ارز پیمان (PMN)؛ اولین ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا!

ارز پیمان

ارز پیمان یک ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا است که در دسته استیبل کوین‌های طلا دسته بندی می‌شود. البته این ارز تنها دارایی با پشتوانه طلا موجود در بازار ارز‌های دیجیتال نیست اما به عنوان اولین نمونه ایرانی شناخته می‌شود.

این ارز را با نماد PMN می‌توان در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مشاهده کرد. ظاهرا این ارز دیجیتال از پلتفرم اختصاصی خود استفاده می‌کند و به همین دلیل کیف پول پیمان نیز با سایر کیف پول‌های رایج متفاوت است.

ارز پیمان و به طور کلی توکن‌های با پشتوانه طلا از بسیاری جهات حائز اهمیت هستند، برای مثال سرمایه گذاران علاقمند به طلا، به جای مراجعه حضوری برای خرید طلا و نگهداری فیزیکی آن در کنار خطراتی مانند سرقت طلا، می‌توانند بر روی این دارایی سرمایه گذاری کنند.

عناوین مطلب:

البته پیمان نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگری دچار نوسانات قیمت بازار کریپتو خواهد شد و نمی‌توان گفت همیشه قیمت آن معادل طلا است.

ارز دیجیتال پیمان چیست؟

ارز دیجیتال پیمان یک دارایی دیجیتال با پشتوانه طلا است که توسط شرکتی با نام ققنوس توسعه یافته است و با پشتیبانی چهار بانک ایرانی با نام‌های بانک ملی، ملت، پارسیان، پاسارگاد و شرکت توسن فعالیت می‌کند.

paymon 2
نماد ارز دیجیتال پیمان، PMN است که در حال حاضر در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نیز لیست شده است.

کیف پول ارز دیجیتال پیمان برای هولد کوین‌های PMN ضروریست و شما برای برداشت از صرافی‌های ایرانی باید آن را به صورت جداگانه بسته به پلتفرم مورد نظر دانلود و نصب کنید.

شرکت توسعه دهنده این ارز، ققنوس نام دارد که برای شفاف سازی دارایی‌های طلا برای پشتوانه این ارز، به صورت دوره‌ای گزارش‌های رسمی منتشر می‌کند. دفتر اصلی این شرکت در تهران واقع شده است.

سایت ارز دیجیتال پیمان را می‌توانید اینجا مشاهده کنید. در قوانین اولیه ارز دیجیتال ایران که در حالت پیش نویس قرار دارد، بانک‌هایی که قصد ارائه توکن‌های با پشتوانه طلا دارند باید معادل کوین‌های در گردش، طلا ذخیره کنند. البته این موضوع فقط محدود به ایران نمی‌شود، همه توکن‌های با پشتوانه طلا که اکنون در گردش هستند باید با توجه به نسبت ادعا شده دارایی‌های طلا ذخیره کنند.

از نظر دسته بندی، ارز PMN در دسته ارز‌های دیجیتال متمرکز قرار می‌گیرد که توسط شرکت ققنوس پشتیبانی می‌شود. با این حال آن‌ها از شبکه اختصاصی خود استفاده می‌کنند که مستلزم استفاده از کیف پول پیمان و ابزار‌های اختصاصی آن است.

براساس ادعاهای شرکت توسعه دهنده پیمان، هر واحد پیمان معادل یک سوت طلا (هر گرم معادل 1000 سوت است) با عیار 24 ( حداقل استاندارد 995) است. تعداد رقم اعشار این ارز 10 به توان -7 است. یعنی هر توکن پیمان برابر است با 1.0000000 که باید در هنگام انتقال این کوین به تعداد صفر‌های آن دقت شود.

اکسپلورر ارز پیمان

ارز دیجیتالی پیمان با پشتوانه طلا از اکسپلورر خود استفاده می‌کند. اکسپلورر ابزاری است که توسط آن شما می‌توانید وضعیت شبکه و تراکنش‌های یک ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

البته مانند همه شبکه‌های ارز دیجیتال، هویت صاحبان این ولت‌ها در شبکه به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود اما با توجه به قوانین بانک مرکزی، در هنگام ساخت کیف پول هویت شما کاملا برای شرکت سازنده این ارز مشخص خواهد شد.

paymon 3

برای مشاهده اکسپلورر پیمان به این آدرس مراجعه کنید. در این وبسایت شما می‌توانید وضعیت کل تراکنش‌ها، انتقال‌ها و دارایی ولت‌ها را مشاهده کنید.

خلاصه‌ای از وایت پیپر ارز پیمان

در اینجا به بررسی مختصر وایت پیپر (Whitepaper) این ارز دیجیتال می‌پردازیم. شما می‌توانید آن را از این لینک دریافت کنید. با توجه به این متن کوتاه به نظر می‌رسد وایت‌پیپر کاربردی برای این ارز تهیه نشده است.

با در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ققنوس، در مجموع یک میلیارد ارز دیجیتالی پیمان ضرب شده است که 900 میلیون واحد از آن به یک حساب بدون برگشت منتقل شده و در حال حاضر 100 میلیون توکن بدون پشتوانه در اختیار آن‌ها قرار دارد.

در ادامه نیز با توجه به ادعاهای مطرح شده در وبسایت آن‌ها، با افزایش پشتوانه طلا، توکن‌های بیشتری عرضه خواهد شد.

با این حال یک قرارداد فروش توکن در وبسایت شرکت ققنوس قرار دارد که می‌توانید آن را از اینجا مشاهده کنید. در صورتی که قصد دارید سرمایه قابل توجهی را بر روی این ارز قرار دهید، توصیه می‌شود ابتدا وایت پیپر و قرارداد فروش آن‌ها را به طور کامل مطالعه کنید.

خرید ارز دیجیتال پیمان

خرید پیمان به دو صورت امکان پذیر است. روش اول خرید از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است. البته همه آن‌ها این قابلیت را ندارند اما امکان خرید ارز دیجیتال پیمان توسط تتر در صرافی نوبیتکس وجود دارد و شما می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت، در بازار حرفه‌ای آن به معامله پیمان بپردازید.

روش دیگر خرید مستقیم از طریق شرکت آن‌ها یا کیف پول ارز دیجیتال پیمان است که به آن کیف پول ققنوس می‌گویند.

paymon 4

با مراجعه به وبسایت شرکت ققنوس، در بخش ابزار‌ها گزینه‌ای برای ورود به صرافی آنلاین این ارز وجود دارد. این صرافی ظاهرا از نوع غیرمتمرکز است اما در هنگام نگارش این مقاله ما نتوانستیم به آن دسترسی پیدا کنیم.

شما می‌توانید با دانلود کیف پول ققنوس از یکی از بازارچه‌های ایرانی مانند کافه بازار یا مایکت، اقدام به خرید یا ذخیره پیمان کنید.

آموزش نصب کیف پول ارز دیجیتال پیمان

در نسخه موبایل کیف پول ققنوس، برای ثبت نام و استفاده از آن مراحل زیر را دنبال کنید:

پس از دانلود و نصب کیف پول موبایلی ققنوس، موبایل خود را وارد کنید. دقت کنید شماره موبایل باید به نام خودتان باشد.

paymon 5

پس از آن لازم است تا کد تاییدیه دریافت شده را وارد کنید:

paymon 6

پس از این مرحله، در صورتی که قبلا کیف پولی ایجاد کرده‌اید و قصد بازیابی آن را در اینجا دارید می‌توانید از گزینه بازیابی استفاده کنید، در غیر این صورت یک حساب جدید بسازید:

paymon 7

پس از زدن دکمه ایجاد حساب جدید، باید حالت ساخت حساب جدید را انتخاب کنید. در کیف پول ققنوس شما می‌توانید به 4 شکل متفاوت، حساب جدید ایجاد کنید:

paymon 8

پس از انتخاب یکی از حالت‌ها، باید عبارت بازیابی خود را در یک جای مطمئن ذخیره کنید. به خاطر داشته باشید با فاش شدن این عبارت بازیابی، امکان سرقت دارایی‌های شما فراهم خواهد شد.

paymon 9

در گام بالا برای تایید یادداشت شدن عبارت بازیابی توسط شما، باید برخی از کلمات آن را انتخاب کنید.

اکنون نوبت تعیین یک رمز عبور قدرتمند برای کیف پول است. این رمز عبور بر روی شبکه ققنوس ذخیره نمی‌شود بلکه با حذف و نصب دوباره کیف پول ارز دیجیتال پیمان، باید دوباره آن را تعیین کنید.

paymon 10

 و در گام بعد باید قوانین و شرایط کیف پول ققنوس را تایید کنید:

paymon 11

تبریک، شما یک کیف پول ققنوس برای ذخیره ارز PMN ایجاد کرده‌اید. ساخت کیف پول این ارز در سایر پلتفرم‌ها نیز به همین شکل است. در صورتی که برای اولین بار یک ولت ققنوس ایجاد می‌کنید، شرکت ققنوس سه توکن هدیه برای شما واریز می‌کند.

در هنگام خرید پیمان از کیف پول ققنوس یا سایر روش‌های موجود، به خاطر داشت باشید، قیمت ارز دیجیتال پیمان نیز مانند هر ارز دیگری با توجه به ارزش طلا و سفارش‌های خرید و فروش تغییر می‌کند. علاوه‌بر آن، در هنگام تعیین ارزش توکن پیمان، 10% کارمزد برای معامله آن در نظر گرفته شده است.

آینده ارز دیجیتال پیمان

از آن‌جایی که این ارز یک توکن با پشتوانه طلا است نباید آن را با سایر دارایی‌های کریپتو کارنسی مانند بیت‌کوین مقایسه کنید. در هنگام ارزیابی آینده ارز دیجیتال پیمان باید قیمت طلا را مد نظر قرار دهید چرا که هدف سرمایه گذاران این ارز، خرید طلا و هولد آن به صورت دیجیتالی است.

با این حال نکاتی در مورد ارز پیمان و شرکت ققنوس وجود دارد که لازم است آن‌ها را قبل از سرمایه گذاری بر روی آن در نظر بگیرید:

  • این ارز بر روی شبکه اختصاصی ققنوس پیاده سازی شده است. با این حال روش فعالیت آن کاملا متمرکز است.
  • شما می‌توانید در قبال ارز PMN، از بانک‌های پشتیبان ریال دریافت کنید.
  • از آن‌جایی که در حال حاضر قوانین دقیقی برای کنترل و نظارت ارز‌های دیجیتال وجود ندارد، شرکت ققنوس دارایی‌های خود را به صورت مستقیم تحت نظر نهاد‌های نظارت قرار داده است.
  • برای خرید و فروش این ارز، به صورت کامل احراز هویت خواهید شد.

سایر ارز‌های با پشتوانه طلا

ارز دیجیتال پیمان به عنوان اولین ارز با پشتوانه طلا توانست گام‌های بزرگی را در این کشور بردارد اما قبل از آن، کوین‌های زیادی در بازار کریپتو وجود دارند که پشتوانه آن‌ها واحد‌های مختلف طلا است.

برخی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا عبارت‌اند از:

  • XAUT یا تتر گولد که در استاندارد‌های ERC-20 و TRC20 عرضه شده است.
  • DGX که پس از تتر گولد طرفداران زیادی پیدا کرده است. توکن‌های DGX با پشتوانه طلا شامل هیچ کارمزد نگهداری نمی‌شوند و شما می‌توانید آن را در ولت متامسک در بستر بلاک‌چین اتریوم ذخیره کنید.
  • PAXG نیز نمونه دیگری از یک دارایی دیجیتال با پشتوانه طلا است که توسط شرکتی با نام PAXOS عرضه شده است. توکن‌های آن در استاندارد ERC-20 اتریوم توزیع شده‌اند.

استخراج ارز دیجیتال پیمان

برخی از کاربران ممکن است از خود بپرسند، چگونه ارز پیمان را استخراج کنیم؟ چه نرم افزار‌هایی نیاز است؟ به خاطر داشته باشید این ارز یک ارز متمرکز با پشتوانه طلا است که قابل استخراج نیست.

در واقع استخراج ارز دیجیتال پیمان از هیچ روشی ممکن نیست چرا که این ارز با کوین‌های کریپتویی رایج متفاوت است. هیچ استخر استیکینگ نیز برای این ارز وجود ندارد و کاربری آن به عنوان ذخیره طلای دیجیتال است.

سوالات متداول

ارز دیجیتال پیمان چیست؟

ارز پیمان یک توکن ایرانی متمرکز با پشتوانه طلا است که توسط شرکت ققنوس توسعه یافته است. هر توکن پیمان معادل 1 سوت طلا است که سرمایه گذار می‌تواند در صورت نیاز معادل ریالی آن را از بانک‌های پشتیبان کننده آن دریافت کند.

چگونه ارز پیمان را استخراج کنیم؟

ارز دیجیتال پیمان با نماد PMN یک توکن با پشتوانه طلا است که قابل استخراج نیست. توکن‌های پیمان براساس ذخایر طلای شرکت توسعه دهنده آن عرضه می‌شوند.

هر توکن پیمان معادل چه مقدار طلا است؟

هر واحد از این ارز معادل 1 سوت طلا است که هر گرم طلا معادل 1000 سوت است. البته کارمزد خرید و فروش طلا نیز در ارزش توکن آن محاسبه شده است.

ارز دیجیتال پیمان را از کجا خرید کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مانند نوبیتکس توکن‌های پیمان را به صورت تتر خریداری کنید. با این حال امکان خرید این ارز به صورت ریالی توسط کیف پول ققنوس نیز وجود دارد.

کیف پول ارز دیجیتال پیمان چیست؟

کیف پول ققنوس که از سمت شرکت ققنوس توسعه یافته است برای هولد ارز پیمان استفاده می‌شود. این کیف پول در پلتفرم موبایل و دسکتاپ در دسترس است و می‌توانید با مراجعه به بازارچه‌های اندروید ایرانی مانند کافه بازار یا مایکت آن را دانلود کنید.

نتیجه گیری

ارز پیمان یک توکن ایرانی با پشتوانه طلا است که توسط شرکت ققنوس توسعه یافته است. ارز دیجیتال پیمان از بلاک‌چین خود استفاده می‌کند که با استفاده از اکسپلورر آن می‌توانید اطلاعات تراکنش‌ها و دارایی‌های آدرس را مشاهده کنید.

چهار بانک ایرانی ملت، ملی، پارسیان و پاسارگاد از این ارز پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید در ازای توکن‌های آن، ریال دریافت کنید. کیف پول ارز دیجیتال پیمان، ققنوس نام دارد که برای خرید ریالی این ارز باید از این کیف پول استفاده شود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx