بررسی شاخص سود باز (Open Interest) و تاثیر آن در بیت‌کوین

سود باز در بیت‌کوین

تریدر‌ها در هنگام تحلیل و ارزیابی بازار همیشه به دنبال اطلاعاتی هستند که به آن‌ها مزیت معاملاتی بدهد. مسلما ارزشمندترین داده آن است که به تریدر بینش کافی در مورد کار‌هایی که سایر تریدر‌ها انجام می‌دهند را ارائه دهد. شاخص سود باز (Open Interest) از جمله اطلاعاتی است که دانستن آن می‌تواند تریدر بازار‌های کریپتو را در تفسیر بازار در موقعیت بهتری قرار دهد.

درک این شاخص و تاثیر آن بر قیمت بیت ‌کوین می‌تواند به تریدر‌ها در اتخاذ تصمیمات بهتر مالی و معاملاتی کمک کند.

سود باز و حجم معاملات (Volume)

حجم کلی معاملات و سود باز (Open Interest)، متغیر‌های کلانی هستند که در بازار‌های مالی مانند کریپتو با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند.

عناوین مطلب:

حجم معاملات به معنای همه قرارداد‌هایی است که در یک بازه زمانی مشخص معامله شده‌اند، در طرف دیگر، سود باز یا Open Interest شاخصی است که فقط به تعداد کل پوزیشن‌های باز معاملاتی توسط مشارکت کنندگان بازار در هر زمان تعیین شده اشاره دارد.  

سود باز و حجم معاملات
شاخص سود باز (OI) با جمع زدن همه پوزیشن‌های باز فیوچرز محاسبه می‌شود.

جدولی که در ادامه مشاهده می‌کنید، نمونه‌ای ساده از شاخص سود باز و تغییر آن براساس فعالیت کاربران بازار است:

کاربر

پوزیشن باز

حجم

تغییر در OI

OI

برسام

Short

1 BTC

+1

1

پرهام

 Long

2 BTC

+2

3

تیام

Long

10 BTC

+10

13

حسام

Long Close

3 BTC

-3

10

با توجه به مثال بالا، شاخص سود باز ما در این جدول از 1 به 13 افزایش پیدا کرد اما با بسته شدن پوزیشن توسط حسام با حجم 3 BTC، شاخص ما نیز افت قابل توجهی را تجربه کرده است. این مثال به ما نشان می‌دهد شاخص سود باز چگونه نسبت به تعداد قرارداد‌های باز و فعالیت مشارکت کنندگان بازار تغییر می‌کند.

چرا در معامله بیت‌کوین شاخص سود باز اهمیت دارد؟

در بازار‌های مالی، معامله‌گران تغییرات شاخص سود باز را به دقت دنبال می‌کنند. معمولا تحلیل‌گر از این اندیکاتور به عنوان راهی برای تشخیص قدرت روند قیمتی و سنتیمنت بازار استفاده می‌کند.  

شاخص سود باز در واقع نشان دهنده جریان ورود و خروج سرمایه به بازار است. اگر جریان سرمایه به سمت فیوچرز بیت‌کوین حرکت کند، شاخص سود باز نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اما در طرف دیگر اگر جریان سرمایه از قرارداد‌های آتی بیت‌کوین خارج شود، مقدار سود باز ما نیز افت پیدا می‌کند.

معمولا تحلیل‌گر واگرایی بین قیمت دارایی، حجم و شاخص سود باز را نسبت به سنتیمنت فعلی بازار مقایسه می‌کند. جدولی که در ادامه مشاهده می‌کنید، مثالی از تفسیر رفتار بازار برپایه تغییر عواملی که قبلا به آن اشاره کردیم است:

قیمت

حجم

سود باز

سنتیمنت بازار

افزایش

افزایش

افزایش

صعودی

افزایش

کاهش

کاهش

نزولی

کاهش

افزایش

افزایش

نزولی

کاهش

کاهش

کاهش

صعودی

سود باز و همگرایی آن با قیمت بیت ‌کوین

با نگاه کردن به تاریخچه عملکرد بیت‌کوین و قیمت آن نسبت به سود باز، یک همگرایی مثبت را در آن مشاهده خواهیم کرد. در ادامه تصویری از رهگیری قیمت بیت‌کوین و OI آن در معاملات آتی را مشاهده می‌کنید.

همگرایی بیت‌کوین و سود باز
قیمت بیت‌کوین تمایل زیادی برای همگرایی با نرخ سود باز خود دارد. این همگرایی با کاهش و افزایش OI به خوبی نمایان است. با سقوط این شاخص، قیمت بیت‌کوین نیز تا 40% کاهش یافته است.

البته این نمودار را می‌توان به شکل دیگری نیز تفسیر کرد، در این اصلاح قیمتی، با لیکویید شدن معاملات فیوچرز، موج فروش شدیدی به صورت دومینو شکل گرفته است. در آن زمان این موج فروش از صرافی BitMEX آغاز شد. در این سقوط، با کاهش قیمت، بسیاری از معاملات Long بلافاصله لیکویید شده‌اند. این موضوع به کاهش چشمگیر سود باز منتهی شده است.

در طرف دیگر، با افزایش قیمت بیت‌کوین، شاخص OI نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، سود باز را می‌توان با ترکیب قیمت و حجم معامله برای تعیین احساسات فعلی بازار مورد استفاده قرار داد. البته تکیه کردن به تنهایی بر روی این اندیکاتور برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی ایده خوبی نیست و بهتر است نمودار قیمتی بیت‌ کوین را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مشاهده شاخص OI

مسلما محاسبه دستی این شاخص در فضای کریپتو غیرممکن است. در طرف دیگر، در هر صرافی کریپتو نسبت به حجم معاملات آن، مقدار این شاخص متفاوت است.

در هر صورت با مراجعه به وبسایت CoinGlass و بخش Open Interest می‌توانید این نرخ را برای بازار‌های کریپتو در صرافی‌های مختلف مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری

بسیاری از معامله‌گران کریپتو و تحلیل‌گران این زمینه معتقد هستند که تفسیر درست تغییرات سود باز می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد بازار فعلی و سنتیمنت آن در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال، اگر شاخص سود باز بیت‌کوین در کنار حجم معامله و قیمت آن افزایش پیدا کند، می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای از شکل گیری روند صعودی تفسیر کرد.

سود باز می‌توند درک بهتری از بازار و اتفاقاتی که در آن در حال جریان است در اختیار تریدر قرار دهد. با تفسیر صحیح این شاخص، تریدر می‌تواند متوجه شود روند فعلی بازار در حال قوی‌تر شدن یا ضعیف شدن است. حتی با ترکیب آن با سایر اندیکاتور‌های معاملاتی می‌توان ترند‌های فعلی بازار را با دقت بالایی مورد ارزیابی قرار داد.

به صورت خلاصه، از این شاخص می‌توان برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی خاص بهره برد.

با بیت‌کوین و فیوچرز آن، روند افزایشی سود باز معمولا به معنای افزایش تعداد مشارکت کنندگان بازار و ورود جریان نقدینگی به این کریپتو است. در این موقعیت تریدر‌ها می‌توانند از ورود نقدینگی بهره ببرند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx