کوین مرده (Dead Coin) چیست؟

کوین مرده

اگر در ICO یا عرضه اولیه کوین‌‌های سال 2017 شرکت کرده باشید احتمالاً با اصطلاح کوین مرده (Dead Coin) آشنایی دارید.

بااینکه ارزهای دیجیتال یکی از تغییردهندگان سیستم‌های مالی در آینده هستند و در بسیاری از صنعت‌ها تاثیر می‌گذارند، اما برخی از آن‌ها ارزهای واقعی نیستند.

درواقع می‌توان گفت بسیاری از ارزهای دیجیتال در طول زمان به کوین مرده تبدیل می‌شوند.

عناوین مطلب:

در این مطلب از بورسینس قصد داریم به بررسی کوین‌های مرده و علت شکست آن‌ها بپردازیم. همین‌طور اطلاعاتی کاربردی برای پیشگیری از خرید کوین‌هایی که احتمال مرگ دارند! را با شما به اشتراک می‌گذاریمو

آیا صنعت ارز دیجیتال مرده است؟

قبل از اینکه به بررسی کوین مرده بپردازیم، با این سوال روبه‌رو هستیم که آیا با سقوط بیت‌کوین به زیر 20 هزار دلار می‌توان گفت صنعت ارز دیجیتال مرده است؟

پاسخ به این سوال بستگی به سیاست‌های پولی و مالی کشورهایی مانند آمریکا، قانون‌گذاری‌های حوزه کریپتو و همین‌طور پذیرش کاربران و کسب‌وکارها در استفاده از کریپتو است.

بااین‌حال باید بدانید صنعت ارزهای دیجیتال پر از پروژه‌هایی است که با سروصدای زیادی راه‌اندازی شدند، اما درنهایت ارزش آن‌ها به صفر رسید.

این ارزهای دیجیتال در برخی مواقع مربوط به پروژه‌هایی هستند که قصد ایجاد ارزش داشته‌اند. اما در بسیاری از مواقع سازندگان این پروژه‌ها قصد کلاهبرداری داشته‌اند.

این دسته از سازندگان با تبلیغ و دادن وعده‌های کسب درآمد، سرمایه افراد را نقد می‌کردند و درنهایت کوین‌های مرده و بدون ارزش را در کیف پول سرمایه‌گذاران رها می‌کردند.

بیشترین زمانی که این مدل از کلاهبرداری در تاریخ ارزهای دیجیتال رونق پیداکرد مربوط به عرضه‌های اولیه کوین (ICO) در سال 2017 بود.

این ICO ها در مدت‌زمان کوتاهی تعداد ارزهای دیجیتال را از 29 به 850 افزایش دادند. پس‌ازآن و در سال 2018، توسعه‌دهندگان بیش از 1200 پروژه کریپتو را راه‌اندازی کردند.

در دسامبر 2020، تعداد کل ارزهای دیجیتال به 8000 رسید. در طول این سال، نوع جدیدی از کلاهبرداری، به‌اصطلاح راگ پول (Rugpull)، باعث ظهور نسل جدیدی از کوین‌های مرده شد.

می‌توان گفت این مدل از پروژه‌ها همچنان در میان ارزهای دیجیتال وجود دارند و بسیاری از آن‌ها هنوز توسط سازندگان خود رها نشده‌اند.

کوین مرده (Dead Coin) چیست؟

کوین مرده به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که به دلایل مختلفی ارزش خود را از دست می‌دهند و رها می‌شوند.

ممکن است این کوین‌ها از ابتدا یک برنامه‌ریزی برای کلاهبرداری باشند یا اینکه مربوط به پروژه‌هایی باشند که با شکست مواجه شده‌اند.

در مورد دوم معمولا توسعه‌دهندگان پروژه بعد از شکست، پروژه را رها می‌کنند و ارزش ارز دیجیتال آن‌ها افت شدید می‌کند.

در فرهنگ کریپتو به این ارزهای دیجیتال به‌اصطلاح شت کوین گفته می‌شود که درواقع ارزشی ندارند اما همچنان در بلاک‌چین‌های کریپتو وجود دارند.

جالب است بدانید که وب‌سایت‌هایی مانند Coinospy و Deadcoins به ردیاپی پروژه‌های ارز دیجیتال مرده می‌پردازند و آن‌ها را معرفی می‌کنند.

انواع مختلف کوین مرده

پروژه‌های کلاهبرداری در فضای کریپتو معمولا کوین‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران را با وعده‌های بازدهی بالا جذب می‌کنند.

معمولا پس از سرمایه‌گذاری در این کوین‌ها، کاربران قادر به برداشت دارایی خود یا تعویض این کوین‌ها با ارزهای دیجیتال دیگر نیستند.

قراردادهای هوشمند این پروژه‌ها معمولا طوری نوشته می‌شود که به آدرس‌های خاصی امکان نقد کردن کوین را می‌دهد. متأسفانه، تخمین زده می‌شود که 80% از تمام ICOهای سال 2017 درواقع کلاهبرداری بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

حجم معاملات ناچیز

هر پروژه معمولا با حسن نیت و بهترین آروزها شروع می‌شود و به‌شدت معتقد است که در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال موردپسند قرار خواهد گرفت.

بااین‌حال، برخی از آن‌ها به دلیل لیست نشدن در صرافی‌های پیشرو، به‌سرعت قربانی حجم معاملات کم می‌شوند. در فضای ارزهای دیجیتال، تا 60 درصد از کل پروژه‌ها دارای نقدینگی بسیار کمی هستند.

به‌طورکلی، حجم معاملات کم به این معنی است که دارایی کریپتویی فاقد سود یا علاقه معامله‌گر است. این موضوع در بیشتر موارد به‌سرعت منجر به رها شدن پروژه توسط معامله‌گران و سپس صاحبان پروژه می‌شود.

تخمین زده می‌شود که از هر ده کوینی که حجم معامله کمی دارند تقریبا 6 مورد از آن‌ها پس از مدتی توسط توسعه‌دهندگان رها می‌شوند.

پلتفرم‌هایی که کوین‌های مرده را ردیابی می‌کنند، اگر در عرض سه ماه حجم معاملاتی کمتر از 1000 دلار را مشاهده کنند، دیگر آن ارز دیجیتال را ردیابی نمی‌کنند.

میم کوین‌ها

میم کوین‌ها درواقع پروژه‌هایی بدون برنامه مشخص هستند.

بااین‌حال میم کوین‌ها در فضای ارز دیجیتال وجود دارند و برخی از آن‌ها محبوب شده‌اند و اتفاقا سودهای غیرمنتظره‌ای را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان خود ایجاد کرده‌اند.

میم کوین ها بخشی از کوین های مرده
بخشی از کوین‌های مرده مربوط به میم کوین‌ها هستند.

جالب است بدانید برخی از سرمایه‌گذاران با دانستن اینکه یک پروژه میم کوین است و ارزشی ایجاد نمی‌کند و صرفاً از روی علاقه روی این نوع از کریپتو سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال توکنی به نام UET یک ICO روی بلاک‌چین اتریوم اجرا کرد و توانست بیش از 300 هزار دلار سرمایه جذاب کند!

همچنین توکنی مانند دوج کوین در ابتدا به‌عنوان میم کوین شروع به کار کرد اما در حال حاضر در لیست 10 ارز دیجیتال برتر قرار دارد.

به‌طورکلی در لیست فعلی کوین‌های مرده، 3 درصد از آن‌ها به میم کوین‌ها اختصاص دارند.

عدم جذب سرمایه

عدم توانایی صاحبان یک پروژه برای جذب سرمایه یا نداشتن بودجه کافی برای توسعه آن، ممکن است یکی از دلایل تبدیل شدن یک ارز دیجیتال به کوین مرده باشد.

حدود 3.6 درصد از کوین‌های مرده در این دسته قرار دارند.

با توجه به آنچه گفته شد، عدم جذب سرمایه به این معنی نیست که یک پروژه هیچ ارزشی ایجاد نمی‌کند. بلکه می‌تواند صرفاً به این دلیل باشد که صاحبان آن نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری قانع کنند.

یا ممکن است یک پروژه بسیار کاربردی باشد اما سود کافی برای صاحبان خود یا سرمایه‌گذاران ایجاد نکند. در چنین مواقعی شاهد تبدیل شدن بعضی از پروژه‌های کریپتویی به کوین مرده هستیم.

نمونه‌هایی از کوین مرده

در ادامه به معرفی و بررسی مهمترین کوین‌های مرده در تاریخ کریپتو می‌پردازیم:

 بیت کانکت (BCC)

بیت کانکت با نماد BCC بزرگ‌ترین طرح پانزی در صنعت ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم برای معامله بیت‌کوین با ارز اصلی این پروژه و ایجاد بازدهی ساخته شد.

در این پروژه، یک ربات به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده بازدهی را محاسبه می‌کرد. بااین‌حال، این محاسبات باعث ایجاد نگرانی در بین سرمایه‌گذاران شد.

مشکلات آن از اواخر سال 2017 شروع شد، زمانی که تنظیم‌کننده‌های مالی بریتانیا نگرانی‌هایی را در مورد مشروعیت این پروژه مطرح کردند.

بیت کانکت به لطف بودجه کلان بازاریابی و افزایش پذیرش بیت‌کوین در ابتدا به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کرد. بااین‌حال، در اوایل سال 2018، قانون‌گذاران در تگزاس آن را یک طرح پانزی نامیدند.

مدت کوتاهی پس‌ازآن، این ارز دیجیتال سقوط کرد و باعث شد که قیمت BCC تا 9% سقوط کند. پس‌ازآن و با ایجاد گردهمایی و امضا توسط کارلوس ماتوس این پروژه به یک کوین مرده تبدیل شد.

Aeron (ARNX)

این ارز دیجیتال در ابتدا یکی از کوین‌های قابل معامله در صرافی بایننس بود.

پس‌ازاینکه ARNX توسط بایننس از لیست این صرافی حذف شد، حدود 90 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

معروف ترین کوین های مرده
ARNX؛ یکی از معروف ترین کوین‌های مرده

بنیان‌گذاران این پروژه، 10 برابر توکن بیشتر تولید کردند اما آن‌ها را در جامعه توزیع نکردند. متأسفانه هرکسی که این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد مسدود شد.

اگرچه تیم اصلی بیان کرد که کوین‌ها را در دسترس قرار خواهد داد، اما به جای آن به انتشار آن‌ها در یک دوره هفت روزه ادامه دادند که تأثیر منفی بر قیمت داشت.

وگاس کوین (VEGCOIN)

این ارز دیجیتال نمونه‌ای از یک پروژه رها شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این پروژه توسط شرکت دیگری خریداری‌شد که فعالیت خود را متوقف کرده است. VEGCOIN اکوسیستم استیک در حوزه ورزش را هدف قرار داده بود.

 استوریوم (STO)

استوریوم به دلیل نزول بازار به یک کوین مرده تبدیل شد.

این پروژه که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده بود، نتوانست نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند و به همین دلیل سقوط کرد.

0XBTC

این ارز دیجیتال زمانی به بازار عرضه شد که کریپتو در زمستان خود به سر می‌برد.

اولین کوین 0XBTC در سال 2018 استخراج شد و به قیمت 5 دلار رسید. بعداً قیمت به حدود 0.10 دلار کاهش یافت. در ادامه، تیم توسعه دهنده نیز پروژه را ترک کردند.

نحوه شناسایی کوین مرده

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چگونه از پروژه‌هایی که ممکن است به کوین‌های مرده تبدیل شوند اجتناب کنیم.

در اکوسیستم ارز دیجیتال، احتمال وجود یک کوین مرده در سبد سهام هر سرمایه‌گذاری وجود دارد.

شما می‌توانید با مدتی مطالعه و بررسی، تفاوت بین پروژه‌های بنیادی و کوین‌هایی که احتمالاً آینده‌ای نخواهند داشت را متوجه شوید.

یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند به شما هشدار دهد که احتمالاً یک پروژه، منجر به کوین مرده خواهد شد، این است که به شما وعده بازگشت سرمایه یا سود تضمین‌شده بدهد.

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که بازار ارز دیجیتال یک بازار پر ریسک و با نوسان‌های زیاد است. در چنین بازاری اگر کسی به شما وعده بازدهی تضمینی داد، به آن پروژه نزدیک نشوید.

تشخیص یک کوین مرده پیش‌ازاینکه واقعا ارزشش را از دست بدهد، کاری دشوار است. اما می‌توان از نزدیک شدن به این مدل از ارزهای دیجیتال پیشگیری کرد.

همان‌طور که گفته شد، پروژه‌هایی که وعده‌های غیرمنطقی می‌دهند، همان‌هایی هستند که نباید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: 9 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

می‌توانید در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی پروژه‌های مختلف را بررسی کنید و همین‌طور نظر افراد متخصص را در مورد آن‌ها بدانید.

یک موضوع مهم دیگر برای تشخیص اینکه یک ارز دیجیتال ممکن است به یک کوین مرده تبدیل شود، لیست نشدن در صرافی‌های محبوبی مانند بایننس است.

اگر یک ارز دیجیتال در کمتر از 3 صرافی لیست شده بود، احتمالاً نباید روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

سایت Coinopsy به متخصصانی که بتوانند کوین‌های مرده را به این وب‌سایت معرفی کنند حدود 0.01 اتریوم پاداش می‌دهد.

بنابراین مشوق قابل‌توجهی برای افراد خواهد بود تا در یافتن شت کوین‌ها به این وب‌سایت کمک کنند. این افراد باید اطلاعاتی ارائه کنند که به‌سادگی و با یک جستجوی ساده در گوگل قابل‌دسترسی نباشد.

قوانین تشخیص کوین مرده از نظر coinopsy:

  • رتبه زیر 1000 بین ارزهای دیجیتال برای بیش از 3 ماه.
  • حجم معامله زیر 1000 دلار آمریکا به مدت 3 ماه.
  • وب‌سایت بدون فعالیت باشد و اثری از به‌روزرسانی در آن نباشد.
  • بدون نود (عضو فعال در اکوسیستم) یا مشکلات مشابه دیگر.

قوانین تشخیص کوین‌های مرده از نظر سایر پلتفرم‌ها:

  • حجم کمتر از هزار دلار
  • بدون به‌روزرسانی
  • لیست شدن در کمتر از 3 صرافی
  • مربوط به کلاهبرداری های گذشته
  • دارای مشکلات مربوط به کیف پول

بیشتر بخوانید: 5 کلاهبرداری رایج در حوزه دیفای + راهکارهای مقابله با آن‌ها

سوالات متداول

کوین مرده (Dead Coin) چیست؟

کوین مرده به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که به دلایل مختلفی ارزش خود را از دست می‌دهند و رها می‌شوند.

چطور می‌توان یک کوین مرده را پیش از سقوط تشخیص داد؟

شما می‌توانید با بررسی شبکه‌های اجتماعی، انجام تحقیق فاندامنتال، شناسایی صاحبان پروژه و سوابق تخصصی آن‌ها و همین‌طور فعالیت سایت، حجم معامله و موارد دیگر به این نتیجه برسید که احتمالاً یک ارز دیجیتال به یک کوین مرده تبدیل خواهد شد یا نه.

چه چیزی باعث مرگ یک ارز دیجیتال می‌شود؟

برخی از پروژه‌ها از ابتدا برای کلاهبرداری ایجاد می‌شوند اما برخی دیگر به دلیل مشکلاتی مانند عدم توانایی در جذب سرمایه یا تبلیغات نامناسب به کوین مرده تبدیل می‌شوند.

معروف‌ترین کوین‌های مرده کدام اند؟

می‌توان گفت معروف‌ترین آن‌ها شامل 0XBTC، STO و وگاس کوین است.

جمع بندی

کوین مرده یا Dead Coins به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که رها شده‌، به‌عنوان کلاهبرداری مورداستفاده قرارگرفته‌ یا وب‌سایت‌شان از کار افتاده است.

همچنین ممکن است مشکلات کیف پول داشته باشند، به‌روزرسانی‌ها را انجام ندهند یا اینکه معاملات آن‌ها حجم بسیار کمی داشته باشد. در برخی از آن‌ها هم مشاهده می‌شود که توسعه‌دهندگان به‌طورکلی پروژه را رها کرده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx