کارت اعتباری سهام عدالت چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

کارت اعتباری سهام عدالت

یکی از برنامه‌های معیشتی دولت جهت مشارکت تمام اقشار جامعه در بازار بورس، اجرای طرح سهام عدالت است که تاکنون متقاضیان بسیاری برای دریافت آن اقدام کرده‌اند.

با سرمایه‌گذاری در اوراق سهام عدالت، سهامداران وامی را متناسب با ارزش سهام خود دریافت می‌کنند که دولت به منظور پرداخت آسان‌تر این مبلغ، کارتی تحت عنوان “کارت اعتباری سهام عدالت” صادر کرده است.

از این رو؛ برای آشنایی با نحوه دریافت این کارت، قصد داریم که در این مقاله به جزئیات ثبت‌نام وام سهام عدالت و اقلام قابل خریداری به وسیله آن بپردازیم.

عناوین مطلب:

کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟

از زمانی که طرح آزادسازی سهام عدالت در ایران مطرح شد، قوانین بسیاری در رابطه با این موضوع به تصویب رسید که تعدادی از آن‌ها به مرحله اجرا رسیدند و برخی دیگر، بدون اجرا باقی مانده‌اند.

از جمله مواردی که پس از آزادسازی سهام عدالت توسط دولت، قول اجرا شدن آن به مردم داده شد، صدور کارت اعتباری سهام عدالت بود.

کارت اعتباری سهام عدالت، همان وامی است که به صاحبان این سهام تعلق می‌گیرد.

صاحبان سهام عدالت می‌توانند با دریافت کارت اعتباری سهام عدالت و وامی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، کالاها و خدمات مختلفی را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌های نماینده ارائه تسهیلات سهام عدالت، خریداری نمایند.

در حال حاضر تعدادی از مشمولان این طرح، در مورد چگونگی ثبت‌نام و نحوه دریافت این اعتبار​ اطلاعات لازم را ندارند.

به همین دلیل؛ در ادامه این مطلب، به بررسی فرآیند دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، مدارک لازم جهت دریافت این کارت اعتباری، میزان مبلغ کارت و همچنین میزان اقساط آن می‌پردازیم.

شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

در گذشته؛ بسیاری از سهامداران برای رسیدن به 60 درصد ارزش سهام خود، به دنبال فروش آن بودند.

اما اکنون با دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، این امکان وجود دارد که به راحتی اقدام به خرید کالاهای مختلف از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌های عامل نمایند.

به این ترتیب؛ وام سهام عدالت در قالب کارت اعتباری در تمامی فروشگاه‌های کالا و خدمات قابل استفاده است و ارزش سهام متقاضی، همان ضمانت یا وثیقه لازم برای دریافت اعتبار محسوب می‎‌شود.

این تسهیلات، برای هردو گروه از افرادی که دارای سهام عدالت 1 میلیون تومانی و 500 هزار تومانی هستند، در نظر گرفته شده است.

دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت، شرایط خاصی دارد که  در ادامه به شرح آن می‌پردازیم. دقت داشته باشید که این وام، تنها به افرادی که واجد شرایط زیر باشند، تعلق می‌گیرد:

  1. اولین شرط برای دریافت وام سهام عدالت، این است که افراد متقاضی بایستی دارنده سهام عدالت با ارزش 1 میلیون تومان و یا سهام عدالت با ارزش 500 هزار تومان باشند. بدیهی است به افرادی که دارای سهام عدالت نیستند، کارت اعتباری تعلق نخواهد گرفت.
  2. افرادی که قصد دریافت وام سهام عدالت در قالب کارت اعتباری را دارند، بایستی کارت ملی هوشمند داشته باشند؛ در غیر این صورت، امکان دریافت تسهیلات سهام عدالت برای آن‌ها وجود ندارد.
  3. متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، لازم است که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت خود را تکمیل نمایند؛ در غیر این صورت، امکان دریافت این اعتبار را ندارند. علاوه بر این؛ شخص متقاضی بعد از انجام فرآیند مربوطه در سامانه سجام، بایستی کد بورسی نیز دریافت نماید.
  4. چنانچه توسط یکی از مراجع قضایی، حکمی مبنی بر توقیف سهام عدالت فرد متقاضی صادر شده باشد، امکان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت برای آن شخص وجود ندارد.
  5. متقاضیانی که اقدام به آزادسازی سهام عدالت خود کرده‌اند و قصد دریافت وام سهام عدالت را دارند، باید در نظر داشته باشند که حتی اگر یک سهم از سهام خود را فروخته باشند، نمی‌توانند این کارت را دریافت نمایند.
  6. متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت بایستی در بانکی که جهت دریافت وام مشخص شده است، حساب بانکی داشته باشند؛ در غیر این صورت، ابتدا باید مراحل افتتاح حساب در آن بانک را انجام دهند.

مدارک لازم جهت دریافت وام سهام عدالت

افرادی که قصد دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را دارند، لازم است به یکی از شعب بانک‌های عامل که این وام را پرداخت می‌کنند مراجعه کرده و سپس، مراحل مربوط به دریافت کارت اعتباری را انجام دهند.

در همان روزهای اولیه تصویب این قانون؛ تنها بانک‌های ملی و تجارت خدمات مربوط به وام سهام عدالت را ارائه می‌دادند.

اما در حال حاضر، بانک‌های مختلفی مانند ملت، صادرات و رفاه کارگران نیز اقدام به ارائه خدمات مربوطه کرده‌اند. بنابراین می‌توانید جهت شروع فرآیند دریافت کارت اعتباری عدالت، به شعب بانک‌های مذکور مراجعه نمایید.

درباره مدارک مورد نیاز باید بگوییم که براساس قوانین در نظر گرفته شده جهت دریافت وام سهام عدالت، ارائه مدارک خاصی جهت دریافت این کارت لازم نیست.

تنها بایستی به عنوان فرد متقاضی در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت سجام خود را به طور کامل انجام دهید.

در واقع پس از احراز هویت در سامانه سجام، اطلاعات شما به صورت اتوماتیک و سیستمی به بانک مربوطه ارسال شده و نیازی به ارائه مدارک به صورت حضوری نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: آموزش گام‌به‌گام احراز هویت غیرحضوری در سامانه سجام

البته لازم به ذکر است که فرد متقاضی باید مدارک معمول مانند شناسنامه و کارت ملی هوشمند را در اختیار داشته باشد.

چنانچه برای دریافت تسهیلات سهام عدالت، از طریق روش‌های غیرحضوری اقدام کرده‌اید، لازم است تا این مدارک را به صورت عکس، در سیستم خود نگهداری کنید تا در سامانه ثبت درخواست وام آپلود نمایید.

مبلغ موجود در کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟

در ابتدا، زمانی که بحث وام سهام عدالت و یا صدور کارت اعتباری سهام عدالت مطرح شد، قرار بر این بود که به تمام افراد واجد شرایط، با توجه به ارزش سهامشان مبلغ 7 یا 14 میلیون تومان وام تعلق بگیرد.

در واقع؛ افرادی که دارای سهام عدالت 5 میلیون ریالی هستند، 7 میلیون تومان و افرادی که دارای سهام عدالت 10 میلیون ریالی هستند نیز 14 میلیون تومان وام دریافت کنند.

اما بعد از اجرا شدن این طرح، میزان مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت در سال 1401 تغییر پیدا کرد و قرار بر این شد که هر متقاضی، به میزان نصف سبد سهام عدالت خود، وام سهام عدالت دریافت نماید.

شایان ذکر است با توجه به اینکه ارزش سهام عدالت دائما در حال تغییر است، امکان تشخیص مبلغ وام دریافتی برای افراد به طور دقیق وجود ندارد.

اما براساس این تعریف، چنانچه ارزش روز سبد سهام عدالت متقاضی وام، 10 میلیون تومان باشد، آن شخص می‌تواند به میزان 5 میلیون تومان، وام سهام عدالت دریافت نماید.

بعد از مدتی؛ این روش محاسبه مبلغ وام سهام عدالت نیز منتفی و روش دیگری جایگزین آن شد. در روش جدید، افراد متقاضی تنها می‌توانند به اندازه نصف مبلغ سهامی که در اختیار دارند، اعتبار سهام عدالت دریافت نمایند.

همانطور که می‌دانید؛ دارندگان سهام عدالت تنها مجاز به فروش  60 درصد از کل مبلغ سهام خود هستند و فعلا برای 40 درصد باقی‌مانده اجازه فروش ندارند.

به این ترتیب؛ طبق تعریف جدید، اگر به عنوان مثال سبد سهام عدالت فردی 10 میلیون تومان باشد، این فرد حق فروش 6 میلیون تومان از سهام عدالت خود را دارد.

در نهایت این فرد می‌تواند به میزان نصف 6 میلیون تومان، یعنی به مبلغ 3 میلیون تومان نیز وام سهام عدالت دریافت کند.

بدیهی است که میزان وام سهام عدالت در سال‌های آتی، بسته به شرایط بازار بورس، صعودی یا نزولی بودن ارزش سبد سهام تغییر می‌یابد و مبلغ مشخصی ندارد.

با این حال می‌توان طبق روشی که بیان کردیم، مقدار اعتبار موجود در کارت اعتباری سهام عدالت را محاسبه کنیم.

با این اعتبار از چه فروشگاه‌هایی می‌توان خرید کرد؟

در حال حاضر با همراه داشتن کارت اعتباری سهام عدالت، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش، وین مارکت و رفاه خرید خود را انجام دهید.

خرید تمام کالاهای موجود در این فروشگاه‌ها با این کارت اعتباری امکان‌پذیر است. حتی امکان خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری سهام عدالت در فروشگاه‌های مذکور برای شما وجود دارد.

علاوه بر این فروشگاه‌ها برای خرید سایر اقلام نیز برخی از فروشگاه‌های طرف قرارداد با این طرح وجود دارند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید برای خرید گوشی، لوازم خانگی و سایر اقلام مراجعه کنید.

بنابراین هنگام خرید از فروشگاه موردنظر می‌توانید این موضوع را از آن‌ها سوال کنید.

راهنمای گام‎ به‎ گام دریافت وام سهام عدالت

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم؛ افرادی که شرایط دریافت وام سهام عدالت را دارند، می‌توانند از طریق یکی از بانک‌های تجارت، ملی، ملت، صادرات و رفاه کارگران، مراحل مربوط به دریافت کارت اعتباری را انجام دهند.

به طور کلی دو روش برای دریافت اعتبار وام سهام عدالت وجود دارد:

  • در روش اول، افراد می‌توانند به صورت حضوری به یکی از شعب بانک مد نظر خود مراجعه کرده و مراحل دریافت کارت اعتباری را از طریق آن شعبه انجام دهند.
  • در روش دوم، متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق اپلیکیشن‌های مختلفی که برای این کار طراحی شده، مراحل ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت را انجام دهند.

در حال حاضر بانک ملی 3 اپلیکیشن ایوا، بله و شصت و بانک تجارت اپلیکیشن زمرد را برای این کار معرفی کرده‌اند که با دانلود هرکدام از این برنامه‌ها، امکان تکمیل فرآیند ثبت‌نام برای شما وجود دارد.

به طور کلی؛ طریقه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت در اپلیکیشن‌های بانک ملی به شرح زیر است:

  1. دانلود و نصب یکی از اپلیکیشن‌های ایوا، بله و یا شصت بانک ملی ایران
  2. انتخاب گزینه “نشان بانک” در هر کدام از اپلیکیشن‌ها
  3. انتخاب گزینه “هویت‌سنجی” و انجام مراحل مربوطه
  4. ورود به “نشان اعتباری” و درخواست تسهیلات

در ادامه برای درک بهتر این فرآیند، قدم به قدم مراحل ذکر شده را، در اپلیکیشن ایوا برای شما شرح خواهیم داد.

پیش از ثبت درخواست دریافت اعتبار سهام عدالت در اپلیکیشن ایوا، به یکی از مهم‌ترین مراحل یعنی نحوه ثبت گواهی امضا در این اپلیکیشن می‌پردازیم:

1.ابتدا بر روی آیکون “نشان بانک” کلیک کنید. این بخش از اپلیکیشن ایوا مربوط به ارائه تسهیلات و خدمات بانکی است. سپس روی دکمه “گواهی امضا” کلیک نمایید. 

اپلیکیشن ایوا

2. بعد از ورود به صفحه امضای دیجیتال، روی دکمه “ثبت امضا” کلیک کنید. 

اعتباری سهام عدالت 1

3. سپس شماره‌ موبایلی که به نام شماست و با آن وارد برنامه شده‌اید، برایتان نمایش داده می‌شود. در این قسمت باید روی دکمه “دریافت کد فعالسازی” کلیک کنید و بعد از آن، کد تایید را وارد نمایید.

ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت

4. در مرحله بعد وارد صفحه اسکن کارت ملی می‌شوید. در این قسمت با استفاده از دوربین گوشی باید پشت و روی کارت ملی خود را اسکن نمایید.

توجه داشته باشید که نیازی به خروج از برنامه نیست و این امکان به صورت درون‌ برنامه‌ای برای شما مهیا شده است.

اسکن کارت ملی برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

5. بعد از اسکن کارت ملی، در صفحه‌ای جدید کد ملی شما نمایش داده خواهد شد. کد مربوطه را با کد ملی خودتان مطابقت دهید و در صورتی که مغایرتی وجود نداشت، دکمه‌ی “ارسال” را کلیک کنید.

6. مرحله بعدی، تشخیص چهره است. شما باید در این مرحله با استفاده از دوربین سلفی موبایل خود، تصویری زنده از خود گرفته و در اپلیکیشن آپلود کنید. این امکان نیز درون برنامه‌ای است.

اسکن تصویر

7. در صورتی که تطبیق چهره شما با تصویر کارت ملی ارسال شده مغایرتی نداشته باشد، پیغامی مبنی بر موفقیت تطابق تصویر و چهره دریافت خواهید کرد. در این مرحله باید روی دکمه “موفق-ادامه فرآیند” کلیک کنید.

امضای الکترونیکی

8. در مرحله بعدی، یک کادر سفید رنگ برای شما نمایش داده می‌شود که باید در آن امضای خود را رسم کنید.

دقت داشته باشید که این امضا باید کاملا شبیه امضایی باشد که در شعبه بانک به ثبت رسیده است. سپس روی دکمه “تایید و ارسال امضا” کلیک کنید.

امضای الکترونیکی

9. در مرحله آخر، پیغامی مبنی بر ثبت موفقیت‌آمیز امضای دیجیتال به شما نشان داده می‌شود. اکنون می‌توانید از خدمات بانکی این برنامه به صورت کامل استفاده کنید.

پس از ثبت اطلاعات اولیه و ثبت گواهی امضا در اپلیکیشن، چند مرحله دیگر وجود دارد که بایستی آن را تکمیل نمایید:

1.بر روی گزینه “ثبت‌نام نشان اعتباری” در صفحه اصلی اپلیکیشن ایوا کلیک کنید.

2. کد ملی و کد امنیتی موجود در تصویر را وارد کنید و سپس تیک گزینه “با قوانین و مقررات موافق هستم” را بزنید. سپس دکمه “تایید” را انتخاب کنید.

3. بعد از خواندن قوانین و شرایط اولیه، گزینه “تایید و امضا‌” را انتخاب نمایید.

4. در این مرحله، کدی که به شماره همراه شما پیامک شده را درج کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه مذکور پیش‌تر در سامانه سهام عدالت درج شده است.

5. در مرحله بعد، اطلاعات کاربری خود را تایید کنید.

6. سپس تیک دو قرارداد مربوط به “درخواست توثیق سهام عدالت و سفارش فروش” و هم‌چنین قرارداد “مرابحه صدور نشان اعتباری” را بزنید و بعد از خواندن قوانین و وارد کردن کد امنیتی، روی دکمه تایید را کلیک کنید.

7. برای تایید نهایی، اطلاعات وارد شده مجددا در یک باکس جداگانه به شما نشان داده می‌شود. در صورت صحت این اطلاعات، گزینه تایید را بزنید. به این ترتیب مراحل مربوطه به اتمام خواهد رسید.

نکات مهم جهت دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

لازم است تا متقاضیان دریافت اعتبار سهام عدالت، موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

  • در گام اول؛ متقاضیان دریافت کارت اعتباری باید با ثبت‌نام در سامانه سجام احراز هویت شوند که این فرآیند به صورت غیرحضوری قابل انجام است.
  • در این فرآیند، جایگزین ضامن برای دریافت کارت اعتباری، مانده اوراق سهام عدالت افراد است.
  • بعد از دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، فقط امکان خرید در فروشگاه‎های مشخص شده وجود دارد.
  • در حال حاضر؛ میزان اعتبار این کارت‌ها برای خرید، 50 درصد ارزش سهام عدالت افراد تعیین شده است.
  • تا در صورت امکان از کارت اعتباری فیزیکی استفاده نشود و خریدها از طریق کیو آر کد (QR code) انجام شود.
  • چنانچه سهامداران ظرف مدت یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود؛ اما اگر از یک ماه بیشتر شود و مبلغی پرداخت نشود، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.
  • نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده، 18 درصد است؛ اما اگر مصرف‌کننده این کارت‌ها تا آخر هر ماه مبلغ کارت را تسویه کند، هیچ سودی از او هم گرفته نمی‌شود.

سوالات متداول

کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟

کارت اعتباری سهام عدالت، مانند وامی است که به صاحبان این سهم تعلق می‌گیرد. در واقع؛ صاحبان سهام عدالت می‌توانند با دریافت این اعتبار و مبلغ وامی که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، کالاها و خدمات مختلفی را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌های نماینده ارائه تسهیلات سهام عدالت، خریداری نمایند.

نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت چگونه است؟

دریافت این اعتبار به روش غیرحضوری از طریق ثبت درخواست در اپلیکیشن‌های ایوا، بله، شصت و زمرد و به روش حضوری از طریق مراجعه به شعب بانک‌های ملی، تجارت، ملت، صادرات و رفاه کارگران امکان‌پذیر است.

چه کسانی می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنند؟

تمام دارندگان سهام عدالت با حداقل ارزش سهام 500 هزار تومان، می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت اقدام نمایند.

دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت از کدام فروشگاه‌ها امکان خرید دارند؟

در حال حاضر با همراه داشتن این اعتبار، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش، وین مارکت و رفاه خرید خود را انجام دهید. علاوه بر این فروشگاه‌ها برای خرید سایر اقلام نیز برخی از فروشگاه‌های طرف قرارداد با این طرح وجود دارند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید برای خرید گوشی،لوازم خانگی و سایر اقلام مراجعه کنید.

سخن پایانی

کارت اعتباری سهام عدالت، یکی از برنامه‌های معیشتی دولت بوده که به منظور بهبود اوضاع اقتصادی مردم، اجرا شده است.

دارندگان سهام عدالت با دریافت این کارت می‌توانند از تسهیلات اعتبار خود در سهام عدالت استفاده کنند.

به عبارت دیگر؛ ارزش این اعتبار بر اساس ارزش دارایی هر شخص متغیر است که به وسیله آن امکان خرید از فروشگاه‌های تعیین شده فراهم خواهد شد.

لازم به ذکر است که فعلا اعطای این کارت توسط بانک‌های ملی، تجارت، رفاه کارگران، صادرات و ملت انجام می‌شود.

در این مقاله از بورسینس، درباره نحوه ثبت‌نام جهت دریافت کارت اعتباری سهام عدالت صحبت کردیم که امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx