3 راه ساده برای بررسی میزان دارایی در بورس

میزان دارایی در بورس

در سال‌های اخیر بازار بورس یکی از حوزه‌های موردتوجه مردم برای سرمایه‌گذاری بوده است؛ اما گاهی استعلام میزان دارایی در بورس برای افرادی که آشنایی زیادی با این بازار ندارند چالش‌برانگیز می‌شود.

درحال‌حاضر روش‌های مختلفی برای استعلام میزان دارایی در بورس وجود دارد که نشان می‌دهد هر فرد (با توجه به کد ملی او)، چه مقدار سرمایه در بازار بورس دارد. در ادامه مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه از میزان دارایی خود در بورس مطلع شویم و چه راه‌هایی برای این کار وجود دارد.

1. سامانه ذینفعان بازار سرمایه

سامانه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir  وب‌سایتی است که به‌صورت رسمی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی شده است تا افراد به‌راحتی بتوانند تنها با وارد کردن کد ملی خود میزان سرمایه خود در بازار بورس، نام سهام‌ها و تعداد آنها را مشاهده نمایند.

عناوین مطلب:

شرکت ذینفعان بازار سرمایه از طریق ارتباط با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار این اطلاعات را به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای به کاربران ارائه می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهیم که با کمک این سامانه چگونه از میزان سهام خود در بورس مطلع شویم.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سال 1384 توسط سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی شد. ثبت، انتقال مالکیت و نگهداری اوراق بهادار و تسویه وجوه به عهده این شرکت است.

به‌طورکلی سامانه ذینفعان بازار سرمایه می‌تواند برای موارد زیر بکار گرفته شود:

  • بررسی وضعیت دارایی در بورس (با نمایش جزییات آنها مثل نام دارایی، تعداد سهام، ارزش آنها، کارگزاری مربوطه و غیره)
  • بررسی گردش معاملات
  • گرفتن گواهی سپرده دارایی
  • دریافت اطلاعیه‌هایی که ناشران اوراق بهادار منتشر کرده‌اند
  • مشارکت غیرحضوری در مجامعه شرکت‌های ناشر سبد دارایی
  • مشاهده نمای کلی بازار
  • دسترسی به سامانه سجام
  • بررسی اخبار بازار سرمایه و مواردی مثل ممنوع شدن معامله در یک نماد خاص

همان‌طور که می‌بینیم بررسی میزان دارایی در بورس یکی از قابلیت‌های این سامانه و درواقع اصلی‌ترین آن است. نکته قابل توجه این است که سامانه ذینفعان بازار فقط دارایی افرادی را نشان می‌دهد که از طریق سامانه سجام وارد بورس شده‌اند و هویت آنها توسط این سامانه تایید گردیده است.

درصورتی‌که پیش‌تر در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اید، باید روند احراز هویت غیرحضوری آن یا روند بازیابی کد ده رقمی پیگیری سجام را مجددا انجام دهید تا بتواند به وب‌سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام‌به‌گام احراز هویت غیرحضوری در سامانه سجام

سامانه ذینفعان بازار سرمایه اپلیکیشن‌های موبایل برای اندروید و iOS نیز دارد که دسترسی به این اطلاعات را تسهیل می‌کند. این اپلیکیشن‌ها از طریق کافه بازار و سیپ اپ یا اسکن بارکد موجود در صفحه اول وب‌سایت در دسترس هستند.

بررسی میزان دارایی در بورس به کمک سامانه ذینفعان بازار

 پس از ورود به وب‌سایت سامانه ذینفعان بازار اگر برای اولین بار است که وارد این سامانه می‌شوید باید از قسمت ثبت‌نام عضو شوید. عضویت در این وب‌سایت از طریق لینک ثبت‌نامی که در صفحه اول سایت گذاشته شده است انجام می‌شود.

مراحل ثبت نام در سامانه ذی نفعان بازار

پس از کلیک روی این لینک وارد صفحه بعدی می‌شوید که از شما می‌خواهد کد ملی و کد امنیتی مشاهده شده را بفرستید.

گام اول سامانه استعلام سهام عدالت

 با ارسال کد ملی، یک پیامک حاوی کد ورود از سامانه سجام دریافت خواهید کرد. شماره موبایلی که پیامک را دریافت می‌کند همان شماره ایست که قبلاً در هنگام ثبت‌نام در سامانه سجام از آن استفاده شده است. با وارد کردن این کد به مرحله بعدی یعنی تعیین رمز عبور می‌روید. رمز عبور باید شامل عدد و حروف بزرگ و کوچک باشد.

گام دوم سامانه استعلام سهام عدالت

زمانی که این مرحله از ثبت‌نام تمام شد به‌صورت خودکار به صفحه اول برمی‌گردید و با وارد کردن کد ملی و رمزی که تعیین کرده‌اید می‌توانید وارد سامانه شوید. با ورود به سامانه میزان دارایی شما از سهام‌های مختلف قابل مشاهده است.

گام سوم سامانه استعلام سهام عدالت

زمانی که اقدام به ورود به سامانه ذینفعان بازار سرمایه کنید یک رمز ثابت برای شما پیامک می‌شود که برای ورود بعدی به سامانه ذینفعان یا استعلام سهام دولتی با کد ملی می‌توانید از این رمز ثابت استفاده کنید.

رمز عبوری که خودتان تعیین می‌کنید و شامل اعداد و حروف بزرگ و کوچک است برای اولین ورود به سامانه استفاده می‌شود.

در نهایت به صفحه زیر وارد می‌شوید:

سامانه ذی نفعان بازار سرمایه- بورسینس

همان‌طور که در تصویر می‌بینید سبد سرمایه‌گذاری، میزان دارایی در بورس و ارزش آنها قابل مشاهده است. این سامانه امکانات دیگری نظیر بررسی گزارش گردش معاملات، گزارش دارایی‌ها، گزارش سود و امکاناتی برای ارتباط با سامانه سجام، میز خدمت الکترونیک و مواردی از این دست دارد.

2. مشاهده میزان دارایی در بورس با سیستم وضعیت دارایی سهامداران

سهامداران حقیقی و حقوقی که در بورس یا فرابورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌توانند وضعیت دارایی خود را از طریق این وب‌سایت به آدرس ips.csdiran.ir  به‌صورت آنلاین مشاهده نمایند.

افراد از این طریق مقدار سهام‌هایشان را مشاهده کرده، از آن‌ها پرینت بگیرند و یا در قالب فایل اکسل دانلود نمایند.

سیستم وضعیت دارایی سهامداران

این وب‌سایت خدمات پیامکی نیز ارائه می‌دهد که با فعال شدن آن تغییرات پرتفوی کاربر به‌صورت روزانه به او اطلاع داده می‌شود. خدمات پیامکی این سرویس، رایگان هستند.

برای فعال کردن امکان دسترسی به این وب‌سایت باید از طریق دفاتر پیشخوانی که در سامانه سمات ثبت شده‌اند اقدام به ثبت‌نام و دریافت رمز عبور کنید. مدارکی که برای ثبت‌نام لازم هستند شامل شناسنامه، کارت ملی، آدرس ایمیل فعال، کد پستی ده رقمی است.

3. سامانه سهام عدالت

سهام عدالت پروژه‌ای بود که در کشور ما در راستای خصوصی‌سازی در سال 1384 انجام شد. خصوصی‌سازی به این معناست که حکومت، مالکیت کارخانه‌ها، شرکت‌ها و اموال دولتی را از طریق بازار بورس به مردم واگذار می‌کند.

در طرح سهام عدالت، سهام کارخانه‌ها و شرکتهای بزرگ دولتی در قالب یک سبد سهام به جمعیت زیادی در حدود 50 میلیون نفر تخصیص داده شد. ازآنجایی‌که تنها دارایی بسیاری از ما در بازار بورس، فقط سهام عدالت است در این قسمت توضیح می‌دهیم که چگونه از میزان دارایی خود در بورس مطلع شویم.

بیشتر بخوانید: آنچه باید از سهام عدالت بدانید (آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم)

برای استعلام سهام عدالت سامانه‌ای با عنوان سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir در دسترس است که از طریق وارد کردن کارت ملی می‌توان میزان سهام عدالت و ارزش آن را بررسی کرد.

سامانه استعلام سهام عدالت

با کلیک روی دکمه مشاهده دارایی سهام عدالت وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید کد ملی خود را وارد کنید. اگر سهام عدالتی به اسم شما ثبت نشده باشد در همین مرحله با خطا مواجه می‌شوید و امکان ادامه مسیر وجود ندارد.

اما اگر قبلاً برای سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اید و سهام دارید با وارد کردن کد ملی، در مرحله بعد با وارد کردن تصویر امنیتی، یک پیامک حاوی کد ورود دریافت می‌کنید. این پیامک به شماره موبایل مالک سهام ارسال می‌شود و از طریق گزینه «تغییر شماره همراه» قابل تغییر است. بعد از دریافت کد و ورود آن به سیستم وارد صفحه کاربری خودتان می‌شوید.

وضعیت دارایی سهام عدالت

در این صفحه لیست سهام‌های موجود در سبد دارایی سهام عدالت، تعداد ارزش آنها قابل مشاهده است. همچنین امکانات دیگری نظیر مشاهده وضعیت واریز سود و امکان ویرایش پروفایل کاربری مثل شماره تلفن و شماره شبا هم وجود دارد.

سؤالات متداول

آیا از طریق سامانه ذینفعان بازار سرمایه امکان بررسی دارایی سهام عدالت هم وجود دارد؟

بله در این سامانه همه دارایی سهام شما چه در قالب سهام عدالت باشد چه سهام‌های دیگر قابل مشاهده است.

چه امکانات دیگری در سامانه ذینفعان بازار سرمایه وجود دارد؟

امکانات این سامانه برای سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی ارائه می‌شود. همان‌طور که گفتیم سهامداران می‌توانند وضعیت دارایی خود و سهام‌هایی که دارد را بررسی کند. ناشران می‌توانند کار ثبت سپرده، برگزاری مجمع، افزایش سود و غیره را از طریق این سامانه پیگیری نمایند و نهادهای نظارتی می‌توانند گزارشات لحظه‌ای از بازار سرمایه بدست آورند.

آیا امکان تغییر شماره تلفن در سامانه ذینفعان بازار سرمایه یا وب‌سایت دارایی سهام عدالت وجود دارد؟

درحال‌حاضر این امکان در سامانه ذینفعان بازار سرمایه وجود ندارد و برای تغییر شماره موبایلی که کد عبور به آن پیامک می‌شود باید از طریق سامانه سجام اقدام نمایید؛ اما در وب‌سایت دارایی سهام عدالت، در اولین گامی که کاربر باید کد ملی خود را وارد کند گزینه‌ای برای تغییر شماره موبایل نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

یکی از متداول‌ترین سؤالات کاربران بورس این است که چگونه از میزان سهام خود در بورس مطلع شویم. درحال‌حاضر این امر بدون نیاز به مراجعه به مراکز دولتی یا دفاتر پیشخوان و به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

استعلام میزان دارایی در بورس روش‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال استعلام سهام عدالت از طریق سامانه سهام عدالت امکان‌پذیر است و می‌توانید با ورود به سامانه سهام عدالت می‌توانید مقدار و مبلغ سهام خود را بررسی کنید. دو سامانه ذینفعان بازار و سیستم وضعیت دارایی سهامداران نیز برای بررسی کلیه دارایی‌ها در بورس در نظر گرفته شده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx