استراتژی DCA چیست و چرا در سرمایه‌گذاری اهمیت دارد؟

استراتژی متوسط هزینه دلاری

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنید، قطعا برای گرفتن یک نتیجه و سود خوب، استراتژی بلند مدت یا کوتاه‌مدتی را انتخاب خواهید کرد.

استراتژی‌های مختلفی در این بازارها وجود دارد که پیروی از هرکدام ریسک‌های خاص خودش را دارد.

یکی از استراتژی‌های معروف که برای تعیین بهترین زمان ورود به بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA) است.

عناوین مطلب:

برای اینکه از بازار کریپتو سود خوبی به دست آورید، یا باید هودل (HODL) کنید و یا باید معاملات روزانه انجام دهید. معاملات روزانه نسبت به هودل ریسک بالاتری دارد ولی ممکن است سود بیشتری نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

استراتژی DCA، یک استراتژی میانه‌رو است که به جای زمان‌بندی دقیق برای ورود به بازار و سرمایه‌گذاری زیاد در یک قیمت خاصی از یک ارز دیجیتال، سرمایه شما در قیمت‌های مختلف توزیع می‌شود تا ریسک کلی کاهش پیدا کند.

در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره این استراتژی، کاربرد و نحوه استفاده از آن صحبت کنیم. پس اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بازار کریپتو، یک بازار پرنوسان!

قبل از اینکه به بررسی استراتژی DCA بپردازیم، بیایید کمی درباره بازار کریپتو و نیاز آن به وجود یک استراتژی قوی صحبت کنیم. 

در بازار بورس، سهام‌هایی که قیمت کمتری دارند، نوسان بیشتری نیز دارند. این موضوع به این دلیل است که ارزش بازار این سهم‌ها بسیار پایین و واکنش‌پذیری آن‌ها به معاملات حجیم، بیشتر است؛ که این موضوع نوسانات زیادی را به همراه دارد.

بنابراین، هرچه ارزش بازار بیشتر باشد، حجم معاملات باید بزرگ‌تر بوده تا روی قیمت هم تاثیر بگذارد.

حالا اگر به بازار کریپتو نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که ارزش بازار کریپتو در مقایسه با بازارهای سهام معتبر جهانی چندان زیاد نیست؛ پس نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از بازارهای بورس است.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

هرچه ارزش یک بازار کمتر باشد، سرمایه‌گذاری در آن بازار ریسک بیشتری به همراه دارد؛ چراکه نهنگ‌ها به راحتی می‌توانند با انجام معاملات نه‌چندان حجیم، باعث تغییرات ناگهانی قیمت شده و با خرید و فروش‌های خود سود خوبی به دست آورند.

علاوه بر این، ارزهای دیجیتال مانند اوراق بهادار شرکت‌ها که در بازارهای بورس عرضه می‌شوند، ارزش ذاتی ندارند؛ پس باز هم نهنگ‌ها فرصت خوبی دارند تا ارزش آن‌ها را تحت کنترل خود بگیرند. در واقع اوراق بهادار موجود در بورس، نشان‌دهنده مالکیت سهام شرکت‌هایی است که می‌توان روی محصولات یا خدمات آن‌ها قیمت‌گذاری کرد.

دلایل موجود برای نوسانات قیمت و ریسک‌هایی که در بازار کریپتو نام بردیم، نیازمند یک استراتژی موفق است تا سرمایه‌گذاران با استفاده از آن، ریسک‌ها را کاهش داده و سود خوبی به دست آورند.

یکی از این استراتژی‌های کاربردی، استراتژی میانگین هزینه دلاری است که در ادامه به تعریف آن می‌پردازیم.

استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) چیست؟

متوسط هزینه دلاری (Dollar-cost Averaging) که به اختصار به آن DCA گفته می‌شود، یک استراتژی هدفمند است که در آن سرمایه‌گذار، با خرید در قیمت‌های مختلف و در بازه‌های متفاوت، سرمایه خود را در چند قیمت توزیع می‌کند تا ریسک از دست رفتن سرمایه به دلیل نوسانات بازار را کاهش دهد.

برای گرفتن نتیجه بهتر، شما باید در این استراتژی پول خود را در فواصل زمانی منظم و ترجیحا به طور مساوی تقسیم کنید. این کار بسته به شرایط شما می‌تواند یک بار در هفته، یک بار در ماه و یا هر سه ماه یک‌ بار انجام شود.

در واقع، در استراتژی DCA، به جای اینکه سرمایه‌گذار مقدار زیادی از یک دارایی را در یک قیمت مشخص خریداری کند، آن مقدار دارایی را در قیمت‌های مختلف و در بازه قیمتی متفاوت می‌خرد.

در کل، استراتژی DCA دو نوع دارد:

  1. خرید براساس قیمت: یعنی به زمان توجهی نکنید و خریدها را در قیمت‌های مشخصی انجام دهید.
  2. خرید براساس زمان: نباید به قیمت توجه کنید و فقط باید خرید خود را مطابق با برنامه زمانی انجام دهید.

گاهی بعضی از معامله‌گران، از این استراتژی به عنوان روشی برای ترید کردن در بازار نوسانی استفاده می‌کنند. ممکن است معامله‌گر برای انجام معاملات خرید یا فروش خود، بهترین زمان ورود یا خروج را ندانند.

بنابراین اگر سرمایه خود را با این استراتژی در بازه‌های قیمتی یا زمانی متفاوت پخش کند، قیمت خریدش در طول زمان گسترش می‌یابد و نسبت به حالتی که کل سرمایه خود را به قیمت خاصی از یک دارایی اختصاص می‌دهد، ریسک کمتری متحمل خواهد شد.

به طور کلی، DCA یک استراتژی معاملاتی مناسب برای معامله‌گران مبتدی و تازه‌وارد است که قصد ندارند وارد مباحث پیچیده تکنیکالی شوند. البته باید بگوییم که استفاده از این استراتژی، نیازمند نظم زیاد و مقاومت در برابر FUD یا FOMO است.

بیشتر بخوانید: 5 توصیه یک سرمایه گذار قدیمی بیت‌کوین

هدف استفاده از استراتژی DCA چیست؟

باید بگوییم که استراتژی DCA، برای سرمایه‌گذاران بلندمدت مناسب‌تر است؛ چراکه هدف این استراتژی، ایجاد یک چرخه سرمایه‌گذاری مشخص است که در آن سرمایه‌گذار بلندمدت در بازه‌های زمانی یا قیمتی مختلف، مقدار معینی از سرمایه خود را برای خرید یک دارایی اختصاص می‌دهد.

همچنین، نتایج به دست آمده از این استراتژی نشان می‌دهد که DCA در بازارهای خرسی (نزولی) بهتر از بازارهای گاوی (صعودی) عمل کرده و اغلب معامله‌گران در بازار خرسی از آن استفاده می‌کنند.

تاثیر استفاده از استراتژی DCA در برابر بیت‌کوین

همانطور که می‌دانید، اخیرا ارزش ریال بسیار کم شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش بیشتر ارزش ملی ریال در میان‌مدت و بلندمدت است.

از طرفی طی دو سال گذشته، فدرال رزرو آمریکا سیاست‌هایی را جهت کاهش ارزش خرید دلار و افزایش تورم در اقتصاد آمریکا اتخاذ کرده که این موضوع باعث شده تا خرید و نگهداری دلار در بلندمدت، ارزش دارایی‌های شما را کاهش دهد.

بنابراین با این اوصاف بهترین گزینه، خرید بیت‌کوین است که با توجه به محدودیت در تعداد و قابلیت ذخیره ارزشی که دارد، در برابر تورم مقاوم بوده و در بلندمدت از ارزش دارایی شما کم نمی‌کند.

با این حال، بیت‌کوین نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی بسیار زیادی دارد؛ اما در بازارهای نوسانی، استراتژی میانگین هزینه دلاری یک انتخاب هوشمندانه در برابر نوسانات است که می‌توان از آن استفاده کرد.

نحوه عملکرد روش سرمایه گذاری DCA

ما برای درک بهتر این استراتژی، در ادامه مثالی را بررسی می‌کنیم تا نحوه عملکرد DCA برایتان روشن‌تر شود.

فرضی کنید شخصی به نام مکس ماهانه 5000 دلار حقوق می‌گیرد. او از اواخر سال 2016 تصمیم گرفته که هرماه با 5 درصد از حقوق خود، بیت‌کوین خریداری کند.

هر ماه با سرمایه‌گذاری 250 دلار در بیت‌کوین، مکس توانسته در طول سه سال گذشته، بازده سرمایه اولیه (ROI) حدودا 203 درصد و سودی معادل 18300 دلار به دست آورد. اگر مکس از پنج سال قبل این کار را کرده بود، اکنون 171650 دلار سود و حدودا 1077 درصد ROI به دست می‌آورد. 

حال فرض کنید که اگر مکس بدشانس بود و دقیقا در دسامبر 2017 قبل از بالاترین رقم تاریخی بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری می‌کرد؛ امروز تقریبا نیمی از سرمایه خود را از دست داده بود.

نکته مهم این مثال این است که باید هرچه زودتر استراتژی DCA را با توجه به میزان درآمدی که دارید، اتخاذ کنید تا بازده سرمایه‌گذاری خود را بالا ببرید. استراتژی DCA به سرمایه‌گذارن اجازه می‌دهد قیمت خرید خود را به طور متوسط ​​کاهش دهند.

البته لازم به ذکر است که این استراتژی تنها محدود به بیت‌کوین نیست؛ بلکه استفاده از آن برای سایر ارزهای دیجیتالی که مستعد رشد هستند نیز امکان‌پذیر است.

یکی از راه‌های محاسبه سود و تخمین DCA، استفاده از ابزارها و ماشین‌حساب‌هایی است که برای این کار طراحی شده‌اند. وب‌سایت کریپتو پوتیتو (CryptoPotato) اولین وب‌سایتی بود که در سال 2016 این ماشین حساب را راه‌اندازی کرد.

بعد از آن سایت‌های دیگری مانند dcabtc.com دست به کار شدند و ابزار محاسبه DCA را طراحی کردند.

محاسبه DCA
تصویری از پلتفرم Dcabtc.com برای محاسبه DCA

 در ادامه مثالی از استراتژی DCA در شرایط مختلف بازار را بیان می‌کنیم. اما قبل از استفاده از DCA، نگاهی به مثالی درباره خرید یکجا و بدون استراتژی بیندازیم.

فرض کنید می‌خواهید با 1000 دلار یک دارایی به قیمت 50 دلار را خریداری کنید؛ بنابراین شما می‌توانید 20 سهم از آن دارایی را بخرید. حالا اگر دارایی خریداری شده خود را در قیمت‌های 40 دلار، 60 دلار و 80 دلار بفروشید، چه قدر سود به دست می‌آورید؟

  • فروش در 40 دلار: 200 دلار ضرر
  • فروش در 60 دلار: 200 دلار سود
  • فروش در 80 دلار: 600 دلار سود

بنابراین، همانطور که می‌بینید خرید یکجا زمانی موفق است که سرمایه‌گذار بهترین زمان خرید و بهترین زمان خروج را بداند؛ در غیر این صورت، منجر به ضرر می‌شود.

اما اگر با استراتژی DCA پیش برویم، وضعیت کسب سود به چه صورت خواهد بود؟

در ادامه نگاهی به نحوه عملکرد استراتژی DCA در بازار نزولی و بازار صعودی می‌اندازیم.

استراتژی DCA در بازار نزولی

استراتژی DCA، یک استراتژی خرید پیوسته است که با توجه به مثال قبل، در این استراتژی باید 1000 دلار را در قیمت‌های مخلف پخش کنید.

به عنوان مثال، اگر با 1000 دلار سرمایه، دارایی مورد نظرتان را در مدت 4 ماه و به صورت تدریجی خریداری کنید، باید هرماه 250 دلار خرید کنید. حال اگر بازار نزولی باشد و شما در قیمت‌های 50 دلار، 35 دلار، 30 دلار و 25 دلار خرید خود را انجام دهید، در این حالت میانگین عدد خرید شما 30.4 دلار به ازای هر سهم خواهد بود.

اگر بعد از مدتی بخواهید این دارایی‌ها را بفروشید، به نظرتان چقدر سود می‌کنید؟

  • فروش در 40 دلار: 216 دلار سود
  • فروش در 60 دلار: 824 دلار سود
  • فروش در 80 دلار: 1432 دلار سود

بنابراین، براساس نتایجی که مشاهده می‌کنید، با استراتژی DCA در بازار نزولی و در مدت 4 ماه، سود بیشتری نسبت به استراتژی خرید یکجا به دست می‌آورید!

بازار نزولی
استراتژی DCA در بازارهای نزولی بیشتر کاربرد دارد و در بلندمدت سود بیشتری به تریدر می‌دهد.

به نظر شما برای بازار صعودی به چه شکل است؟

استراتژی DCA در بازار صعودی

در بازار صعودی، فرض کنید که با 1000 دلار سرمایه، خریدهای خود را در نقاط 50 دلار، 65 دلار، 70 دلار و 80 دلار انجام دهید؛ در این صورت تنها می‌توانید 15.5 سهم را خریداری کنید و سود به دست آمده در مقایسه با خرید یکجا در قیمت 50 دلار، بسیار کمتر است.

بازار صعودی
استفاده از استراتژی DCA در بازار صعودی، به دلیل افزایش قیمت خرید و کاهش تعداد سهام، توصیه نمی‌شود.

بنابراین، با اینکه استراتژی DCA در بازار نزولی با عملکرد خیلی خوبی همراه بود و سود خوبی داشت، در بازار صعودی زیاد مناسب به نظر نمی‌رسد؛ چراکه وقتی قیمت خریدهای شما به مرور زمان زیاد می‌شود، تعداد سهامی که می‌توانید نسبت به خرید یکجا داشته باشید، کمتر خواهد شد و سود شما نیز کم‌تر خواهد بود.

آیا استفاده از استراتژی DCA برای انجام معامله در بازار کریپتو مناسب است؟ 

قبلا هم اشاره کردیم که این استراتژی، یکی از بهترین استراتژی‌ها در بازارهای نوسانی است و چون بازار کریپتو یکی از بازارهای پرنوسان است، پس استفاده روش DCA در این بازار مناسب است.

علاوه بر این، ارزهای دیجیتال خودشان دارای ارزش نیستند و به همین دلیل پیش‌بینی روندهای قیمتی آن‌ها بسیار دشوار است. بنابراین، تریدرهای ارزهای دیجیتال می‌توانند به خوبی از این استراتژی موفق در روندهای نزولی استفاده کنند. 

بیشتر بخوانید: چگونه در بازار نزولی ارز دیجیتال دوام بیاوریم؟

چگونه از استراتژی DCA برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین استفاده کنیم؟

 جالب است بدانید که استراتژی DCA، به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر کاربرد دارد.

برای این کار باید از صرافی‌هایی که قابلیت “خرید دوره‌ای”( Periodic Purchase) دارند استفاده کنید. در حال حاضر صرافی‌هایی مانند بایننس، جیمینی، کوین بیس و crypto.com این قابلیت را دارند.

شما می‌توانید در این صرافی‌ها، بازه‌های زمانی خرید (مثلا روزانه، هفتگی یا ماهانه) و مقدار خرید خود را مشخص کرده سپس ادامه کار را به صرافی بسپارید.

خرید دوره‌ای در صرافی کوین بیس
تصویری از بخش”خرید دوره‌ای” در صرافی کوین بیس

اگر گزینه خرید دوره‌ای در صرافی برای شما فعال نیست، باید برنامه خرید را به صورت دستی (Manual) تعیین کنید تا در بازه‌های زمانی مشخص، خریدهایی با مقدار از پیش تعیین شده برای شما انجام شود.

مزایای استراتژی DCA

  • مزیت اصلی استفاده از این روش، نگرانی کمتر نسبت به قیمت خریدتان است. استفاده از استراتژی DCA برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت یک روش بسیار عالی است و برای دارایی‌های پرنوسانی مانند بیت‌کوین بسیار توصیه می‌شود؛ زیرا قیمت خرید شما با گذشت زمان، به شکل میانگین محاسبه شده و در مجموع برای شما بهتر است.
  •  از مزایای دیگر این روش، اختصاص ماهانه بخشی از حقوق خود به یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. نکته مثبت در مورد بیت‌کوین این است که برخلاف سهام و اوراق قرضه، لازم نیست به صورت یکجا با مبلغ هنگفتی آن را بخرید؛ بلکه می‌توانید آن را با هر مقدار ارز فیاتی که در اختیار دارید، خریداری کنید. یعنی حداقل مقدار برای خرید شما وجود ندارد.
  • آخرین مزیت استراتژی DCA، عدم نیاز به تحلیل تکنیکال است؛ بنابراین اگر دانشی در روش‌های تحلیل تکنیکال ندارید، این استراتژی به کارتان می‌آید.

معایب استراتژی DCA

  • یکی از ایرادات روش DCA، این است که سود یک شخص در بازار صعودی به حداکثر نمی‌رسد و همانطور که گفتیم این روش بیشتر در بازارهای نزولی نتایج خوبی را به همراه دارد.
  • از دیگر معایب احتمالی روش DCA، مقاومت در برابر وسوسه برای خرید بیشتر است. اگر قیمت خیلی پایین باشد، ممکن است وسوسه خرید باعث شود که شما بیشتر خرید کنید؛ که این کار مانع از پیشروی شما در برنامه‌ریزی‌تان می‌شود.
  • آخرین ایراد این استراتژی، کارمزد تراکنش‌ها است. هرچه تعداد تراکنش‌ها بیشتر باشد و سرمایه در بازه‌های زمانی یا قیمتی بیشتری تقسیم شود، کارمزد پرداختی به صرافی‌ها نیز بیشتر است. البته در نظر داشته باشید که متوسط هزینه دلاری، نوعی استراتژی بلندمدت است و کارمزد تراکنش‌ها در مقایسه با سودی که در بلندمدت به دست می‌آورید، قابل چشم‌پوشی است.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره متوسط هزینه دلاری(DCA) صحبت کردیم و گفتیم که با این روش، به جای خرید یکجا در قیمتی خاص، می‌بایست خریدهای جزئی در قیمت‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید.

این استراتژی ریسک بسیار پایینی دارد و برای معامله کردن در بازارهای پرنوسان مانند بازار کریپتو، توصیه می‌شود.

 استراتژی DCA، جلوی تصمیمات هیجانی را می‌گیرد و نیاز به دانش تکنیکال بالایی برای تعیین بهترین نقاط ورود و خروج به بازار ندارد؛ به این ترتیب، استراتژی بسیار خوبی برای تریدرهای تازه کار محسوب می‌شود.

اگر شما هم تجربه استفاده از این استراتژی را دارید، تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استراتژی ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
RAD

خوبی کار شما بیان مطالب تکنیکی بصورت روان و قابل فهم است ،

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام و درود، ممنون از همراهی شما

هادی آقانقی

کلی گشتم یه مطلب خوب درباره این پیدا کنم.ممنون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
3
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx