کسب درآمد با راه اندازی یک Lightning node در شبکه بیت‌کوین!

راه‌اندازی نود لایتنینگ در شبکه بیت کوین

لایتنینگ نود (Lightning Node) یک نرم افزار است که به شبکه بلاک‌چین اصلی و شبکه لایتنینگ متصل می‌شود.

این نود نرم افزاری به شبکه بلاک‌چین متصل و به‌روز‌ترین داده‌های آن را تبادل می‌کند. ه

دف اصلی این نود، رهگیری و به‌روز بودن از آخرین تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین است. این روش ویژگی‌هایی مانند داده‌های غیرقابل تغییر، شفاف و غیرمتمرکز را به همراه دارد.

عناوین مطلب:

اما در هر بلاک‌چین نود‌های مختلف با وظایف متنوعی وجود دارد. مثلا در شبکه بیت‌کوین سه نوع نود Light node ،Full node و Mining node وجود دارد.

همان‌طور که می‌دانید نود‌های ماینر پازل‌های پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و تراکنش‌های ایجاد شده را در قالب یک بلاک به زنجیره اضافه می‌کنند.

البته این نود‌ها برای کسب پاداش و در ازای کارمزد تراکنش این کار سخت را انجام می‌دهند. اما فول نود‌های بیت‌کوین فقط تراکنش‌های این شبکه را تایید می‌کنند ولی برای این نود‌ها در ازای کاری که انجام می‌دهند هیچ پاداشی از بلاک‌های جدید وجود ندارد.

با این حال همچنان در جهت افزایش ایمنی شبکه بیت‌کوین و تراکنش‌های آن، کاربران باید فول نود راه اندازی کنند. در واقع فول نود‌ها برای انجام همزمان چندین تراکنش روزانه اهمیت زیادی دارند چرا که وظیفه تایید داده‌های هر تراکنش به عهده آن‌هاست.

نود لایتنینگ
اما نقش لایتنینگ نود (LN) در این میان چیست؟

یک نود لایتنینگ به شبکه اصلی بلاک‌چین مثلا بیت‌کوین و شبکه لایتنینگ مخصوص به خود متصل می‌شود. البته نباید نود‌های بیت‌کوین را با نود‌های لایتنینگ اشتباه بگیرید، آن‌ها از چندین نظر با یک دیگر متفاوت هستند. 

برای مثال نود‌های شبکه بیت‌کوین باید هر تراکنش روی شبکه اصلی را اعتبار سنجی و تایید کنند اما در شبکه لایتنینگ فقط تراکنش‌هایی که مستقیم به آن متصل می‌شوند باید مورد تایید قرار بگیرند.

سوال بعدی این است که مزایای راه اندازی یک لایتنینگ نود چیست؟ برای درک همه مزایا و کشف ویژگی‌های تکنولوژی LN، شما باید حداقل یک نود آن را راه اندازی کنید. بدون در نظر گرفتن شبکه آن‌ها و به لطف ماهیت غیرمتمرکز این شبکه، هر کاربر فضای کریپتو می‌تواند یک نود آن را راه‌اندازی کند. از این رو، تعداد نود‌های عمومی شبکه لایتنینگ به صورت روز افزون در حال افزایش است.

در زمان نوشتن این مقاله، شبکه Lightning بیش از 17,600 نود دارد که در آن‌ها حدود 84,000 کانال فعال باز است!

نود لایتنینگ در شبکه LN چگونه کار می‌کند؟

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) توسط کانال‌های پرداخت منحصر به‌فرد بین نود‌های متحد برای مسیردهی تراکنش‌ها ایجاد شده است. می‌توان گفت این شبکه نتیجه همکاری بین چندین مکانیزم پرداخت است.

شبکه لایتنینگ یک راه حل لایه 2 است که بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین برای حل مشکلات مربوط به مدت زمان طولانی تایید تراکنش‌ها شکل گرفته است. در این روش پرداخت، یک شبکه بدون ساختار حول آن شکل گرفته است که پرداخت‌های درون آن از طریق کانال‌های مشخص انجام می‌شوند. این کانال‌ها در واقع اتصال‌های تک‌ منظوره همتا به همتا (P2P) هستند. 

در یک کانال شبکه لایتنینگ، محدودیتی در ارسال تراکنش وجود ندارد، نود‌های متصل به این کانال‌ها که توسط مردم و سازمان‌ها اجرا می‌شوند، شبکه پرداخت را حفظ می‌کنند.

 قبل از استفاده از شبکه لایتنینگ، کوین‌های BTC شما باید در یک کانال پرداخت قفل شوند. سپس تا زمانی که کانال بسته شود، از آن کوین‌ها می‌توانید در شبکه LN استفاده کنید.

عملیات پرداخت در این شبکه به این صورت است که یک صورت حساب با یک شناسه طولانی شامل حروف عددی ایجاد می‌شود، البته این شناسه طولانی در قالب کد‌های QR نیز قابل ارائه هستند. اگر شما قصد دریافت تراکنش (بیت‌کوین) را داشته باشید، با ساخت یکی از این صورت حساب‌ها، و ارائه کد QR‌ به شخص واریز کننده و اسکن آن، امکان تایید و انجام پرداخت برای آن شخص وجود خواهد داشت.

پرداخت در شبکه لایتنینگ
البته این فرآیند فقط از طریق کیف‌پول‌های Lightning Wallet امکان پذیر است که یک امضای دیجیتال برای کاربران آن ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های فول نود (Full Node) بیت‌کوین

تایید پرداخت بلافاصله به ایجاد کننده صورت حساب ارسال می‌شود. پرداخت‌های انجام شده روی این شبکه در مدت کوتاهی تایید می‌شوند و به دلیل این که کل فرآیند تایید و پرداخت خارج از شبکه بیت‌کوین است، کارمزد‌های آن نیز پایین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ساتوشی چیست؟ محاسبه بیت‌کوین به ساتوشی و میکرو و میلی

پس از استفاده از شبکه لایتنینگ، یکی از طرفین می‌تواند کانال ایجاد شده بین آن‌ها را ببندد، پس از بستن کانال، امکان استفاده از بیت‌کوین‌های جابه‌جا شده روی شبکه اصلی بیت‌کوین میسر خواهد شد.

اما موضوع اصلی مقاله ما چیز دیگری است. آیا می‌توانیم با راه‌اندازی یک نود شبکه لایتنینگ کسب درآمد کنیم؟ پاسخ مختصر مثبت است اما سود حاصل از آن لزوما برحسب ساتوشی بیان نمی‌شوند. شما می‌توانید با فوروارد کردن تراکنش‌های سایر نود‌ها از طریق نود خودتان، کوین‌های BTC کسب کنید.

در هنگام راه‌اندازی نود، از فعال بودن آن مطمئن شوید. برای اطمینان، کوین‌های BTC را به آدرس ولت نود خودتان ارسال و با سایر نود‌ها کانال ارتباطی ایجاد کنید. با این کار شما در شبکه لایتنینگ بیت‌کوین مشارکت و از آن کسب درآمد خواهید کرد.

حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای راه‌اندازی نود LN

  • حداقل یک Raspberry Pi 4 Model B
  • هارد اکسترنال 1TB 
  • SD Card 32GB
  • کابل اترنت

چگونه یک نود لایتنینگ بیت‌کوین راه‌اندازی کنم؟

به خاطر داشته باشید برای راه اندازی یک نود حتما باید مقداری بیت‌کوین برای قفل کردن در کانال لایتنینگ خود قرار دهید. علاوه‌بر آن کیف‌پول سازگار با شبکه Lightning را نباید فراموش کنید.

بیشتر بخوانید: والت‌های شبکه لایتنینگ؛ معرفی 12 کیف پول لایتنینگ

در هنگام کار با نود‌های لایتنینگ باید بدانید که نود‌های شبکه LN قرار نیست چیزی استخراج کنند از این رو آن‌ها ماینر‌های بیت‌کوین نیستند اما برای تایید بلاک‌های بیت‌کوین نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

نود‌های تایید اعتبار (Validation Node) رایج‌ترین نامی است که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. در زمینه نرم‌افزار‌های نود لایتنینگ، نام‌هایی مانند MyNode و Umbrel رایج‌ترین گزینه‌های اختصاصی کردن سخت‌افزار برای راه اندازی یک نود اعتبار سنج است.

در اینجا ما از MyNode استفاده می‌کنیم (به دلیل سهولت آن)، شما با چند گام ساده می‌توانید یک دستگاه تایید کننده بلاک راه اندازی کنید.

برای شروع، براساس نوع دستگاه، فایل‌های مورد نظر آن را از اینجا دانلود کنید. لازم به ذکر است برای پیکربندی دستگاه (Raspberry) شما باید حداقل یک لپ‌تاپ یا PC در اختیار داشته باشید. با احتساب قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز، در زمان نوشتن این مقاله حداقل برآورد قیمت مجموع آن‌ها حدود 8 میلیون تومان است.

پس از دانلود نرم‌افزار‌های ارائه شده و خرید دستگاه‌ها و قطعات مورد نیاز (در لینک بالا جزییات قطعات ذکر شده است)، فایل‌ها را به کارت SD منتقل کنید. دستگاه رزبری پای را روشن و کارت حافظه را در آن  قرار دهید. پس از روشن کردن دستگاه، از شما کلید محصول (Product key) خواسته می‌شود که شما می‌توانید با مشاهده اطلاعات MyNode آن را وارد کنید.

پس از آن، دستگاه شروع به همگام سازی با شبکه بلاک‌چین می‌کند، با توجه به قدرت دستگاه و سرعت اینترنت‌تان، این فرآیند ممکن است روز‌ها به طول بکشد. رابط کاربری MyNode، شما را از وضعیت فعلی همگام سازی مطلع خواهد کرد.

دستگاه به صورت خودکار به شبکه بیت‌کوین متصل می‌شود و پس از همگام سازی اولیه، صفحه اصلی آن برای شما نمایش داده می‌شود.

پس از این مرحله و آماده شدن دستگاه، صفحه اصلی MyNode برای شما نمایش داده خواهد شد. اگر شما با سیستم عامل Linux راحت هستید می‌توانید از طریق SSH به دستگاه‌تان متصل شوید. اما به طور کلی، استفاده از IP شبکه و یا Hostname برای اتصال به دستگاه امکان پذیر است. 

برای اتصال از نام‌کاربری پیش فرض admin و رمز عبور bolt برای ورود استفاده کنید (توصیه می‌شود پس از ورود آن‌ها را تعویض کنید). پس از ورود به دستگاه و برنامه myNode همه ویژگی و قابلیت‌های آن برای شما نمایش داده می‌شود. 

ساخت کیف‌پول

گام بعدی ایجاد یک کیف‌پول لایتنینگ روی  MyNode است. برای این کار به صفحه اصلی MyNode بروید و روی Lightning Wallet کلیک کنید. پس از آن گزینه Create Wallet را انتخاب و یک عبارت Seed دریافت کنید.

عبارت بازیابی کیف پول فول نود
توصیه می‌شود عبارت بازیابی را یادداشت و در جای امن حفظ کنید. به هیچ وجه از اسکرین شات برای ذخیره آن استفاده نکنید.

روی دکمه Continue بزنید و عبارتی که یادداشت کرده‌اید را در اینجا وارد و کار را ادامه دهید. برای ساخت ولت در مرحله آخر روی Create بزنید.

اگر عبارت وارد شده درست باشد، شما به صفحه اصلی Lightning هدایت خواهید شد. در این جا کیف‌پول شما به صورت خودکار آپدیت و با شبکه همگام می‌شود. آماده سازی این کیف‌پول ممکن است چند دقیقه زمان ببرد که شما در این مدت با این صفحه مواجه می‌شوید:

کیف پول لایتنینگ

بیشتر بخوانید: BOLT 12 و LNURL؛ آینده شبکه لایتنینگ بیت‌کوین چگونه خواهد بود؟

چگونه یک نود لایتنینگ سودآور راه‌اندازی کنیم؟

نود‌های لایتنینگ برای پردازش تراکنش‌ها، کارآمد‌ترین (و به صرفه‌ترین) روش را جستجو می‌کنند.

برای راه اندازی یک نود سودآور، شما باید سطح کارمزد نود‌تان را به اندازه‌ای که برای شبکه قابل قبول باشد کاهش دهید. اما در پایین آوردن سطح کارمزد زیاده‌روی نکنید چرا که ممکن است درآمد حاصل از آن نسبت به هزینه‌های انجام شده سودآوری نداشته باشد. 

راه اندازی یک نود بیشتر شبیه به نوعی علم است چرا که برای هر کانالی که ایجاد می‌کنید باید توجه و مراقبت زیادی به خرج دهید. زمانی که کارمزد‌ها، جریان ترافیک، کانال‌های باز و بسته و متعادل سازی مجدد را ارزیابی می‌کنید، باید به نحوه حرکت ترافیک و میزان حرکت ترافیک توجه کنید.

چگونه می‌توانیم با نود‌های لایتنینگ درآمد منفعل کسب کنیم؟

برای تغذیه ترافیک، کانال‌های خود را به خوبی تنظیم کنید. با این حال تا زمانی که ترافیک دو طرفه است، کانال خود را به صورت کامل متعادل نکنید.

برای مثال، اگر ترافیک کانال نود شما مانند بسیاری از کانال‌ها فقط به یک سمت حرکت می‌کند، آمار قابل مشاهده نیز دائما برای تغذیه ترافیک کانال به عقب و جلو کشیده می‌شود.

در این راه نکات و مسائل گاها فنی زیادی وجود دارد که اگر قصد دارید واقعا به آن وارد شوید، باید همه جوانب آن را خوب بسنجید. وبسایت Tippin.me یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید با ساخت یک حساب کاربری در آن برای پذیرش Tip در شبکه‌های اجتماعی توسط شبکه لایتنینگ بیت‌کوین اقدام کنید. 

وب‌سایت
این وبسایت یکی از راه‌های آسان کسب درآمد از شبکه LN است. علاوه‌بر آن، در این وبسایت هر کاربری که از کانال شما برای پرداخت خود استفاده کند، شما ساتوشی دریافت می‌کنید.

یوتیوبر‌ها و سازندگان ویدیو و کلیپ‌ها نیز می‌توانند از پلتفرم تحت وب Light Tube مشابه یوتیوب استفاده کنند. این پلتفرم به تولید‌ کنندگان محتوای خود امکان کسب درآمد بیت‌کوینی را از طریق شبکه لایتنینگ فراهم می‌کند. مدل کسب و کار این پلتفرم به این صورت است که کاربرانی که قصد مشاهده ویدیوهای با کیفیت بالا را داشته باشند باید مقداری کارمزد (یا بهتر است بگوییم حق اشتراک) پرداخت کنند. 

به لطف کارمزد‌های پایین شبکه Lightning، کاربران این سرویس معمولا برای مشاهده ویدیو‌ها 100 ساتوشی پرداخت می‌کنند. از طرف دیگر، آپلود کنندگان ویدیو می‌توانند با استفاده از سرویس پرداخت LN، درآمدی که به دست آورده‌اند را با کمترین کارمزد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برداشت کنند.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، خرید تجهیزات و راه‌اندازی یک نود لایتنینگ یک مسئله است و پیگیری و اشتراک کانال پرداخت‌تان برای سایرین(در واقع بازاریابی آن) مسئله‌ای دیگر.

مشکلات شبکه Lightning 

کارمزد مسیر‌دهی تراکنش‌ها، بستن متقلبانه کانال و در معرض حمله قرار گرفتن نود‌ها توسط سارقین آنلاین یا حملات مرتبط از جمله مهم‌ترین مشکلات شبکه لایتنینگ است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

مسئله کارمزد مسیر‌دهی (Routing) یکی از مشکلات حیاتی شبکه لایتنینگ است که نیازمند انتقال پرداخت‌ها بین کانال‌ها است. 

مسئله دیگر بستن کانال به صورت یک طرفه است که بدون اطلاع طرف مقابل صورت می‌گیرد. این مشکل باعث تراکنش‌های آفلاین می‌شود که خطرناک هستند.

برای ارسال و دریافت پرداخت‌ها، نود‌های شبکه باید همیشه آنلاین باشند. این موضوع نیز باعث در معرض خطر قرار گرفتن کلید‌های خصوصی نود‌ها می‌شود. ذخیره سازی سرد (Cold storage) می‌تواند مانع از دست رفتن دارایی‌های کاربران و کلید‌های خصوصی شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

مشکل دیگری که نود‌ها و به طور کلی شبکه LN با آن مواجه هستند، اضافه بار نود‌ها در زمان‌های حمله است. در این حالت، مشارکت کنندگان نمی‌توانند دارایی‌های خود را به سرعت دریافت کنند چرا که کانال‌هایی که در حال استفاده از آن هستند، زیر حملات هکر‌ها قرار دارد.

نتیجه گیری

راه‌اندازی نود‌های شبکه لایتنینگ به نظر آسان است اما نگهداری و یافتن راه‌های کسب درآمد آن‌چنان که به نظر می‌رسد آسان نیست. برای کاربران ایرانی، اولین چالش می‌تواند اینترنت باشد.

در مرحله همگام سازی نود‌های لایتنینگ که چند روز به طول می‌انجامد، ده‌ها گیگ فایل شبکه بلاک‌چین از طریق اینترنت دانلود و ذخیره می‌شوند. داشتن اینترنت پایدار و با سرعت بالا یکی از نیاز‌های اولیه چنین‌ نود‌هایی است. 

با این که دستگاه‌های نود شبکه LN مصرف برق پایینی دارند اما آنلاین ماندن دائمی آن‌ها نیز از دیگر چالش‌های موجود برای کاربران ایرانی به شمار می‌رود. 

اما خبر خوب این است که شما می‌توانید روی کامپیوتر خود یک نود لایتنینگ راه‌اندازی کنید. برای اینکار، استفاده از ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) یکی از گزینه‌های مناسب برای آغاز کار است اما در عوض، سرعت کامپیوتر و کارایی آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد چرا که ماشین مجازی از منابع سیستم شما بیشترین استفاده را خواهد داشت.

به طور کلی، انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه قبل از ورود به هر پروژه‌ای و سرمایه‌گذاری روی آن یکی از ضروریات است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کسب درآمد از ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Mahan

سلام
هنوز هم میشه با رزبری پای از این طریق درامدزایی داشت؟
ممنون میشم در صورت ممکن به جمیلم پاسخ بدهید🙏

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx