استخر استیک چیست؟ + نکات مهم در انتخاب Staking Pool

استخر استیک

استخر استیکینگ (Staking Pool) فضایی است که در آن چندین نفر می‌توانند دارایی کریپتوی خود را روی هم بگذارند تا شانس تبدیل شدن‌شان به نود اعتبارسنج (Validator Node) بیشتر شده و پاداش بیشتری بگیرند.

استخرهای استیکینگ فضایی فراهم کرده‌اند تا کاربرانی که دارایی دیجیتالی زیادی ندارند هم بتوانند از سود استیک بهره‌مند شوند.

زمانی که آن استخر به‌عنوان نود اعتبارسنج انتخاب شود و پاداش خود را بگیرد، پاداش دریافی، به نسبت دارایی که افراد وارد استخر کرده‌اند بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

عناوین مطلب:

در حال حاضر استخرهای استیکینگ زیادی برای کریپتوهای مختلف راه‌اندازی شده‌اند که هرکدام شرایط خاص خود را دارند. به همین دلیل گزینه‌های پیش روی کاربران زیاد شده و انتخاب استخر کمی دشوار شده است.

در این مقاله از بورسینس کمک می‌کنیم تا استخر استیک مناسب خود را راحت‌تر پیدا کنید. بنابراین اگر به این شیوه از کسب درآمد در ارزهای دیجیتال علاقه دارید، این مطلب برای شماست.

نکات کلیدی

  • استخر استیکینگ فضایی است که کاربران، سرمایه خود را روی هم می‌گذارند تا بتوانند در اعتبارسنجی تراکنش‌های یک بلاک‌چین شرکت کنند.
  • علاوه بر استخر استیک روش‌های دیگری مثل استیک انفرادی، استیک در صرافی یا کیف پول، خدمات SaaS و پلتفرم‌های دیفای نیز برای استیکینگ وجود دارند.
  • در هنگام انتخاب بهترین استخر برای استیک لازم است به فاکتورهای مختلفی مثل امنیت، نرخ بازده، میزان بلاک‌های تولید شده، میزان ظرفیت استخر، کارمزدها، قوانین و غیره توجه شود.

استخر استیک چیست؟

استیکینگ، فرآیندی است که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین‌های مبتنی بر اثبات سهام استفاده می‌شود.

در برخی بلاک‌چین‌ها مثل اتریوم، برای تبدیل شدن به یک نود اعتبارسنج باید سرمایه زیادی را استیک کنید. مسلما تامین این مقدار توکن از عهده همه برنمی‌آید. به این ترتیب استخرهای استیکینگ معرفی شدند.

آن‌ها فضایی در اختیار کاربران می‌گذارند تا هر کس هر مقدار توکن از یک بلاک‌چین خاص را وارد کند.

این دارایی‌ها روی هم گذاشته می‌شوند تا شانس تبدیل شدن به نود اعتبارسنج بالاتر رود. درنهایت پاداش اعتبارسنجی بین همه سرمایه‌گذاران پخش می‌شود.

استخرها معمولا توسط یک اپراتور استخر (Pool Operator) مدیریت شده و سهام‌دارانی که وارد آن می‌شوند، دارایی خود را در یک آدرس بلاک‌چین یا یک کیف پول ارز دیجیتال قفل می‌کنند.

اگر با استیک ارز دیجیتال آشنا باشید می‌دانید برخی استخرها امکان دسترسی و استفاده از دارایی‌های استیک شده را به کاربر نمی‌دهند، اما در برخی استخرها این امکان وجود دارد که کاربران در‌حالی‌که در استیکینگ مشارکت دارند از دارایی دیجیتالی خود نیز استفاده کنند که ویژگی کاربردی محسوب می‌شود.

استخر استیک دارایی کاربران را قفل کرده و به آنها پاداش می دهد.

استخرهای استیکینگ معمولا پاداش‌هایی با نرخ ثابت ارائه می‌کنند و این موجب می‌شود کاربران بدانند پس از تمام شدن مدت استیک، چقدر سود کسب خواهند کرد؛ به این ترتیب دیگر نگران مسائل فنی و موضوعات دیگر نخواهند بود.

اگرچه استفاده از استخرهای استیکینگ مزایای زیادی دارد اما با چالش‌ها و ریسک‌هایی هم روبروست که باید قبل از شروع استیکینگ در نظر گرفته شوند.

به عنوان مثال میزان پاداش استخرهای استیک در مقایسه با زمانی که به‌صورت انفرادی استیک می‌کنید پایین‌تر است چون استخر، کارمزد خود را از پاداش اعتبارسنجی برمی‌دارد.

همچنین اگر اعتبارسنجی با خطا و درنهایت جریمه مواجه شود، این جریمه شامل همه استیکرها می‌شود. موضوع مهم بعدی نیز امنیت و اعتبار استخر است که باید مورد توجه باشد.

در نهایت باید گفت استخرهای استیکینگ، برای سرمایه‌گذاران خُرد که می‌خواهند با سرمایه کم در فرآیند استیک شرکت کنند ایده‌آل هستند.

مقایسه استخر استیک با سایر روش‌های استیکینگ

این روزها روش‌های مختلفی برای استیکینگ وجود دارد. سخت‌ترین و در عین حال پرسودترین روش Stake، استیک انفرادی است که کاربر، خودش باید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را تهیه کند.

برای این کار نیاز به دانش تخصصی دارید اما در استخر استیکینیگ شما نیازی به تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار و دانش فنی ندارید.

در عین حال سود استیک انفرادی و سطح امنیت دارایی‌ها بیشتر از سپرده‌گذاری در استخر است.  همچنین کنترل دارایی کاملا در دست خودتان است.

روش محبوب دیگر استیکینگ در صرافی‌هاست. شاید این روش نیز به نظر شبیه استخرها بیاید چون شما دارایی خود را وارد صرافی می‌کنید و درخواست می‌دهید که برای استیک استفاده شود.

با این حال تفاوت آن‌ها در این است که استخرهای استیکینگ غیرحضانتی هستند؛ یعنی به دارایی شما دسترسی ندارند و نمی‌توانند آن را در اختیار بگیرند اما صرافی‌ها به دارایی شما دسترسی دارند.

با این حال استفاده از صرافی‌ها برای استیک روش ساده‌تری است.

همچنین بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از سرویس‌های استیکینگ (SaaS) نیز استفاده کنند.

این سرویس‌ها هم غیرحضانتی هستند و امنیت خوبی دارند اما مانند بلاک‌چین‌هایی مثل اتریوم که برای تبدیل شدن به اعتبارسنج باید تعداد مشخصی توکن، سپرده‌گذاری کنید، در سرویس‌های SaaS نیز نیاز به همین مقدار توکن دارید که گاهی رقم بالایی محسوب می‌شود.

روش‌های دیگر مثل استیک کردن در کیف پول‌های مختلف یا پلتفرم‌های دیفای نیز روش‌های راحتی هستند که کاربران از آن‌ها استقبال می‌کنند.

با این حال آن‌ها روش‌های فرعی محسوب می‌شوند و هر کدام از ولت‌ها یا پلتفرم‌ها شرایط خاص خود را برای استیکینگ دارند.

قبل از شروع فرآیند استیک توصیه می‌کنیم بخوانید: معایب استیک ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

نکات مهم در انتخاب استخر استیکینگ

نکات مهم در انتخاب استخر استیکینگ

قبل از انتخاب یک استخر استیکینگ و وارد کردن سرمایه در آن، برخی از نکات مهم را باید در نظر داشته باشید:

  • گرچه این استخرها سودده هستند اما هزینه‌های آن‌ها و درصدی از پاداش استخراج که برای هزینه‌های خودشان برمی‌دارند باید در نظر گرفته شود.
  • توکن‌هایی که کاربران می‌گذارند تضمینی برای عملکرد درست استخر استیکینگ در هنگام اعتبارسنجی است. بنابراین مهم است که استخری انتخاب کنید که بدون هیچ خرابی یا ایرادی کار خود را انجام دهد.
  • اگر استخر استیکینگ، تراکنش‌های نامعتبر یا تقلبی را تایید و وارد بلاک کند، شبکه بلاک‌چین مقدار مشخصی از توکن‌های سپرده شده را به‌عنوان جریمه می‌سوازند و این باعث می‌شود بخشی از دارایی همه استیکرها از دست برود. بنابراین عملکرد درست و صادقانه استخر مهم است.
  • در استخرها با شروع فرآیند استیکینگ، همه دارایی از دسترس کاربر خارج می‌شود و آن‌ها کنترل مستقیم بر توکن‌های خود نخواهند داشت. بنابراین باید نسبت به امنیت دارایی خود مطمئن باشید. بهتر است از استخرهایی استفاده کنید که توکن‌های استیک شده را در کیف پول سخت افزاری نگه می‌دارند.
  • پاداشی که استخرها به استیکرها می‌دهند کمتر از حالتی است که خودشان به‌صورت انفرادی استیک کنند. مثلا پاداش سالیانه استیک انفرادی در اتریوم 6 درصد است اما استخرها در بهترین حالت حدود 5 درصد پرداخت می‌کنند.
  • استخرهای استخراج اگر اندازه و حجم خیلی بزرگی داشته باشند موجب تقویت تمرکز در بلاک‌چین‌ها می‌شوند.

ویژگی‌های بهترین استخر استیک

بهترین استخر استیکینگ از نظر هر سرمایه‌گذار ویژگی‌های متفاوتی دارد. ممکن است آنچه برای شما بهترین باشد برای دیگری این‌طور نباشد. ممکن است برای شما امنیت اولویت باشد و برای فرد دیگری کارمزدها.

طبق نظر منبع Bitpanda، در هنگام انتخاب بهترین استخر برای خودتان باید به ویژگی‌های زیر توجه کنید و با کنار هم گذاشتن موارد با اولویت بالا، مناسب‌ترین مورد را انتخاب نمایید.

حضور شفاف در فضای آنلاین

زمانی که در حال تحقیق درباره بهترین استخر برای استیک هستید مواردی را مد نظر قرار دهید که حضور آنلاین دائمی، دقیق و شفافی دارند.

باید بتوانید همه اطلاعات مورد نیاز درباره استخر مورد نظر مثل معیارهای امنیتی، تیم سازنده، لینک شبکه‌های اجتماعی، هزینه‌های استخر و مواردی از این دست را پیدا کنید و بروز بودن این اطلاعات اطمینان حاصل کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید شانس‌تان برای کسب پاداش، بیشتر شود، ارزهای خود را در استخر شبکه بومی آن ارز استیک کنید تا به امنیت آن هم کمک کرده باشید.

هزینه‌های استخر

مسئله هزینه استخر استیکینگ هم اهمیت زیادی دارد. استخرها تعهد می‌دهند تا از سلامت شبکه مراقبت کنند و به‌صورت 24 ساعته در حال کار باشند. به همین دلیل از کاربران خود هزینه دریافت می‌کنند.

برخی استخرها هزینه‌های متفاوتی دارند که باید قبل از انتخاب استخر آن‌ها را بررسی کرد. اپراتورهای استخرها نیز سهمی از کارمزد تراکنش‌ها و توکنی که به تازگی ایجاد شده را دریافت می‌کنند.

حداقل سرمایه استیکینگ

برخی استخرها برای ورود، حداقل سرمایه مشخصی می‌طلبند اما بسیاری از آن‌ها چنین محدودیتی ندارند و از این جهت برای تازه‌کاران خوب هستند.

بزرگی استخر و سهم آن از استیکینگ

بهتر است قبل از ورود به یک استخر استیکینگ بررسی کنید که چه سهمی از کل استیک‌های کل شبکه را در اختیار دارد.

برخی استخرها آن‌قدر بزرگ هستند که به نقطه اشباع رسیده‌اند. در این حالت پاداش استیک آن‌ها به‌جای افزایش، کاهش می‌یابد. این فرآیند برای جلوگیری از تمرکززدایی شبکه ایجاد شده است.

برخی استخرها هم دارای سقف مشخصی هستند که نشان می‌دهد هر کاربر، حداکثر چقدر می‌تواند استیک کند.

یک استخر استیک خوب چه ویژگی هایی دارد

مسائل خارج از بلاک‌چین

موضوعات خارج از بلاک‌چین مثل اینکه استخر استیکینگ موردنظر بدون آسیب رساندن به محیط زیست فعالیت می‌کند یا وابسته به دولت است نیز برای برخی استیکرها اهمیت دارد.

اعتبار بلاک‌چین

در کنار همه این موارد، اعتبار و اطمینان استخر را با مشاهده نظرات کاربران در انجمن‌ها و مقالات مختلف بررسی کنید. استخرهایی دارای سابقه خوب و نظرات مثبت گزینه‌های بهتری هستند.

میزان پاداش

استخرهای مختلف پاداش‌های متفاوتی دارند که براساس عوامل مختلفی مثل بازده سالانه استخر، حداقل سرمایه استیکینگ، تعداد پرداخت‌ها، دوره‌های قفل شدن دارایی یا محدودیت برداشت تعیین می‌شود.

امنیت

معیارهای امنیتی نیز اولویت زیادی دارند. گرچه استخرها غیرحضانتی هستند اما اگر هک شوند یا کلاهبرداری کنند امنیت دارایی شما به خطر می‌افتد.

استخرهایی که از ذخیره‌سازی سرد، ولت‌هایی با احراز هویت دومرحله‌ای، امضای دیجیتالی و غیره استفاده می‌کنند را انتخاب کنید.

رابط کاربری

درنهایت، بخصوص اگر تازه‌کار هستید، رابط کاربری و خدمات پشتیبانی از مشتریان را مدنظر قرار دهید. اینکه بتوانید با این پلتفرم راحت کار کنید اهمیت زیادی دارد.

سایر موارد

علاوه بر موارد بیان شده، فاکتورهای فنی مختلفی مثل موارد زیر نیز در انتخاب استخر اهمیت زیادی دارند:

  • بازده استخر در تولید بلاک‌های معتبر
  • تعداد کل بلاک‌های تولید شده
  • بازده مورد انتظار از سرمایه‌گذاری
  • مقدار کل کوین‌های استیک شده
  • هزینه عملیات استخر در هر ایپوک (epoch)
  • استیک لایو (Live Stake)
  • بلاک‌های ضرب (Mint) شده در یک ایپوک
  • سطح اشباع استخر (pool’s saturation level)

بهترین استخر استیک برای توکن‌های خاص

همان‌طور که می‌دانید همه کریپتوها را نمی‌توان استیک کرد و فقط آن‌هایی که مبتنی بر اثبات سهام (PoS) هستند قابلیت استیک دارند.

از طرفی همه استخرها نیز شرایط یکسانی برای استیک ارزهای دیجیتال ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین برخی از آن‌ها برای استیک یک ارز بهتر از بقیه هستند.

در ادامه 10 مورد از معروف‌ترین ارزها برای استیک و بهترین استخرهای استیکینگ آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

ارز دیجیتال موردنظر
بهترین استخر برای استیکینگ
اتریوم (ETH)
Rocketpool
کاردانو (ADA)
cardanocafe
تزوس (XTZ)
Atomic Wallet
سولانا (SOL)
Lido
پولکادات (DOT)
Lido
پالیگان (MATIC)
Lido
آوالانچ (AVAX)
OKX
کازماس (ATOM)
OKX
الگوراند (ALGO)
algorand.foundation
پروتکل نیر (NEAR)
Sender Wallet

سوالات متداول

در انتخاب استخر استیکینگ به چه مسائلی باید توجه شود؟

موضوعات متفاوتی مثل میزان اعتبار، اطمینان و امنیت پلتفرم، پاداش‌ها، شفافیت، میزان سپرده لازم و مدت زمان آن، همچنین اینکه چه کسی استخر استیکینگ را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند و مسائلی از این دست اهمیت بالایی دارند.

علاوه بر استخرهای استیکینگ چه روش‌های دیگری برای استیک ارز دیجیتال وجود دارد؟

استیک انفرادی، پلتفرم‌های دیفای، صرافی‌های متمرکز، کیف پول‌ها و سرویس‌های SaaS نیز امکان استیکینگ را به کاربر می‌دهند.

کدام استخرها برای استیک بهتر هستند؟

این شرایط برای هر توکن متفاوت است. ممکن است استخری که برای یک توکن شرایط خوبی ارائه می‌دهد، برای توکن دیگر شرایط مناسبی نداشته باشد. به عنوان مثال بهترین استخر کاردانو با بهترین استخر اتریوم متفاوت باشد.

جمع بندی

استخر استیکینگ قابلیتی است که باعث شده افرادی که دارایی کمی دارند هم بتوانند وارد فرآیند استیکینگ شده و سود بگیرند.

استیکرها نسبت به سرمایه خود پاداش دریافت می‌کنند و پلتفرم‌های مختلف برای توکن‌های مختلف، شرایط متفاوتی برای استیکینگ دارند.

به همین دلیل مهم است که بهترین پلتفرم را انتخاب کنید. این پلتفرم در عین حال که بیشترین پاداش را به شما می‌دهد، باید دارایی شما را در فضای امنی نیز نگه دارد.

منابع

https://academy.binance.com/en/glossary/staking-pool
https://www.bitpanda.com/academy/en/lessons/how-to-choose-a-stake-pool/
آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx