9 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

ارز اسکم

رمزارزها این روزها به سوژه جدید و داغ سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند و باعث میلیونر شدن تعداد زیادی از افراد فعال شده است. اما در این میان وجود انواع ارز اسکم باعث شده تا افراد، نسبت به ورود به این بازار کمی محتاطانه‌تر عمل کنند.

برخی از صاحب‌نظران، سرمایه گذاری در کریپتو را بزرگ‌ترین جابه‌جایی و انتقال ثروت در عصر حاضر می‌دانند. اما این ماجرا یک روی ناخوشایند نیز دارد!

بسیاری از سرمایه‌گذاران با شنیدن وعده یک تکنولوژی جدید انقلابی، عقل ‌و هوش‌شان را از دست داده‌ و در پروژه‌هایی (ارز اسکم) سرمایه‌گذاری کرده‌اند که آن را به طور کامل درک نمی‌کنند. این مسئله راه را برای افراد حقه‌باز و کلاهبردار باز کرده است تا در این وضعیت پولی به جیب بزنند. 

عناوین مطلب:

ارز‌های اسکم یا پروژه‌های کریپتویی کلاهبرداری به یکی از بزرگ‌ترین معظلات این صنعت بدل شده‌ است. صنعت کریپتو و پروژه‌های ارز اسکم درون آن به چیزی مانند غرب وحشی تبدیل شده‌اند! در این فضا، بی‌قانونی و توسعه پروژه به قلمروهای جدید باعث شده تا با پدیده‌ جدیدی در دنیای مدرن مواجه شویم.

در صنعت کریپتو ویژگی‌های منحصر به‌فردی مانند نوسانات شدید، خطرات بالا، سود‌های چشمگیر، ضرر‌های سنگین را در کنار هم مشاهده می‌کنیم. در این دنیای پر هیاهو، علاوه‌بر پروژه‌های موفق کریپتو که دنیای جدید ما را شکل می‌دهند، ارز دیجیتال اسکم نیز یافت می‌شود که می‌توانند در چشم به هم زدن سرمایه‌ای که به سختی به دست آورده‌ایم را به یغما ببرند. 

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

اگر بخواهیم صادقانه به موضوع نگاه کنیم، یکی از بهترین روش‌های کلاهبرداران در فروش ارز اسکم، فروش وعده پولدار شدن در مدت کوتاه به افرادی است که در ذهن خود به دنبال این هستند که بدانند «چگونه پولدار شویم» است. پرو‌های ارز دیجیتال اسکم در واقع به قربانیان خود وعده ثروتمند‌ شدن می‌فروشند چیزی که حتی در خارج از دنیای کریپتو نیز آن را مشاهده می‌کنیم.

قبل از پرداختن به موضوع روش‌های پرهیز از افتادن در دام ارز اسکم، ابتدا نگاهی کلی به روش‌های کلاهبرداری در حوزه کریپتو خواهیم داشت.

به خاطر داشته باشید، یکی از بزرگ‌ترین انتقادات وارده به صنعت کریپتو، بی‌قانونی آن در کنترل کلاهبرداری و شناسایی کلاهبرداران است. بنابراین اگر در این فضا کلاهی برسرتان برود، معمولا هیچ راه بازگشتی وجود نخواهد داشت و در مورد پروژه‌های توکن کریپتو نیز، صاحب اول و آخر آن ارز دیجیتال اسکم خودتان خواهید بود.

9 روش کلاهبرداری رایج با ارز اسکم

مسلما در هنگام مواجهه و پرهیز از گرفتار شدن در کلاهبرداری و پروژه‌های ارز اسکم، باید ابتدا روش‌های کلاهبرداران را بشناسید.

براساس آمار‌ها، از تا 2021 تا تاکنون بیش از یک میلیارد دلار دارایی‌های مردم در صنعت کریپتو به سرقت رفته‌ است. البته فقط گوشه‌ای از این سرقت‌ها مرتبط با ارز دیجیتال اسکم است و بخشی دیگر به امنیت پایین صرافی‌ها مرتبط است.

در ادامه به معرفی 9 روش کلاهبرداری در صنعت کریپتو می‌پردازیم:

1. مدل‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین

مدل‌های سرمایه‌گذاری زیادی توسط بیت‌کوین وجود دارد اما لزوما همه آن‌ها سالم و معتبر نیستند.

در این روش کلاهبرداری، اسکمر به سرمایه گذار پیام می‌دهد و ادعا می‌کند او یک مدیر سرمایه‌گذاری کار کشته است. در ادامه این ادعا، برای سرقت کوین‌های BTC، کلاهبردار ادعا می‌کند میلیون‌ها دلار در کریپتو کارنسی سرمایه‌گذاری کرده که از روی این ادعا، به قربانی وعده می‌دهد آن‌ها با سرمایه‌گذاری بر روی پروژه مورد نظر می‌توانند سود زیادی کسب کنند.

در این روش آن‌ها از شما درخواست یک کارمزد دارند که با واریز مقدار پول درخواست شده، شما به دام آن‌ها گرفتار می‌شوید. در بسیاری از حالت‌ها، کلاهبرداران به بهانه واریز و انتقال دارایی از شما درخواست اطلاعات هویتی شخصی دارند که این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند از سایر روش‌های هک کردن اکانت‌های شما در صرافی‌ها، به دارایی‌های کریپتو شما دسترسی داشته باشند.

2. کلاهبرداری‌های Rug Pull

فرش از زیر پا کشیدن یا Rug Pull روش کلاهبرداری در ارز‌های اسکم است که در آن سرمایه‌گذار بر روی یک پروژه جدید ارز اسکم سرمایه‌گذاری می‌کند.

در این روش کلاهبرداری، کلاهبردار پس از دریافت دارایی‌ها که اغلب شامل فروش ارز دیجیتال اسکم در قبال ارز‌های معتبر بازار هستند، ناپدید خواهند شد. 

در این موقعیت، کلاهبردار به سرمایه‌گذاران قربانی ارز اسکم فروخته‌اند که پس از به دست آوردن پول کافی، همه توکن‌های در دست خودشان را به بازار عرضه خواهند کرد. اتفاقات پس از آن قابل حدس زدن هستند، سرمایه گذار می‌ماند و ارز‌های اسکم بی ارزش!

پروژه اسکم
پروژه اسکم می‌تواند یک توکن NFT، یک کوین یا حتی پروژه استیکینگ باشد.

3. کلاهبرداری‌های رمانتیک!

اپلیکیشن‌های ملاقات و دوست‌یابی نیز دیگر با کلاهبرداری‌های کریپتو غریبه نیستند. در این ترفند کلاهبرداری، شخص کلاهبردار وارد یک رابطه احساسی طولانی با طرف مقابل می‌شود که هدف او به دست آوردن اعتماد طرف مقابل است.

با گذشت زمان، کلاهبردار طرف مقابل را متقاعد می‌کند تا در چیزی سرمایه گذاری کند یا یک کوین مشخص را خریداری یا به کلاهبردار پول بدهد. این موضوع حتی شامل متقاعد کردن قربانی برای سرمایه‌گذاری بر روی ارز‌های اسکم نیز می‌شود.

4. کلاهبرداری‌های فیشینگ

کلاهبرداری‌های فیشینگ از مدت‌ها قبل رواج داشته ولی به دنیای کریپتو نیز راه یافته است.

ارسال ایمیل‌های جعلی برای دریافت اطلاعات حساب کاربری، ایجاد صفحه وبسایت جعلی برای واریز دارایی‌های کریپتو و یا استفاده از کیف‌پول‌های جعلی از مهم‌ترین روش‌های فیشینگ در کریپتو هستند.

بیشتر بخوانید: 15 اشتباه مهلکی که مبتدیان کریپتو مرتکب می‌‌شوند!

5. حمله مرد میانی (Man-in-the-middle)

در این حمله زمانی که کاربر در یک مکان عمومی به حساب خود لاگین می‌کند، کلاهبردار با شنود اطلاعات رد و بدل شده در شبکه می‌تواند کلید‌های خصوصی و اطلاعات حساس کاربر را سرقت کند.

لازم است بدانید کلاهبرداران می‌توانند بر روی شبکه‌های عمومی، اطلاعات حساس و شخصی کاربران را رهگیری کنند.

6. پاداش ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی

احتمالا پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید که در آن به شما قول پاداش بیت‌کوینی داده می‌شود. در برخی از این کلاهبرداری حتی اسامی جعلی سلبریتی‌های مشهور به چشم می‌خورد. 

در این حالت زمانی که قربانی بر روی لینک دریافت پاداش کلیک می‌کند، به یک وبسایت جعلی هدایت می‌شوند که در آن از قربانی برای دریافت پاداش، درخواست تایید هویت می‌شود.

در انتهای این فرآیند تایید هویت، به کاربر گفته می‌شود برای معتبر شدن اکانت باید مقداری دارایی به حساب کلاهبردار واریز کند.

بیشتر بخوانید: با 5 کلاهبرداری مهم کریپتویی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید!

7. مدل‌های پانزی

کلاهبرداری‌های کریپتو فقط مختص ارز‌ دیجیتال اسکم بدون پشتوانه نیست، حتی پروژه‌های غیرمتمرکز نامعتبر نیز می‌توانند شما را به دام بیندازند.

در طرح پونزی، سرمایه‌گذار جدید، سود سرمایه‌گذار قبلی را پرداخت می‌کند. این چرخه تا آن‌جایی ادامه پیدا می‌کند که هیچ سرمایه‌گذار جدیدی وارد سیستم نشود.

به خاطر داشته باشید این مدل فقط به سرمایه‌گذاران جدید تکیه دارد و هیچ فعالیت اقتصادی داخل آن انجام نمی‌شود.

8. صرافی‌های جعلی با ارز اسکم

ایجاد یک صرافی ارز دیجیتال معتبر امری بسیاری سخت و دشوار است اما ساخت یک صفحه مانند صرافی که در آن سرمایه‌گذار با هدف معامله‌گری، دارایی‌های خود را به آن واریز کند آسان است.

این مدل کلاهبرداری مانند فیشینگ عمل می‌کند. قربانی تا زمانی که پول خود را از دست نداده، نمی‌تواند صرفا با مشاهده ظاهر صفحات وبسایت به جعلی بودن آن پی ببرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای شناسایی ICO های جعلی و کلاهبردار

صرافی جعلی
لازمه پرهیز از چنین دام‌هایی، تحقیق در مورد صرافی مورد نظر است.

9. استخدام کننده درخواست کریپتو دارد!

در این حالت کلاهبردار سعی می‌کند با دریافت اطلاعات شخصی از کاربر به حساب‌های کریپتو او دسترسی پیدا کند.

شیوه کلی آن‌ها این‌گونه است که به قربانی یک پیشنهاد کاری جذاب ارائه می‌دهند اما برای آموزش‌های اولیه کاربر باید کریپتو پرداخت کند.

این مسئله حتی در مورد استخدام کارمندان دورکار نیز صدق می‌کند. اگر قصد دور کاری به خارج از کشور را دارید باید به خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

چگونه در دام پروژه‌های ارز اسکم گرفتار نشویم؟

اکنون شما از همه راه‌های رایج کلاهبرداری و شناسایی ارز اسکم مطلع هستید.

اما این همه ماجرا نیست، ارز‌های اسکم فقط به آن‌هایی که در وبسایت‌های خبری به آن اشاره شده محدود نمی‌شود بلکه حوزه کلاهبرداری کریپتویی روز به‌روز در حال توسعه و پیشرفت است. کلاهبرداران همیشه به دنبال روش‌های جدید سرقت دارایی‌های کریپتو کاربران ناآگاه هستند.

در ادامه این مقاله به معرفی 6 روشی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانید پروژه‌های ارز اسکم احتمالی را در حوزه ارزهای دیجیتال تشخیص دهید. تنها این‌گونه می‌توانید انتظارات‌تان را مدیریت کنید و برای سرمایه‌گذاری‌هایتان برنامه‌ریزی کنید:

1. وعده‌های غیرواقع‌گرایانه

اگر چیزی زیادی خوب و بی‌نقص به نظر می‌رسد احتمالا واقعی نیست!

اما مسئله این‌جاست که اگر شما هیچ درکی از یک تکنولوژی خاص نداشته باشید، چطور می‌فهمید که چه چیزی برای واقعی بودن زیادی خوب است و واقعی نیست؟

طبق تجربه، اگر کسی وعده یک سود تضمینی چشمگیر را به شما داد، شما حداقل یک دلیل کافی دارید برای این که مشکوک شوید.

ارز دیجیتال بیت‌کانکت (Bitconnect) که امروزه از شناخته‌شده‌ترین کلاهبرداری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، به کاربرانی که حاضر بودند پول خود را در پروژه وام‌دهی این ارز قفل کنند، وعده سود ماهانه 40 درصدی می‌داد!

اینطور گفته می‌شد که سود پرداختی توسط بیت‌کانکت به وسیله ربات تریدر آن‌ها بدست می‌آید و کوچک‌ترین اشاره‌ای به هیچ‌گونه محدودیت یا دوره‌های احتمالی زیان در سرمایه‌گذاری نمی‌شد.

اگر این ربات بدون محدودیتی برای حجم سرمایه، توانایی ایجاد چنین سودهای بی‌نظیری در ترید ارز دیجیتال داشت، تیم پروژه چرا باید آن را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند؟

بیشتر بخوانید: قضاوت عقلانی را در تشخیص کلاهبرداری به کار بگیرید!

در واقعیت، پرداخت‌ سودهای کلان توسط بیت‌کانکت، تنها با تلفیق این دو چیز ممکن می‌شد: وعده پرداخت سودهای بالا و ساختار بازاریابی چندلایه (MLM).

این مسئله باعث جذب سرمایه جدید به پلتفرم شده بود و برای مدتی این امکان را برای بیت‌کانکت فراهم کرد که پول افراد جدید را بگیرد و به آن‌هایی که در نوک هرم هستند بپردازد.

البته همه پروژه‌های کلاهبرداری، با این وضوح و روشنی دست به کلاهبرداری نمی‌زنند و اغلب شناخت ارز دیجیتال اسکم نیازمند کمک گرفتن از یک کارشناس یا مختصص فنی است.

بعضی اوقات، کلاهبرداران وعده مبهم راه‌اندازی یک تکنولوژی جدید را می‌دهند که به نحوی، قابل باور به‌نظر می‌رسد. در چنین مواقعی چه کاری از دست‌تان برمی‌آید؟ می‌توانید به شکل عمیق‌تری تحقیق کنید!

2. نبودن مدرک برای ارز اسکم

وقتی می‌بینید که پروژه‌ای وعده یک تکنولوژی جدید هیجان‌انگیز را می‌دهد، به دنبال نشانه‌هایی از وجود داشتن آن تکنولوژی بگردید.

توسعه‌دهندگان بلاک‌چین یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، اغلب به صورت عمومی یا خصوصی، کدهای خود را روی سایت Github منتشر می‌کنند.

حالت ایده‌آل این است که وب‌سایت پروژه دارای لینکی باشد که شما را به یک گیت‌هاب عمومی انتقال دهد و در آن‌جا شاهد مخازن یا repository های کد زیادی باشید که توسعه‌دهندگان در حال کار روی آن هستند. این مسئله برای شما نشانگر این خواهد بود که پروژه واقعا فعال است و صرفا یک وعده پوشالی نیست.

تصویر زیر میزان فعالیت توسعه‌دهندگان اتریوم که یک پروژه قوی و معتبر است را نشان می‌دهد:

فعالیت توسعه‌دهندگان اتریوم

اگر تکنولوژی مورد نظر هنوز در مرحله برنامه‌ریزی است و وارد مرحله اجرا نشده است، دست‌کم این انتظار می‌رود که پروژه دارای یک وایت‌پیپر (White paper) قوی و کارشده باشد یا تئوری پشت آن تکنولوژی جدید، از نظر فنی توضیح داده شود.

وان‌کوین (Onecoin) یکی دیگر از پروژه‌هایی است که اسکم بودن آن مشخص شده است. این پروژه به تمام کسانی که از بلاک‌چین جدید و انقلابی آن استفاده کنند، وعده فراهم کردن خدمات مالی بدون مرز، در دسترس و ارزان را می‌داد.

صد البته که هیچ شاهد و مدرکی برای اثبات این ادعاها ارائه نمی‌شد. هیچ مقاله‌ای برای توضیحات فنی یا وایت‌پیپری که به نکات فنی نحوه اجرای پروژه اشاره کند در کار نبود. از هیچ لینکی هم خبری نبود که شما را به Github  هدایت کند تا وجود این بلاک‌چین را ثابت کند.

در واقعیت، پروژه اصلاً بلاک‌چینی نداشت. Bjorn Bjercke که یک توسعه‌دهنده است، در مصاحبه‌ها چیزهای جالبی گفته است. او می‌گوید در سال 2016 از او خواسته شده که شروع به ساخت یک بلاک‌چین واقعی برای پروژه کند؛ این زمان دو سال بعد موقعی است که ارز اسکم وان‌کوین شروع به کار کرد.

اگر پروژه سند و مدرکی ارائه نمی‌کند یا نمی‌تواند بکند که درستی ادعاهای بزرگش اثبات شود، شما به طور پیش‌فرض باید نسبت به آن بدبین و شکاک باشید.

3. ناشناس یا قلابی بودن تیم توسعه‌دهنده ارز اسکم

بعضی از تیم‌ها چه به خاطر غیرمتمرکز بودن، چه برای مسائل قانونی یا به منظور امنیت، تصمیم می‌گیرند که پروژه خود را با تیم ناشناس راه‌اندازی کنند و اعضای آن را معرفی نکنند.

با این که خیلی از پروژه‌های معقول و قانونی هم به همین شکل آغازبه‌کار کرده‌اند، مخفی نگه داشتن هویت اعضای تیم، باعث سخت‌تر شدن بررسی صلاحیت هر عضو تیم می‌شود.

همچنین برای تیم این امکان را فراهم می‌کند که به‌راحتی و بدون این که ترسی از عواقب کارشان داشته باشند، پول‌هایی که به جیب زده‌اند را بردارند و فرار کنند.

آیا معنی این حرف این است که اگر عکس اعضای تیم روی وب‌سایت موجود بود، همه‌چیز سر جایش است و آن پروژه انتخاب امنی برای سرمایه‌گذاری است؟ پاسخ خیر است؛ عجول نباشید!

کلاهبردارها با تکنولوژی امروزی می‌توانند تنها با چند کلیک ساده، عکس‌های بی‌شماری توسط هوش مصنوعی بسازند که کاملاً واقعی و طبیعی به نظر می‌رسند (تصویر زیر):

ناشناس بودن تیم پروژه اسکم

بنابراین به جای اعتماد کردن به تصویر، سعی کنید به دنبال ویدیوهای ضبط‌شده و مصاحبه‌های تصویری از اعضای تیم پروژه بگردید؛ زیرا جعل آن‌ها کار دشوارتری است.

در نهایت این که تنها با دیدن یک اسم و چهره، گارد خودتان را پایین نیاورید و زود اعتماد نکنید. مدیر وان‌کوین، دکتر Ruja Ignatova، اغلب شخصاً در رویدادهای زنده حاضر می‌شد و صحبت می‌کرد.

او کارشناسی ارشد اقتصاد و دکترای حقوق داشت. این شخص تجربه کار برای کمپانی مشاوره McKinsey & Co را داشت و آدم قابل‌اعتماد و متشخصی به نظر می‌رسید.

اما حتی با همه این سوابق و صلاحیت‌ها، او برای میلیاردها دلار حاضر شد سر عده زیادی از مردم از همه‌جای جهان شیره بمالد!

4. بازاریابی تهاجمی

این مسئله‌ای عادی است که برای ترویج یک پروژه جدید و جلب توجه سرمایه‌گذاران و عموم مردم به آن، تبلیغ صورت بگیرد. اما با این حال، باید بین هزینه‌های این کار و مخارج دیگر تعادلی برقرار شود.

مخارج کارهایی از جمله کدنویسی، تحقیق و توسعه تکنولوژی و محصولات حقیقی که قرار است به سود و درآمد واقعی منجر شود.

ولی برای پروژه‌های اسکم، محصول واقعی، همان هجوم سرمایه‌گذاران ساده و زودباور جدید است که باعث می‌شوند رشد قیمت توکن ادامه پیدا کند و پول به جیب کلاهبرداران سرازیر شود.

در جشن سالانه بیت‌کانکت در سال 2017، میلیون‌ها دلار برای خودروهایی هزینه شده بود که به عنوان جایزه به 5 نفری داده شد که بیشتر از همه افراد، سرمایه‌گذاران جدید را جذب پروژه کرده بودند (تصویر زیر):

ارز اسکم بیت کانکت
حتی اگر این پروژه اسکم نبود، باز هم خرج میلیون‌ها دلار برای تبلیغ پروژه توسط سلبریتی‌ها و خرید جایزه‌های پرزرق‌وبرق، بهینه‌ترین راه استفاده از منابع مالی به نظر نمی‌رسید.

احتمالاً بهتر است که پول صرف استخدام مهندس‌های قوی و متخصص یا کارکنان کلیدی دیگر شود؛ مگر این که تیم بهترین محصول را در اختیار داشته باشد و فقط بخواهد بازاریابی آن را انجام دهد.

5. اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید

همان‌طور که در ابتدای مقاله در مورد روش‌های کلاهبرداری گفته شد، یکی از روش‌های سرقت دارایی‌های شما، اطلاعات حساب‌ کاربری‌تان در صرافی‌های متمرکز است.

مسلما همه ما در وبسایت‌های بسیاری ثبت نام کرده‌ایم و بسیاری از این وبسایت‌ها ایمیل‌ها و شماره همراه ما را در پایگاه‌های داده خود ذخیره کرده‌اند. 

اگر این پایگاه‌های داده‌ها مورد دستبرد یا سو استفاده قرار گیرند، مسلما دارایی‌های کریپتو شما در صرافی‌های متمرکز در خطر خواهند بود.

فعال کردن ورود دو عاملی (2FA) یکی از راه‌های مهمی است که شما می‌توانید مانع دستبرد به دارایی‌ها‌ی‌تان شوید. در روش ورود دو عاملی، سارق یا هکر به کد پویایی که به موبایل یا ایمیل شما ارسال می‌شود دسترسی ندارد به همین دلیل حتی اگر بتواند وارد حساب کاربری شما در صرافی بشود، امکان برداشت و خارج کردن دارایی‌ها را نخواهد داشت.

مسئله بعدی در ملاحظات ایمنی در مورد کیف پول کریپتویی مورد استفاده است. در وهله اول توصیه می‌شود دارایی‌های خود را در صرافی‌های متمرکز نگهداری نکنید چرا که صرافی‌های متمرکز ایمن نیستند و با نفوذ به آن‌ها، با توجه به سطوح امنیتی صرافی امکان سرقت دارایی‌ها از حساب کاربران وجود دارد.

در ولت‌های کریپتو دو نوع رمز وجود دارد، رمز اول مربوط به ولت شما بر روی شبکه است. در هنگام استفاده از یک ولت کریپتو باید در حفظ و نگهداری از کلید خصوصی (private key) و عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای نهایت تلاش خود را به کار ببندید.

این مسئولیت کاملا برعهده شماست و در صورت افشای این اطلاعات حساس، هیچ راهی برای باز پس گرفتن دارایی‌های‌تان وجود ندارد. علاوه‌بر آن، اکیدا توصیه می‌شود از ورود به کیف‌پول‌تان در مکان‌های عمومی یا شبکه‌های ناامن خودداری کنید. 

بیشتر بخوانید: بازیابی ارز دیجیتال در صورت هک شدن یک صرافی شدنی است؟

6. تحقیقات درباره ارز اسکم را خودتان انجام دهید

شما ممکن است از طرف یک دوست یا آشنا به سرمایه‌گذاری در یک پروژه دعوت شوید، اما نباید فقط به دلیل مشارکت بهترین دوست‌تان یا آشنا وارد آن پروژه شوید.

ما اکیدا توصیه می‌کنیم تا زمانی که چک لیستی که در ادامه معرفی می‌کنیم را در مورد پروژه ارز یا توکن دیجیتال مورد بررسی قرار نداده‌اید، از مشارکت در آن خودداری کنید. 

قلم و کاغذ خود را آماده کنید و از این لیست برای بررسی پروژه‌های کریپتو یادداشت برداری کنید.

  • کوین‌ها چه زمانی تولید شده‌اند؟
  • چه کسی آن‌ها را ساخته و چرا؟ 
  • تکنولوژی مورد استفاده در پروژه کریپتو یا کوین مورد نظر چیست؟
  • نقطه تمایز این کوین و سایر کوین‌های مشابه معتبر در بازار چیست؟
  • چه تعداد کوین تولید شده و آیا باز هم تولید می‌شود؟
  • ارزش پیشنهادی یکتای کوین مورد نظر نسبت به سایرین چیست؟
  • نقش کوین یا توکن در پروژه مورد نظر چیست؟ 
  • توکنومیک پروژه چگونه است و آیا با واقعیت مطابقت دارد؟
بررسی ارزهای اسکم
قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم گیری نسبت به سرمایه‌گذاری یا خرید یک کوین کریپتو و پرهیز از افتادن در دام ارز اسکم، بهتر است ورودی و خروجی‌های آن پروژه را مورد بررسی قرار دهید.

مهم‌ترین هدف شما در بررسی‌ها باید این باشد توکن‌هایی که هیچ کاربری ندارند و فقط با هدف ثروتمند ساختن سازنده آن ایجاد شده‌اند را تفکیک کنید. با یک جستجوی ساده در صرافی‌ها احتمالا توکن‌های زیادی از این دست مشاهده خواهید کرد.

نکته دیگری که در تحقیقات خودتان کشف خواهید کرد، نوع کاربری توکن است. تولید مداوم یک توکن در یک پروژه صرفا به معنای قرار گرفتن آن در زمره ارز‌های اسکم نیست بلکه نوع کاربری و نقش آن در پروژه باعث ضرورت رفتار آن است.

برای مثال پروژه STEPN را در نظر بگیرید. در این پروژه دو توکن مجزا استفاده می‌شود که GMT و GST نام دارند. به عنوان یک سرمایه‌گذار شما باید روی کوینی سرمایه‌گذاری کنید که تورم بر روی اثر نکند و در عین حال، کوین مورد نظر باید بازتابی از ارزش پروژه کریپتو نهفته در پشت آن باشد. 

در پروژه STEPN، کوین GMT یک توکن حاکمیتی با تعداد عرضه ثابت است که به عنوان توکن اصلی پروژه نیز شناخته می‌شود. اما در طرف دیگر توکن GST قرار دارد که به عنوان یک توکن کاربری برای پرداخت پاداش به سرمایه‌گذاران کاربرد دارد.

مسلما برای مواجه نشدن با عرضه محدود در توزیع، این توکن به صورت مداوم ضرب (Mint) می‌شود که افت قیمت را در پی دارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری ناآگاهانه بر روی آن باعث ضرر شما خواهد شد.

جمع‌بندی

فناوری بلاک‌چین یک نوآوری بی‌نظیر است اما نمی‌تواند طمع انسان را از بین ببرد!

هر چه پول زیادتری به سمت این بازار و صنعت سرازیر شود، برای افرادی که می‌خواهند با فریب سرمایه‌گذاران زودباور و بی‌اطلاع به‌سرعت پولی به جیب بزنند، فرصت بیشتری مهیا می‌شود.

لیستی که در بالا به شما ارائه شد به‌هیچ‌وجه جامع و کامل نبود؛ اما با این حال اگر از پروژه‌هایی که وعده‌های غیرواقع‌گرایانه می‌دهند، هیچ شاهد و مدرکی ارائه نمی‌کنند، هویت اعضای تیم‌شان نامعلوم است و بیش‌ازحد برای بازاریابی خرج می‌کنند دوری کنید، خودتان را تا حد زیادی در برابر پروژه‌های اسکم بیمه کرده‌اید.

به خاطر داشته باشید ساختن یک ارز اسکم و لیست کردن آن در یک صرافی غیرمتمرکز به کمتر از 10 دلار سرمایه‌ نیاز دارد. با این حال طراحی و توسعه وبسایت، تحقیق و توسعه، کد نویسی و سایر هزینه‌های بازاریابی دلیلی بر موجه بودن حتی پروژه‌های بزرگ نیز نمی‌شوند. 

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

7 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Zahra

نظرتون درباره ارز سولانیوم چیه؟ بنظر ارز خوبی میاد خیلی ریزش کرده ، ایا امکانش هست که کلاهبرداری بشه ، با تشکر ❤️😘

آتی سرمایه

درود عالی بود این مطلب. ارز شیبا هم میتونه یک کلاه برداری باشه بنظرتون؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام و درود، نه به نظرم نمیشه اسم کلاهبرداری روی این ارز گذاشت.

atisarmayeh

میم کوینه؟ پس چی بهش بگیم

شجاع‌الدین جهاندیده

آره بهتره بهش میم کوین بگیم
در واقع یکی از سردسته‌های میم‌کوین‌ها هست

حمید

سلام میخواستم بدونم پروژه های mtk و muskswap کلاهبرداریه و یا واقعی

Mousa

سلام،عالی بود در مورد ارز بیکسبی هم یک مقاله ای انتشار کنید چون صحبتش زیاد است میگویند این ارز در آینده دارای رشد خوبی میشود آیا این صحت دارد

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
7
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx