استراتژی drip (سرمایه گذاری مجدد سود سهام) چیست؟

استراتژی drip

استراتژی drip یا سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی، فرآیند خرید سهام یک شرکت با سود حاصل از سپرده‌گذاری در همان شرکت است.

این استراتژی از سال‌ها قبل وجود داشته و سرمایه‌گذاران بسیاری را در این سال‌ها به سود چند برابری رسانده است.

بخصوص افرادی که نسبت به مناسب و عالی بودن سهامی که خریده‌اند اطمینان دارند می‌توانند با این استراتژی در مدت طولانی سود بیشتری از آن سهام به دست آورند. در این مقاله از بورسینس به بررسی جزییات بیشتری درباره استراتژی دریپ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

سرمایه گذاری drip چیست؟

سرمایه‌گذاری سود سهام یکی از استراتژی‌های رایج درآمدزایی و پس‌انداز برای بلندمدت و ایام سالمندی است. اما معنی دقیق استراتژی drip چیست ؟

وقتی سهامی می‌خرید که سود آن تقسیم می‌شود، شرکت‌هایی که مالک سهام آن هستید بخشی از درآمد خود را به شما و سایر سهامداران پرداخت می‌کنند. این کار براساس تعداد سهام افراد انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: پرداخت سود سهام به سهامداران چگونه است؟

سود سهام باعث ایجاد جریان نقدینگی از سرمایه‌گذاری سهام شما می‌شود بدون اینکه نیاز باشد آن سهام را بفروشید.

سپرده‌گذاران می‌توانند سود سهامی که به دست می‌آورند را نگه دارند، سپرده‌گذاری کنند یا اینکه مثل هر درآمد دیگری خرج کنند.

سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی طرحی است که در آن، به طور خودکار سهام بیشتری از یک شرکت خریداری می‌شود. هزینه آن از محل همان سودی تأمین می‌شود که شرکت به سهامداران می‌دهد. این خریدها می‌تواند ماهانه، سه‌ماهه یا سالیانه باشد.

همه شرکت‌ها طرح سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی یا استراتژی drip را ارائه نمی‌کند. اگر شرکتی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید چنین امکانی ارائه نمی‌کند، بروکر یا کارگزاری می‌تواند ترتیبی بدهد که سودی که به دست می‌آورید به صورت خودکار صرف سرمایه‌گذاری شود.

استراتژیdrip

استراتژی drip چطور کار می‌کند؟

drip با استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) کار می‌کند که در آن، مقدار مشخصی پول در فواصل زمانی مشخص سرمایه‌گذاری می‌شود.

این کار هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش داده و ریسک و نوسانی که متوجه سرمایه‌گذار است را کاهش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری drip انواع مختلفی دارد که باید در هنگام شروع کار در نظر گرفته شود:

Drip های تحت مدیریت شرکت

ممکن است شرکت‌هایی که بزرگ‌تر هستند خودشان برنامه DRIP ارائه دهند که توسط شعبه‌ای از شرکت که با سرمایه‌گذاران در تماس است مدیریت می‌شود.

سود سهام سپرده‌گذاری شده شما مستقیما به خرید مجدد سهام اختصاص داده می‌شود که معمولا همراه تخفیف یا بدون کمیسیون است چراکه دیگر نیازی به بروکر یا کارگزاری نیست. این موجب می‌شود شرکت، سپرده‌گذاران بلندمدت ایجاد کند.

drip شخص ثالث

شرکت‌های کوچک‌تری که منابع کافی ندارند تا خودشان ارتباط با سرمایه‌گذارانشان را مدیریت کنند از خدمات شخص ثالث استفاده می‌کنند که از طرف آن‌ها کار سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی سهام را انجام دهند.

اکثر شرکت‌های پرداخت‌کننده سود سهام از خدمات شخص ثالث استفاده می‌کنند. این خدمات به‌خاطر خدماتی که ارائه می‌کنند کارمزد کمی می‌گیرند.

Drip هایی که کارگزاری انجام می‌دهد

می‌توانید از طریق شرکت کارگزاری یا بروکر نیز سود سهام خود را سپرده‌گذاری کنید.

بخصوص اگر آن شرکت استراتژی drip نداشته باشد کارگزاری این کار را می‌کند. اما ممکن است برای این کار از شما کمیسیون بگیرد.

بیشتر بخوانید: برنامه سرمایه گذاری سیستماتیک (SIP) چیست؟

مزایای سپرده گذاری با استراتژی drip

اگر استراتژی drip را یک‌بار فعال کنید خودبه‌خود اجرا می‌شود و شما تنها از سود آن لذت می‌برید.

سهامداران با این روش، مرتبا تعدادی سهام می‌خرند که باعث کاهش قیمت متوسطی می‌شود که برای هر سهم در گذر زمان می‌پردازند.

هزینه‌های جانبی مثل کارمزد انتقال پول و مواردی ازاین‌دست نیز ندارند. بعلاوه، برخی طرح‌های drip با تخفیف همراه هستند و کسانی که از آن استفاده می‌کنند با قیمت کمتری سهام می‌خرند.

مزیت اصلی استراتژی drip چیست؟ طرح‌های سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام راهی عالی برای ایجاد سود مرکب هستند. این نوع سرمایه‌گذاری باعث چند برابر شدن سود در گذر زمان می‌شود.

براساس تحلیلی که هارتفورد فاندز ارائه کرده است 78 درصد بازده شاخص S&P500 به سال 1978 برمی‌گردد که امکان سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی سهام و بازده ترکیبی ناشی از آن را ارائه کرد.

این نوع سرمایه‌گذاری به این صورت است که مثلا در اکتبر 2010، 10 هزار دلار در شرکت پپسی سرمایه‌گذاری کرده‌اید و سود آن را نیز برای سرمایه‌گذاری مجدد در طی ده سال آینده اختصاص داده‌اید.

سرمایه‌گذاری اولیه شما شامل 153 سهم از این شرکت می‌شد اما پس از ده سال صاحب 256 سهم هستید که ارزش آن بیش از 28 هزار دلار است. یعنی در این ده سال 50 سهم و 19 هزار دلار کسب کرده‌اید.

استراتژی drip درگذشته با مزایای دیگری هم همراه بود. مثلا زمانی که کمیسیون خرید سهام عدد بالایی بود از سپرده‌گذاران drip آن را دریافت نمی‌کردند.

همچنین درصورتی‌که سهامدار، سود کافی نداشت، امکان خرید بخشی از یک سهام را به فرد می‌دادند. اما این روزها کمیسیون صفر و سهام جزئی در بسیاری از کارگزاری و بروکرها ارائه می‌شود و دیگر یک مزیت رقابتی نیست.

استراتژیdrip

معایب سپرده گذاری با drip

یکی از مشکلات استراتژی drip این است که با هر نوع آن به‌صورت مجزا برخورد می‌شود. بنابراین اگر سهامداری چندین طرح هم‌زمان داشته باشد مدیریت آن برایش دشوار خواهد شد.

همچنین ممکن است سهامدار ملزم به پرداخت کارمزد باشد. البته این به شرکتی که سهام آن را دارد بستگی دارد.

درصورتی‌که طرح‌های drip زیادی داشته باشید بعد از مدتی سبد سهام شما از تعادل خارج می‌شود. به‌این‌ترتیب هزینه مالیات احتمالی افزایش می‌یابد و دو برابر می‌شود.

وقتی می‌خواهید drip را بفروشید ارسال درخواست آن چند روز زمان می‌برد و ممکن است در این مدت قیمت دارایی تغییر کرده باشد.

طرح drip فقط برای خرید همان سهام امکان‌پذیر است بنابراین اگر بخواهید از سود سپرده‌گذاری یک شرکت، سهام شرکت دیگری را بخرید باید خودتان به‌صورت دستی اقدام کنید.

چطور یک پلن drip ایجاد کنیم؟

قبل از اقدام به انجام یک سرمایه گذاری drip باید اهداف شما از این سرمایه‌گذاری و نیاز مالی مدنظرتان شفاف باشد.

اگر نسبتا جوانید و جریان نقدی خوبی از طریق شغل دیگری دارید که باعث می‌شود به سود سهامتان نیازی نداشته باشید می‌توانید آن‌ها را مجدداً سرمایه‌گذاری کنید.

ممکن است اهداف سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تری داشته باشید مثلا به فکر بازنشستگی باشید. اگر این‌طور است درصورتی‌که سود دارایی خود را مجددا سرمایه‌گذاری کرده و از استراتژی drip استفاده کنید شرایط بهتری خواهید داشت.

اما اگر هم‌اکنون بازنشسته هستید احتمالاً بیشتر تمایل دارید که سود سهامتان وارد کیف پولتان شود. ممکن است افراد منبع درآمد دیگری نداشته باشند یا بخواهند در همین لحظه با رفاه بیشتری زندگی کنند.

همچنین اگر سهامی که دارید عملکرد خوبی ندارد بهتر است هوشمندانه تصمیم بگیرید. شاید بهتر است سود سهام را بگیرید و دارایی امن‌تری بخرید.

استراتژیdrip

آیا استراتژی drip سرمایه گذاری خوبی است؟

با توجه به تغییراتی که این روزها در طرح‌های استراتژی drip داده شده و آن‌ها انعطاف‌پذیری و کاهش هزینه گذشته را ندارند بسیاری از کارشناسان برای آن‌ها ارزش متمایزی قائل نیستند.

استفن تدی شریک HoyleCohen در گفتگو با فینیکس می‌گوید: «تنها مزیتی که می‌توانم برای drip ببینم این است که یک برنامه سرمایه‌گذاری مجدد منظم برای توزیع پول ایجاد می‌کند».

سرمایه‌گذاری مجدد امر مهمی است و باعث می‌شود پول نقد در حساب بیکار نماند. سرمایه‌گذاری مجدد این امکان را می‌دهد که از میانگین هزینه دلاری استفاده کرده و ریسک آن را با خرید سهام در طول زمان کاهش دهید.

برخی کارشناسان می‌گویند: «drip ها زمانی معنا داشتند که کمیسیون تراکنش بسیار بالا بود و کارگزاری‌ها هزینه بالایی می‌گرفتند. به‌همین‌دلیل drip نوعی صرفه‌جویی بود.» همچنین «هرچه قیمت سهام بی‌ثبات‌تر باشد علاقه کمتری برای سپرده‌گذاری بلندمدت‌تر در آن شرکت وجود دارد.»

کارشناسان توصیه می‌کنند اگر سهامی که دارید قیمت بی‌ثباتی دارد سود سپرده آن را صرف خرید سهام بهتری کنید که ریسک کمتری به همراه داشته باشد. اما این کار به عهده خودتان است.

آیا استراتژی drip برای من مناسب است؟

برای اینکه ببینیم drip استراتژی مناسبی برای ما هست یا نه ابتدا باید کارمزدها را بررسی کرده، سپس وضعیت رشد قیمت آن دارایی را در چند سال گذشته مدنظر قرار دهیم.

شاید گزینه‌های بهتری هم روی میز باشند اما ممکن است همین دارایی فعلی وضعیت رضایت بخشی داشته باشد و تمایل داشته باشیم آن را حفظ کنیم.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بررسی شود ارزش ذاتی شرکت است. شرکت‌هایی که قدمت طولانی دارند و در همه دنیا شناخته شده هستند مثل اپل و کوکاکولا ارزش بیشتری برای استفاده از استراتژی drip دارند.

همچنین این شرکت‌ها باید مزیت رقابتی داشته باشند. شرکتی که مزیت رقابتی مناسبی در بازار نداشته باشد پس از مدتی طرفداران و سرمایه‌گذارانش را از دست می‌دهد.

در این بین بایستی میزان سودی که آن شرکت بین سهامداران خود تقسیم می‌کند را نیز در نظر بگیرید. برخی شرکت‌ها درصد تقسیم سود بالاتری دارند.

استراتژی Drip در ایران

با کمی جستجو در وب فارسی متوجه می‌شوید که امکان سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی سهام چیزی نیست که بتوانید به‌راحتی آن را در شرکت‌های مختلف پیدا کنید. با این حال برای بررسی دقیق‌تر می‌توانید با شرکت موردنظر خود تماس حاصل کنید.

در هر صورت با مطالعه این مقاله و اطلاع از مزایای این استراتژی می‌توانید به صورت دستی سود سرمایه گذاری از یک سهام را مجددا برای خرید همان سهام اختصاص دهید و از این استراتژی هوشمندانه لذت ببرید.

سوالات متداول

استراتژی Drip چیست؟

استراتژی drip یا سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی، فرآیند خرید سهام یک شرکت با سود حاصل از سپرده‌گذاری در همان شرکت است.

آیا سرمایه‌گذاران بزرگ از این روش استفاده می‌کنند؟

یکی از اولین سرمایه‌گذاری‌های وارن بافت در شرکت پین بال بود که در آن از استراتژی دریپ استفاده کرد و سود حاصل از خرید هر ماشین پین بال را به خرید ماشین بعدی اختصاص می‌داد.

مزایای استراتژی Drip چیست؟

سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام راهی عالی برای ایجاد سود مرکب است. این نوع سرمایه‌گذاری باعث چند برابر شدن سود در گذر زمان می‌شود. در واقع سهامداران با این روش، مرتبا تعدادی سهام می‌خرند که باعث کاهش قیمت متوسطی می‌شود که برای هر سهم در گذر زمان می‌پردازند.

جمع‌بندی

استراتژی drip به این معنی است که سودی که از سهام یک دارایی در بازار به دست می‌آورید را مجددا برای خرید همان دارایی هزینه کنید. این کار می‌تواند به صورت خودکار توسط خود شرکت، یک شرکت ثالث یا با حمایت بروکر انجام شود.

ممکن است در ابتدا نیاز به ثبت‌نام و کارهای اداری داشته باشد اما اگر از بازده مناسب و بلندمدت سهام خود راضی هستید می‌تواند تا مدت‌ها شما را راحت کند و فقط شاهد بالا رفتن دارایی باشید. اما درعین‌حال باید مراقب تغییر وضعیت شرکت‌ها و قیمت دارایی‌ها هم باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx