آموزش استراتژی ACD در تشخیص بریک آوت‌ها

استراتژی acd

استراتژی ACD ابداع معامله‌گر معروف مارک فیشر است که یکی از بزرگترین تریدرهای بازارهای مالی محسوب می‌شود.

سیستم معاملاتی که او طراحی و منتشر کرده همان سیستمی است که خود او و بیش از 75 تریدر همکارش هر روز در MBF Clearing Corp برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی در بازارهای نیویورک استفاده می‌کنند.

فیشر و معامله‌گرانش از استراتژی ACD برای تحلیل و یافتن موقعیت‌های معاملاتی بالقوه در تمام بازارهای مهم از کالاهای اساسی مانند گاز طبیعی و نفت خام گرفته تا بازار پر نوسان سهام استفاده می‌کنند.

عناوین مطلب:

اما استراتژی معاملاتی ACD چیست و چگونه کار می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات و آموزش استراتژی ACD با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • سیستم معاملاتی ACD مارک فیشر بر اساس رنج باز شدن قیمت در ابتدای روز معاملاتی نقاط ورودی و خروجی معاملات را به معامله‌گر می‌دهد.
  • مارک فیشر، توسعه‌دهنده استراتژی ACD، اهمیت قابل توجهی برای رنج باز شدن قیمت قائل می‌شود و معتقد است این محدوده نقش پر رنگی در تعیین روند قیمت در ادامه روز ایفا می‌کند.
  • بهترین کارایی سیستم ACD در بازارهای پرنوسان مانند سهام، فارکس و کریپتوکارنسی است و این استراتژی در بازارهای خنثی عملکرد خوبی ندارد.

مبانی استراتژی ACD

فیشر سیستم خود و نحوه عملکرد آن را در کتاب استراتژی ACD خود با عنوان «معامله گر منطقی» توصیف کرده است.

او برخلاف بسیاری از افراد فعال در حوزه معامله‌گری از به اشتراک گذاشتن سیستمی که استفاده می‌کند دریغ نمی‌کند چرا که معتقد است هر چه تعداد افراد بیشتری از آن استفاده کنند، کارایی آن بیشتر خواهد بود.

اساساً، این سیستم نقاط A و C را به عنوان نقاط ورود به معامله و نقاط B و D را به عنوان نقاط خروجی به دست می‌دهد به همین دلیل این سیستم «استراتژی ACD» نام‌گذاری شده است.

سیستم فیشر یک استراتژی بریک آوت یا شکست است که در بازارهای پر نوسان یا دارای روند تعداد خاصی از سهام و کالاها (که بیشترین نوسان را دارند) بهترین کارایی را دارد.

فیشر اغلب از نمودارهای قیمت گاز طبیعی و نفت خام به عنوان نمونه در کتاب خود و همچنین از کالاهایی مانند شکر و سهام شرکت‌های مختلف برای توضیح سیستم معاملاتی خود استفاده می‌کند.

از این رو استفاده از یک استراتژی معاملاتی بر مبنای ACD در این بازارها و نیز بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال کارایی بسیار خوبی دارد.

نمودار 5 دقیقه ای
شکل 1 – نمودار پنج دقیقه‌ای شاخص S&P500.

در نمودار پنج دقیقه‌ای شاخص S&P 500 در شکل 1 که ده روز اول معاملات مارس 2004 را همراه با سیگنال‌های ACD نشان می‌دهد، رنج باز شدن یا OR (خطوط آبی) با استفاده از رنج 15 دقیقه اول روز معاملاتی محاسبه می‌شود.

A up (خط قرمز) زمانی رخ می‌دهد که قیمت شاخص سه واحد به بالای رنج باز شدن، شکست انجام دهد.

A down (خط قرمز) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت مقدار مشخصی به زیر رنج باز شدن شکست انجام دهد و در آنجا باقی بماند.

توجه داشته باشید که اندیکاتوری مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) اغلب می‌تواند به تأیید سیگنال‌های خرید و فروش کمک کند.

تشکیل سیگنال فروش در کنار ظاهر شدن واگرایی منفی در RSI سیگنال فروش را با اطمینان بالایی تأیید می‌کند (کاهش قیمت را در روز هشتم ماه ببینید).

بیشتر بخوانید: استراتژی تشخیص واگرایی و نحوه معامله با آن

اگر قرار بود قیمت شاخص یک A up تشکیل دهد و سپس به زیر رنج باز شدن شکست کند، معامله‌گر پوزیشن معاملاتی معکوسی را پس از تشکیل یک C down، به اندازه 0.5 واحد پایین‌تر از کف رنج باز شدن، باز می‌کرد.

ظهور یک سیستم معاملاتی جدید

فیشر در حالی که در اوایل دهه 1980 به عنوان دانشجو در دانشکده کسب‌وکار وارتون تحصیل می‌کرد، بر روی یک سیستم معاملاتی نیز کار می‌کرد.

در همین زمان بود که به اهمیت رنج باز شدن (Opening Range) در تعیین روند روز معاملاتی پی برد.

در مورد نفت خام (که رنج باز شدن آن 10 دقیقه بود)، رنج باز شدن قیمت بین 17 تا 23 درصد مواقع بالاترین یا پایین‌ترین قیمت روز را تشکیل می‌داد.

از آنجا که 32 دوره ده دقیقه‌ای در هر روز معاملاتی وجود دارد، این‌طور انتظار می‌رود که رنج باز شدن در 16/1 (یا 6.25 درصد) مواقع بالاترین یا پایین‌ترین قیمت روز را تشکیل دهد (32/1 احتمال بالاترین و 32/1 احتمال پایین‌ترین قیمت روز بودن).

این در حالی است که احتمال این‌که رنج باز شدن قیمت نفت خام بالاترین یا پایین‌ترین قیمت روز باشد، بیش از سه برابر حالتی است که اعتقاد داشته باشیم حرکات بازار واقعاً تصادفی است (طبق نظریه گام تصادفی).

فیشر تنها کسی نیست که این حقیقت را کشف کرده است. در تعدادی از سیستم‌های معاملاتی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک رنج قیمت مشخص برای پیش‌بینی جهت روند استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: استراتژی لبه معاملاتی (Trading Edge) چیست؟ + 9 گام برای ایجاد آن

نحوه استفاده معامله‌گر از استراتژی ACD در یک روز مشخص به این صورت است:

ابتدا، معامله‌گر حدود یک ساعت یا بیشتر قبل از باز شدن بازار، بازارهای جهانی را زیر نظر می‌گیرد. این کار به او کمک می‌کند تا به رفتار سایر معامله‌گران در سراسر جهان پی ببرد.

در مرحله بعد، خواندن گزارش‌های منتشرشده مربوط به کالاها است. امروز چه گزارش‌هایی منتشر می‌شود که می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتار معامله‌گر داشته باشد؟

برای مثال، معامله‌گر نفت خام باید با دنبال کردن جلسات اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) به دنبال شناسایی هرگونه نشانه‌ای از کاهش یا افزایش سهمیه‌های تولید نفت، گزارش‌های هواشناسی مؤثر بر مصرف نفت، گزارش هفتگی موجودی نفت و همچنین گزارش‌های هفتگی آمار ذخایر گاز طبیعی باشد.

وقتی که بازار باز می‌شود، برای مثال معامله‌گر شاخص S&P 500 بازه زمانی 15 دقیقه اول بازار را دنبال می‌کند، که رنج باز شدن (OR) قیمت در شکل بالا است و خطوط افقی بالایی و پایینی را در نمودار قیمت خود مشخص می‌کند.

معامله‌گر سپس منتظر می‌ماند تا یک A up یا A down رخ دهد. در این حالت، قیمت شاخص به بالاتر از OR حرکت می‌کند و با سه واحد حرکت به بالا یک A up تشکیل می‌دهد.

معامله‌گر یک سفارش حد ضرر ثبت می‌کند و شاخص را در محدوده A up می‌خرد.

او همچنین حد ضرر معامله را پایین‌تر از کف OR (نقطه خروج B) قرار می‌دهد تا اگر بازار پس از فعال شدن سفارش خرید معامله‌گر در جهت خلاف او حرکت کند سفارش بسته شود.

اگر روند قیمت در جهت موافق معامله حرکت کرد، معامله‌گر می‌تواند نزدیک به پایان روز از معامله خارج شود.

شرایط down  AC زمانی رخ می‌دهد که سیگنال A up تولید شود اما پس از آن قیمت شاخص به زیر رنج شدن ریزش کند.

در این حالت با رسیدن قیمت به کف OR (نقطه خروج B) یا شکست این خط، معامله‌گر از معامله خارج می‌شود و پس از تشکیل C down، معامله‌ای در جهت خلاف (شورت) باز می‌کند.

حرکت‌های AC down (یا C up) بسیار نادرتر هستند. این حرکت‌ها جالب هستند چرا که هر چه دیرتر در طول روز اتفاق بیفتند، حرکت قیمت شدیدتر می‌شود:

هر چه معامله‌گران زمان کمتری برای خروج از معامله در صورت برگشت روند داشته باشند، خروج از معامله فوریت و ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه نوسانات قیمت بیشتر می‌شود.

به گفته فیشر، این یکی از مواردی است که در آن شاید بهتر باشد معامله‌گر یک شب در معامله بماند، چرا که اغلب در قیمت‌ها در شروع روز بعد شکاف (گپ) ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: گپ (Gap) چیست؟ + بررسی 4 نوع گپ قیمتی مهم و تحلیل آن‌ها!

رنج قیمت
شکل 2 – نموداری که میله‌های پنج دقیقه‌ای قیمت

در شکل 2، نموداری را می‌بینید که میله‌های پنج دقیقه‌ای قیمت، رنج باز شدن، یک A up و یک C down را نشان می‌دهد.

در این نمودار معامله زمانی فعال شد که قیمت سهام در سطح A up قرار گرفت و زمانی بسته شد (حد ضرر فعال شد) که قیمت به زیر «نقطه خروج B» در کف رنج قیمت رسید.

در صورتی که قیمت شاخص بالاتر از رنج باز شدن بسته شود، معامله C down با حد ضرر «نقطه خروج D» فعال می‌شود.

AC down زمانی رخ می‌دهد که سیگنال A up تولید شود، اما پس از آن قیمت شاخص به زیر رنج باز شدن کاهش پیدا کند.

با استفاده از حد پایینی OR (نقطه خروج B)، معامله‌گر با نفوذ قیمت به این خط از معامله خارج می‌شود و هنگامی که یک C down تشکیل شد، وارد پوزیشن معکوس شورت می‌شود.

حرکت‌های C down (یا C up) بسیار نادرتر از سایر حرکت‌ها هستند. این حرکت‌ها از آن لحاظ جالب هستند که هر چه دیرتر در طول روز اتفاق بیفتند، حرکت قیمت شدیدتر می‌شود.

در واقع، هر چه معامله‌گران در صورت تغییر روند قیمت زمان کمتری برای خروج از معامله داشته باشند، خروج از معامله فوریت بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه نوسانات قیمت بیشتر می‌شود.

به گفته فیشر، در چنین موردی شاید بهتر باشد معامله‌گر شب را در معامله بماند چرا که بازارها اغلب شکاف‌های قیمتی را در روز بعد تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 2 استراتژی فیبوناچی فوق العاده

انتخاب تایم فریم

یکی از مزیت‌های استراتژی ACD این است که تقریباً در هر تایم فریمی کار می‌کند.

معامله‌گر روزانه می‌تواند از تایم فریم پنج دقیقه‌ای به عنوان مبنای معامله استفاده کند، در حالی که معامله‌گر بلندمدت ممکن است از داده‌های روزانه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل چند زمانی یا مولتی تایم فریم چیست؟

سؤالات متداول

استراتژی معاملاتی ACD چیست؟

«روش ACD» که توسط مارک فیشر پس از سال‌ها معامله‌گری موفق توسعه یافت، نقاط قیمتی ورود به معاملات و خروج از آن‌ها را بر اساس محدوده باز شدن قیمت تقریباً هر سهام یا کالایی به دست می‌دهد.

رنج باز شدن چیست؟

رنج باز شدن (OR) شامل بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک دارایی در مدت کوتاهی پس از باز شدن بازار، اغلب در پانزده دقیقه اول روز معاملاتی، است.

فلسفه استراتژی ACD چیست؟

سیستم ACD بر این فرض استوار است که رنج باز شدن قیمت در هر روز معاملاتی از نظر آماری بسیار معنادار است. این یعنی رنج باز شدن قیمت در ابتدای روز با دیگر بازه‌های زمانی 5 یا 10 دقیقه‌ای روز معاملاتی متفاوت است. رنج بازه شدن از نظر آماری یکی از مهم‌ترین زمان‌ها در روز معاملاتی است که در حدود 20 درصد مواقع بالاترین یا پایین‌ترین قیمت آن روز را (در بازارهای پر نوسان) تشکیل می‌دهد.

سخن پایانی

آنچه در این مطلب در مورد استراتژی ACD خواندید فقط گوشه‌ای از نحوه عملکرد این سیستم معاملاتی است، بنابراین قبل از استفاده از آن حتماً بیشتر در مورد آن مطالعه کنید.

برای آموزش استراتژی ACD می‌توانید کتاب مارک فیشر به نام «معامله‌گر منطقی» را تهیه کنید یا به وب‌سایت رسمی این معامله‌گر سر بزنید.

با توجه به ماهیت آن، از استراتژی ACD در بورس ایران هم می‌توان استفاده کرد و بهترین کارایی آن در سهام پر نوسان و دارای حجم معاملات زیاد است.

استراتژی ACD در فارکس نیز امتحان خود را پس داده و با وجود کمتر شناخته شدن، توسط بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که این استراتژی در نمودار قیمت سهام کم نوسان که در یک رنج معاملاتی گیر کرده‌اند، خیلی خوب کار نمی‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx