کلید API چیست و چه کاربردی در دنیای کریپتو دارد؟

کلید api

در دنیای تکنولوژی مفاهیم زیادی وجود دارد و با پیشرفت تکنولوژی، این مفاهیم نیز تکامل پیدا می‌کنند. دانستن این مفاهیم می‌تواند به ما در درک این دنیا کمک کند.

یکی از این مفاهیم کلید API است که در ادامه به بررسی معنای آن، کارکردها و نحوه حفاظت از ای پی آی خواهیم پرداخت.

پیش از اینکه بخواهیم به سراغ API key برویم باید با مفهوم کلی api آشنا شویم تا بتوانیم بهتر کلید ای پی آی را درک کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • کلید api یک کد منحصربه‌فرد است که توسط یک api برای شناسایی برنامه یا کاربر استفاده می‌شود.
  • یک کلید api ممکن است به شکل یک کلید یا مجموعه‌ای از کلیدهای متعدد باشد.
  • مشابه نحوه عملکرد نام‌ کاربری و رمز عبور می‌توان از کد api برای تأیید اعتبار و مجوز برنامه‌ها هم بهره برد. یعنی یک کلید api توسط یک کلاینت api برای احراز هویت برنامه‌ای که api را فراخوانی می‌کند استفاده می‌شود.
  • کلید api فقط باید توسط شما استفاده شود و نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا برای آنها ارسال شود.

Api چیست؟

این کلمه مخفف عبارت Application Programming Interface است و در فارسی رابط برنامه‌نویسی کاربردی معنا می‌شود.

این رابط به دو سیستم نامرتبط اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند.

در واقع api مجموعه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی است که قابلیت انتقال داده بین نرم‌افزارها را ممکن می‌سازد و از این طریق بین برنامه‌ها یا سایت‌ها ارتباطی مؤثر برقرار می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، API سایت CoinMarketCap به برنامه‌های کاربردی دیگر اجازه می‌دهد تا داده‌های مربوط به ارز دیجیتال مانند قیمت، حجم و ارزش بازار را بازیابی و استفاده کنند.

Api در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهد تا با صرافی موردنظر خود ارتباط برقرار کنند.

به‌عبارت‌دیگر به‌جای یک رابط انسانی، از طریق نرم‌‌افزار می‌توانید بازار را مورد رصد قرار دهید، معامله کنید و مدیریت حساب خود را در دست بگیرید.

کارکرد API در کریپتو

عموماً از apiها در راستای سهولت و سرعت‌بخشیدن به فرایند توسعه نرم‌افزارها استفاده می‌شود.

همچنین هنگامی که کاربران از apiها برای انجام معاملات کریپتو بهره می‌برند، می‌توانند به‌راحتی کارهای زیر را انجام دهند:

  • دسترسی و دانلود داده‌های بازار
  • ثبت یا لغو سفارش‌های معاملاتی
  • مشاهده موجودی حساب
  • دانلود تاریخچه معاملات انجام شده
  • انجام تراکنش‌های تأمین مالی
کارکردهای api

دسترسی‌های موردنیاز با کلید API

قطعاً شما هم هنگام نصب برنامه‌های مختلف این تجربه را داشته‌اید که برنامه از شما می‌خواهد به او اجازه دهید به لیست مخاطبان شما، گالری یا دوربین دسترسی داشته باشد.

همان‌طور که پیش‌تر شرح دادیم، از apiها می‌توان به‌عنوان راهی برای تعامل با صرافی‌های ارز دیجیتال نیز بهره برد. در این موقعیت ممکن است از خود بپرسید آیا این کار امن خواهد بود؟

به عنوان پاسخ باید بگوییم شما می‌توانید دسترسی‌ها را از طریق تنظیمات حساب صرافی خود کنترل و پیکربندی کنید.

در ادامه به دسترسی‌هایی که می‌توانید اعمال کنید خواهیم پرداخت:

  • View only: اگر شما این دسترسی را فعال کنید؛ یعنی تنها اجازه مشاهده داده‌های تراکنش را داده‌اید. برنامه‌هایی با این سطح دسترسی، قادر نخواهند بود از سوی شما معامله‌ای انجام دهند یا وجهی برداشت کنند.
  • Trade access: ایجاد یک کلید api به برنامه اجازه می‌دهد تا از سوی شما معاملات را انجام دهد. این نوع دسترسی معمولاً در بین ربات‌های معاملاتی کریپتو رایج است. این نوع دسترسی نیازمند تدابیر امنیتی قوی است تا کلیدهای شما به‌خوبی محافظت شوند.
  • Transfer access: اعطای این دسترسی به برنامه‌های شخص ثالث توصیه نمی‌شود؛ زیرا با اعطا این دسترسی، برنامه می‌تواند ارزهای دیجیتال را ارسال یا دریافت کند.

ازآنجایی‌که یک اشتباه می‌تواند دارایی شما را از بین ببرد یا آنها را به آدرس کیف پول متفاوتی ارسال کند، سطح اعتمادی که به برنامه دارید، باید بسیار بالا باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی ربات کریپتو هاپر (Cryptohopper) و آموزش استفاده از آن

حال که به طور کامل راجع به api اطلاعات کسب کردید، می‌توانیم به بررسی کلید api بپردازیم:

API key یا کلید API چیست؟

کلید ای پی آی یک کد منحصربه‌فرد است که توسط یک api برای شناسایی برنامه یا کاربر استفاده می‌شود.

برخی کدها برای احراز هویت و برخی برای ایجاد امضاهای دیجیتال برای اثبات مشروعیت یک درخواست، استفاده می‌شوند.

معمولاً کدهای احراز هویت به‌عنوان “کلید API” در نظر گرفته می‌شوند، درحالی‌که کدهای مورداستفاده برای امضاهای دیجیتال با نام‌های مختلفی مانند “کلید مخفی”، “کلید عمومی” یا “کلید خصوصی” شناخته می‌شوند.

یک کلید api ممکن است به شکل یک کلید یا مجموعه‌ای از کلیدهای متعدد باشد.

در واقع کلیدهای api برای ردیابی و کنترل افرادی که از یک api استفاده می‌کنند و نحوه استفاده از آن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مشابه نحوه عملکرد نام‌ کاربری و رمز عبور می‌توان از کد api برای تأیید اعتبار و مجوز برنامه‌ها هم بهره برد. یعنی یک کلید api توسط یک کلاینت api برای احراز هویت برنامه‌ای که api را فراخوانی می‌کند استفاده می‌شود.

کاربران باید بهترین شیوه‌ها را برای بهبود امنیت خود در برابر سرقت کلید api اتخاذ کنند تا به‌خوبی از پیامدهای مرتبط با به‌خطرافتادن کلیدهای api خود جلوگیری نمایند.

نکته بسیار مهم این است که این کلید api فقط باید توسط شما استفاده شود و نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا برای آنها ارسال شود.

اشتراک‌گذاری این کلید api به شخص ثالث اجازه می‌دهد تا به‌جای شما به اطلاعات یا برنامه‌ها دسترسی داشته باشد و گویی هر اقدامی که شخص ثالث انجام دهد، از سوی شما انجام شده است.

علاوه بر این، صاحبان api از کلیدهای api برای نظارت بر فعالیت‌های ای پی آی، مانند انواع درخواست‌ها، ترافیک و حجم درخواست‌ها استفاده می‌کنند.

امضاهای رمزنگاری

برخی از کلیدهای api از امضاهای رمزنگاری به‌عنوان یک مرحله اضافی تأیید استفاده می‌کنند.

هنگامی که کاربر می‌خواهد داده‌های خاصی را به یک api ارسال کند، یک امضای دیجیتال تولید شده توسط یک کلید دیگر می‌تواند به درخواست ضمیمه شود.

با استفاده از رمزنگاری، صاحب api می‌تواند تأیید کند که این امضای دیجیتال با داده‌های ارسال شده مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: کیف پول چند امضایی چیست؟ + معرفی بهترین ولت‌های Multisig

امضاهای متقارن و نامتقارن

داده‌های به اشتراک گذاشته شده از طریق یک api را می‌توان با کلیدهای رمزنگاری امضا کرد که به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

کلیدهای API متقارن

 وقتی صحبت از کلیدهای متقارن می‌شود یعنی می‌توانیم از یک کلید مخفی هم برای امضای داده‌ها و هم برای تأیید امضا استفاده کنیم. 

با کمک کلیدهای متقارن، مالک api قادر خواهد بود کلید api و کلید مخفی تولید کند و همان کلید مخفی باید توسط سرویس api برای تأیید امضا استفاده شود.

نکته قابل‌توجه این است که به دلایل امنیتی، کلیدهای مخفی فقط در زمان ایجاد قابل‌مشاهده هستند. اگر آن را فراموش کردید باید یک کلید جدید ایجاد کنید.

مزیت اصلی استفاده از کلید متقارن یا منفرد این است که سریع‌تر است و به توان محاسباتی کمتری برای تولید امضا و تأیید نیاز دارد.

کلیدهای API نامتقارن

هنگامی که بحث کلیدهای نامتقارن به میان می‌آید، در واقع به این معناست که دیگر نمی‌توان فقط از یک کلید استفاده کرد و به یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی نیاز داریم.

کلید خصوصی برای تولید امضا و کلید عمومی برای تأیید امضا مورداستفاده قرار می‌گیرند. به طوز کلی کلید api توسط مالک api تولید می‌شود؛ اما کلید خصوصی و کلید عمومی را کاربر تولید می‌کند.

کلید خصوصی می‌تواند کاملاً مخفی و دور از دسترس دیگران باقی بماند؛ زیرا برای تأیید امضا تنها استفاده از کلید عمومی توسط مالک api کافی است.

ازآنجایی‌که کلید خصوصی در محلی امن نگه‌داری می‌شود و افشای کلید عمومی از نظر امنیتی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ می‌توان گفت مزیت اصلی استفاده از کلیدهای نامتقارن امنیت بالاتر آن است.

مزیت دیگر این است که برخی از سیستم‌های رمزگذاری نامتقارن از افزودن رمز عبور به کلیدهای خصوصی پشتیبانی می‌کنند.

آیا استفاده از کلید API امن است؟

مسئولیت کلید api بر عهده کاربر است. 

کلیدهای api شبیه گذرواژه‌ها هستند و همان‌طور که ما گذرواژه‌ها یا رمز عبورمان را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم، کلیدهای ای پی آی را نیز نباید با دیگران به اشتراک بگذاریم.

فاش کردن کلید api، حساب کاربر را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

امنیت api

کلیدهای api می‌توانند هدف حملات سایبری قرار ‌گیرند، زیرا با داشتن کلیدهای ای پی آی انجام عملیات مختلف مانند درخواست اطلاعات شخصی یا اجرای معاملات مالی برای هکرها بسیار ساده می‌شود.

در این صورت فرد متحمل ضررهای مالی شدیدی می‌شود.

افزون بر این برخی از کلیدهای api منقضی نمی‌شوند، به‌این‌ترتیب هکرها می‌توانند به طور نامحدود از آن‌ها استفاده کنند مگر اینکه خود کلیدها مسدود شوند.

بهترین راهکارهای حفظ امنیت حین استفاده از کلید API

همان‌طور که مطرح کردیم اگر کلید ای پی آی به دست هکرها بیفتد، داده‌های حساس و مهم شما در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ بنابراین در ادامه دستورالعمل‌هایی را برای بهبود امنیت مطرح می‌کنیم:

  • همان‌طور که برخی رمزهای عبور را باید هر 90 روز تغییر داد، عوض‌کردن کلید ای پی آی نیز می‌تواند به امنیت شما کمک کند. سعی کنید در صورت امکان کلید api جدیدی ایجاد کنید و کلید قبلی را حذف نمایید.
  • هنگامی که یک کلید api ایجاد می‌کنید، یک لیست از IPهای مجاز و غیرمجاز را برای استفاده از کلید تهیه کنید. به‌این‌ترتیب، حتی اگر کلید api شما به سرقت رود، همچنان توسط IP غیرقابل‌شناسایی، در دسترس نخواهد بود.
  • از کلیدهای api چندگانه استفاده کنید؛ زیرا خطر امنیتی را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید لیستی از IPهای مجاز را برای هر کلید تنظیم کنید و ریسک را کاهش دهید.
  • کلید api خود را به‌خوبی رمزگذاری کنید و در جای امن ذخیره نمایید تا به‌راحتی در دسترس افراد دیگر نباشد.
  • از افشا یا به اشتراک گذاشتن کلیدهای api با هر شخص ثالثی بپرهیزید؛ زیرا آنها می‌توانند به‌راحتی از آن سوءاستفاده کنند.

اگر کلید API به خطر افتاد چه کاری باید انجام دهیم؟

 در صورت دزدیده‌شدن یا هک‌شدن کلید api، ابتدا باید آن را غیرفعال کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

اگر متحمل هرگونه زیان مالی شده‌اید، اسکرین‌شاتی از اطلاعات کلیدی مربوط به حادثه گرفته و با اشخاص مربوطه تماس بگیرید، در آخر اتفاقات رخ‌داده را به پشتیبانی پلتفرم گزارش دهید.

این کار بهترین راه به‌منظور افزایش شانس شما برای به‌دست‌آوردن و جبران هرگونه ضرر و زیان مالی است.

چگونه API key بسازیم؟

  • ابتدا باید به سایت صرافی مورد نظرتان وارد شوید. احتمالاً گزینه api management را خواهید دید، آن را انتخاب کنید. سپس create api را انتخاب کنید تا بتوانید کلید خود را بسازید.
  • نام و رمز مورد نظرتان را برای api وارد کنید. بهتر است آن‌ها را در جایی یادداشت کنید یا به‌گونه‌ای انتخاب کنید که فراموششان نکنید.
  • سپس حالت موردنظر خود را انتخاب کنید. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم با انتخاب حالت، شما دسترسی‌های خاصی به api می‌دهید. توصیه می‌کنیم گزینه transfer را انتخاب نکنید.
  • در مرحله بعد می‌توانید IPهای مجاز را انتخاب کنید.
  • سپس باید مراحلی را برای تأیید حساب خود تکمیل کنید.
  • در انتها صفحه‌ای مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن عملیات نمایش داده می‌شود که باید api key و secret key را حتماً یادداشت کنید. به‌خاطر داشته باشید که کلید مخفی فقط همان یکبار نمایش داده می‌شود.

سؤالات متداول

کلید API چیست؟

کلید ای پی آی یک کد منحصربه‌فرد است که توسط یک api برای شناسایی برنامه یا کاربر استفاده می‌شود.

آیا کلیدهای API امن هستند؟

مسئولیت کلید api بر عهده کاربر است. کلیدهای api شبیه گذرواژه‌ها هستند و همان‌طور که ما گذرواژه‌ها یا رمز عبورمان را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم، کلیدهای ای پی آی را نیز نباید با دیگران به اشتراک بگذاریم.

آیا می‌توان کلیدهای API مخفی را بعد از ایجاد آنها مجدد بررسی کرد؟

خیر به دلایل امنیتی کلیدهای مخفی فقط در زمان ایجاد قابل‌مشاهده هستند پس بهتر است همان زمان آن را یادداشت کنید.

سخن پایانی

کلید api کدی منحصربه‌فرد و یکتا است که برای شناسایی کاربران یا برنامه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کلیدهای ای پی آی می‌توانند گاوصندوق اطلاعات شما را باز کنند پس باید به‌خوبی از آن حفاظت کنید تا در اختیار دیگران قرار نگیرد.

در این مقاله به طور کامل راجع به کلید api توضیح دادیم. همچنین خطرات و نحوه استفاده ایمن از آن را نیز بررسی کردیم تا با خیالی آسوده از امکانات آن بهره‌مند شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx