ریسک نسبتاً بالایی همراه است و بدون ریسک کردن دستیابی به سود خوب کار دشواری است.

فعالیت در بازار بورس و سایر بازارهای مالی، همانند سایر مشاغل با درجاتی از ریسک و خطر همراه است. برای ایمن ماندن در این بازار باید به خوبی با اصول معامله‌گری حرفه‌ای آشنا بوده و با استفاده از تکنیک‌هایی که یاد گرفته‌ایم از ریسک مضاعف خودداری کنیم.

برای این که یک معامله گر حرفه ای باشید، باید از تصمیمات شتاب زده جلوگیری کرده و بتوانید استرس خود را به خوبی کنترل کنید. احساسات می‌توانند بدترین دشمن شما در معاملات باشند.

به یاد داشته باشید که به عنوان یک معامله گر دارایی خود را در معرض ریسک قرار می‌دهید؛ پس باید کاملاً هوشیار عمل کنید تا با کنترل طمع و احساساتی مانند ترس و هیجان ریسک مضاعف خود را کاهش دهید.

26. چه زمانی می‌توانیم سهمی یا سهامی را با ضرر بفروشیم ؟

آیا می‌توانیم سهمی را با ضرر بفروشیم؟ به عنوان یک معامله گر حرفه ای باید علاوه بر این که زمان مناسب برای خرید سهام را پیش‌بینی کنید، بهتر است زمان دست کشیدن از یک سهام را نیز بدانید. آیا وقتی کشتی گران قیمت شما غرق می‌شود، ترجیح می‌دهید با آن به قعر دریا بروید؟

در صورتی که با تغییر استراتژی بتوانید یک سهام که متحمل ضرر شده است را با یک سهام بهتر که به شما سود می‌دهد معاوضه کنید، بهتر است این کار را انجام دهید.

برای اطمینان از نگه داشتن یا فروختن سهامی که متحمل ضرر شده است، پیشنهاد می‌کنیم به روزی که سهام را خریدید فکر کنید. آیا تحلیل بنیادی که آن روز انجام داده بودید امروز نیز درست است؟ اگر خیر، بهتر است درباره فروش سهام فکر کنید.

در صورتی که با تحلیل تکنیکال به این نتیجه رسیده بودید که این سهام را بخرید، امروز نیز یک بار دیگر سهام خود را از نظر تکنیکال تحلیل کنید. اگر نشانه‌های خوبی برای نگه داشتن سهم پیدا نکردید، بد نیست سعی کنید پول خود را در سهام بهتری سرمایه گذاری کنید.

27. فردا چی بخرم؟ چی بفروشم؟

یک معامله گر حرفه ای بورس هر روز پس از پایان یافتن روز معاملاتی از خود سؤال می‌کند که چه سهامی را بفروشد و چه سهامی را خریداری کند. در این حالت حتی اگر قصد خرید و فروش سهام خود را نداشته باشید، برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب خرید مجبور می‌شوید کل بازار را مرور کنید.

زمانی که به فروش سهام فکر می‌کنید ذهن شما سهامی که بدترین عملکرد را در پرتفوی داشته‌اند به شما یادآوری می‌کند و می‌توانید به تحلیل و بررسی مجدد آن‌ها بپردازید و در صورتی که ارزش خود را از دست داده باشند، می‌توانید نسبت به فروش آن‌ها اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که برای فارغ آمدن بر فراموشی، بهتر است نظرات خود را در جایی یادداشت کنید تا در روز معاملاتی بعد هیچ مطلب فراموش نشود.

28. استفاده از ضعف‌های بازار

از جمله ضعف‌های بازار بورس که در واقع در حکم موقعیت‌های معاملاتی بسیار خوبی برای معامله گران حرفه ای تلقی می‌شود، هیجان‌های شدید اعضای تازه وارد و فشار خرید و فروش‌های کاذب است که می‌توانید موقعیت‌های بسیار خوبی را برای خرید و فروش سهام فراهم کند.

مثلاً زمانی که یک اتفاق محدود رخ داد و بازار واکنش منفی شدیدی نشان می‌دهد، می‌توانید به شکار سهام بنیادی در قیمت خوب بپردازید. به شرطی که طبق تجربیات قبل بدانید این اتفاق صرفاً باعث یک نزول موقتی شده و روند نزولی طولانی‌مدتی در راه نیست.

29. تضاد افکار و تصمیمات

آن چه که انجام می‌دهید باید برآمده از افکار شما باشد. اگر به معامله گری به عنوان یک حرفه نگاه نمی‌کنید، نمی‌توانید در آن «حرفه ای» شوید. معامله گران حرفه ای بورس ترسی از معاملاتی که انجام می‌دهند ندارند و به صورت کلی دو مفهوم «ترس» و «بورس» زیاد با هم سازگار نیستند.

تصمیمات معامله گر
هر آن چه که در بورس انجام می‌دهید باید برآمده از تحلیل، افکار و باورهای شما باشد چرا که دوگانگی و تناقض به ترس و در نهایت به تعلل و گرفتن تصمیم‌های اشتباه منجر می‌شود.

30. توسل به تحلیل‌های کوتاه برای نوسان گیری

یک معامله گر حرفه ای مدام به تحلیل‌های کوتاه و خلاصه متوسل می‌شود. بایستی تحلیل‌های کوتاه به دست آورد و سهم را سریعاً حلاجی کند. تجزیه و تحلیل‌ها، برای معامله‌گران حرفه‌ای باید خیلی کوتاه باشد.

یک معامله گر حرفه ای که قصد نوسان گیری دارد نمی‌تواند و فرصت آن را نخواهد داشت که مدام تحلیل‌های بنیادی مفصل را مطالعه کند. ضمناً با مؤلفه‌هایی که در طولانی‌مدت بر سهم‌ها و بازار اثر می‌گذارند نمی‌توان در کوتاه مدت دست به معاملات موفق زد

31. یافتن پاسخ برای هر ابهامی

باید برای همه ابهامات خود در بورس پاسخی منطقی پیدا کنیم؛ بعضی وقت‌ها ممکن است نزول و ریزش‌های بدون دلیل بازار باعث سر در گمی و گیج شدن معامله گران شود. در چنین مواردی معامله گران حرفه ای به دنبال پیدا کردن دلیل این اتفاق خواهند بود.

متأسفانه بارها اتفاق افتاده است که شاهد صف فروش‌های طولانی در زمان نزولی شدن بازار بورس بوده‌ایم. البته این مختص به بازار بورس نیست و فشار فروش بالا در سایر بازارهای مالی ناشی از ترس و استرس مشاهده می‌شود.

معامله گران حرفه ای می‌دانند که بازار بورس و سایر بازارهای مالی سراسر فراز و نشیب است و نزول بازار دقیقه به اندازه صعود آن مملو از موقعیت‌های بسیار خوب برای کسب سود است.

32. شناسایی نقش خود در بازار

هر معامله‌گری باید نقش خود را در بازار سرمایه بشناسد و باید ببیند رهبر است یا رهرو؟در غالب موارد معامله گران در خرد یا همان اشخاص حقیقی در دسته رهروان بازار جای می‌گیرند. ائتلاف‌هایی که میان سهامداران عمده یک شرکت خاص صورت می‌گیرد قسمت عمده سهام را در اختیار دارند و با معاملات خود روند سهام و قیمت آن را تعیین می‌کنند.

بازیگرانی که نقش رهبر را دارند این توان را دارند که روند بازار را به‌صورت واقعی یا کاذب شکل دهند ولی معامله‌گرانی که نقش رهرو را دارند اصولاً دنباله‌رو روندهایی هستند که رهبران بازار ترسیم می‌کنند.

رهبران سهام اگرچه ممکن است به دلیل توان مالی بالا و در اختیار داشتن قسمت عمده سهام تحلیل‌های تکنیکال و فاندمنتال را دور بزنند اما در نهایت روند سهام به همان مسیری بر می‌گردد که منطق و عرف بازار حکم می‌کند..

به عنوان یک معامله گر حرفه ای حقیقی فعال در بازار، بهترین کار برای شما این است که جا پای بازیگران سهام یا همان رهبرهای سهام بگذارید و با پیش‌بینی حرکت آن‌ها، سهام خود را در زمان درست خرید و فروش کنید.

بیشتر بخوانید: بازیگر سهم کیست و چه نقشی دارد؟ + ترفندهای بازیگران سهام

33. زمانی برای تماشای بازار

حتماً شنیده‌اید که بعضاً باید تماشاگر بود و معامله‌ای انجام نداد. بعضی وقت‌ها هر‌گونه خرید و فروشی ریسک بالایی خواهد داشت و بهترین کار تماشای بازار است.

در این شرایط اگر بازار به سمت مثبت برگشت کند می‌توان از خریدهای قبلی خود سود برد و اگر بازار باز به سمت منفی‌تر شدن میل کرد و افت بیشتری داشت، آن زمان می‌توان خریدهای ارزنده‌تری در قیمت‌های نازل‌تر انجام داد.

34. شناسایی ترفندهای بازار

شناسایی تمامی ترفندهای بازار که غالبا توسط حقوقی‌ها و بازیگران بزرگ تدارک دیده می‌شوند غیر ممکن است چون دامنه آن بسیار وسیع و گسترده و البته مبهم و در لفافه است و شناخت آن‌ها نیازمند تسلط بر بازار و حس کنجکاوی سهامداران است.

هر چند در بورس نبایستی بیش از حد، از حس پلیسی استفاده کرد چون همگام بودن با روندها برای معامله گران سود آورتر است.

35. استفاده از تصاعد برای افزایش سرمایه در بورس

پس از وارد کردن یک مقدار سرمایه اولیه به بازار بورس، مقدار این سرمایه به مرور افزایش می‌یابد. در ماه‌ها و سال‌های بعد این سرمایه افزایش یافته می‌تواند سود به مراتب بیشتری را به فرد سرمایه گذار بدهد.

اگر فرض کنیم شخصی با 10 میلیون تومان سرمایه، وارد بورس شده است و مثلاً توانسته است سرمایه خود را طی 3 ماه به 11 میلیون تومان برساند، این فرد باید بتواند با 11 میلیون تومان فعلی، در سه ماه بعد، بیش از یک میلیون تومان سود کسب کند.

سؤالات متداول

معامله گر حرفه ای به چه کسی گفته می‌شود؟

معامله گران حرفه ای افرادی هستند که با زیر و بم‌های بازار به خوبی آشنا بوده و با انجام معاملات روزانه در بازارهای مالی درآمد کسب می‌کنند.

چگونه یک معامله گر حرفه ای شویم؟

برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای باید با تکنیک‌های بسیاری آشنا باشید اما مهم‌تر از همه آن است که به معامله گری به عنوان یک حرفه نگاه کنید.

چرا باید یک معامله گر حرفه ای باشیم؟

معامله گری یکی از حرفه‌های پرطرفدار دنیای اقتصاد است که افراد علاقه‌مند به آن در صورتی که عملکرد و دانش خوبی داشته باشند می‌توانند درآمد‌های بسیار بالایی کسب کنند.

سخن آخر

معامله گری یکی از حرفه‌هایی است که بر دو پایه دانش و تجربه استوار است. برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای بورس باید علاوه بر مطالعات کافی بتوانید از زیر و بم بازار سر درآورده و روند آن را به بهترین نحو پیش‌بینی کنید. با این وجود باید مسائل را در حد اعتدال بررسی کنید و از پیچیده کردن همه چیز خودداری کنید.

برای کسب درآمد کافی به عنوان یک سرمایه گذار حرفه ای و موفق در بازار بورس یا سایر بازارهای مالی، پیشنهاد می‌کنیم روی مهارت‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم وقت گذاشته و در فراگیری آن‌ها مصمم باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

113 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمدی

سلام ایا در گروه اموزشی شما دوره جامع حضوری اموزش بازارهای مالی ارایه میشود بصورت کامل از مقدماتی تا پیشرفته لطفا اگه چنین کلاسی دارید به بنده اطلاع رسانی کنید.ممنون

سهام دار

از ۱۵ تیر امسال بورس فوت کرد
بعد مسئولین میان طوری حرف می زنند که انگار رهگذر هستن و برای اولین بار چیزی به نام بورس را دیدن و مثلا می خواهند از مردم پشتیبانی کنند اما در عمل هر روز منفی بیشتر

علیرضا

عالی بو ممنون سایت خوبتون

Ebi

سلام خسته نباشید معمولا بعداز افزایش سرمایه یک شرکت و دادن حق تقدم به سهام دارن،سهام اصلی افت قیمت میکند ،این افت قیمت تا چه زمان و چه مقدار ادامه دارد،آیا ارتباطی بین فرجه فروش حق تقدم و سعود مجدد سهام اصلی وجود دارد

امیر

سلام بنظرتون سهام کرازی بالا میره؟

سعید

مطالب ارائه شده بسیار عالی و بصورت خالصانه عنوان شده است دست شما درد نکنه

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام سعید عزیز ، خیلی ممنون از بازخورد مثبت تون. موفق باشید.

رحیم

سلام اقای جهان دیده خسته نباشید .سهام های حق تقدم را بعد ازگذشت چه مدت وچگونه میتوان به فروش رساند

مرضیه بشیری

باسلام خداقوت برشما آقای جهاندیده مطالب و توضیحاتتون بسیار عالی و ارزشمنده پیچ اینستاگرام اگر دارید لینک پیج روبذارید لطفا تا بتونیم سوالات خودمون رو آنجا از شما داشته باشیم

مریم

با سلام من مبتدی هستم و متاسفانه تا اینجا ۴۰ درشد سرمایه‌م از دست دادم مقاله تون عالی

رحیم

سلام اقای جهاندیده طاعات وعبادات قبول انشاالله همیشه سلامت باشید.دریکی ازاین بندهای ۳۵گانه نوشته که قدرت پیشبینی خودتون روبرای یک هفته بالاببرید .چگونه بایدقدرت پیش بینی رو بالاببریم ۲بورس تهران بیشتردرچه ماهای ازسال نزولی هستش

رحیم

سلام اقای جهاندیده خداقوت .پارامترهای مهم برای انتخاب یک سهام بادید بلند مدت چه چیزهای هستند.ممنون میشم اگه مثل همیشه راهنمایی کنید.

رحیم

سلام اقای جهاندیده خداقوت .ایاگرانی نرخ جهانی فلزات مثل مس سرب روی ودیگرفلزات روی بازار وبورس ما که به بازارجهانی وصل نیستیم تاثیرگذاراست ؟الان چندروزی که نرخ فلزات جهانی روبه افزایشه اما بورس فلزات ما منفی چرااینجوریه.

امیرمهدی

سلام خیلی عالی بود خدا خیرتون بده

رحیم

سلام اقای جهان دیده خداقوت وقت به خیرونیکی.یه راهمایی میخوام میشه بگید درآینده ازچه گروهای خرید کنیم بهتره وچه گروهایی کمترحباب دارند.ممنون باارزوی سلامتی ورزق روزی فراوان برای شما وهمکارانتون.

رحیم

ممنون خداخیرتون بده.

رحیم

سلام اقای جهان دیده وقت به خیر وشادی.من یه اعتراض راجب عرضه های اولیه دارم اما نمیدونم کجا باید این اعتراض روثبت کنم .اقای جهاندیده یه شخصی مثل من که ۲ساله توبورس هستم وگردش حساب بالای ۵۰ملیون دارم چراهنگام توزیع عرضه اولیه باید به من برفرض مثال ۱۴تابدن درصورتی که شخصی گردش حسابش هم به ۲ملیون نمیرسه باید ۱۸سهم بگیره ایا جایی هست که اعتراضم روبه ثبت برسونم .البته من هم میتونم برا همسرودخترم کد بگیرم اما حق اون کسی ضایع میشه که در سودوزیان این بازارشریک وهمراه بوده.مثل این میمونه که بگی من درمسابقه شرکت نمیکنم چون ممکنه مصدوم بشم اما بخشی ازجایزه مال من هست.

رحیم

سلام اگه صلاح میدونید این سهام های بنیادی رو درج کنید اگرهم که صلاح نمیدونید نگذارید.پتروشیمی زاکرس نماد بهپاک.مبین (انرژی)سبهان.فخوز.ولساپا.کترام.کساوه.کچاد‌.تایرا. شاراک.توریل.پکرمان .فسرب.فولاد.شرانل.کرماشا.وتوشه.ومعادن .تاپیکو.رمپنا.رانفور.همراه.حخزر.ولغدر.وانصار.وسپه.دابور .داسوه .دتولید.شتهران.خساپا.خفناور.خاهن.فروس.جنرال مکانیک.موتوژن.غگرجی.ختور.پتروشیمی فارس.اخابر.حکشتی.جم.پارسیان.وبملت.وغدیر.وامید.وبصادر.وپاسار.شپنا.ثرود.ثشاهد.ثمسکن.بپاس .وتوشه.فملی.فاذر.آ.ث.ختور‌.اینهارو باتحقیق شخصی خودم ّبه دست اوردم وطبق متنی که اقای جهاندیده برام فرستاد.

رحیم

ممنون که درج کردید.لازم به ذکره که بگم درصدبسیارکمی ازاین نمادهارشدخوبی داشته اند اماچون پی p/eمنفی دارند سودنقدی نمیدهند درواقع شرکت براامتناع از پرداخت سودنقدی خودرازیان ده تلقی میکند.

هادی‌

سلام استاد یه جا نوشته بودید که سهمی که افت میکنه نباید برای فروش عجله کنید این کار عاقلانه نیست ولی یک جا نوشتید که پلکانی بفروشید تا ضرر نکنید؟؟؟؟

نگین

سلام اقای جهاندیده،من چندسالی هست که یه قرون دوزار کردن ومتاسفانه پولم را تو بانک گذاشتم و از بازار کاملا عقبم و با پولم حتی یه نصفه پرایدم نمیشه خریدو تازه وارد در بورس،لطف میکنید چندتا سهم بنیادی بهم معرفی کنید

مهنی

باسلام و سپاس فراوان بابت مطالب آموزنده و با ارزش و مفید. خدا قوت

رحیم

سلام اقای جهاندیده باتبریک ماه رمضان.میخوم کارگذاریموعوض کنم چون وقتی که خریدم روانجام مید بعدچندساعت میگه سهام شمامنقضی شد حتی عرضه نداره سهام های که صف خریدنیستن رو بخره ایاکارگذاری اگاه که همه میگن راضی هستیم بعدخرید پیامک خریدرومیفرسته ؟چون کارگذاری که دارم پیامک نمیفرسته که بدونم خرید موفقیت امیزبوده یانه .

ملک پور

سلام اقای جهاندیده با 200 تومان چه سهمی بخرم!؟؟

مرتضی

عشق بخر

رحیم

سلام اقای جهاندیده .دریکی از این ۳۵نکته کفته که سهام های بنیادی ومستعد رشد رو شناسایی کنید مشکل من دقیقا اینکه نمیدون کدوم سهام ها بنیادی هستن اساسا چطورمیگن فلان سهام بنیادی هست‌‌ .

رحیم

سلام اقای جهان دیده خدامیدونه من همیشه تورا معلم واستاد خودم میدونم واگر راهنمایی های شما نبود شاید ضرهای جبران ناپزیری میکردم‌.سوال من اینکه وقتی که شاخص کل به طوری چشم گیری دریک هفته رشد میکنه ایا دران زمان باید پولمون روخارج کنیم یااینکه این امکان وجود داردکه بازار اصلا ریزش نکند یا یک اصلاح کوچک داشته باشد .شاید خوب نتونسته باشم منظورم رو برسونم ۲ایا ایا هنگام رشد شارپ شاخص الزامی هست که سرمایه خود را خارج کنیم.

رحیم

سپاس ازحمات وراهنمایی هاتون خداوند به شما وتیمتون سلامتی بده.

علی محمدی رجا

سلام و وقت بخیر من تو بورس سرمایه ام رو از دست دادم حالا یه نفر رو میخام که بتونه تو بورس بصورت آنلاین برام خرید و فروش کنه تا بتونم سرمایه از دست رفته ام رو جبران و به دنباله آن سود و جایگزین مال و اموالم رو جبران کنم. ارادتمند شما علی محمدی رجا

عدالتی

اگرسهامی طی سه ماه 40درصد افزایش یافته است آنرابفروشیم یا نگه داریم

مسعود میرزایی

عالی و البته آموزنده و کاربردی. سپاس

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
113
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx