اصلاح و ریزش قیمت؛ بررسی تفاوت‌های مهم

ریزش در مقابل اصلاح

اصلاح و ریزش قیمت، دو مفهوم با معانی متفاوت هستند.

در این مقاله قصد داریم، به‌طور کامل به تفاوت‌های اصلاح و ریزش قیمت بپردازیم.

اصلاح قیمتی چیست؟

اصلاح بازار (market correction) به معنای کاهش شدید اما کوتاه مدت قیمت در واکنش به خرید افراطی (اشباع خرید) یا بالا رفتن بی‌رویه قیمت یک دارایی است.

عناوین مطلب:

به عبارت دیگر، بازار با یک عقب‌نشینی یا پولبک (Pullback) از قله‌های قیمتی اخیر به خریداران این فرصت را می‌دهد تا سودهای قبلی را ذخیره کرده و سپس برای یک گام صعودی دیگر آماده می‌شود.

به طور کلی، زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگر از سقف قیمتی اخیر 10 درصد یا بیشتر افت می‌کند، می‌گوییم قیمت اصلاح شده است.

با این حال، اصلاح‌ها لزوماً همیشه به اندازه 10 درصد نیستند. گاهی اوقات، قیمت حدود سه درصد افت می‌کند. در برخی موارد ممکن است شاهد اصلاح‌های بزرگ تا 20 درصدی هم باشیم. اما در بیشترین حالت، اصلاح‌ها چیزی بین 5 تا 10 درصد هستند.

اصلاح بازار
اصلاح بازار در نتیجه فروش عده‌ای از معامله‌گران رخ می‌دهد و به معنای توقف موقت روند است.

اصلاح‌های قیمت تقریباً همیشه زمانی اتفاق می‌افتند که اقتصاد جهانی در حال بزرگ شدن است؛ در این شرایط، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بیش از حد به شرایط موجود مطمئن هستند و با خریدهای افراطی موجب رشد بی‌رویه قیمت دارایی‌ها می‌شوند. همین اتفاقات زمینه را برای «بازگشت به میانگین» قیمت فراهم می‌کند.

اصلاح بازار هر چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد؟

اصلاح بازار سهام معمولاً هر دو سال یک‌بار اتفاق می‌افتد، اما از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتو پرنوسان‌تر است، اصلاح قیمت در این بازار بیشتر اتفاق می‌افتد.

اصلاح‌های بازار کریپتو هیچ برنامه زمانی مشخصی ندارد. از این رو، قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است در ظرف چند روز، چند هفته یا چند ماه اصلاح شود. گاهی اوقات، اصلاح‌های بازار ارزهای دیجیتال ممکن است در عرض چند ساعت اتفاق بیفتد!

قیمت ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل متعددی تغییر می‌کند که همه آن‌ها موجب شکل‌گیری نوسان‌های کلی بازار می‌شود. از این رو، شناسایی تایم فریم دقیق اصلاح بازار کریپتو می‌تواند بسیار دشوار باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت دوره‌های زمانی (تایم فریم‌ها) در تحلیل تکنیکال

چه چیزی باعث اصلاح قیمت در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود؟

دلایل متعددی می‌تواند باعث اصلاح قیمت در بازار ارزهای دیجیتال شود، از جمله سرمایه‌گذاران هیجان‌زده، عدم قطعیت نهادهای نظارتی یا فروش بی‌رویه و سراسری در بازار.

از جمله رایج‌ترین محرک‌ها (تریگرها) عبارت‌اند از:

  • سفته‌بازی بیش از حد و هیجان سرمایه‌گذاران: وقتی سرمایه‌گذاران بیش از حد در مورد یک دارایی خاص هیجان‌زده می‌شوند، با خریدهای خود موجب افزایش سریع و بی‌رویه قیمت آن می‌شوند که این می‌تواند باعث ایجاد حباب ناپایداری در قیمت شود که در نهایت می‌ترکد و منجر به اصلاح قیمت می‌شود.
  • فومو FOMO (ترس از جا ماندن): هنگامی که سرمایه‌گذاران شاهد افزایش سریع قیمت‌ها هستند، ممکن است بدون تحقیق مناسب وارد بازار شوند، در نتیجه هجوم خریداران، قیمت‌ها صرفاً به دلیل خرید بیشتر افراد افزایش می‌یابد.
  • هک شدن صرافی‌ها: زمانی که یک صرافی بزرگ هک می‌شود و مقدار قابل توجهی از پول سرمایه‌گذاران را از دست می‌دهد، ممکن است شاهد ترس سرمایه‌گذاران و فروش سراسری در بازار و در نتیجه اصلاح قیمت‌ها باشیم.
  • عدم قطعیت نهادهای نظارتی: هر زمان که نهادهای نظارتی در مورد ارزهای دیجیتال اظهار تردید کنند، ممکن است شاهد فروش گسترده توسط دارندگان ارز و اصلاح قیمت باشیم. به عنوان مثال، زمانی که چین در سال 2017 اعلام کرد که می‌خواهد ارزهای دیجیتال را سرکوب کند، قیمت‌ها به شدت کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: در زمان ریزش قیمت ارزهای دیجیتال چه‌کار کنیم؟

پولبک چیست؟

پولبک که کمی متفاوت از اصلاح قیمت است، به معنی یک توقف موقت یا تغییر جهت روند قیمت کلی یک دارایی است.

در کریپتو، پولبک نسبتاً رایج است و ممکن است چندین بار در طول یک روند صعودی یا نزولی اتفاق بیفتد. پولبک‌ها به طور کلی یکی از ویژگی‌های چرخه بازار سالم محسوب می‌شوند چرا که به بازار اجازه می‌دهد سود (یا ضرر)های قبلی را هضم کرده و برای ادامه حرکت در مسیر صعودی یا نزولی تجدید قوا کند.

منظور از بازار نزولی یا ریزش قیمت چیست؟

بازار نزولی یک دوره طولانی از کاهش قیمت است که معمولاً با بدبینی گسترده سرمایه‌گذاران همراه است. به عبارت دیگر، ریزش قیمت تا حدود زیادی شبیه اصلاح بازار است، اما برای مدت طولانی ادامه دارد.

برای اینکه بازاری را نزولی بخوانیم، قیمت دارایی باید 20 درصد یا بیشتر از قله‌های اخیر کاهش یابد. همان‌طور که در مورد اصلاح قیمت گفتیم، این عدد قطعی نیست و بسته به شرایط بازار ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

ریزش بازار
ریزش بازار یا بازار نزولی در نتیجه تغییر احساسات سرمایه‌گذاران و بدبینی به اقتصاد کلان شکل می‌گیرد.

بر خلاف اصلاح قیمت که در زمان رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد، بازارهای نزولی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که اقتصاد دچار رکود شده یا بازار سهام سقوط کرده است.

بازار نزولی در کریپتو ممکن است ناشی از هر یک از عواملی باشد که باعث اصلاح بازار می‌شود. با این حال، ریزش قیمت‌ها همچنین ممکن است در نتیجه عوامل دیگری مانند آشفتگی سیاسی یا بلایای طبیعی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: 9 تکنیک کاربردی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی

بازار نزولی چقدر ممکن است طول بکشد؟

مدت زمان بازارهای نزولی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از بازارهای نزولی تنها چند ماه طول می‌کشند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند سال‌ها ادامه داشته باشند!

در سطح جهانی، بازارهای نزولی به طور متوسط حدود ده ماه طول می‌کشد. با این حال، در مواردی بازارهای نزولی بسیار طولانی‌تر بوده‌اند. به عنوان مثال، سقوط ارزهای دیجیتال در سال‌های 2013 تا 2015، حدود 415 روز یا کمی بیشتر از یک سال به طول انجامید.

چگونه از بازار نزولی کریپتو استفاده کنیم؟

آیا می‌توان در بازار نزولی سود کسب کرد؟ پاسخ مثبت است. همان‌طور که استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار صعودی (دوره افزایش قیمت) وجود دارد، استراتژی‌هایی هم برای سرمایه‌گذاری در بازار نزولی وجود دارد.

برخی از استراتژی‌های رایج عبارت‌اند از:

  • فروش استقراضی (شورت کردن): شورت کردن (Short-selling) حالتی است که سرمایه‌گذاران یک دارایی را خودشان ندارند در قیمت‌های بالا می‌فروشند به این امید که آن را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند تا از اختلاف قیمت سود ببرند. با این حال، شورت کردن می‌تواند همراه با ریسک باشد، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت دارایی طبق پیش‌بینی کاهش یابد.
  • خرید اختیار قرارداد فروش: در این نوع معامله سرمایه‌گذاران می‌توانند یک دارایی را با قیمتی مشخص در بازه زمانی مشخصی بفروشند. اگر قیمت دارایی به کمتر از قیمت اعمال برسد، سرمایه‌گذار می‌تواند از اختلاف قیمت سود ببرد.
  • خرید دارایی در قیمت‌های پایین‌تر: سرمایه‌گذاری، به طور کلی، یک فعالیت طولانی مدت است. در حالی که در جریان سرمایه‌گذاری قیمت شاهد افت و خیزهای زیادی خواهد بود، بازارهای نزولی فرصتی برای خرید دارایی‌ها در قیمت‌های ارزان‌تر فراهم می‌کنند.
  • انجام تحقیق: زمانی که قیمت‌ها در حال کاهش است، باید بیش از هر زمان دیگری به فکر انجام تحقیق قبل از سرمایه‌گذاری باشید و درباره دارایی مدنظرتان به طور کامل تحقیق کنید. با کاهش قیمت‌ها، فرصت‌های زیادی برای خرید دارایی با تخفیف وجود خواهد داشت. اما، مانند همیشه، نباید فراموش کنید که همه دارایی‌ها ماهیت یکسانی ندارند و سرمایه‌گذاری روی بعضی از آن‌ها ریسک بسیاری بیشتری دارد.
  • متنوع کردن پرتفولیو: یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با بازار نزولی، تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌ها و داشتن طیف متنوعی از کلاس‌های مختلف دارایی‌ها است. به این ترتیب، اگر یکی از کلاس‌های ‌دارایی دچار ضرر شود، تأثیر شدیدی بر پورتفولیوی شما نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

شورت کردن
شورت کردن به معنای فروختن دارایی در قیمت‌های بالا و خریداری کردن آن پس از کاهش قیمت است.

چگونه اصلاح و ریزش قیمت‌ها را مدیریت کنیم؟

اصلاح و ریزش قیمت بخشی عادی از فرآیند سرمایه‌گذاری هستند و در صورت وقوع نیازی به وحشت کردن نیست. هنگامی‌ که با تفاوت‌های این دو آشنا شوید، راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها واکنش نشان دهید.

اگر می‌خواهید استفاده بیشتری از ریزش قیمت کنید می‌توانید از استراتژی‌هایی مانند شورت کردن و خرید قراردادهای اختیار فروش استفاده کرده و از پایین آمدن قیمت سود کسب کنید.

در طول دوره‌های توسعه اقتصادی، بیشتر کاهش قیمت‌ها پولبک یا اصلاح‌های موقتی خواهد بود. بهترین کار این است که در جریان چنین اصلاح‌های قیمتی سرمایه‌گذاری‌های خود را حفظ کنید. از آنجا که روندهای اصلی قیمت‌ها در دوران رشد اقتصادی به احتمال زیادی صعودی خواهد بود، قیمت‌ها در نهایت به قله‌های می‌رسند.

قیمت ارزهای دیجیتال، مانند قیمت سهام، به ندرت در یک خط مستقیم همیشگی بالا یا پایین می‌رود. در بیشتر مواقع، رالی‌های صعودی شاهد دوره‌های تثبیت قیمت خواهد بود که در آن قیمت با سرعت کمتری در جهت موافق یا مخالف حرکت می‌کند.

خرید و نگهداری
در استراتژی «خرید و نگهداری»، سرمایه‌گذار به نوسان‌های جزئی قیمت توجه نمی‌کند.

از بین این دو افت قیمت، ریزش بازار ریسک بیشتری برای کاهش ارزش سبد سرمایه‌گذاری شما دارد، از این رو ضروری است که یاد بگیرید چگونه آغاز بازار نزولی را قبل از شروع پیدا کنید.

برای این کار همیشه باید ببینید وضعیت اقتصاد کلی چگونه است – با این کار، بهتر می‌توانید به ریزش قیمت‌ها واکنش نشان دهید.

داشتن پورتفولیوی متنوع باعث می‌شود حتی در صورت سقوط بازار احتمال از دست رفتن تمام سرمایه‌تان بسیار کاهش پیدا کند. همچنین، با پیروی کردن از استراتژی سرمایه‌گذاریتان، بدون توجه به شرایط بازار، می‌دانید چه زمانی یک دارایی را بخرید یا بفروشید.

تفاوت بین اصلاح و ریزش قیمت

یکی از تفاوت‌های مهم بین اصلاح و ریزش بازار، درصد کاهش قیمت دارایی‌ها است. این دو کاهش قیمت همچنین در بازه‌های زمانی متفاوتی اتفاق می‌افتند و معمولاً شدت تکرار متفاوتی دارند.

اصلاح می‌تواند به کاهش شاخص بازار یا یک فقط یک دارایی اشاره داشته باشد، در حالی که از ریزش بازار یا بازار نزولی برای اشاره به شاخص بازار بزرگ استفاده می‌شود.

به طور خلاصه، برخی از تفاوت‌های اصلی بین اصلاح و ریزش قیمت عبارت‌اند از:

1. درصد کاهش

تفاوت اصلی بین اصلاح قیمت و بازار نزولی در میزان کاهش قیمت است.

به طور کلی، به کاهش حداقل 10 درصدی قیمت -اما کمتر از 20 درصد- یکی از شاخص‌های کل بازار (یا قیمت یک دارایی) نسبت به آخرین سقف قیمتی، اصلاح گفته می‌شود.

در سوی دیگر، اگر شاخص کل یک بازار حداقل 20 درصد از سقف اخیر افت کند، گفته می‌شود بازار ریزش کرده یا نزولی شده است.

2. بازه زمانی

تفاوت‌های اصلاح بازار و بازار نزولی تنها به بازه‌های زمانی آن‌ها محدود نمی‌شود، اما در نتیجه میزان کاهش آن‌ها بازه‌های زمانی متفاوتی دارند.

همان‌طور که شاید پیش بینی کنید، اصلاح‌های بازار با تنها 10 درصد کاهش معمولاً در مقایسه با بازارهای نزولی که ممکن است سال‌ها طول بکشد، بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دارد. هر اصلاح یا ریزش بازار ممکن است بازه زمانی متفاوتی داشته باشد.

3. میزان تکرار

اصلاح‌های قیمتی کوتاه‌تر همچنین نسبت به بازارهای نزولی بیشتر رخ می‌دهد.

ممکن است در جریان یک روند صعودی چندین اصلاح قیمتی داشته باشیم تا اینکه در نهایت قیمت‌ها با شدت بیشتری ریزش کرده و یک روند نزولی بلند مدت‌تر شکل بگیرد.

4. زمان لازم برای جبران

به طور طبیعی، بازار نزولی به دلیل ریزش شدیدتر و مدت طولانی‌تر، معمولاً در مقایسه با اصلاح‌های کوتاه مدت قیمت به زمان بیشتری برای جبران ریزش و بازگشت قیمت به سطوح قبل نیاز دارد.

افت قیمت در اصلاح بازار اغلب در عرض چند ماه جبران می‌شود، در حالی که این اتفاق در بازار نزولی معمولاً به مدت زمان طولانی‌تر، شاید سال‌ها، نیاز داشته باشد. اگرچه، در این مورد هم شدت و مدت زمان جبران ریزش قیمت می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

در ادامه موارد ذکر شده را به‌طور خلاصه در قالب یک جدول برای شما عزیزان ارائه می‌کنیم:

 

اصلاح بازار

ریزش قیمت

درصد کاهش قیمت نسبت به سقف اخیر

10 تا 20 درصد کاهش

حداقل 20 درصد کاهش

تایم فریم

تمام بازه‌های زمانی

معمولاً دو ماه اخیر

تکرار

نسبتاً رایج

کمتر رایج

زمان لازم برای جبران کاهش قیمت

دوره جبران کوتاه‌تر

دوره جبران طولانی‌تر

سخن پایانی

اگر چه اصلاح و ریزش بازار می‌تواند برای سرمایه‌گذاران دلهره‌آور باشد، اما نباید فراموش کرد که این دو اتفاق بخشی طبیعی از یک اقتصاد سالم هستند. با آشنایی با تفاوت‌های این دو جریان می‌توانید واکنش بهتری به کاهش قیمت‌ها نشان دهید.

بزرگ‌ترین تفاوت بین اصلاح و ریزش قیمت‌ها، درصد کاهش قیمت نسبت به سقف قیمتی اخیر است. اصلاح‌های قیمت معمولاً بیشتر از ریزش‌های بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد، و معمولاً برای مدت زمان کوتاه‌تری ادامه پیدا می‌کند. به طور کلی، اصلاح‌های قیمت و ریزش‌های بازار ممکن است از نظر مدت، دفعات رخ دادن و شدت افت قیمت متفاوت باشند.

از نظر زمان جبران افت قیمت، بازارها معمولاً در اصلاح‌های قیمت سریع‌تر -معمولاً ظرف چند روز تا چند ماه- به سطوح قیمتی قبل باز می‌گردند. اما بازارهای نزولی به دلیل مدت زمان طولانی‌تر و شدت بیشتر کاهش قیمت، تأثیر منفی چشمگیرتری بر بازارها می‌گذارند. در نتیجه، جبران ریزش قیمت ناشی از روند نزولی اخیر ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد.

در این مقاله به‌طور کامل به تفاوت اصلاح و ریزش قیمت پرداختیم. امیدواریم که همراهی با بورسینس برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx