تحلیل چند زمانی یا مولتی تایم فریم چیست؟

تحلیل مولتی تایم فریم

برای انجام معاملات و تحلیل وضعیت بازار، تایم فریم یا بازه‌های زمانی مختلفی وجود دارد. هدف تحلیل مولتی تایم فریم این است که بازه‌های زمانی مختلف را با هم ترکیب کرده و تحلیل جامعی ارائه کند.

تحلیلگران و تریدرهای زیادی از مولتی تایم فریم استفاده می‌کنند. در ادامه با این روش تحلیل آشنا خواهیم شد و درباره آن توضیحاتی خواهیم داد.

ابتدا باید با طبقه‌بندی انواع تایم فریم‌ها آشنا شویم:

عناوین مطلب:

سه دسته اصلی تایم فریم وجود دارد:

طبقه بندی تایم فریم

  • تایم فریم‌های بزرگ‌تر
  • تایم فریم‌های معامله
  • تایم فریم‌های کوچک‌تر

بیشتر بخوانید: اهمیت دوره‌های زمانی (تایم فریم‌ها) در تحلیل تکنیکال

تایم فریم بزرگ‌تر یا بالاتر

تایم فریم‌های بزرگ‌تر برای تشخیص و شناسایی روند بازار و تصویر اصلی و کلی به کار می‌روند. تایم فریم‌های روزانه و هفتگی متعلق به این دسته هستند.

تحلیل این تایم فریم‌ها از همه مهم‌تر است. ما روی این تایم فریم‌ها جهت آینده بازار را با تحلیل روند پیش‌بینی می‌کنیم.

همچنین سطوحی را شناسایی می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم بر اساس پیش‌بینی خود از آینده بازار وارد معامله شویم.

تایم فریم معامله

تایم فریم‌های معامله تایم فریم‌هایی هستند که در آن‌ها پوزیشن‌های خود را باز می‌کنیم.

تنها پس از این که بازار به سطوح معاملاتی مشخص‌شده در تایم فریم‌های بالاتر برسد، تحلیل این تایم فریم‌ها شروع می‌شود.

معمولاً تایم فریم‌های یک ساعت و چهار ساعت در این دسته قرار می‌گیرند. می‌توانید در این تایم فریم به دنبال تاییدی برای قدرت روند و ساختارهایی که در تایم فریم‌های بالاتر مشخص شده‌اند باشید.

راه‌های مختلفی برای تایید روند و ساختار تایم فریم بالاتر در تایم فریم معامله وجود دارد.

برای مثال، یکی از آن‌ها می‌تواند الگوهای قیمتی باشد. پس از این که تایید لازم را در این تایم فریم دریافت کردید، می‌توانید وارد پوزیشن معاملاتی شوید.

تایم فریم کوچک‌تر یا پایین‌تر

چارت‌های 15 دقیقه و 30 دقیقه در دسته تایم فریم‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند.

با این که از این تایم فریم‌ها برای معامله استفاده نمی‌کنیم، گاهی می‌توانیم از آن‌ها برخی اطلاعات اضافی را دریافت نماییم.

همچنین تریدرهایی که بیشتر ریسک می‌کنند، می‌توانند قبل از این که از تایم فریم‌های معامله تایید بگیرند، از این تایم فریم‌ها برای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی استفاده نمایند.

استفاده از تحلیل مولتی تایم فریم

به طور کلی، استفاده از تحلیل چند زمانی یا مولتی تایم فریم به این صورت است که باید از بالاترین تایم فریم به سمت پایین‌ترین تایم فریم حرکت کنید.

به این ترتیب در هر مرحله اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به دست می‌آورید و سازمان‌یافتگی تحلیل خود را افزایش دهید.

در ادامه این مقاله به طور گسترده درباره تحلیل چند زمانی توضیح می‌دهیم و هر یک از بازه‌های زمانی مورد نظر را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تحلیل چند زمانی چیست؟

تحلیل چند زمانی به این شکل است که فرد در آن، نمودار قیمتی مربوط به یک دارایی (سهام، ارز دیجیتال، جفت‌ارز یا هر چیز دیگر) را در بازه‌های زمانی یا تایم فریم‌های مختلف بررسی و تحلیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم تحلیل زمانی در بازارهای مالی

نحوه انجام تحلیل چند زمانی
در تحلیل مولتی تایم فریم، نمودار قیمت در تایم فریم‌های مختلف مشاهده شده و با مقایسه آن‌ها، درباره نحوه معامله تصمیم‌گیری می‌شود.

در واقع هیچ محدودیت یا قانون مشخصی درباره تعداد این بازه‌های زمانی وجود ندارد و هر کسی می‌تواند بسته به خواسته و نیاز خود، از هر چند تایم فریم که مایل است استفاده کند.

با این حال، بعضی قواعد عمومی در این باره وجود دارد که بیشتر تحلیلگران و معامله‌گران از آن‌ها پیروی می‌کنند. بنابراین بهتر است که آن‌ها را در نظر داشته باشید.

معمولاً استفاده از سه تایم فریم مختلف و متفاوت می‌تواند اطلاعات کافی درباره بازار به شما بدهد.

اگر از کمتر از سه تایم فریم استفاده کنید، ممکن است قسمت قابل توجهی از اطلاعات و داده‌های مربوط به قیمت را از دست بدهید.

از طرفی اگر از بیش از سه تایم فریم استفاده نمایید، دچار تحلیل زائد و اضافی خواهید شد. یعنی درگیر تحلیل بیش‌ازحد و بررسی داده‌های اضافی غیرمفید می‌شوید.

یکی از ساده‌ترین استراتژی‌هایی که درباره انتخاب تایم فریم برای تحلیل چند زمانی به کار می‌رود، «قانون چهارتایی (rule of four)» است.

طبق این قانون، اول باید بازه زمانی میان‌مدت را تعیین کنید. برای تعیین این بازه زمانی، باید این نکته را در نظر بگیرید که هر موقعیت معاملاتی شما به طور متوسط قرار است تا چه مدت باز باشد.

پس از این که بازه زمانی میان‌مدت خود را مشخص کردید، باید بازه زمانی کوتاه‌تری را برای دوره کوتاه‌مدت انتخاب کنید که دست‌کم یک‌چهارم تایم فریم میان‌مدت باشد.

یعنی به عنوان مثال، اگر بازه زمانی میان‌مدت خود را نمودار یک ساعته در نظر گرفته‌اید، نمودار 15 دقیقه می‌تواند انتخاب مناسبی برای تایم فریم کوتاه‌مدت شما باشد.

با همین محاسبات می‌توانید تایم فریم بلندمدت خود را هم مشخص کنید. تایم فریم بلندمدت باید دست‌کم چهار برابر بزرگ‌تر از تایم فریم میان‌مدت باشد.

بنابراین اگر همان تایم فریم یک ساعته را به عنوان میان‌مدت در نظر بگیریم، انتخاب بازه زمانی چهار ساعته برای تایم فریم بلندمدت می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: زمانی که در ضرر هستید تایم فریم خود را تغییر ندهید

انتخاب تایم فریم‌های درست در تعیین سه بازه زمانی مورد نظر اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای نمونه مشخص است که اگر یک معامله‌گر بلندمدت که پوزیشن‌های خود را برای ماه‌ها باز نگه می‌دارد، نمی‌تواند از ترکیب تایم فریم‌های 15 دقیقه، یک ساعت و چهار ساعت استفاده چندانی کند.

در عین حال، یک تریدر روزانه که پوزیشن‌های خود را برای چند ساعت باز نگه می‌دارد و به‌ندرت برای بیش از یک روز در یک معامله می‌ماند، نمی‌تواند از تایم فریم‌های روزانه، هفتگی و ماهانه بهره خاصی ببرد.

منظور از این حرف این نیست که بررسی نمودار قیمت 4 ساعته برای یک تریدر بلندمدت و نمودار روزانه برای تریدر کوتاه‌مدت فایده‌ای ندارد.

بلکه به این معناست که این تایم فریم‌ها تنها در جایگاه حداکثری و بررسی کلی می‌توانند مفید واقع شوند و نباید بخش اصلی دامنه زمانی تحلیل را به خود اختصاص دهند.

انتخاب تایم فریم
هر معامله‌گر بر اساس بازه متوسط باز نگه داشتن پوزیشن‌های معاملاتی خود تایم فریم‌های مورد استفاده‌اش را انتخاب می‌کند.

تایم فریم بلندمدت

حال وقت این است که استفاده از این تایم فریم‌ها در تحلیل مولتی تایم فریم را در بازار واقعی بررسی کنیم.

معمولاً بهترین استراتژی این است که از تایم فریم بلندمدت شروع کنید و به‌مرور به سراغ تایم فریم‌های پایین‌تر بیایید. با بررسی تایم فریم بلندمدت می‌توانید روند غالب بازار را شناسایی کنید.

این جمله معروف را فراموش نکنید: «روند دوست شماست.»

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

البته منظور از این حرف این نیست که به هیچ عنوان نباید خلاف روند بزرگ‌تر وارد معامله شوید.

منظور این است که معاملات خلاف جهت روند بزرگ‌تر، احتمال موفقیت کمتری دارند و هدف سود آن‌ها باید کمتر از حالتی باشد که معامله در جهت روند کلی و اصلی بازار است.

تایم فریم میان‌مدت

اگر هر حرکت قیمت روی تایم فریم بلندمدت را بزرگ کنیم، می‌توانیم به تایم فریم میان‌مدت برسیم که در آن، حرکات کوچک‌تر داخل روند اصلی قابل مشاهده می‌شوند.

بین سه تایم فریم، این مورد از همه متنوع‌تر و نوسانی‌تر است؛ زیرا حسی از هر دو تایم فریم بلندمدت و کوتاه‌مدت را می‌توان از این تایم فریم دریافت کرد.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، زمان متوسط انتظاری نگهداری معامله (expected holding period for an average trade) باید معیار تعیین دامنه زمانی تحلیل باشد.

در واقع در زمان تصمیم‌گیری برای معامله یا وقتی که معامله در جریان است و پوزیشن به سمت هدف سود یا حد ضرر خود نزدیک می‌شود، این سطح باید بیش از بقیه مورد بررسی قرار گیرد و توسط تحلیلگر یا معامله‌گر دنبال شود.

تایم فریم کوتاه‌مدت

در نهایت، معاملات باید روی تایم فریم کوتاه‌مدت اجرا شوند.

وقتی نوسانات کوچک و جزئی در رفتار قیمت واضح‌تر می‌شوند، بهتر است که تریدر نقطه ورود جذابی برای ورود به پوزیشن پیدا و انتخاب کند که جهت آن توسط نمودارهای تایم فریم‌های بالاتر مشخص شده است.

ترکیب همه تایم فریم‌ها

با ترکیب هر سه تایم فریم برای تحلیل و ارزیابی قیمت دارایی و انجام معامله روی آن، معامله‌گر به‌راحتی می‌تواند شانس و احتمال موفقیت معامله خود را افزایش دهد؛ فارغ از این که از کدام استراتژی برای معامله استفاده کرده باشد.

اجرای تحلیل بالا به پایین (top-down analysis)، معامله با روند بزرگ‌تر را تشویق می‌کند. از آنجا که احتمال بالاتری وجود دارد که حرکت قیمت در نهایت به سمت روند طولانی‌تر ادامه یابد، همین مسئله به‌تنهایی می‌تواند ریسک را کاهش دهد.

با استفاده از این نظریه می‌توان گفت سطح اطمینان ما از یک معامله باید بر اساس نحوه قرارگیری تایم فریم‌ها در کنار هم اندازه گرفته شود.

به عنوان مثال اگر روند بزرگ‌تر صعودی اما روندهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت نزولی هستند، باید وارد معاملات فروش احتیاطی با هدف‌های قیمتی و حد ضررهای معقول شد.

همچنین تریدر می‌تواند صبر کند تا روند موج نزولی در نمودارهای تایم فریم‌های پایین‌تر طی شود و به دنبال سطح مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید باشد که در آن هر سه تایم فریم دوباره با یکدیگر هم‌جهت شوند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از تحلیل مولتی تایم فریم این است که با این کار، توانایی شناسایی و تشخیص سطوح حمایت‌ها و مقاومت‌ها و همچنین سطوح قوی ورود و خروج را به دست خواهید آورد.

وقتی یک معامله در نمودار کوتاه‌مدت دنبال می‌شود، تریدر می‌تواند از تعیین نقاط ورود ضعیف، حد ضررهای نامناسب و نابه‌جا و اهداف قیمتی نامعقول پرهیز کند و به همین دلیل، شانس موفقیت معامله افزایش می‌یابد.

مزایای تحلیل مولتی تایم فریم
با استفاده از تحلیل مولتی تایم می‌توان از معامله در جهت روند کلی بازار اطمینان حاصل کرد و در عین حال دقت معاملات را بالا برد.

سوالات متداول

در تحلیل مولی تایم فریم باید از چند تایم فریم استفاده کرد؟

معمولاً برای انجام این نوع تحلیل از سه تایم فریم متفاوت استفاده می‌شود که به دسته‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند.

برای انجام تحلیل چند زمانی باید از چه تایم فریم‌هایی استفاده کرد؟

در این مورد قانون خاصی وجود ندارد. هر معامله‌گر بر اساس افق زمانی متوسط هر معامله خود باید بازه میان‌مدت را مشخص کرده و سپس بر اساس آن، تایم فریم‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت را هم تعیین کند.

کاربرد تایم فریم کوتاه‌مدت چیست؟

تریدر معاملات خود را روی تایم فریم میان‌مدت انجام می‌دهد و رصد می‌کند اما نقاط ورود و خروج، هدف سود و حد ضرر، بر اساس حرکات قیمت روی نمودار کوتاه‌مدت قابل تشخیص است که جزئیات بیشتری را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

جمع بندی

استفاده از تحلیل مولتی تایم فریم می‌تواند شانس و احتمال موفقیت یک معامله را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

متاسفانه بسیاری از معامله‌گران، موقع شروع برای پیدا کردن وضعیت مناسب‌تر برای تحلیل، فایده و کارآمدی این تکنیک را نادیده می‌گیرند.

همانطور که در این مقاله نشان دادیم، وقت این است که تریدرهای مبتدی نگاه دوباره‌ای به این روش داشته باشند؛ زیرا استفاده از تحلیل مولتی تایم فریم راه ساده‌ای است که به کمک آن می‌توان مطمئن شد که پوزیشن از جهت روند مورد نظر سود کسب می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx