روش پرداخت Pickhardt؛ راهکاری برای انتقال میزان زیادی بیت‌کوین!

انتقال حجم زیاد بیت کوین

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یکی از راه‌ حل‌های اصلی مقیاس‌پذیری بیت‌کوین و اکوسیستم آن در انتقال بیت‌کوین و انجام تراکنش‌های کوچک بوده است.

این شبکه حتی کوچک‌ترین تراکنش‌ها را با حداقل کارمزد امکان‌پذیر می‌کند.

در واقع این شبکه برای رسیدن به نقطه‌ای که اکنون در آن قرار دارد مسیر طولانی را از سال 2015 تا عرضه نهایی در سال 2018 طی کرده است.

عناوین مطلب:

در حال حاضر این شبکه بیش از 88,000 کانال عمومی دارد که در آن‌ها بیش از 4,000 بیت‌کوین نگهداری می‌شود. 

این شبکه پوششی، با توجه به رشد شدید بیت‌کوین در سطح جهانی و مورد توجه قرار گرفتن آن توسط رسانه‌های بزرگ، محبوبیت زیادی را کسب کرده است.

البته یکی از دلایل آن را می‌توان به پذیرش بیت‌کوین به عنوان پول قانونی توسط السالوادور نسبت داد. این مسئله آن‌چنان اعتباری به شبکه لایتنینگ داده که امروز دنیا بیت‌کوین را به چشم روشی برای خرید اقلام روزانه می‌بینید.

بیشتر بخوانید: 365 روز آزادی مالی: داستان‌های پذیرش بیت‌کوین در السالوادور!

اما اگر واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم، هنوز برای اتخاذ جهانی شبکه لایتنینگ و استفاده از آن در مقیاس وسیع راه زیادی در پیش است. اما چیزی که از آن اطمینان داریم آن است که شبکه لایتنینگ توانسته جایگاه خود را به عنوان راه حل اصلی مقیاس‌پذیری بیت‌کوین در پرداخت‌ها محکم کند.

با این حال، به دلیل ماهیت کانال‌های متصل شبکه لایتنینگ، پرداخت‌های انجام شده توسط این شبکه به صورت قطعی به موفقیت منتهی نمی‌شوند. از این رو، در هنگام پرداخت باید تصمیماتی اتخاذ شود تا اولویت انتخاب جریان پرداخت توسط کانال معتبر مشخص شود.

یکی از مثال‌های ساده آن در اولویت بندی پرداخت کارمزد‌های Routing آدرس است که یکی از رایج‌ترین سیستم‌های اولویت دهی در شبکه لایتنینگ به شمار می‌رود.

مفهوم مسیر (Path) در شبکه لایتنینگ بدان معناست که سیستم پرداخت لایتینگ از بین کانال‌های فعال، یک مسیر را از فرستنده به گیرنده برای انتخاب پول ایجاد می‌کند.

سیستم Routing به پرداخت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به باز کردن کانال توسط فرستنده و گیرنده، آن‌ها بتوانند دارایی‌های خود را به آسانی منتقل کنند. در این حالت، به جای این که فرستنده درگیر مسائل مربوط به انتخاب مسیر شود، نود‌های واسط بین آن‌ها وظیفه مسیردهی پرداخت را از میان کانال‌های فعال برعهده دارند. این نود‌ها در ازای این کار، از کارمزد Routing پاداش دریافت می‌کنند.

حتی انتخاب Route با کمترین کارمزد نیز برای انجام پرداخت‌های کوچک جواب می‌دهد. اما هر چه مقدار وجه پرداختی افزایش پیدا کند، احتمال موفقیت پرداخت در این شبکه کاهش پیدا می‌کند.

حجم پرداخت تراکنش در شبکه لایتنینگ
بخش عمده این مشکل به دلیل کمبود نقدینگی موجود در شبکه است. برای انتقال دارایی‌ها در این شبکه در بین طرفین یک تراکنش، وجود دارایی کافی حداقل به اندازه جم پرداخت در کانال انتخابی ضروری است.

با این اوصاف، هر چه حجم پرداخت تراکنش شما در شبکه لایتنینگ بیشتر باشد، نیاز به نقدینگی در کانال‌های لایتنینگ نیز برای پرداخت موفقیت آمیز ضروری است. شما می‌توانید با خیال آسوده برای پرداخت‌های کوچک با درصد موفقیت بالا از شبکه لایتنینگ استفاده کنید.

ظرفیت کانال‌های شبکه لایتنینگ برای انتقال بیت‌کوین‌های با حجم پایین کافی است. اما اگر حجم بیت‌کوین‌های ارسالی افزایش پیدا کند، احتمال موفقیت تراکنش کاهش پیدا می‌کند چرا که نقدینگی یک مشکل بالقوه است.

در چنین شرایطی، با افزایش تعداد پرداخت‌های حجم کم در شبکه لایتنینگ، احتمال شکست آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد افزایش اتکا پذیری این شبکه برای پرداخت‌های حجم کم و زیاد ضروری باشد.

برای این مشکل، یکی از محققین شبکه لایتنینگ به نام Rene Pickhardt تحقیقات خود را در زمینه بهینه سازی افزایش احتمالا موفقیت انجام تراکنش‌های لایتنینگ بیت‌کوین آغاز کرده است. تحقیقات او اکنون در مرحله به ثمر رسیدن هستند!

استفاده از روش PICKHARDT برای افزایش موفقیت پرداخت‌ها!

همان‌طور که گفته شد، هسته اصلی مشکل اتکا در شبکه لایتنینگ به نقدینگی مربوط می‌شود. به همین دلیل، اغلب تحقیقات Pickhardt در تلاش برای پاسخ به این سوال است که نقدینگی در کجا قرار دارد؟

البته فقط یک پاسخ به این سوال وجود ندارد و بدتر این که هیچ پاسخ قاطعانه‌ای نمی‌تواند این مشکل را حل کند. حتی استفاده از یک کانال مجزا در شبکه نیز به حل شدن این موضوع کمک نمی‌کند.

تشخیص میزان ظرفیت بیت‌کوین یک کانال عمومی شبکه لایتنینگ گره اصلی مشکل را باز نمی‌کند چرا که اندازه گیری میزان دقیق ظرفیت به دلیل تقسیم شدن آن بین دو طرف باعث چالش برانگیز شدن محاسبه آن می‌شود.

این موضوع اندازه گیری میزان نقدینگی ورودی و خروجی یک کانال را سخت خواهد کرد. به همین دلیل قابلیتی که به فرستنده اجازه تعیین میزان نقدینگی مورد نیاز را برای انجام روتینگ موفقیت آمیز دهد، با اختلال و مشکل مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: BOLT 12 و LNURL؛ آینده شبکه لایتنینگ بیت‌کوین چگونه خواهد بود؟

به دلیل چنین عدم قطعیتی، Pickhardt متوجه شد که بهترین پاسخ تکیه به احتمالات است. او کمیت عدم قطعیت کافی بودن نقدینگی را به یک احتمال نسبت داده است. در این حالت، همه مسیر‌های در دسترس برای انجام پرداخت لیست می‌شوند و مسیری که احتمال بیشتری موفقیت را دارد انتخاب می‌شود.

به عبارت دیگر، روش پرداخت Pickhardt بدین صورت است که برای انجام یک پرداخت مسیری که کمترین سطح عدم قطعیت را دارد توسط الگوریتم او انتخاب می‌شود.

این مدل، برپایه احتمال او برای برآورد میزان تقریبی نقدینگی موجود در کانال‌ها به کار می‌رود. این مدل روی شبکه پرداخت عمومی لایتنینگ بیت‌کوین اجرا می‌شود و وظیفه آن برآورد احتمال وجود نقدینگی در یک کانال است. پس از این مرحله، برای انتخاب مسیر به کانال مورد نظر، آن کانالی که احتمال داشتن بیشترین نقدینگی را دارد انتخاب می‌شود.

از این روش برای بهبود اتکا پذیری پرداخت‌ها استفاده خواهد شد. اگر در این شبکه یک پرداخت با شکست مواجه شود، این مدل از اشتباه خود درس می‌گیرد و وضعیت خود را نسبت به اطلاعات به دست آمده به روز می‌کند.

رویکرد Pickhardt یک دهه تحقیقات علوم کامپیوتر را به پروتکل نوجوان لایتنینگ اعمال می‌کند. این محقق روش خود را از فرضیه پدر اطلاعات اثر Claude Shannon گرفته است. تحقیقات این اثر در زمینه ارتباط کانال‌ها، آنتروپی و عدم قطعیت در کمیت ارتباطات غیر مطمئن توسط توزیع‌های احتمالی است.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد با راه اندازی یک Lightning node در شبکه بیت‌کوین!

روش Pickhardt برای پرداخت‌های بزرگ

در شبکه لایتنینگ بیت‌کوین، انجام پرداخت‌های بزرگ با تقسیم کردن آن‌ها به پرداخت‌های کوچک‌تر به صورت آسان‌تری انجام می‌شود.

پس از آن، این پرداخت‌ها در سراسر شبکه مسیر دهی خواهند شد. در صورت موفقیت آن، پرداخت اصلی یا بزرگی که توسط فرستنده ارسال شده بود، به حالت موفق نشان داده می‌شود.البته برای به موفقیت رسیدن پرداخت اصلی، همه پرداخت‌های تقسیم شده باید در مسیر خود موفق شوند.

شبکه لایتنینگ
هر چه تعداد پرداخت بزرگ اولیه به میزان بیشتری تقسیم شود، احتمال موفقیت کلی پرداخت کاهش پیدا می‌کند.

دلیل این موضوع، در آن است که هر چه پرداخت اصلی به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شود، احتمالات موفقیت هر پرداخت زیرمجموعه آن نیز به همان نسبت ضریب و کاهش پیدا می‌کند. 

این موضوع نوعی تناقض به وجود می‌آورد چرا که از نظر فرضیه، هر چه پرداخت‌های شبکه لایتنینگ کوچک‌تر باشند، احتمال موفقیت آن‌ها بالاتر خواهد بود. به همین دلیل چالش بهینه سازی جدیدی در زمینه یافتن بهترین تقسیم برای پرداخت‌های بزرگ به وجود می‌آید.

مدل پرداخت Pickhardt به دنبال افزایش احتمال موفقیت پرداخت‌های بزرگ است. او این کار را با بهینه سازی مدل خود آغاز می‌کند که هزینه عدم قطعیت را کاهش می‌دهد. برای رسیدن به این هدف، او از روش تحقیق در عملیات یا OR استفاده کرده است.

در این روش، او از نقص حداقل هزینه در مدل خود بهره می‌برد. نقص حداقل هزینه یکی از زمینه‌های مطالعاتی OR و ابزاری برای تحقیق در این زمینه است. این روش برای مدل سازی و ایجاد یک متد بهینه چند بخشی پرداخت‌ها برای بهبود اتخاذ تصمیمات مربوط به فرآیند تقسیم پرداخت‌های بزرگ در شبکه لایتنینگ استفاده می‌شود.

البته این هزینه ذاتی را نباید با هزینه‌های مربوط به کارمزد اشتباه بگیرید، هزینه عدم قطعیت را می‌توان مانند هزینه فرصت برای مسیر معین شده در نظر گرفت. از نظر تئوری، هر چه هزینه عدم قطعیت بیشتر باشد، هزینه فرصت نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در این حالت، احتمال موفقیت یک پرداخت بزرگ کاهش پیدا می‌کند.

ارزیابی کمّی عدم قطعیت یک مسیر، به Pickhardt اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر کاهش هزینه فرصت، شانس انتخاب مسیری که احتمال موفقیت بیشتر برای پرداخت را در بر دارد نیز افزایش پیدا کند.

در نهایت، این بهینه‌ سازی‌ها باعث می‌شود تا مدل پرداخت Pickhardt امکان ارسال پرداخت‌های بزرگ را بر روی شبکه لایتنینگ بیت‌کوین که قبلا به آسانی میسر نبود، را فراهم کند. 

طرح pickhardt
طرح ارائه شده از سوی pickhardt با روش فعلی شبکه لایتنینگ متفاوت است چرا که در این روش مانند پرداخت‌های مجزا و کوچک، اولویت بندی پرداخت‌های تقسیم شده معمولا براساس کارمزد‌های تعیین شده صورت می‌گیرد.

در طرف دیگر، این روش به دنبال افزایش موفقیت پرداخت‌ها است به همین دلیل ممکن است هزینه‌های انجام پرداخت نسبت به چیزی که در شبکه لایتنینگ رایج‌ است گرانتر باشد. 

با این حال آقای Pickhardt به مجله بیت‌کوین (Bitcoin Magazine) گفته است که الگوریتم او می‌تواند برای بهینه سازی کارمزد‌ها، حق انتخاب به کاربر ارائه دهد. البته او استدلال می‌کند که انجام این کار در حال حاضر از نظر محاسباتی بسیار سنگین است و به دلیل وجود کارمزد پایه شبکه لایتنینگ ممکن است مقرون به صرفه نباشد.

برای پیاده سازی این الگوریتم در شبکه لایتنینگ، یکی از چالش‌های مهم یافتن تعادل مناسب بین دو گزینه ارائه شده برای کارمزد خواهد بود. او از این گزینه‌ها با عنوان ویژگی نام می‌برد چرا که کاربر در نهایت می‌تواند نوع اولویت خود در انجام پرداخت انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: والت‌های شبکه لایتنینگ؛ معرفی 12 کیف پول لایتنینگ

چگونه از مدل پرداخت Pickhardt استفاده کنیم؟

استفاده از روش پرداخت pickhardt برای انجام پرداخت‌های بزرگ در شبکه لایتنینگ توسط سیستم LND manageJ که توسط آقای Carsten Otto توسعه یافته امکان پذیر است.

البته آقای pickhardt نیز در حال توسعه یک کتابخانه برپایه این مدل است که در حال حاضر امکان شبیه سازی و تست‌های فاز تولید را فراهم می‌کند. او گفته است در نهایت این کتابخانه را به همراه یکپارچه شدن آن به شبکه لایتنینگ را ارائه می‌دهد.

اما در حال حاضر، اتصال آن به صورت عمومی به شبکه لایتنینگ به اندازه جنبه فنی، امنیتی و اجرایی ماهیت اصلی در اولویت بالایی قرار ندارد. 

با این که این کتابخانه و مدل پرداختی آن هنوز برای کاربران عادی در دسترس قرار نگرفته است اما دسترسی‌پذیری آن باید یکی از مسائلی باشد که توسعه دهندگان در هنگام کار روی الگوریتم و کتابخانه آن مد نظر قرار دهند. نیرومندی و امنیت مدل پرداخت pickhardt از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx