اندازه‌گیری قدرت حرکت بازار با سیستم معاملاتی ACD!

سیستم معاملاتی ACD

بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی با ضرب‌المثل معروف «روند دوست شماست» آشنا هستند.

اما نظر دادن در مورد اینکه چه حرکتی روند محسوب می‌شود اغلب چالش برانگیز است زیرا تصمیم‌گیری در این رابطه به تایم فریم ترجیحی معامله‌گر در چارت قیمت بستگی دارد. علاوه بر این، معامله‌گر پس از شناسایی روند حالا باید قدرت آن را بسنجد.

مارک فیشر در کتاب خود به نام «معامله‌گر منطقی» چند تکنیک کاربردی را معرفی می‌کند که خواننده به کمک آن‌ها می‌تواند شکست‌های (بریک آوت‌ها) روند را تشخیص دهد و قدرت آن‌ها را بسنجد.

عناوین مطلب:

البته ممکن است این تکنیک روزانه برای معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران بلندمدت جذاب نباشد؛ در ادامه نحوه استفاده از این تکنیک در تایم فریم‌های بزرگ‌تر را بررسی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

  • در این مقاله، «سیستم معاملاتی ACD» مارک فیشر و نحوه عملکرد آن از دیدگاه تحلیل تکنیکال را بررسی می‌کنیم.
  • اساساً، این سیستم نقاط A و C را برای ورود به معامله و نقاط B و D را به عنوان نقاط خروج ارائه می‌دهد – از این رو این نام برای آن انتخاب شده است.
  • سیستم معاملاتی ACD یک استراتژی شکست است که در بازارهای پر نوسان یا روند دار با گروه خاصی از سهام و کالاها مانند نفت خام بهترین کارایی را دارد.

رنج باز شدن (OR) در سیستم معاملاتی ACD

  • ابتدا به نحوه وارد شدن به معاملات کوتاه‌مدت در نمودار پنج دقیقه‌ای نگاه می‌کنیم.
  • سپس با استفاده از پنج تا 30 دقیقه اول روز، بسته به سهام یا کالا، بالاترین و پایین‌ترین نقاط رنج باز شدن (OR) را تعیین می‌کنیم.
  • سپس «A ups» و «A downs» بر اساس تعداد مشخصی از نقاط در بالا یا پایین OR روزانه محاسبه می‌شوند.

در شکل 1 زیر، سهام Broadcom را بررسی می‌کنیم. اگر قیمت سهام 0.27 دلار بالاتر از (یا پایین‌تر) OR حرکت کند، یک A up (A down) (خطوط سبز) در چارت قیمت ایجاد می‌شود.

رنج باز شدن
رنج باز شدن قیمت (OR) در یک نمودار قیمتی

رنج باز شدن ماهانه و شش ماهه

رنج باز شدن را می‌توان برای دوره‌های طولانی‌تری نیز اعمال کرد.

همان‌طور که OR روزانه نسبت به تایم فریم‌های دیگر در طول روز شانس بیشتری برای تبدیل شدن به بالاترین یا پایین‌ترین نقطه دارد، OR ماهانه نیز شانس بیشتری نسبت به یک روز دیگر در ماه دارد که در طول 20 (یا بیشتر) روز معاملاتی آینده، بالاترین یا پایین‌ترین نقطه باشد.

معامله‌گر با دانستن این واقعیت می‌تواند از آن برای افزایش شانس کسب درآمد استفاده کند.

این موضوع در مورد دو هفته اول (10 روز معاملاتی) هر دوره شش ماهه نیز صدق می‌کند. مجموعه بالاترین و پایین‌ترین نقاط در دو هفته اول ژانویه و ژوئن اغلب مناطق حمایت یا مقاومت مهمی را برای پنج ماه و نیم آینده ارائه می‌دهد.

خوشبختانه محاسبه ORهای ماهانه و شش ماهه بسیار آسان است. برای این کار کافی است بالاترین و پایین‌ترین نقطه اولین روز معاملاتی ماه را برای محاسبه OR ماهانه پیدا کنید؛ یا برای محاسبه OR شش ماهه، بالاترین و پایین‌ترین نقاط 10 روز معاملاتی اول ژانویه یا ژوئن را شناسایی کرده و دو خط افقی در نمودار قیمت بکشید.

اگر قیمت به بالای خط عبور کند، می‌توان دیدگاه صعودی داشت. اگر قیمت به زیر خط بشکند، دیدگاه تحلیلی نزولی خواهد بود.

رنج باز شدن ماهانه در شکل 1 (خطوط نارنجی) رسم شده است. همان‌طور که می‌بینید پس از شکست قیمت به زیر OR ماهانه، قیمت سهام به ریزش خود ادامه می‌دهد و جو نزولی بازار در میان‌مدت را تأیید می‌کند. شکل‌گیری واگرایی نزولی در اندیکاتور RSI در پنجره بالای نمودار در شکل 1 پیشاپیش هشدار ریزش قیمت را داده است.

پیوت و پیوت رنج در سیستم معاملاتی ACD

اکثر معامله‌گران با تجربه با مبحث پیوت‌ها آشنا هستند.

به بیان ساده، پیوت پوینت نقطه‌ای است که در آن قیمت دارایی تغییر جهت می‌دهد و این یک نقطه عطف در چارت قیمت محسوب می‌شود.

کندل‌های قبل و بعد از شکل‌گیری پیوت Low (پایین) بدنه‌های بزرگی دارند، به طوری که پیوت Low الگویی شبیه به «V» یا «U» تشکیل می‌دهد. پیوت High (بالا) درست مانند شکل پیوت Low است اما به صورت وارونه.

معامله‌گران از پیوت پوینت‌ها برای محاسبه سطوح حمایت و مقاومت فیبوناچی، نقاط ورود و خروج معاملات سوینگ (swing trade)، و در بسیاری از تکنیک‌های معاملاتی دیگر استفاده می‌کنند.

پیوت رنج نیز بر اساس بالاترین و پایین‌ترین و قیمت بسته شدن است، اما تا حدودی متفاوت از پیوت پوینت محاسبه می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، پیوت رنج‌ها دارای حد بالا و پایین هستند.

در زیر محاسبات مربوط به پیوت را که از کتاب «معامله‌گر منطقی» برگرفته شده است مشاهده می‌کنید. از همین فرمول می‌توان برای محاسبه پیوت رنج‌های روزانه، ماهانه و شش ماهه استفاده کرد، اما توجه داشته باشید که برای محاسبات ماهانه باید از بالاترین، پایین‌ترین و قیمت بسته شدن روز اول ماه استفاده کنید.

همچنین، برای پیوت رنج‌های شش ماهه، باید از بالاترین، پایین‌ترین و قیمت بسته شدن 10 روز معاملاتی اول ژانویه و جولای استفاده کنید:

  • قیمت پیوت (با فرمول پیوت پوینت هم یکی است) = (بالاترین + پایین‌ترین + قیمت بسته شدن) / 3
  • عدد دوم = (بالاترین + پایین‌ترین قیمت) / 2
  • دیفرانسیل پیوت = قیمت پیوت روزانه – عدد دوم
  • بالاترین قیمت پیوت رنج = قیمت پیوت روزانه + دیفرانسیل پیوت
  • پایین‌ترین قیمت پیوت رنج = قیمت پیوت روزانه – دیفرانسیل پیوت

در زیر، پیوت رنج‌های ماهانه (خطوط آبی) و شش ماهه (خطوط نارنجی) برای سهام Broadcom رسم شده است. در هر دو مورد، پیوت رنج‌ها یا به عنوان مقاومت (زمانی که در روند نزولی هستند) یا حمایت (در روند صعودی) عمل کردند.

پیوت های حمایت و مقاومت
پیوت‌های ماهانه و شش ماهه در نقش حمایت و مقاومت

از رنج باز شدن در پیوت‌ها می‌توان برای اجرای معاملات استفاده کرد. مشابه سیستم معاملاتی ACD، در اینجا نیز از A ups و A downs و همچنین C ups و C downs استفاده می‌شود، اما از آنجایی که معامله‌گر از تایم فریم‌های بلندتر استفاده می‌کند، مقادیر بزرگ‌تری نسبت به زمانی که مقادیر روزانه محاسبه می‌شوند به کار می‌روند (در شکل بالا نشان داده نشده است).

هنگام معامله کردن سهام Broadcom، به جای استفاده از A up معادل 0.27 دلار برای معامله کوتاه‌مدت با استفاده از OR روزانه، معامله‌گر بلندمدت بسته به نوسانات و قیمت سهام در آن لحظه، از A up شش ماهه 2.50 تا 3 دلاری بالاتر از پیوت رنج شش ماهه استفاده می‌کند.

در این حالت اگرچه تایم فریم متفاوت است اما روش استفاده از مفهوم یکسان است. هدف ما در این روش شناسایی شکست‌ها، ارزیابی پتانسیل آن‌ها و سپس معامله کردن بر اساس آن است.

بیشتر بخوانید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟

رولینگ پیوت سه روزه

یکی دیگر از تکنیک‌های مفید برای شناسایی شکست‌ها، رولینگ پیوت سه روزه (three-day rolling pivot) است.

زمانی که پیوت رنج سه روزه زیر قیمت است، معاملات لانگ و وقتی قیمت در بالای پیوت باشد، معاملات شورت اولویت بیشتری برای معامله‌گران دارند.

رولینگ پیوت
رولینگ پیوت سه روزه

در تصویر بالا، یک سیگنال خرید در یکم مارس (شماره 1)، زمانی که قیمت به بالای A up عبور می‌کند، تولید می‌شود. عملکرد رولینگ پیوت سه روزه به عنوان حمایت یک تأیید دیگر برای ورود به معامله لانگ است.

سپس قیمت سهام شروع به نوسان در رنجی می‌کند که در آن تا پنجم مارس رولینگ پیوت سه روزه از حمایت به مقاومت تبدیل می‌شود. هنگامی که قیمت سهام در ششم مارس و در نقطه 2 از A down به پایین سقوط می‌کند، سیگنال فروش ایجاد می‌شود.

نحوه محاسبه رولینگ پیوت سه روزه به شرح زیر است:

  • قیمت رولینگ پیوت سه روزه = (بالاترین قیمت سه روزه + پایین‌ترین قیمت سه روزه + قیمت بسته شدن) / 3
  • عدد دوم = (بالاترین قیمت سه روز + پایین‌ترین قیمت سه روز) / 2
  • دیفرانسیل پیوت = قیمت پیوت روزانه – عدد دوم
  • بالاترین قیمت رنج رولینگ پیوت سه روزه = قیمت پیوت روزانه + دیفرانسیل پیوت
  • پایین‌ترین قیمت رنج رولینگ پیوت سه روزه = قیمت محوری روزانه – دیفرانسیل محوری

جمع‌بندی محاسبات سیستم معاملاتی ACD

هدف فیشر در کتاب «معامله‌گر منطقی» منتقل کردن این مفهوم است که معامله‌گران حرفه‌ای تحت آموزش او از رنج‌های پیوت و OR برای ارزیابی دیدگاه غالب بر بازار استفاده می‌کنند و استفاده از این روش‌ها در مقایسه با اتکای مطلق بر نواحی حمایت و مقاومت بسیار قابل اعتمادتر است.

اما از رنج‌های باز شدن پیوت چگونه با هم استفاده می‌شود؟

  • اگر OR < پیوت رنج < قیمت بسته شدن = روز مثبت و معاملات صعودی.
  • اگر OR باز شدن.

به عنوان مثال، اگر OR کمتر از پیوت رنج باشد و با فرض وجود فاصله بین A up و پیوت رنج، هنوز هم می‌توان وارد معاملات لانگ شد؛ اما در این شرایط معامله‌گر باید حجم کمتری را خریداری کند چرا که می‌داند که احتمال توقف یا تغییر جهت قیمت با رسیدن به پیوت پوینت وجود دارد.

اما زمانی که قیمت به بالای OR و پیوت رنج برود، معامله‌گر بیشتر مطمئن می‌شود که قیمت جا برای حرکت دارد، از این رو حجم بیشتری خریداری می‌کند. در واقع، حالا روز معاملاتی صعودی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

رنج باز شدن ناحیه وسیع‌تری را با این احتمال که به بالاترین یا پایین بودن قیمت دوره مورد بررسی تبدیل خواهد شد، فراهم می‌کند.

پیوت رنج، چه روزانه و چه شش ماهه، یک سطح حمایت یا مقاومت دیگر به دست می‌دهد. معامله‌گر با ترسیم این مقادیر در نمودار می‌تواند بلافاصله ببیند که قیمت سهام یا بازار چه زمانی قدرت و شتاب به دست می‌آورد یا از دست می‌دهد.

معامله‌گر با تعیین محل OR و پیوت رنج نسبت به یکدیگر و نسبت به قیمت فعلی می‌تواند با اطمینان بیشتری در مورد ورود به معاملات تصمیم بگیرد. این اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی بسیار مفید است.

سیستم معاملاتی ACD مانند تکنیک‌های معاملاتی مطمئن دیگر، در تمام تایم فریم‌ها به خوبی کار می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx