چگونه سهام استقلال را در بورس خریداری کنیم؟

خرید سهام استقلال

در دوران پایانی دولت دوازدهم، عواملی همچون شیوع کرونا، اعمال تحریم‌ها و کسری بودجه باعث شد که خصوصی سازی در کشور ما وارد فصل جدیدی شود. در این میان، با خصوصی سازی باشگاه تیم استقلال، سهام استقلال در بازار فرابورس ایران به ثبت رسید.

با ورود باشگاه استقلال به بازار سرمایه، طرفداران این باشگاه می‌توانند با خرید سهام و سرمایه‌گذاری در آن، به اقتصاد باشگاه و همچنین ورزش کشور کمک قابل توجهی کنند.

با توجه به اینکه تیم استقلال طرفداران بسیاری در سراسر کشور دارد، در ادامه قصد داریم تا درباره نحوه خرید سهام استقلال و شرایط لازم جهت دریافت این سهام صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

برای آموزش خرید سهام در بورس تهران کلیک کنید!

چگونه سهام استقلال در بازار بورس عرضه شد؟

در روند خصوصی سازی، ابتدا آزادسازی سهام عدالت انجام شد و بعد از آن سهام شرکت‌های دولتی(دارا اول و دوم) واگذار شدند. بعد از این ماجرا، تصمیم بر آن شد تا سهام دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس نیز واگذار شوند.

از اوایل دوران خصوصی سازی، پیشنهاد واگذاری سهام استقلال به بخش خصوصی مطرح شده بود که از دلایل تاخیر در خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس، می‌توان به جذابیت این باشگاه‌ها و مدیریت آن‌ها توسط مدیران دولتی اشاره کرد. باشگاه استقلال، دومین تیم پرطرفدار ایران است که مسلما سرمایه‌گذاری در آن جذابیت خاصی برای هوادارانش دارد.

در واقع می‌توان گفت که سال 99 سال خصوصی سازی بود؛ چراکه شرایط خاص حاکم در کشور، دولت را مجبور به اجرای قانون خصوصی سازی کرد. در آن زمان حرف و حدیث درباره واگذاری این دو باشگاه از طریق بورس و واگذاری صد درصد سهام به مردم مطرح شد که در این طرح، دولت هیچ سهمی را از این دو باشگاه برای خود قائل نشده بود.

بعد از این ماجرا؛ مراحل مربوط به عرضه سهام استقلال و پرسپولیس با سرعت و دقت انجام شد که در همین راستا به منظور افزایش سرمایه مطلوب این دو باشگاه، دو ورزشگاه شهید درفشی‌‌فر و شهدای گمنام به پرسپولیس و کمپ مرحوم ناصر حجازی و شهید مرغوبکار به استقلال واگذار شد. به این ترتیب؛ صد در صد سهام این دو باشگاه در بازار فرابورس عرضه و به مردم واگذار شد.

اگر بخواهیم تاریخ این رویداد را ذکر کنیم؛ باید بگوییم که در تاریخ 23 بهمن ماه سال 1400، باشگاه استقلال با افزایش سرمایه و پذیره نویسی سهام استقلال در بورس و با نماد “استقلالح 1” وارد بازار فرابورس شده و بعد از اتمام پذیره‌ نویسی، معاملات این سهم بعد از چند ماه در بازار بورس آغاز شد. در ابتدا؛ معاملات مربوط به سهام این باشگاه با فشار فروش همراه بود.

در آن زمان سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که باید در ابتدای کار، 5 درصد از سهام استقلال جهت کشف قیمت و 5 درصد هم برای سهام شناور عرضه اولیه شود. بعد از آن، اساسنامه این باشگاه طبق روال سازمان بورس بروزرسانی شد.

سهامداران استقلال چه کسانی هستند؟

براساس اسنادی که بعد از عرضه سهام این باشگاه منتشر شد، سهامدار اصلی استقلال، وزارت ورزش و جوانان عنوان شده است. علاوه بر این؛ 11.46 درصد از سهام استقلال و 9.85 درصد از سهام پرسپولیس در پذیره‌نویسی حق تقدم‌ها، به عموم مردم واگذار شد.

اطلاعاتی درباره پذیره‌نویسی سهام استقلال

  1. حداقل سهام قابل خرید باشگاه استقلال، توسط کدهای معاملاتی حقیقی و حقوقی، 1 سهم و حداکثر سهام قابل خرید توسط هر شخص حقیقی و حقوقی، در نماد معاملاتی ( استقلالح 1 ) تعداد 1030 سهم بود.
  2. سرمایه‌گذاران فقط می‌‌توانستند یک سفارش، برای نماد “استقلالح 1” در سامانه بر خط خود داشته باشند.
  3. کارمزد پذیر‌ه‌نویسی سهام این باشگاه، بر اساس ضوابط مصوب سازمان بورس، از متقاضیان دریافت گردید. بنابراین؛ سهامداران بایستی علاوه بر مبلغ خرید سهام، هزینه کارمزد پذیر‌ه‌نویسی را نیز پرداخت می‌کردند.
  4. ویرایش حجم یا حذف سفارش خرید سهام آبی پوشان، تنها در زمان تعیین شده توسط کارگزار ناظر مجاز بود و پس از پایان مدت زمان پذیره‌‌نویسی، امکان ویرایش یا حذف سفارش برای سهامداران، وجود داشت.
  5. خرید سهام استقلال، با استفاده از کد خرید گروهی، ممنوع بود.

مزایای حضور استقلال و پرسپولیس در بازار بورس

  • افشا شدن دعاوی حقوقی این باشگاه‌ها و قراردادهای آن‌ها در سایت کدال
  • وجود شفافیت در روند کاری و مالی باشگاه استقلال و پرسپولیس
  • انتشار هزینه‌ها و درآمدهای این دو باشگاه، از طریق صورت‌های مالی منتشر شده
  • خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس و امیدواری به ایجاد تحولات مثبت در این دو باشگاه

شرایط لازم جهت خرید سهام این باشگاه

افرادی که قصد خرید سهام این باشگاه را دارند، بایستی پیش از خرید این سهام، از شرایط لازم برای خرید آن در بازار فرابورس مطلع باشند. بنابراین؛ لازم است که متقاضیان ارزش این برند و ارزش هر سهم را بدانند و بعد از کسب اطلاعات لازم، جهت خرید سهام استقلال اقدام نمایند.

در ادامه نکاتی را برای متقاضیان خرید این سهم ذکر می‌کنیم تا در صورت لزوم، برای خرید در بازار بورس مشکلی نداشته باشند:

  • ارزش‌گذاری سهام استقلال، براساس روش ارزش خالص دارایی‌های شرکت (NAV)، که برای محاسبه ارزش ذاتی سهام یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام شده است. انجام این کار به این دلیل است که با توجه به زیان‌های مرتبط با باشگاه استقلال، امکان ارزش‌گذاری سهام این باشگاه براساس ضوابط مربوط به سودآوری وجود ندارد.
  • سرمایه‌گذارانی که قصد خرید سهام این باشگاه را دارند، می‌توانند همانند خرید سهام در بازار بورس، برای خرید این سهم در بازار فرابورس ایران نیز اقدام نمایند.
  • برای خرید سهام این باشگاه، حتما باید در یکی از کارگزاری‌های معتبر و فعال در زمینه بورس ثبت‌نام کرده و فرآیند احراز هویت را به طور کامل انجام دهید. بعد از دریافت کد بورسی، به راحتی می‌توانید از طریق کارگزاری منتخب خود نسبت به خرید سهام آبی پوشان اقدام نمایید.
  •  همچنین بعد از ثبت‌نام در کارگزاری، امکان دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری نیز برای متقاضیان فراهم شده که می‌توانند از طریق سامانه سجام، نسبت به دریافت کد بورسی خود اقدام نمایند.
  • همچنین؛ خرید سهام باشگاه آبی پوشان از طریق اپلیکیشن‌های معاملاتی وابسته به کارگزاری مورد نظرتان نیز امکان‌پذیر است.
  • امکان خرید همزمان سهام هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود دارد.
  • دامنه نوسان قیمت سهام استقلال و پرسپولیس در طی روز معاملاتی، 2 درصد است.
  • حداقل میزان خرید این سهام 500 هزار تومان است. 
  • محدودیت سنی برای خرید سهام این باشگاه وجود ندارد.

مراحل خرید سهام استقلال از بازار فرابورس

در ادامه، مراحلی که باید برای خرید سهام انجام دهید را شرح می‌دهیم:

  1. ثبت‌نام در سامانه سجام: اولین قدم برای ورود به بازار بورس، ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام به نشانی sejam.ir است. این سامانه، مسئولیت جمع‌‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار بورس و سرمایه را برعهده دارد. این کار باعث می‌شود که شفافیت بازار بورس، رشد چشمگیری داشته باشد.
  1. دریافت کد بورسی: پس از احراز هویت در سامانه سجام، کد بورسی برای شما ارسال خواهد شد. کد بورسی، شناسه یکتا برای هر فردی است که قصد خرید و فروش سهام در بازار بورس یا فرابورس را دارد.
  1. مراجعه به کارگزاری: پس از دریافت کد بورسی، بایستی کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید و با مراجعه به آن کارگزاری (به صورت حضوری یا آنلاین)، رمز معاملات اینترنتی در بورس را دریافت نمایید. به طور کلی؛ کارگزاری‌ها واسطه بین سهامداران و سازمان بورس هستند که لازم است جهت انجام امور مربوط به دارایی سهام خود، به آن‌ها مراجعه کنیم.
  1. ورود به پلتفرم معاملاتی: بعد از دریافت رمز معاملات اینترنتی خود؛ باید به پنل معاملاتی آنلاین کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کرده و در قسمت “جستجوی نام سهام” نام استقلال را جستجو کنید. سپس از طریق وارد کردن قیمت مورد نظر و تعداد سهم درخواستی، گزینه ارسال خرید را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار معاملات آنلاین شرکت‌های کارگزاری + نرم‌افزار معاملاتی موبایل

استعلام قیمت سهام استقلال و پرسپولیس

شما می‌توانید با مراجعه به سایت tsetmc.com، هر لحظه قیمت سهام این دو باشگاه را مشاهده کنید.

در تصویر زیر، نماد استقلال و قیمت آن را در زمان نگارش این مقاله مشاهده می‌کنید:

سوالات متداول

آیا خرید سهام استقلال و پرسپولیس سودآور است؟

عرضه سهام در بازار بورس، به هیچ وجه ضامن سوددهی برای خریداران نبوده و سرمایه‌گذاران باید با استفاده از دانش خود در زمینه تحلیل بازار، در قیمت‌های مناسب اقدام به خرید سهم استقلال و پرسپولیس کنند.

با چه مبلغی می‌توان سهم استقلال را خریداری کرد؟

حداقل مبلغ برای خرید سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز 500 هزار تومان است.

آیا برای خرید سهام استقلال در فرابورس، داشتن کد بورسی الزامی است؟

بله؛ برای خرید سهام این باشگاه نیاز به گرفتن کد بورسی از سامانه سجام دارید.

آیا امکان خرید سهام هر دو باشگاه برای متقاضیان وجود دارد؟

بله؛ هیچ محدودیتی برای خرید سهام این دو باشگاه پرطرفدار وجود ندارد و شما می‌توانید به طور همزمان نسبت به خرید سهام استقلال و پرسپولیس اقدام نمایید.

چه زمانی می‌توان سهام استقلال و پرسپولیس را خریداری کرد؟

با توجه به مراحلی که شرح دادیم؛ پس از اخذ کد معاملاتی از کارگزاری مورد نظر خود، می‌توانید سهام این دو باشگاه را در روزهای کاری و در ساعات معاملاتی بازار فرابورس (از ساعت 9 الی 13)، به صورت آنلاین خریداری کنید.

سخن پایانی

استقلال یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ایران است که از سال گذشته، خصوصی سازی باشگاه استقلال انجام شده و سهام آن در بازار فرابورس عرضه شده است. سرمایه‌گذاران و طرفداران این باشگاه می‌توانند سهام استقلال را از طریق کارگزاری مدنظر خود خریداری کرده و به اقتصاد این صنعت کمک کنند.

در این مقاله درباره نحوه عرضه سهام استقلال در بازار بورس و مراحل خرید آن صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx